Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 maart 2010, 16:35   #121
Jozef Ostyn
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Begrip is nog iets anders dan goedkeuring. Toestanden als Gitmo en Abu Ghraib creëren nu eenmaal meer terroristen dan dat ze uit de maatschappij houden. Je mag altijd gerust alternatieven geven voor al diegenen die daar onterecht vastgehouden, vernederd en gefolterd werden. Nu maar braafjes zwijgen en aanvaarden dat ze gestraft werden omdat ze een baard, een dikke neus of de foute naam hadden? Terrorisme is vaak, en zeker op het individuele niveau van de terrorist (in tegenstelling tot de hoger geplaatste organisatoren ervan), een uiting van haat en frustratie. Ik kan me best voorstellen dat de beste manier om dat wakker te maken in een persoon erin bestaat hem een jaar of zes in een hok te stoppen en met de regelmaat van de klok te folteren.
Ten eerste schat u het fenomeen van het Jihadi-terrorisme volledig verkeerd in.
Ten tweede gaat u er onterecht van uit dat wie in Guantanamo vastzit of zat daar per definitie onterecht zir of zat. Ik ben - voor alle duidelijkheid - geen fan van dit soort van uitzonderingsregimes, maar in een oorlogssituatie heb je weinig keuze. Je moet een manier vinden om vijandige strijders uit te schakelen.
Jozef Ostyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 16:36   #122
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Bij mij thuis mag hij gerust binnenkomen. Of hij nog buitengeraakt is niet 100 % zeker.
Jaja, van voor je pc kan je iedereen aan, daar twijfelt niemand aan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 16:40   #123
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Ten tweede gaat u er onterecht van uit dat wie in Guantanamo vastzit of zat daar per definitie onterecht zir of zat. Ik ben - voor alle duidelijkheid - geen fan van dit soort van uitzonderingsregimes, maar in een oorlogssituatie heb je weinig keuze. Je moet een manier vinden om vijandige strijders uit te schakelen.
misschien best eerst bewijzen dat het daadwerkelijk om vijandige strijders gaat.
En door het soort doorgedreven extreme martelingen zoals op Guantanamo, kan je iedereen gelijk wat laten "bekennen".

Citaat:
Oud 19 maart 2010, 16:42   #124
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
misschien best eerst bewijzen dat het daadwerkelijk om vijandige strijders gaat.
En door het soort doorgedreven extreme martelingen zoals op Guantanamo, kan je iedereen gelijk wat laten "bekennen".
U verwart gewoon crimineel strafrecht met oorlogsrecht. Men is vijandelijk strijder door de context waarin men opgepakt wordt. Met bewijzen heeft dat niets te maken.
Oud 19 maart 2010, 16:44   #125
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U verwart gewoon crimineel strafrecht met oorlogsrecht. Men is vijandelijk strijder door de context waarin men opgepakt wordt. Met bewijzen heeft dat niets te maken.
Hetgeen op Guantanamo gebeurt heeft absoluut niks met oorlogsrecht te maken, maar met willekeur.

Citaat:
Oud 19 maart 2010, 16:47   #126
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Hetgeen op Guantanamo gebeurt heeft absoluut niks met oorlogsrecht te maken, maar met willekeur.
U moet een beetje minder in slogans en vooroordelen denken.
Oud 19 maart 2010, 17:03   #127
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U moet een beetje minder in slogans en vooroordelen denken.
daarom waarschijnlijk dat de nieuwe Amerikaanse President Guantanamo laat sluiten.

Citaat:
Oud 19 maart 2010, 17:09   #128
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
daarom waarschijnlijk dat de nieuwe Amerikaanse President Guantanamo laat sluiten.

Hebt u gemerkt hoe Obama geëvolueerd is van onmiddellijke sluiting van Guantanamo naar het openhouden van Guantanamo gedurende nu al ruim meer dan een jaar?
Oud 19 maart 2010, 17:24   #129
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Begrip is nog iets anders dan goedkeuring. Toestanden als Gitmo en Abu Ghraib creëren nu eenmaal meer terroristen dan dat ze uit de maatschappij houden. Je mag altijd gerust alternatieven geven voor al diegenen die daar onterecht vastgehouden, vernederd en gefolterd werden. Nu maar braafjes zwijgen en aanvaarden dat ze gestraft werden omdat ze een baard, een dikke neus of de foute naam hadden? Terrorisme is vaak, en zeker op het individuele niveau van de terrorist (in tegenstelling tot de hoger geplaatste organisatoren ervan), een uiting van haat en frustratie. Ik kan me best voorstellen dat de beste manier om dat wakker te maken in een persoon erin bestaat hem een jaar of zes in een hok te stoppen en met de regelmaat van de klok te folteren.
My point exactly !

Citaat:
Oud 19 maart 2010, 17:36   #130
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik schrijf toch ook niet dat alle terroristen op die manier "ontstaan", ik schrijf alleen maar dat het begrijpelijk is (maar niet goed te keuren) dat wie toestanden meemaakt als in Abu Ghraib of Gitmo, daar wel eens wraak om zou willen nemen.

