![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dan sta jij ook tegen je wil in de statistieken (categorie religie) vermeld als christen.
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() Ik vraag me af of deze discussies tussen een Hindoe en een ex-Hindoe ook zo bitsig zijn. Wellicht heeft het te maken met de dogmatische instelling van de 'godsdiensten van het Boek'. Ook tussen islamgelovigen en ex- (dito) gelovigen vindt men deze spinnijdige houding terug tegenover mekaar (en dan druk ik me zeer eufemistisch uit). Al deze godsdiensten zouden in wezen verzoenend moeten werken, de naastenliefde indachtig. De ex-gelovigen van hun kant zouden met een minzame houding moeten kunnen terugkijken op hun ex-geloof, terwijl de gelovigen zouden moeten getuigen van een vriendhoudende persoonlijke instelling. Helaas, de praktijk zegt ons vaak wat anders.
Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 07:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar daar wringt het schoentje niet. Immers, in de hypothese dat er zo een ritueel zou bestaan, dan is het nog maar de vraag welke kerkelijke bedienaar deze 'ondopingsceremonie' zou willen uitvoeren. Want eigenlijk impliceert zulke ceremonie een kerkelijk falen over gans te lijn. En dat is natuurlijk een ander paar mouwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Paulus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Banneling
|
![]() 'Onuitwisbaarheid van het doopsel' is een menselijk bedenksel. En alle soorten rituelen die door de mensen worden bedacht, kunnen ook door de mensen worden veranderd of 'uitgewist' of ongedaan gemaakt worden.
Laatst gewijzigd door system : 14 november 2009 om 08:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, ik moet daar helemaal niet over praten met mijn ouders. Zij waren destijds slachtoffer, net zoals ik. Het is de organisatie die sektarische rituelen oplegt aan minderjarige kinderen die als enige verantwoordelijk is, zoals gezegd deels samen met onze lakse overheid die deze ontoelaatbare middeleeuwse toestanden nog steeds gedoogt.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Precies. En juist d�*t vind ik zo wraakroepend!
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Je gaat hier te kort door de bocht. Als we godsdienst voor kinderen verbieden, hoe kunnen ze er dan genoeg over weten om later bewust een keuze te maken? Religie is meer dan wat in boeken staat.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 14 november 2009 om 11:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kwatsj natuurlijk. Zoiets hoort thuis in het kader van een algemeen vak zoals filosofie aan een hogeschool of een universiteit, waar jongeren voldoende ontwikkeld zijn om dergelijke zaken in de juiste context te plaatsen. Een vak "godsdienst" hoort echter niet thuis in het onderwijs en al helemaal niet in het lager en secundair onderwijs. Jongeren (meerderjarig) die dat toch willen volgen, moeten dat maar in hun eigen tijd en met hun eigen middelen doen.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 Laatst gewijzigd door Raf : 14 november 2009 om 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De geschiedenis staat vol van onrechtmatig verkregen goederen, van moord en roof, van ongerechtigheid e.d. Als iedere gezin, land of genootschap daar nu verantwoording zou mogen afleggen, komen we in een onwarbare knoop terecht. Onder het Frans bestuur hebben sommigen mensen allerlei in beslag genomen goederen zich toegeëigend. Het is zo goed als onmogelijk daar nu een lijn in te trekken, en zou alleen maar leiden tot veel beroering en betwisting. Uw stelling getuigt van een groot gebrek aan volwassenheid om de werkelijkheid in al zijn facetten te bekijken. Met een of andere pennentrek brengt men geen denkbeeldige "rechtvaardigheid". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad, voor een niet-gelovige is het ongetwijfeld moeilijk te begrijpen, maar religie is geen intellectuele bezigheid zoals het bijbrengen van fysica of biologie. Religie is doen en laten, een zienswijze hoe men zijn leven kan of hoort in te richten. Als ouders vindt men dat belangrijk, daar men z'n kinderen het hoogste goed wil bijdragen. Niet alleen materiële zorgen, maar ook geestelijke en dus religieuze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zij waren wel degelijk slachtoffer. Zij waren slachtoffer van een door de kerk opgelegde 'peer pressure'. Het zijn niet de mensen die zich uit onwetendheid of naïviteit laten meeslepen die met de vinger moeten worden gewezen; het is de organisatie die sektarische rituelen pleegt op minderjarige kinderen die de verantwoordelijkheid draagt, zoals gezegd deels ook samen met de lakse overheid die deze ontoelaatbare wantoestanden nog steeds gedoogt. De werkelijkheid verdringen, heeft inderdaad geen enkele zin...
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]()
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zo kun je de "historische onrechtvaardigheid" van de verdrijving van de Duitsers uit hun historische gebieden als Oost-Pruisen en Sudetenland niet oplossen door "geef hen die gebieden terug". Ook de door de Franse Revolutie aangebrachte schade, vernietiging van eigendommen en het verkwanselen ervan kan niet ongedaan worden gemaakt, door te stellen "geef ze terug". Het historische kluwel is dermate dat het een weg ten dode is die alleen maar bijzonder grote sociale onrust brengt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |