Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 november 2009, 07:09   #121
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ja. En dat gebeurde trouwens ook tegen mijn wil.
Dan sta jij ook tegen je wil in de statistieken (categorie religie) vermeld als christen.
Oud 14 november 2009, 07:31   #122
system
Banneling

Standaard

Ik vraag me af of deze discussies tussen een Hindoe en een ex-Hindoe ook zo bitsig zijn. Wellicht heeft het te maken met de dogmatische instelling van de 'godsdiensten van het Boek'. Ook tussen islamgelovigen en ex- (dito) gelovigen vindt men deze spinnijdige houding terug tegenover mekaar (en dan druk ik me zeer eufemistisch uit). Al deze godsdiensten zouden in wezen verzoenend moeten werken, de naastenliefde indachtig. De ex-gelovigen van hun kant zouden met een minzame houding moeten kunnen terugkijken op hun ex-geloof, terwijl de gelovigen zouden moeten getuigen van een vriendhoudende persoonlijke instelling. Helaas, de praktijk zegt ons vaak wat anders.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 07:33.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 07:43   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, neem het aan van iemand die er toch wel iets van kent: ontdopen kan niet.

Lees maar gerust de verschillende katholieke leerboeken erop na over de onuitwisbaarheid van het merkteken van het doopsel.
Inderdaad, dat schijnt zo te zijn. Men zou de doop niet ongedaan maken in theorie. 'Hoe wel?' zo luidt het dan. Maar dat is eigenlijk woordenkramerij. Net zoals een kerk die gewijd wordt, ook ontwijd kan worden, zo zou men evengoed een ritueel kunnen bedenken dat iemand die gedoopt is, ook ontdoopt kan worden.

Maar daar wringt het schoentje niet. Immers, in de hypothese dat er zo een ritueel zou bestaan, dan is het nog maar de vraag welke kerkelijke bedienaar deze 'ondopingsceremonie' zou willen uitvoeren. Want eigenlijk impliceert zulke ceremonie een kerkelijk falen over gans te lijn. En dat is natuurlijk een ander paar mouwen.
Oud 14 november 2009, 07:50   #124
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, neem het aan van iemand die er toch wel iets van kent: ontdopen kan niet.

Lees maar gerust de verschillende katholieke leerboeken erop na over de onuitwisbaarheid van het merkteken van het doopsel.
U heeft gelijk. Bedankt voor de rechtzetting.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 08:31   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
U heeft gelijk. Bedankt voor de rechtzetting.

Paulus.
'Onuitwisbaarheid van het doopsel' is een menselijk bedenksel. En alle soorten rituelen die door de mensen worden bedacht, kunnen ook door de mensen worden veranderd of 'uitgewist' of ongedaan gemaakt worden.

Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 08:32.
Oud 14 november 2009, 11:14   #126
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat werkt inderdaad zo. Niet voor mij in het bijzonder, maar in het algmeen voor de meeste weldenkende mensen. Schuld in het menselijk handelen is niet overdraagbaar van de ene generatie naar de andere. Als een ouder iemand vermoordt, kan de zoon daar niet op aangesproken worden. Net zo min kan men de huidige inwoners van een land aanspreken op de daden die een vorige generatie heeft gedaan. Evenzo zijn gelovigen van nu niet de dragers van een of andere schuld die een groep in een ver verleden op zich heeft geladen.
Ik heb het dan ook niet over "de gelovigen", van den Berghe, zij zijn slachtoffers, geen daders. Ik heb het over de top van de organisatie, die vandaag nog steeds de vruchten plukt van de strooptochten die in het verleden georganiseerd werden. U vindt het dus oké dat een organisatie die door rooftochten, plunderingen en andere diefstallen de vruchten van haar misdaden blijft plukken? U vindt het niet nodig dat de slachtoffers van die misdaden schadevergoeding krijgen? U vindt dat eigendom, hoewel onrechtmatig verkregen, toch eigendom moet blijven?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:16   #127
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan heeft u uw doopbeloften bevestigd. Indien dit evenwel "tegen uw wil" gebeurde, zult u dat eens moeten bespreken met uw ouders.
Nee, ik moet daar helemaal niet over praten met mijn ouders. Zij waren destijds slachtoffer, net zoals ik. Het is de organisatie die sektarische rituelen oplegt aan minderjarige kinderen die als enige verantwoordelijk is, zoals gezegd deels samen met onze lakse overheid die deze ontoelaatbare middeleeuwse toestanden nog steeds gedoogt.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 14 november 2009, 11:16   #128
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Dan sta jij ook tegen je wil in de statistieken (categorie religie) vermeld als christen.
Precies. En juist d�*t vind ik zo wraakroepend!

