![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#122 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Willie Soon, verbonden aan 5 door Exxon gesponserde (veelal libertarische) denktanks en Sallie Baliunas, verbonden aan 11 door Exxon gesponsorde (veelal libertarische) denktanks leverden in 2003 toen ze betaalde consultants waren voor het Marshall Instituut en paper af bij het magazine Climate Research die niet zozeer fout was, maar ronduit corrupt. Het aantal fouten uit de paper halen is onbegonnen werk, omdat de paper van A tot Z speciaal geschreven werd om tot misleidende conclusies te komen. De paper geraakte door de review dankzij Chris de Freitas, een man die ... verbonden is aan verschillende (veelal libertarische) denktanks. => Verschillende auteurs wiens werk door het olijke duo geciteerd werd kloegen dat hun oorspronkelijk werk verkeerd werd weergegeven. => Uiteindelijk heeft de helft van de editorial board van het magazine ontslag genomen, waaronder hoofdredacteur Hans von Storch. Toen de paper pas verscheen, leverden de auteurs van de gehackte mails uiteraard commentaar op de publicatie van een paper die van A tot Z flawed is. En leidde het tot vragen over de geloofwaardigheid van het magazine CR en over de rol van de redacteuren en hoofdredacteur Von Storch. Dat ernstige wetenschappers ervoor ijveren om dat soort corrupte exxon-zooit tegen te houden is iets wat jij allicht censuur zult noemen. ik noem het daarentegen een godverdomde wetenschappelijke plicht. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
"Manufacturing doubt" is de manier waarop ze het publiek bespelen, hoewel ik op mijn blog al eens aanhaalde dat "doubt" op zichzelf een nietszeggend gegeven is: Citaat:
Citaat:
Citaat:
voorbeeldje : Spencer heeft zo zijn manieren om de stijging van de wereldtemperatuur te verbergen : zoek het fundamentale verschil tussen de twee figuren : ![]() versus ![]() Roy Spencer ![]() ![]() ![]() |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
ik verwijs bv naar de data van NASA waarin de trend van een antal verschillende parameters wordt meegegeven : niet enkel GHG's (die as such al niet enkel uit cO2 bestaan) stijgt voor die periode http://data.giss.nasa.gov/modelforce/RadF.txt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Misschien kan Jedd ons inlichten of men die oscillaties ondertussen wel uit de modellen haalt. Citaat:
Citaat:
Wat volgens mij wel een juiste hypothese is, is als men 1 W / m2 deponeert *op een gegeven plek en diepte*, dat het dan niet afhangt van de specifieke manier waarop die 1 W/m2 daar gedeponeerd wordt. Maar natuurlijk speelt het een rol of die 1 W/m2 zeg maar, in de tropopause of aan het oceaanoppervlak wordt gedeponeerd. Je kan zelfs niet eens een deftige warmtetransport balans opmaken in 1-dim vertikale zin als je geen rekening zou houden met de plek waar een zekere straling wordt omgezet in warmte, dus ik kan mij moeilijk indenken dat men daar geen rekening mee zou houden in een totaal circulatie model. Daarentegen, ik denk aan iets: zolang die warmtedepositie ergens in de troposfeer zit, heeft het (tenzij ik mij vergis) inderdaad geen belang, want de adiabatische lapserate die opgelegd is door convectie maakt dat het temperatuursverloop in de troposfeer vast ligt. Of je nu dus 1 W op 1 km hoogte, of op het aardoppervlak "teveel" hebt, dat zal geen verschil maken voor de ligging van de adiabaat. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 januari 2010 om 06:14. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Om met je analogie verder te gaan: Wat als je in een ander vliegtuig stapt waar dan de staart van afbreekt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Een ander voorbeeld komt naar voor in dit vriendelijke artikeltje van Judicial Watch: NASA Scientists Go on Attack After Climate Data Error Exposed. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een voorbeeld: men is ondertussen ook tot de conclusie gekomen dat de jaarringen van de bomen niet altijd overeenkomen met een verandering van termperatuur.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell Laatst gewijzigd door Babeth : 15 januari 2010 om 11:13. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als klimaatwetenschappers zeggen dat er wel degelijk een klimaatsverandering op komst lijkt te zijn door CO2 uitstoot en een paar anderen zeggen dat dat geen invloed heeft, en nog anderen zeggen dat het niet met zekerheid vastligt, moet je de problematiek dan beschouwen of niet ? Blijkbaar beschouw je dat wel als het om zoiets als in het voorbeeld gaat. Waar jij het over hebt (en ik ben daarmee akkoord) is van het afwegen van verschillende handelingen. Als je op een eiland zit waar een hele stam koppensnellers achter je aan zit, en de enige kans om te ontsnappen, is van dat vliegtuig te pakken, dan ga je dat waarschijnlijk toch pakken, zelfs al is er een redelijke kans dat die vleugels eraf gaan, gewoon omdat je anders met enige zekerheid in een grote kookpot terechtkomt. Maar je gaat in elk geval met de informatie rekening houden, bijvoorbeeld de kortst mogelijke vlucht maken, of je een parachute aandoen of weet ik veel. Je gaat niet afkomen met "onnozelaars, vleugels vallen niet van een vliegtuig". Eventueel ga je zeggen: "ik gok erop dat ze overdrijven" of "ik waag mijn kans". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Gouverneur
|
![]() Maar wat gebeurt er als de data waarop men het onderzoek baseert niet korrekt werd verwerkt ?
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Mensen die de wetenschappers geloven baseren zich op de gegeven feiten en de besluiten die bovenvermelde wetenschappers er uit halen. Maar van iemand die het ongelijk van die wetenschappers wil bewijzen verwacht ik dat ze intelligenter of beter geïnformeerd zijn dan die wetenschappers. Zodanig dat we ons op basis van andere bewijzen een andere mening kunnen vormen. Door te zeggen: 'ik weet er eigenlijk niets van, maar de wetenschappers hebben ongelijk, want kijk naar de winter' plaats je jezelf in een zeer zwakke positie.
![]() |
![]() |
#130 |
Gouverneur
|
![]() En als de feiten "bewerkt" worden ? Als men data uit weerstations niet in de modellen opneemt, of probeert de data van 1 weerstation te gebruiken voor een gebied van honderden kilometers ? Wat met het feit dat -bijvoorbeeld- de gemiddelde temperaturen voor Californië gehaald wordt uit 4 meetstations: 1 langs de tarmac van een vlieghaven, 3 praktisch op het strand maar geen enkel uit het gebergte of het binnenland ?
![]() |
#131 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als de ene wetenschapper zus zegt en de andere zo, dan is het idioot de ene of de andere blindelings te geloven. En als er dan gasten afkomen met complottheorëen van industrie en politiek om de sceptische wetenschappers zwart en monddood te maken, dan zou elke mens met gezond verstand op zijn minst wantrouwig moeten worden.
![]() |
![]() |
#132 | ||||
|
![]() Citaat:
Daarna even kritisch nadenken en je kan al een hele hoop pseudo-wetenschappers en opportunistische bloggers doorzien. Citaat:
En ook daar moet je even verder kijken dan je neus lang is. Ik persoonlijk kan een mening van iemand die bv jarenlang voor een oliebedrijf gewerkt heeft niet echt serieus nemen in een debat wat zal leiden tot het stoppen van de olieproductie. Citaat:
Het komt er op aan je te informeren en niet te zeggen 'ik weet er niets van' en dan een mening te formuleren die nergens op slaat. Citaat:
Een goede dosis wantrouwen is altijd goed in een wetenschappelijke benadering. Persoonlijk ben ik nog geen 100% overtuigd. Maar het is natuurlijk een feit dat de wetenschappelijke gemeenschap er ondertussen steeds meer en meer van overtuigd is dat wij verantwoordelijk zijn voor een potentieel mondiale ramp die verstrekkende gevolgen kan hebben. Dan kan je twee dingen doen. 1) struisvogel spelen en hopen dat de wetenschappers ongelijk krijgen 2) het zekere voor het onzekere nemen en maatregelen nemen die deels potentieel en deels onmiddellijk resultaat geven
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein) Laatst gewijzigd door Alboreto : 15 januari 2010 om 16:37. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Gouverneur
|
![]() OK, wat denk je hiervan:
Citaat:
"MWP" is Medieval Warming Period en "LIA" is Little Ice Age. De eerste grafiek toont beide periodes niet. Het is ongeveer hetzelfde als dit (komt uit hetzelfde artikel als het citaat hierboven): Citaat:
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act." -- George Orwell Laatst gewijzigd door Babeth : 15 januari 2010 om 17:59. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
![]() Lijkt me dat GHG's (voornamelijk CO2) veruit de voornaamste oorzaak zijn van de temperatuurstijging volgens de modellen, nog versterkt door een kleine toename van (koelende) SO2 uitstoot in het eerste deel. Uiteraard als men geen rekening houdt met natuurlijke cycli... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
voor zover ik weet tracht NASA in korte termijn projecties rekening te houden met ENSO. Geen idee hoe het met de rest zit. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
de corrupte soon/baliunas paper wordt op skeptische blogs nog altijd geciteerd ? Citaat:
Citaat:
Ga je echter tientallen requests op mensen afvuren, met als enige doel de feiten verkeerd voor te stellen (al dan niet bewust), de personen die het onderzoek deden van alles en nog wat te beschuldigen en een bepaalde sfeer trachten te creëren, dan ga je een bepaalde reactie opwekken. Ik heb er dus een genuanceerd beeld over : ik wéét als onderzoeker hoeveel werk het is je gearchiveerde data terug boven te halen. Als die onderzoekers gretig ieder request hadden beantwoord, hadden ze waanzinnig veel tijd moeten steken in iets dat geen enkele positieve bijdrage heeft, want het grootste resultaat zou zijn is dat hun data op allerhande internetsites fout geïnterpreteerd zou worden. Er is geen torenhoog EQ nodig om in te zien dat die overdadige hoeveelheid aan verzoeken tot tegenkanting zou leiden. Misschien moeten klimaatskeptici ook eens heel diep in de spiegel kijken ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Toch heeft die goede dr. Roy een opmerkelijke manipulatie gedaan op de tweede grafiek, en een manipulatie met een bepaald doel. Als je de twee grafieken naast elkaar legt zal het wel duidelijk worden hoe Spencer zijn publiek tracht te misleiden ? Citaat:
Laatst gewijzigd door Jedd : 15 januari 2010 om 21:02. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
SPPI is een gul door EXXON gepsonserde lobbygroep zonder enige geloofwaardigheid. Als ik SPPI zie staan doe ik zelfs de moeite niet meer om te lezen wat er gepost werd. overigens is een van de spilfiguren van SPPI de hierboven reeds aangehaalde Willie Soon van de corrupte Soon/Baliunas paper. Dit zijn geen mannen die door onkunde kemels schieten, SPPI zit vol met betaalde lobbyisten die WETENS EN WILLENS misleidende onzin de wereld insturen. meer dan wat SPPI te zeggen heeft vraag ik me af : -hoe jij op zo'n site terecht komt ? -waarom kopieer je zomaar wat ze schrijven ? Laatst gewijzigd door Jedd : 15 januari 2010 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jedd : 15 januari 2010 om 21:00. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Wat is je dada, behalve kappen op libertanisme en kapitalisme?
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
maar lang geen onaardige poging tot manufacturing doubt ![]() |
|
![]() |
![]() |