Citaat:
Ten tweede gaat u er onterecht van uit dat wie in Guantanamo vastzit of zat daar per definitie onterecht zir of zat.
Neen, daar ga ik niet van uit. Ik schreef "voor al diegenen die daar onterecht vastgehouden, vernederd en gefolterd werden". En blijkbaar zijn dat er nogal wat, als je ziet hoe veel er intussen alweer vrijgelaten zijn. Ook de manier waarop verdachten werden geïdentificeerd en opgepakt (nl. door geld te geven aan wie hen uitleverde, en dit in derdewereldlanden) is ronduit hemeltergend. Allez Jozef, stel dat jij in Pakistan woont en je buurman moet je niet, dan moet hij maar een telefoontje plegen naar de juiste dienst en jij mag vervolgens een paar jaar genieten van gefolter. Een verre neef hebben die iemand kent die zijdelings verbonden is met een terroristische beweging volstaat.

Citaat:
Ik ben - voor alle duidelijkheid - geen fan van dit soort van uitzonderingsregimes, maar in een oorlogssituatie heb je weinig keuze. Je moet een manier vinden om vijandige strijders uit te schakelen.
Allemaal gemakkelijk gezegd als je zelf geen betrokken partij bent. Het martelen van onschuldigen (trouwens van schuldigen ook) is nooit te rechtvaardigen. Het is bovendien niet effectief om informatie te winnen. Dat rationaliseren door te spreken van een oorlogssituatie is niet meer dan proberen goed te praten wat helemaal fout is.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 17:37   #131
Steve_M

Standaard

Citaat:
Hebt u gemerkt hoe Obama geëvolueerd is van onmiddellijke sluiting van Guantanamo naar het openhouden van Guantanamo gedurende nu al ruim meer dan een jaar?
Obama is dan ook een vrij zwakke president, die langs alle kanten tegengewerkt wordt en die onvoldoende politiek kapitaal heeft om alle beloften die hij heeft gedaan onmiddellijk uit te voeren.
Oud 19 maart 2010, 17:43   #132
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Neen, daar ga ik niet van uit. Ik schreef "voor al diegenen die daar onterecht vastgehouden, vernederd en gefolterd werden". En blijkbaar zijn dat er nogal wat, als je ziet hoe veel er intussen alweer vrijgelaten zijn. Ook de manier waarop verdachten werden geïdentificeerd en opgepakt (nl. door geld te geven aan wie hen uitleverde, en dit in derdewereldlanden) is ronduit hemeltergend. Allez Jozef, stel dat jij in Pakistan woont en je buurman moet je niet, dan moet hij maar een telefoontje plegen naar de juiste dienst en jij mag vervolgens een paar jaar genieten van gefolter. Een verre neef hebben die iemand kent die zijdelings verbonden is met een terroristische beweging volstaat.
Het aantal gevangenen dat ooit in Guantanamo is vastgehouden is heel klein. Indien het werkelijk zo éénvoudig zou zijn als u stelt dan zouden daar duizend keer zoveel mensen vastgezeten hebben. Quod non.
En het is niet omdat iemand vrijgelaten is dat hij onschuldig was. Het betekent dat hij niet langer als een imminent gevaar beschouwd wordt of dat zijn gevangenhouding geen nut meer heeft.
Wat dat gefolter betreft. Guantanamo werd gecontroleerd door het Internationaal Comité van het Rode Kruis. U moet niet alles geloven wat anti-Amerikanen daarover zeggen.
Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat het uitgesloten is dat sommige mensen verkeerdelijk werden vastgehouden in Guantanamo of dat er daar geen misbruiken zijn geweest. Maar an sich betekenen misbruiken niet dat het hele opzet verkeerd was.
Oud 19 maart 2010, 17:45   #133
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:

Allemaal gemakkelijk gezegd als je zelf geen betrokken partij bent. Het martelen van onschuldigen (trouwens van schuldigen ook) is nooit te rechtvaardigen. Het is bovendien niet effectief om informatie te winnen. Dat rationaliseren door te spreken van een oorlogssituatie is niet meer dan proberen goed te praten wat helemaal fout is.
Waar heb ik mij uitgesproken voor martelingen? Ik ben daar niet voor, ook niet bij mensen die terecht worden vastgehouden. Dat wil niet zeggen dat ik alles wat door sommigen als "marteling" beschouwd wordt ook als dusdanig erken. Maar waterboarding is in mijn ogen inderdaad een ontoelaatbare martelpraktijk.
Oud 19 maart 2010, 18:05   #134
Steve_M

