Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 januari 2010, 16:07   #121
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tsja, ik kan maar afgaan op wat ik lees, hoor .. enz.
Ik dacht van jou hetzelfde.

Alleen al het gebruik van de term neurose in de door jouw geschetste omstandigheden, doet me twijfelen aan jouw intelligensie.
Iemand die speciaal onleesbaar schrijft zou beter zijn eigen "intelligensie" eens evalueren.

Trouwens, wijs me eens aan waar ik in die post de term neurose gebruik?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:08   #122
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dromers

Zo zie je maar, Leterme heeft ze in zijn zakken, zonder het mss zelf te beseffen
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:09   #123
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je hebt hier inderdaad wel een punt.

Als de unieke boodschap van Leterme nu is "geen staatshervorming, wegens uitsluitend aandacht voor de krisis",
en bhv wordt koud en droog gestemd,

dan hebben de frankofonen de keuze: de regering, die zorgt voor de strijd tegen de krisis, laten vallen ... of niet. Maar bhv zou gestemd zijn.

Als dat de hipoteze is, dan .... zijn we tenminste toch al zo ver.
Zou kunnen, ware het niet dat Dehaene ondertussen veldwerk aan het verrichten is. En dat zou elke Vlaamse nationalist wantrouwig moeten maken!
Oud 5 januari 2010, 16:10   #124
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
In de Vlaamse regering blijven en ondertussen lokale zachtere thema's uitdiepen en nieuw politiek talent binnenhalen (geen BV's enzo) met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen.
Allemaal goed en wel. Zeker en vast voor de n-va zal dat uiteindelijk electoraal een lonende bezigheid zijn. Maar mijn vraag is wat kan men het best strategisch doen voor de Vlaamse onafhankelijkheid, goed wetende dat we nu ook weer geen jaaaaaaren meer hebben en integendeel elk moment ten volle moeten uitbuiten.
Oud 5 januari 2010, 16:13   #125
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ze hebben de Belgische CD&V gered op een moment dat die partij op imploderen stond ...

dat is m.i de redding van Belgie geweest én het verprutsen van een uniek momentum voor meer !zelfopgeeiste! autonomie.
Vooral in het verprutsen van het unieke momentum ga ik U volledig volgen! Net daarom ook mijn pleidooi om zulk een moment zeker en vast geen tweede keer te verpesten! Vandaar de denkpiste om het zelf te scheppen!
Oud 5 januari 2010, 16:13   #126
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dominatrix Bekijk bericht
Allemaal goed en wel. Zeker en vast voor de n-va zal dat uiteindelijk electoraal een lonende bezigheid zijn. Maar mijn vraag is wat kan men het best strategisch doen voor de Vlaamse onafhankelijkheid, goed wetende dat we nu ook weer geen jaaaaaaren meer hebben en integendeel elk moment ten volle moeten uitbuiten.
Ik bezie dat toch anders. Tijd is nog altijd één van mijn beste vrienden. En, wat onze generatie vandaag kan verwezenlijken, is goed meegenomen. Volgende generaties zullen verderwerken. Zo gaat het al 180 jaar...

Wat "men" strategisch het beste kan doen voor Vlaamse onafhankelijkheid? Nu vandaag? Naar mijn mening: internationale lobby, op hoog, midden en laag niveau.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:15   #127
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

JLD is mss een brug aan het bouwen om dat hekele ding (BHV) over 2010 te heffen.
Rustige standvastigheid dat moet 2010 brengen, en daar is volgens mij geen enkele cdenver tegen. Het is zelfs hun sleutelwoord.

En dan liegt Leterme niet als hij zegt dat er geen staatshervorming mag komen...Txiki
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:15   #128
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het draagvlak is te klein om mijn interesse te wekken.

Toch bedankt voor de uitnodiging.
Tja, jammer maar helaas. Inhoudelijk zul je dus weer maar eens niet weten waar het over gaat...

Weer een gemiste kans om handtekeningen te sprokkelen!
Oud 5 januari 2010, 16:16   #129
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Zowel CD&V als NVA lagen in de touwen ten tijde van de vorming van het kartel. NVA was zelfs in haar voortbestaan bedreigd, nu kunnen ze nog even de vruchten plukken van hun kartel met de duivel, maar dat blijft niet duren.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:18   #130
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik bezie dat toch anders. Tijd is nog altijd één van mijn beste vrienden. En, wat onze generatie vandaag kan verwezenlijken, is goed meegenomen. Volgende generaties zullen verderwerken. Zo gaat het al 180 jaar...

