Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2009, 15:50   #121
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Het is toch niet omdat je een alcoholieker kent die gestorven is, dat je nooit meer zal drinken? Ik toch niet. Elke dag sterven er wel mensen van longkanker (denk de andere kankers toch meer) daarom stopt men nog niet met roken.
Mijn 2cent!

Leuke opmerking wel, ze kunnen nog pijpen! LOL
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 16:25   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door farak Bekijk bericht
Elke dag sterven er wel mensen van longkanker (denk de andere kankers toch meer)
Longkanker is de dodelijkste van alle kankers.
Er sterven meer mensen aan longkanker als aan prostaatkanker, borstkanker en dikkedarmkanker tesamen.

In Nederland bvb sterven 12 maal meer mensen aan longkanker als bij een verkeersongeval.

In 2006: 9.400 ....
Citaat:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...07-2199-wm.htm
Stoppen met roken
De afname van de sterfte aan longkanker bij mannen en de toename van de sterfte bij vrouwen zijn vooral het gevolg van het rookgedrag van beide groepen. Sinds eind jaren vijftig is het percentage mannen dat rookt sterk gedaald, van 90 procent tot 34 procent in 2006. Het percentage vrouwen dat rookt is in de jaren vijftig en zestig toegenomen, maar sinds 1970 is het weer geleidelijk gedaald tot 25 procent in 2006.
Grafisch: (met xx-jaren vertraging)
- mannen : dalende trend, omdat er altijd meer zijn die stoppen (in ´t verleden ook)
- vrouwen : nog altijd stijgende trend, mss dalen die ook nog ooit...

Zelfs als men het vroegtijdig - meestal per toeval - ondekt is de overlevingskans maar 47%..., ontdekt men het navenant later heeft men meestal maar enkele jaren te leven, maar 15 % van het totaal wordt 5 jaar ouder na de diagnose... :

Citaat:
http://www.cancer.org/downloads/CRI/6976.00.pdf
What Are the Key Statistics About Lung Cancer?
...
Lung cancer is the leading cause of cancer death among both men and women.

There will be an estimated 162,460 deaths from lung cancer (90,330 among men and 72,130 among women) in 2006, accounting for around 28% of all cancer deaths. More people die of lung cancer than of colon, breast, and prostate cancers combined. Despite the very serious prognosis of lung cancer, some people are cured and there are currently about 330,000 long-term survivors.

Nearly 60% of people diagnosed with either type of lung cancer die within one year of their diagnosis. Nearly 75% die within 2 years. This has not improved in 10 years.
Only about 15 percent of people diagnosed with nonsmall cell lung cancer survive this disease after 5 years.

What Are the Risk Factors for Non-Small Cell Lung Cancer?

Several risk factors can make you more likely to develop lung cancer:
Tobacco Smoking
Smoking is by far the most important risk factor for lung cancer. At the beginning of the 20th century, lung cancer was a rare disease. The introduction of manufactured cigarettes, which made them readily available,
changed this. About 87% of lung cancers are thought to result from smoking and some of the rest from passive exposure to tobacco smoke. The longer you smoke and the more packs per day you smoke, the greater your risk.
If you stop smoking before a cancer develops, your damaged lung tissue gradually starts to return to normal.
Ten years after stopping smoking, your risk is reduced to one-third of what it would have been if you continued to smoke. Cigar smoking and pipe smoking are almost as likely to cause lung cancer as cigarette smoking.
There is no evidence that smoking low tar or "light" cigarettes reduces the risk of lung cancer. There is concern that mentholated cigarettes may increase the risk. It is thought that the menthol may allow smokers to inhale
more deeply. If you don’t smoke, but breathe in the smoke of others (called secondhand smoke or environmental tobacco smoke) you are also at increased risk for lung cancer. A nonsmoker who is married to a smoker has a 30% greater risk of developing lung cancer than the spouse of a nonsmoker.

Workers who have been exposed to tobacco smoke in the workplace are also more likely to get lung cancer.
Hookah smoking has become popular among young people. It is actively marketed as safer than cigarettes because the percent of tobacco in the product smoked is low. However, experts at the ACS believe that smoking
any amount of tobacco is dangerous. And it is addictive and may lead to cigarette smoking in the future.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 september 2009 om 16:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2009, 17:34   #123
Rapture
Staatssecretaris

Rapture's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Longkanker is de dodelijkste van alle kankers.
Er sterven meer mensen aan longkanker als aan prostaatkanker, borstkanker en dikkedarmkanker tesamen.

In Nederland bvb sterven 12 maal meer mensen aan longkanker als bij een verkeersongeval.

In 2006: 9.400 ....

Grafisch: (met xx-jaren vertraging)
- mannen : dalende trend, omdat er altijd meer zijn die stoppen (in ´t verleden ook)
- vrouwen : nog altijd stijgende trend, mss dalen die ook nog ooit...

Zelfs als men het vroegtijdig - meestal per toeval - ondekt is de overlevingskans maar 47%..., ontdekt men het navenant later heeft men meestal maar enkele jaren te leven, maar 15 % van het totaal wordt 5 jaar ouder na de diagnose... :
Foei, foei, concluderen dat longkanker de dodelijkste kanker is omdat daar het meeste mensen aan sterven. Der sterven meer mensen door verstikking in een Flippo dan mensen die sterven door een komeetinslag. Conclusie: Flippo's zijn dodelijker dan komeetinslagen.

Als ge toch de dodelijkste kanker wilt weten: Dat is alvleesklierkanker (6% overlevingskans) waar onlangs Patrick Swayze nog is aan overleden.
Oud 25 september 2009, 18:32   #124
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Foei, foei, concluderen dat longkanker de dodelijkste kanker is omdat daar het meeste mensen aan sterven.
de volgende keer zal ik alles moeten opzoeken

Citaat:
Als ge toch de dodelijkste kanker wilt weten: Dat is alvleesklierkanker (6% overlevingskans) waar onlangs Patrick Swayze nog is aan overleden.
Nu weet ik het ook.

Hier Duitsland, anno 2002, >> Bauchspeicheldrüse (C25):
zelfs meer doden als diagnoses, dodelijker gaat bijna niet meer...

http://de.wikipedia.org/wiki/Krebs_(...in_Deutschland

Laatst gewijzigd door Micele : 25 september 2009 om 18:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 18:43   #125
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Wie kankert er nu het felst, de rokers of de niet-rokers?
Vette Pois(s)on is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 19:10   #126
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Stop eens met dat gezeik op rokers. En zeker het argument dat dit zoveel kost aan de sociale zekerheid. Wat er zoveel kost zijn alle depressies en alle zaken die te maken hebben met alcohol. Maar daar hoor je nooit iemand over. Als ze de aandacht maar kunnen afleiden.

Altijd heksenjacht tegen DRUGS en SIGARETTEN.

Als we vanaf nu allemaal een zuurstofmasker dragen, stoppen met de wagen te rijden, elke dag een uurtje zouden sporten, zouden de kosten voor de SZ ook drastisch achteruit gaan, veel meer dan stoppen met roken.
Oud 25 september 2009, 20:18   #127
vinci
Vreemdeling

Standaard

En een niet-roker die ook nog eens met mate eet en drinkt en 100 jaar wordt, hoeveel kost die aan de maatschappij?

Doodgaan op je zestigste aan longkanker is daarbij vergeleken niets .
Ze zouden een staatsbegrafenis moeten geven aan wie sterft voor zijn/haar pensioen.
vinci is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 22:44   #128
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stop eens met dat gezeik op rokers. En zeker het argument dat dit zoveel kost aan de sociale zekerheid. Wat er zoveel kost zijn alle depressies en alle zaken die te maken hebben met alcohol. Maar daar hoor je nooit iemand over. Als ze de aandacht maar kunnen afleiden.

Altijd heksenjacht tegen DRUGS en SIGARETTEN.

Als we vanaf nu allemaal een zuurstofmasker dragen, stoppen met de wagen te rijden, elke dag een uurtje zouden sporten, zouden de kosten voor de SZ ook drastisch achteruit gaan, veel meer dan stoppen met roken.