Standaard

Citaat:
Het aantal gevangenen dat ooit in Guantanamo is vastgehouden is heel klein. Indien het werkelijk zo éénvoudig zou zijn als u stelt dan zouden daar duizend keer zoveel mensen vastgezeten hebben. Quod non.
En het is niet omdat iemand vrijgelaten is dat hij onschuldig was. Het betekent dat hij niet langer als een imminent gevaar beschouwd wordt of dat zijn gevangenhouding geen nut meer heeft.
Wat dat gefolter betreft. Guantanamo werd gecontroleerd door het Internationaal Comité van het Rode Kruis. U moet niet alles geloven wat anti-Amerikanen daarover zeggen.
Waarmee ik helemaal niet wil zeggen dat het uitgesloten is dat sommige mensen verkeerdelijk werden vastgehouden in Guantanamo of dat er daar geen misbruiken zijn geweest. Maar an sich betekenen misbruiken niet dat het hele opzet verkeerd was.
Ik ben over het algemeen alles behalve een anti-Amerikaan. Het Rode Kruis zou inderdaad Guantanamo moeten controleren hebben. Echter:

http://www.nytimes.com/2007/11/16/wa...n/16gitmo.html

Het Rode Kruis heeft overigens op meerdere momenten duidelijk gesteld dat gevangenen mishandeld werden:

http://www.nytimes.com/2004/11/30/politics/30gitmo.html

of (nog iets spectaculairder):

http://www.guardian.co.uk/world/2009...ture-red-cross

En zijn de mensen uit dit artikel ook anti-Amerikanen?

http://news.bbc.co.uk/2/hi/3179858.stm

Colin Powell: "Essentially, we have shaken the belief the world had in America's justice system by keeping a place like Guantánamo open and creating things like the military commission. We don't need it and it is causing us far more damage than any good we get for it."

Arlen Specter (het grootste deel van zijn leven een overtuigd Republikein: "In June 2006, U.S. Senator Arlen Specter stated that the arrests of most of the roughly 500 prisoners held there were based on "the flimsiest sort of hearsay""

En dan hebben we het nog niet over de black sites (waarvan het bestaan toegegeven is door Bush), de gevangenisschepen en de renditions.
Oud 19 maart 2010, 18:15   #135
Jozef Ostyn

Standaard

Citaat:
Ik ben over het algemeen alles behalve een anti-Amerikaan. Het Rode Kruis zou inderdaad Guantanamo moeten controleren hebben. Echter:

Het Rode Kruis heeft overigens op meerdere momenten duidelijk gesteld dat gevangenen mishandeld werden:

Voor alle duidelijkheid: indien u bijvoorbeeld het ICRC zelf zou geloven ipv persartikels dan zou u weten dat het ICRC Guantanamo geregeld bezocht sinds begin 2002.

Colin Powell: "Essentially, we have shaken the belief the world had in America's justice system by keeping a place like Guantánamo open and creating things like the military commission. We don't need it and it is causing us far more damage than any good we get for it."

Arlen Specter (het grootste deel van zijn leven een overtuigd Republikein: "In June 2006, U.S. Senator Arlen Specter stated that the arrests of most of the roughly 500 prisoners held there were based on "the flimsiest sort of hearsay""

En dan hebben we het nog niet over de black sites (waarvan het bestaan toegegeven is door Bush), de gevangenisschepen en de renditions.
Oud 19 maart 2010, 22:35   #136
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Laten we eens een Amerikaanse burger zonder enige vorm van proces opsluiten en kijken hoe lang het duurt voor er een diplomatieke rel ontstaat.
Oud 19 maart 2010, 22:47   #137
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

De Amerikaanse gevangenissen zitten propvol met mensen die nooit een proces gehad hebben. Guantanamo is een uitspatting waar het zichzelf voedende systeem van de vrijheidsberoving zich van zijn slechtste kant toont.

Dat dat systeem door en door verrot is, is overduidelijk bij zelfs nog maar het minste overzicht. Bijna 4% van de bevolking zit nu al opgesloten. Als het een beetje meezit met de economie hebben ze hebben meer gevangenen dan werkelozen. De grote hoop van die gevangenen hebben nooit een proces gehad.
Oud 19 maart 2010, 23:19   #138
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Jaja, van voor je pc kan je iedereen aan, daar twijfelt niemand aan.
Wie wenst er mij van achter zijn pc onheil toe ? Juist, Zipper.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 23:20   #139
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

En dan is er ook nog Bagram:
http://www.spiegel.de/international/...650242,00.html
http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bui...antanamo.dhtml
http://www.huffingtonpost.com/jonath..._b_291091.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Bagram_...prisoner_abuse
http://en.wikipedia.org/wiki/Bagram_...nment_Facility
Citaat:
Allemaal communistische of Arabische verzinsels?

Dit ook?:
http://www.guardian.co.uk/commentisf...tanamo-torture

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn...l?hpid=topnews

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 maart 2010 om 23:44.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 maart 2010, 23:20   #140
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Iedereen weet dat Afganistan een populair vakantoeoord is, waar talrijke van onze Marrokkaans-Belgische broeders zich begeven.
Wat Guantanamo betreft : zo hard zal hij niet gemarteld zijn dat hij alles bekend heeft , vermits ze hem wegens gebrek aan bewijzen vrij gelaten hebben.
Indien die man inderdaad onschuldig opgesloten geweest is, is het aan de Amerikanen om hem een vergoeding uit te betalen. Zeker niet aan de Belgen. Maar zo je daarmee niet akkoord bent, kan je altijd uit je Eigen Zak betalen wat dit individu opeist.

Laatst gewijzigd door den dinges : 19 maart 2010 om 23:27.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be