![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() Bedankt voor het testen.
Laatst gewijzigd door artisjok : 2 mei 2010 om 14:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Europees Commissaris
|
![]() Het archaïsche Hollands was nauwer verwant aan het archaïsche Vlaams (waar het hedendaagse West-Vlaams nog het meest nog op lijkt), maar uiteindelijk is het allang vervangen door het Algemeen Nederlands.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 mei 2010 om 15:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Trouwens is de afstand tussen sommige "Vlaamse" dialecten onderling niet minder groot dan die tussen sommige "Vlaamse" dialecten en de standaardtaal. Verder is het niet zo dat de Nederlanders jullie graag tot de taalunie rekenen. Die taalunie is mede door de Vlamingen zelf tot stand gekomen. Ook hebben de Nederlanders de Vlamingen niet gedwongen om het ABN als standaardtaal te aanvaarden. Je hele betoog slaat m.a.w. nergens op. Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 3 mei 2010 om 07:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
![]() en nee, door enkele bewindvoerders, niet door de bevolking. Over taal hebben we blijkbaar nog minder medezeggenschap dan over de regering...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Staatssecretaris
|
![]() Mede door de (Zuid-) Brabantse inwijkelingen in Holland aan het eind van de 16e eeuw en het relatieve culturele en taalkundige isolement van West-Vlaanderen.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 3 mei 2010 om 17:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Europees Commissaris
|
![]() Catalaans is hélemaal een andere taal en zelfs nooit Castilliaans geweest. Jij gebruikt hier in je schrijven Nederlands en beweert halsstarrig dat er communicatieproblemen tussen Nederlanders en Vlamingen zouden zijn (huh?), wat je kleinheid te meer bewijst.
Volgens mij overschat je je aanhang als je meent voor ons allen te spreken hier. En hiervoor moet je zeker geen Groot-Nederlanders voor te zoeken hoor. Ik weet zelf goed genoeg hoe verstaanbaar ik ben in Nederland hoor. Dank u wel. En nu terug turven bij elk suskewiet! ![]()
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 mei 2010 om 17:49. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
|
![]() En wie in godsnaam wilt het 'Vlaams' de officiële taal maken behalve een paar tooggangers en belgicisten als system? Cunning linguist heeft overschot van gelijk (en een grappige gebruikersnaam).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ook merk ik trouwens dat je ervoor hebt gekozen om de rest van mijn argumenten te negeren. Ik ga er dan ook van uit dat je het daarmee eens bent of er anders niets tegen kunt bedenken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het West-Vlaams evolueerde relatief geïsoleerd; en het Hollands evolueerde onder invloed van (Zuid-) Brabantse migranten anders. Zijn er nog overblijfselen in die dialecten die dit aantonen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
http://www.mijnwoordenboek.nl/img/dialectenkaart.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Ik ben geen dialectoloog, maar ik zou eens een dialect als Katwijks (Kattuks) beluisteren, of Volendams. Wellicht iets van andere relatief geisoleerde gemeenschappen. Daar vind je wellicht interessante aanwijzingen. Iets van de Zuid-Hollandse Eilanden misschien. Hier in Leiden heeft men honderden jaren twee naast elkaar bestaande stadsdialecten gehad waarbij de ene gebaseerd was op Vlaamse invloeden. Deze is meen ik in de vorige eeuw uitgestorven.
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar ik wil dat ook vaststellen a.d.h.v. de dialecten zelf. Want die verwantschap verwondert me. Ik wil dit lezen en horen. Ik zal dus op zoek gaan naar wiki in het Zuid-Hollands. Kan er me iemand de naam geven van een band die in een Hollands dialect zingt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/kaart.html |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/
![]() |
![]() |
#136 |
|
![]() ah..te laat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bekijk duitsland eens van noord tot zuid mijn beste....Vindt je nagenoeg diezelfde dialectische variaties naast het standaard hoog-duits... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat ziet er plesant uit; ik zal deze avond beginnen luisteren. Op deze volksverhalenbank; kan je Vlaamse dialecten beluisteren. http://www.volksverhalenbank.be/index_nieuw.htm Je kan er zoeken per provincie/regio. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 mei 2010 om 07:10. |
|
![]() |
![]() |