Citaat:
Oud 14 november 2009, 11:23   #129
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat je kind met rust met die religieuze bullshit tot hij oud genoeg is om zèlf te kiezen wat hij wil. Godsdienst zou ten strengste moeten verboden worden voor minderjarigen. Altijd en overal.
Je gaat hier te kort door de bocht. Als we godsdienst voor kinderen verbieden, hoe kunnen ze er dan genoeg over weten om later bewust een keuze te maken? Religie is meer dan wat in boeken staat.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 14 november 2009 om 11:23.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:35   #130
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Je gaat hier te kort door de bocht. Als we godsdienst voor kinderen verbieden, hoe kunnen ze er dan genoeg over weten om later bewust een keuze te maken? Religie is meer dan wat in boeken staat.
Kwatsj natuurlijk. Zoiets hoort thuis in het kader van een algemeen vak zoals filosofie aan een hogeschool of een universiteit, waar jongeren voldoende ontwikkeld zijn om dergelijke zaken in de juiste context te plaatsen. Een vak "godsdienst" hoort echter niet thuis in het onderwijs en al helemaal niet in het lager en secundair onderwijs. Jongeren (meerderjarig) die dat toch willen volgen, moeten dat maar in hun eigen tijd en met hun eigen middelen doen.

Citaat:

Laatst gewijzigd door Raf : 14 november 2009 om 11:36.
Oud 14 november 2009, 11:58   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het dan ook niet over "de gelovigen", van den Berghe, zij zijn slachtoffers, geen daders. Ik heb het over de top van de organisatie, die vandaag nog steeds de vruchten plukt van de strooptochten die in het verleden georganiseerd werden. U vindt het dus oké dat een organisatie die door rooftochten, plunderingen en andere diefstallen de vruchten van haar misdaden blijft plukken? U vindt het niet nodig dat de slachtoffers van die misdaden schadevergoeding krijgen? U vindt dat eigendom, hoewel onrechtmatig verkregen, toch eigendom moet blijven?
Of hoe u toch heel wereldvreemd kunt zijn. Ongetwijfeld zijn er fouten gemaakt door bepaalde kerkelijke leiders. Alleen heeft het weinig zin dat mensen nu een theatraal mea culpa slaan voor zaken die een andere generatie in een heel andere tijd heeft begaan. Natuurlijk kunnen we de vroegere fouten afkeuren, maar wij dragen daar geen verantwoordelijkheid voor. Een zoon kan bijvoorbeeld het sterk betreuren dat zijn vader betrokken was bij een of andere misdaad, maar hij hoeft geen schuld te bekennen en tot boete over te gaan. Dat was immers zijn vaders verantwoordelijkheid, niet de zijne.

De geschiedenis staat vol van onrechtmatig verkregen goederen, van moord en roof, van ongerechtigheid e.d. Als iedere gezin, land of genootschap daar nu verantwoording zou mogen afleggen, komen we in een onwarbare knoop terecht. Onder het Frans bestuur hebben sommigen mensen allerlei in beslag genomen goederen zich toegeëigend. Het is zo goed als onmogelijk daar nu een lijn in te trekken, en zou alleen maar leiden tot veel beroering en betwisting. Uw stelling getuigt van een groot gebrek aan volwassenheid om de werkelijkheid in al zijn facetten te bekijken. Met een of andere pennentrek brengt men geen denkbeeldige "rechtvaardigheid".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2009, 11:59   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ik moet daar helemaal niet over praten met mijn ouders. Zij waren destijds slachtoffer, net zoals ik. Het is de organisatie die sektarische rituelen oplegt aan minderjarige kinderen die als enige verantwoordelijk is, zoals gezegd deels samen met onze lakse overheid die deze ontoelaatbare middeleeuwse toestanden nog steeds gedoogt.
Uw ouders waren helemaal geen slachtoffer. Zij hadden een eigen wil en hebben besloten tot uw doop. De werkelijkheid verdringen heeft geen enkele zin.
Oud 14 november 2009, 12:01   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Inderdaad, voor een niet-gelovige is het ongetwijfeld moeilijk te begrijpen, maar religie is geen intellectuele bezigheid zoals het bijbrengen van fysica of biologie. Religie is doen en laten, een zienswijze hoe men zijn leven kan of hoort in te richten. Als ouders vindt men dat belangrijk, daar men z'n kinderen het hoogste goed wil bijdragen. Niet alleen materiële zorgen, maar ook geestelijke en dus religieuze.
Oud 14 november 2009, 12:03   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kwatsj natuurlijk. Zoiets hoort thuis in het kader van een algemeen vak zoals filosofie aan een hogeschool of een universiteit, waar jongeren voldoende ontwikkeld zijn om dergelijke zaken in de juiste context te plaatsen. Een vak "godsdienst" hoort echter niet thuis in het onderwijs en al helemaal niet in het lager en secundair onderwijs. Jongeren (meerderjarig) die dat toch willen volgen, moeten dat maar in hun eigen tijd en met hun eigen middelen doen.
De intellectuele component van een godsdienst hoort daar inderdaad in thuis. De belevingscomponent evenwel niet: die wordt in de eerste plaats beleeft in de kleinste cel van een godsdienst, nl. het gezin. Daar worden waarden doorgegeven die iedere ouder uitermate belangrijk acht.
Oud 14 november 2009, 12:03   #135
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of hoe u toch heel wereldvreemd kunt zijn. Ongetwijfeld zijn er fouten gemaakt door bepaalde kerkelijke leiders. Alleen heeft het weinig zin dat mensen nu een theatraal mea culpa slaan voor zaken die een andere generatie in een heel andere tijd heeft begaan. Natuurlijk kunnen we de vroegere fouten afkeuren, maar wij dragen daar geen verantwoordelijkheid voor. Een zoon kan bijvoorbeeld het sterk betreuren dat zijn vader betrokken was bij een of andere misdaad, maar hij hoeft geen schuld te bekennen en tot boete over te gaan. Dat was immers zijn vaders verantwoordelijkheid, niet de zijne.

De geschiedenis staat vol van onrechtmatig verkregen goederen, van moord en roof, van ongerechtigheid e.d. Als iedere gezin, land of genootschap daar nu verantwoording zou mogen afleggen, komen we in een onwarbare knoop terecht. Onder het Frans bestuur hebben sommigen mensen allerlei in beslag genomen goederen zich toegeëigend. Het is zo goed als onmogelijk daar nu een lijn in te trekken, en zou alleen maar leiden tot veel beroering en betwisting. Uw stelling getuigt van een groot gebrek aan volwassenheid om de werkelijkheid in al zijn facetten te bekijken. Met een of andere pennentrek brengt men geen denkbeeldige "rechtvaardigheid".
Net zomin maakt men met een of andere pennentrek een historische onrechtvaardigheid ongedaan, van den Berghe, zoals u maar al te goed weet.

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:07   #136
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw ouders waren helemaal geen slachtoffer. Zij hadden een eigen wil en hebben besloten tot uw doop. De werkelijkheid verdringen heeft geen enkele zin.
Zij waren wel degelijk slachtoffer. Zij waren slachtoffer van een door de kerk opgelegde 'peer pressure'. Het zijn niet de mensen die zich uit onwetendheid of naïviteit laten meeslepen die met de vinger moeten worden gewezen; het is de organisatie die sektarische rituelen pleegt op minderjarige kinderen die de verantwoordelijkheid draagt, zoals gezegd deels ook samen met de lakse overheid die deze ontoelaatbare wantoestanden nog steeds gedoogt. De werkelijkheid verdringen, heeft inderdaad geen enkele zin...

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:09   #137
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, voor een niet-gelovige is het ongetwijfeld moeilijk te begrijpen, maar religie is geen intellectuele bezigheid zoals het bijbrengen van fysica of biologie. Religie is doen en laten, een zienswijze hoe men zijn leven kan of hoort in te richten. Als ouders vindt men dat belangrijk, daar men z'n kinderen het hoogste goed wil bijdragen. Niet alleen materiële zorgen, maar ook geestelijke en dus religieuze.
Citaat:
De intellectuele component van een godsdienst hoort daar inderdaad in thuis. De belevingscomponent evenwel niet: die wordt in de eerste plaats beleeft in de kleinste cel van een godsdienst, nl. het gezin. Daar worden waarden doorgegeven die iedere ouder uitermate belangrijk acht.
We zijn het er dus over eens dat godsdienst niet thuishoort in het onderwijs. Mooi zo. Alle hoop is nog niet verloren.

Citaat:
Oud 14 november 2009, 12:11   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Net zomin maakt men met een of andere pennentrek een historische onrechtvaardigheid ongedaan, van den Berghe, zoals u maar al te goed weet.
De wereld staat bol van "historische onrechtvaardigheden". Door kinderlijke voorstellen als "geef alles terug" (aan wie dan wel?) raken die niet opgelost, daar ze geen rust zullen brengen. Dat weet u ook maar al te goed.

Zo kun je de "historische onrechtvaardigheid" van de verdrijving van de Duitsers uit hun historische gebieden als Oost-Pruisen en Sudetenland niet oplossen door "geef hen die gebieden terug". Ook de door de Franse Revolutie aangebrachte schade, vernietiging van eigendommen en het verkwanselen ervan kan niet ongedaan worden gemaakt, door te stellen "geef ze terug". Het historische kluwel is dermate dat het een weg ten dode is die alleen maar bijzonder grote sociale onrust brengt.
Oud 14 november 2009, 12:11   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn het er dus over eens dat godsdienst niet thuishoort in het onderwijs. Mooi zo. Alle hoop is nog niet verloren.
Intellectuele component van religie hoort thuis in het onderwijs. Dat wou ik stellen. In alle geledigen ervan.
Oud 14 november 2009, 12:12   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zij waren wel degelijk slachtoffer. Zij waren slachtoffer van een door de kerk opgelegde 'peer pressure'. Het zijn niet de mensen die zich uit onwetendheid of naïviteit laten meeslepen die met de vinger moeten worden gewezen; het is de organisatie die sektarische rituelen pleegt op minderjarige kinderen die de verantwoordelijkheid draagt, zoals gezegd deels ook samen met de lakse overheid die deze ontoelaatbare wantoestanden nog steeds gedoogt. De werkelijkheid verdringen, heeft inderdaad geen enkele zin...
Welneen. Als ik dergelijke regels lees, ontwaar ik slechts onberedeneerde frustratie en gebrek aan werkelijkheidszin.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be