Ik ga daar dus zeker niet mee stoppen met dat gezeik op rokers.

Zolang die gasten zo stinken zoals ze nu doen;
zoalng de longspesialisten blijven zeggen dat het absoluut ongezond is om te vertoeven in de nabijheid van een rokende;
zolang ik zie wat voor soort lozers ze zijn: zodra ze gewaarworden dat ze wat nikotine nodig hebben, beginnen ze van alle kanten te flippen dat het niet mooi is om aan te zien ...

Integendeel, we gaan er nog straffer voor.

Na het verbod dat er eerstdaags zal komen in alle horeka's, dus ook gewone kaffee's, gaan we nog verder gaan.

Eerstvolgende doel: in plaats van toe te laten te roken waar het niet verboden is, gaan we het omkeren:
alleen nog toegelaten te roken waar het spesifiek toegelaten is: vb. op openbare plaatsen alleen nog waar een assenbak in de direkte geburen is.
Dus nergens in parken, amper in winkelstraten behalve rond publieke asbakken, nooit ofte nooit in een straal van 500 meter rond scholen, kinderopvangplaatsen ... dus eigenlijk bijna nergens meer in Vlaanderen ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2009, 22:46   #129
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vinci Bekijk bericht
En een niet-roker die ook nog eens met mate eet en drinkt en 100 jaar wordt, hoeveel kost die aan de maatschappij?

Doodgaan op je zestigste aan longkanker is daarbij vergeleken niets .
Ze zouden een staatsbegrafenis moeten geven aan wie sterft voor zijn/haar pensioen.
Juist.
Niet-rokers zouden tien prosent loonsverhoging moeten krijgen op hun pensioen, en tien prosent korting op hun belastingen als ze nog zouden werken.

Kostprijs te rekupereren door rokers die beroep moeten doen op de ziekenkas.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 26 september 2009, 00:37   #130
Sante
Partijlid

Standaard

Die hetze rond rokers doet me nog meer paffen.
T'is kiezen : ofwel paffen da'k geel zie of mijn zenuwen ontploffen.

----------------------------------------------------------------------
Democracy is the name we give the people whenever we need them.

(Marquis de Flers Robert and Arman de Caillavet)

Laatst gewijzigd door Sante : 26 september 2009 om 00:37.
Sante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 00:57   #131
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Andro toch,
ge moet dat helemaal niet laten voor de senten;
ge moet dat laten omdat de seks dan stukken beter wordt !!
Hoe weet jij dat?
Oud 26 september 2009, 01:05   #132
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Ik vraag me af of de wanneer deze trend 'haat de roker' zal overwaaien.
Zodra de trend "haat de vreter" op volle toeren komt.
Oud 26 september 2009, 01:06   #133
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Leef en laat leven De schoofzak.
Het gaat je echt deugd doen... je maakt je zo druk in nutteloze zaken
Misschien heeft hij geen andere zaken.
Oud 26 september 2009, 01:13   #134
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik las net volgend artikel in mijn ochtendkrant; dat kon ik toch niet onthouden aan jullie:

link: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...4&subsection=2

De titel is:

en enkele zinnen er uit:

Ja, dat is toch niet niks hé: 25000 hartspesialisten die een konkluzie trekken.
Een derde minder hartinfarcten? Ja, en van wat zijn die dan wel gestorven?
Oud 26 september 2009, 01:33   #135
Bompa Punk
Burger

Bompa Punk's schermafbeelding

Standaard

Allez allez, mijn eerste reactie zal dus gaan over iets wat ik me bijzonder aantrek.
Namelijk die eeuwige drang om te verbieden, verbieden en nog eens te... Verbieden.
Alsof we nog niet genoeg als geketende slaven door het leven gaan. "Jemagniedit, jemagniedat" zongen de M-Kids enige jaren terug. Het liedje gaat over de school, maar na school is het helaas niet beter.