Wat "men" strategisch het beste kan doen voor Vlaamse onafhankelijkheid? Nu vandaag? Naar mijn mening: internationale lobby, op hoog, midden en laag niveau.
Dat gelobby is iets waar ik je in ga volgen. Uitermate belangrijk! Maar voor het overige denk ik dat je toch wat weinig rekening houdt met de grendels om de Belgische constructie. België verdraagt immers geen onafhankelijkheid omdat net iedere rustige hervorming wel een slot of een ketting heeft bij gehangen... Zo gaat het ook al 180 jaar...
Oud 5 januari 2010, 16:19   #131
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, jammer maar helaas. Inhoudelijk zul je dus weer maar eens niet weten waar het over gaat...

Weer een gemiste kans om handtekeningen te sprokkelen!
Ga naar de Grote Markt in Tienen om handtekeningen te sprokkelen.

Shadowke zal zeker tekenen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:19   #132
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Zowel CD&V als NVA lagen in de touwen ten tijde van de vorming van het kartel. NVA was zelfs in haar voortbestaan bedreigd, nu kunnen ze nog even de vruchten plukken van hun kartel met de duivel, maar dat blijft niet duren.
Ik durf zelfs stellen dat de n-va zonder kartel een 'lambert-scenario' avant la lettre had gekend.
Oud 5 januari 2010, 16:20   #133
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ga naar de Grote Markt in Tienen om handtekeningen te sprokkelen.

Shadowke zal zeker tekenen.

't is voor U dat we't doen he!
Oud 5 januari 2010, 16:25   #134
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, vraag en antwoord als het even mag. Hoewel het met niet kan verbazen vind ik de evolutie van Leterme & co geen goede zaak voor Vlaanderen. Zoals Crols zegt zou een crisis nu niet slecht zijn.
Ik wil nog even terugkomen op Crols' idee om zonder Brussel een onafhankelijke staat uit te bouwen.

Daarmee ben ik het ideologisch en strategisch niet mee eens. Ideologisch niet omdat ik Brussel als deel van Vlaanderen beschouw. Strategisch niet, hierom:

Volgens internationale onderhandelingsgewoonten, om het zo maar even te noemen, zou het daar uiteindelijk wel op neerkomen. Omdat het BHG een erkend en legitiem parlement en regering heeft, kan je als Vlaanderen niet zomaar eisen dat het BHG deel gaat uitmaken van die staat. Dat moet het resultaat zijn van onderhandelingen.

Nu kan je als Vlaanderen wel het "principle of consent" op tafel leggen. Dat betekent dat het BHG pas deel kan uitmaken van die Vlaamse staat wanneer in Vlaanderen en in het BHG telkens een meerderheid van de bevolking zich uitspreekt voor zo'n aansluiting.

Maar dat laatste hoort onderdeel te zijn van onderhandelingen nadat je je meest verregaande eisen op tafel hebt gelegd en nadat daarover lang over-en-weer onderhandeld is. Wat Crols gedaan heeft, is een mogelijk uiteindelijk resultaat als startpunt genomen. Dat is strategisch gezien, vanuit internationaal onderhandelingsperspectief, oerdom.

Je achterband, laten we zeggen de Vlaams-nationale achterban, moet je zoveel mogelijk duidelijk maken dat je de eis om Brussel bij Vlaanderen te voegen, nooit laat vallen. En dat je beslissingen zoals dat principe aanvaardt vanuit democratisch oogpunt, zonder de "strijd" voor eenmaking te laten vallen.

Dat is een immens verschil.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 5 januari 2010, 16:27   #135
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zou kunnen, ware het niet dat Dehaene ondertussen veldwerk aan het verrichten is. En dat zou elke Vlaamse nationalist wantrouwig moeten maken!
Van den dikke Dehaene zijn werk heb ik geen schrik.

Ge moet eens goed beseffen wat zijn taak is: een voorstel uitwerken, dat aan de partijvoorzitters moet voorgesteld worden, en als die ermee akkoord gaan, dan gaat het naar de regering .... heel dat spel lijkt me als twee druppels water op een frankofoon uitstelmanoever, die meestal bekend zijn voor hun effektiviteit.

Maar de tijd tikt verder. En straks mogen de ministers kiezen in welke omstandigheden ze in het Europese zonnetje mogen staan voor 6 maanden ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:28   #136
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat gelobby is iets waar ik je in ga volgen. Uitermate belangrijk! Maar voor het overige denk ik dat je toch wat weinig rekening houdt met de grendels om de Belgische constructie. België verdraagt immers geen onafhankelijkheid omdat net iedere rustige hervorming wel een slot of een ketting heeft bij gehangen... Zo gaat het ook al 180 jaar...
Dat van die grendels is waar. Ik hou daar misschien inderdaad weinig rekening mee, en dat is ingegeven vanuit de overtuiging dat die Belgische grendels me niet tegenhouden om te blijven beuken en trekken.

Je weet wel,

Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Oud 5 januari 2010, 16:29   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Iemand die speciaal onleesbaar schrijft zou beter zijn eigen "intelligensie" eens evalueren.

Trouwens, wijs me eens aan waar ik in die post de term neurose gebruik?
Je dicht het Weverke schizofrene eigenschappen toe, en je tipeert hem vervolgens als neurotisch ... niet juist hé manneke.

Wat mijn schrijfstijl betreft: hoe meer er tegen gereageerd wordt, hoe liever ik het heb. Op dit vlak ben ik een aandachtshoer. Dus hartelijk dank voor je lieve woorden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 5 januari 2010, 16:32   #138
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat van die grendels is waar. Ik hou daar misschien inderdaad weinig rekening mee, en dat is ingegeven vanuit de overtuiging dat die Belgische grendels me niet tegenhouden om te blijven beuken en trekken.

Je weet wel,

Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse Leeuw,
Al dreigen zij zijn vrijheid met kluisters en geschreeuw.
Een man die ik niet zo waardeer, heeft eens gezegd dat B. niet zozeer zal vergaan doordat een regering zou vallen, maar wel omdat men geen nieuwe zou kunnen maken.

Een blokkeringsminderheid die het been kan stijf houden, is voldoende. En die is effisiënter dan de vele grendels.

Oud 5 januari 2010, 16:34   #139
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf zelfs stellen dat de n-va zonder kartel een 'lambert-scenario' avant la lettre had gekend.
Precies!

Maar ik vermoed dat het Dewever-effect niet zal blijven duren. Bovendien zitten ze nu mee in het bad met onder andere de sossen, en daarvan valt weinig heil te verwachten.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2010, 16:46   #140
dominatrix
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik wil nog even terugkomen op Crols' idee om zonder Brussel een onafhankelijke staat uit te bouwen.

Daarmee ben ik het ideologisch en strategisch niet mee eens. Ideologisch niet omdat ik Brussel als deel van Vlaanderen beschouw. Strategisch niet, hierom:

Volgens internationale onderhandelingsgewoonten, om het zo maar even te noemen, zou het daar uiteindelijk wel op neerkomen. Omdat het BHG een erkend en legitiem parlement en regering heeft, kan je als Vlaanderen niet zomaar eisen dat het BHG deel gaat uitmaken van die staat. Dat moet het resultaat zijn van onderhandelingen.

Nu kan je als Vlaanderen wel het "principle of consent" op tafel leggen. Dat betekent dat het BHG pas deel kan uitmaken van die Vlaamse staat wanneer in Vlaanderen en in het BHG telkens een meerderheid van de bevolking zich uitspreekt voor zo'n aansluiting.

Maar dat laatste hoort onderdeel te zijn van onderhandelingen nadat je je meest verregaande eisen op tafel hebt gelegd en nadat daarover lang over-en-weer onderhandeld is. Wat Crols gedaan heeft, is een mogelijk uiteindelijk resultaat als startpunt genomen. Dat is strategisch gezien, vanuit internationaal onderhandelingsperspectief, oerdom.

Je achterband, laten we zeggen de Vlaams-nationale achterban, moet je zoveel mogelijk duidelijk maken dat je de eis om Brussel bij Vlaanderen te voegen, nooit laat vallen. En dat je beslissingen zoals dat principe aanvaardt vanuit democratisch oogpunt, zonder de "strijd" voor eenmaking te laten vallen.

Dat is een immens verschil.
Praktisch gezien ben ik zelfs geneigd om U te volgen en niet Crols. Als we het over Brussel hebben dan toch vind ik het zelfs een puike uiteenzetting. Maar daar had ik het dus niet over.

Desalniettemin je puike uiteenzettingen heb ik een voorkeur voor een nieuwe regeringscrisis. Hetgeen jij als voorspelbaar naar de prullenbak wil verwijzen heeft integendeel (en ja ook wel dankzij n-va) zeer veel mensen net over de Vlaamse schreef getrokken. En dat is promotioneel onbetaalbaar.

En voorts geloof ik net als Crols niet meer in onophoudelijk heen en weer getetter over punten en komma's. Ik geloof niet dat de Franstaligen zullen toelaten dat je dan eens een stoel uit het Belgische huis meeneemt en vervolgens een tafel om uiteindelijk de muren af te breken. In Wallonië zal men dat nooit toe laten omdat zij juist nood hebben aan die Belgische stoelen en tafels. In dien optiek is het dus ook ronduit utopisch om te denken verwachten dat ze zelf komen aanbieden als de n-va de elektriciteit afsluit vanuit Vlaanderen (cfr. Maddens) terwijl de CD&V vanuit België hen Franse stroom levert. Neen je moet ze keihard met de neus op de feiten drukken en zeggen het is te nemen of te laten. Ofwel verdelen we het ofwel blijft er niets meer over.

Een crisis is in deze ook een momentum om ze in het zuiden met de neus op de feiten te drukken.

Het inteview met Crols is trouwens te lezen in ons nieuwe magazine:

http://www.vlaamsbelang.org/files/20100101_vbm.pdf

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be