Elke verstandige mens weet dat je niet moet gaan paffen in ziekenhuizen. En zij die het wel doen, gewoon een astronomische boete laten betalen. Veel beter dan de goedmenende mensen nog eens te pesten met zo'n dom pestverbod.

Ik heb gezegd.
Bompa Punk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 11:34   #136
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Andro toch,
ge moet dat helemaal niet laten voor de senten;
ge moet dat laten omdat de seks dan stukken beter wordt !!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Hoe weet jij dat?
Je vrouw heeft me dat eens toevertrouwd tijdens een omstandige lofbetuiging aan mijn adres, dat dat haar konkluzie was uit haar uitgebreide ervaringen.

Oud 26 september 2009, 11:37   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Een derde minder hartinfarcten? Ja, en van wat zijn die dan wel gestorven?
Vraag dat misschien eens aan je hart-sjirurg, als het te laat is voor prevensie, net voor hij je gaat opensnijden.
Naar het schijnt vertrouw je op zo'n moment zo'n man voor de volle 100 prosent. Zonder de minste bedenking, leg je je lot in de handen van die spesialist ...

Oud 26 september 2009, 11:43   #138
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bompa Punk Bekijk bericht
Allez allez, mijn eerste reactie zal dus gaan over iets wat ik me bijzonder aantrek.
Namelijk die eeuwige drang om te verbieden, verbieden en nog eens te... Verbieden.
Alsof we nog niet genoeg als geketende slaven door het leven gaan. "Jemagniedit, jemagniedat" zongen de M-Kids enige jaren terug. Het liedje gaat over de school, maar na school is het helaas niet beter.

Elke verstandige mens weet dat je niet moet gaan paffen in ziekenhuizen. En zij die het wel doen, gewoon een astronomische boete laten betalen. Veel beter dan de goedmenende mensen nog eens te pesten met zo'n dom pestverbod.

Ik heb gezegd.
Als ge gezegd hebt, vertel ons dan ook eens wat de juiste gevolgtrekking dan moet zijn, als zovele hooggepesializeerde sjirurgen ons vertellen wat je hierboven kon lezen ?

Doorspelen als het orkest op de Titanic ?

Want voor mij is het poepsimpel: je ambeteert mij met je rook, al zovele jaren, hoffelijkheid is er nooit van gekomen, en nu kan je kiezen: een wettelijke regeling met serieuze verboden of ... wat kloppen op je kop.
Maar wel duidelijk: waar je me niet hindert met je rook, daar zal ik je geen strobreed in de weg leggen.

Oud 26 september 2009, 13:35   #139
farak
Burgemeester

farak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Want voor mij is het poepsimpel: je ambeteert mij met je rook, al zovele jaren, hoffelijkheid is er nooit van gekomen, en nu kan je kiezen: een wettelijke regeling met serieuze verboden of ... wat kloppen op je kop.
Grappig ouwe! Ik rook waar ik mag. Op straat op een bankje mag je perfect roken. Dat zullen ze niet snel verbieden. Ik rook nog lekker op het bankje terwijl jij ws al een paar keer kloppen op je kop hebt gekregen van een agressieve roker. Grappig wel!
Oud 26 september 2009, 14:35   #140
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappig ouwe! Ik rook waar ik mag. Op straat op een bankje mag je perfect roken. Dat zullen ze niet snel verbieden. Ik rook nog lekker op het bankje terwijl jij ws al een paar keer kloppen op je kop hebt gekregen van een agressieve roker. Grappig wel!
Als je rookt waar het mag, zal je mij niet ambeteren met je rook, en ga je van mij geen last hebben.

Maar vertel ons eens, meneer de roker, wat jij vindt dat de maatschappij moet doen met de vaststelling van onze artsen-spesialisten met hun konkluzie over de onverwachte want enorme daling van het aantal hartinfarkten ... en waar die mensen die toch veel gestudeerd hebben en met hun studies en hun werk vele mensenlevens redden, geen andere reden voor kunnen verzinnen, dan dat het een gevolg is van de veel mindere blootstelling aan passieve tabaksrook .????

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be