Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2010, 14:49   #121
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
En begrijp jij de teksten van 't hof van commerce?
Je kan ze beluisteren op http://www.youtube.com/results?searc...+commerce&aq=0
Verstaan? Niet echt, nee, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook moeite heb met bandjes die plat-haags, plat-amsterdams of andere Hollandse dialecten zingen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 14:51   #122
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Verstaan? Niet echt, nee, maar de eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik ook moeite heb met bandjes die plat-haags, plat-amsterdams of andere Hollandse dialecten zingen.
Bedankt voor het testen.

Laatst gewijzigd door artisjok : 2 mei 2010 om 14:51.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2010, 15:08   #123
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het archaïsche Hollands was nauwer verwant aan het archaïsche Vlaams (waar het hedendaagse West-Vlaams nog het meest nog op lijkt), maar uiteindelijk is het allang vervangen door het Algemeen Nederlands.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 2 mei 2010 om 15:09.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 07:11   #124
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Bepaalde dialekten in Vlaanderen verschillen meer van het Nederlands dan Catalaans van het Spaans. Toch is Catalaans een aparte taal. Blijkbaar is de enige norm het aantal sprekers. Wel, in Catalaans zijn ook verschillen, net zoals in Vlaams.

Toch raar dat Nederlanders zoveel moeite hebben ons te verstaan, hoewel ze ons zo graag bij de taalunie rekenen...
Ik als geen Nederlandse moedertaalspreker versta zowel Nederlanders als Vlamingen die ABN spreken of er redelijk dichtbij zitten en versta geen Nederlanders die er niets van bakken. Voor de Nederlanders zelfs schijnt min of meer hetzelfde te gelden. Als ze ook een dialect kennen, schijnen ze daarbij ook dialect te verstaan dat daar in de buurt van komt, ongeacht of het in Nederland, België of Duitsland wordt gesproken. Hetzelfde geldt voor de Vlamingen. Mijn Kempense hospita verstond geen bal van wat de West-Vlaamse boer zei bij wie ze eens aardappelen was gaan halen omdat zijn taal niet op het ABN leek, maar ook niet op haar eigen dialect. Daarentegen zou een Zeeuw (een Nederlander dus) beter een West-Vlaming verstaan dan een inwoner van de provincie Antwerpen dat zou doen.

Trouwens is de afstand tussen sommige "Vlaamse" dialecten onderling niet minder groot dan die tussen sommige "Vlaamse" dialecten en de standaardtaal.

Verder is het niet zo dat de Nederlanders jullie graag tot de taalunie rekenen. Die taalunie is mede door de Vlamingen zelf tot stand gekomen. Ook hebben de Nederlanders de Vlamingen niet gedwongen om het ABN als standaardtaal te aanvaarden.

Je hele betoog slaat m.a.w. nergens op.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 3 mei 2010 om 07:15.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 08:46   #125
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
I
Verder is het niet zo dat de Nederlanders jullie graag tot de taalunie rekenen. Die taalunie is mede door de Vlamingen zelf tot stand gekomen. Ook hebben de Nederlanders de Vlamingen niet gedwongen om het ABN als standaardtaal te aanvaarden.

Je hele betoog slaat m.a.w. nergens op.
Hoi CL, lang geleden

en nee, door enkele bewindvoerders, niet door de bevolking. Over taal hebben we blijkbaar nog minder medezeggenschap dan over de regering...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 17:41   #126
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat had ik zo wel begrepen.
Maar als die dialecten verwant zijn; hoe komt het dan dat zij die die dialecten spreken elkaar zo slecht/niet verstaan?
Mede door de (Zuid-) Brabantse inwijkelingen in Holland aan het eind van de 16e eeuw en het relatieve culturele en taalkundige isolement van West-Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 3 mei 2010 om 17:41.
Oud 3 mei 2010, 17:47   #127
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Catalaans is hélemaal een andere taal en zelfs nooit Castilliaans geweest. Jij gebruikt hier in je schrijven Nederlands en beweert halsstarrig dat er communicatieproblemen tussen Nederlanders en Vlamingen zouden zijn (huh?), wat je kleinheid te meer bewijst.
Volgens mij overschat je je aanhang als je meent voor ons allen te spreken hier. En hiervoor moet je zeker geen Groot-Nederlanders voor te zoeken hoor.

Ik weet zelf goed genoeg hoe verstaanbaar ik ben in Nederland hoor. Dank u wel. En nu terug turven bij elk suskewiet!

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 mei 2010 om 17:49.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 18:07   #128
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi CL, lang geleden

en nee, door enkele bewindvoerders, niet door de bevolking. Over taal hebben we blijkbaar nog minder medezeggenschap dan over de regering...
En wie in godsnaam wilt het 'Vlaams' de officiële taal maken behalve een paar tooggangers en belgicisten als system? Cunning linguist heeft overschot van gelijk (en een grappige gebruikersnaam).
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 20:35   #129
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoi CL, lang geleden

Hoi Eddy, mijn werk laat me toe om hier maar sporadisch te komen. Hoe dan ook, ik merk geen protesten in Vlaanderen of zelfs een noemenswaardige beweging voor vervanging van de standaardtaal. Verder zitten de feiten zo in elkaar dat de dialectverschillen in Vlaanderen zo groot zijn dat, welk dialect je ook kiest als basis voor de standaardtaal, de sprekers van de ervan afwijkende dialecten zich mogelijk benadeeld zouden voelen. Dat is een extra argument om ook in het vervolg gewoon lekker het ABN als standaardtaal te hanteren in Vlaanderen i.p.v. jullie al niet bijster grote taalgebied verder te versnipperen.

Ook merk ik trouwens dat je ervoor hebt gekozen om de rest van mijn argumenten te negeren. Ik ga er dan ook van uit dat je het daarmee eens bent of er anders niets tegen kunt bedenken.
Oud 3 mei 2010, 20:47   #130
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Mede door de (Zuid-) Brabantse inwijkelingen in Holland aan het eind van de 16e eeuw en het relatieve culturele en taalkundige isolement van West-Vlaanderen.
Als ik het goed begrijp waren het Hollands en het West-Vlaams verwante dialecten.
Het West-Vlaams evolueerde relatief geïsoleerd; en het Hollands evolueerde onder invloed van (Zuid-) Brabantse migranten anders.

Zijn er nog overblijfselen in die dialecten die dit aantonen?
Oud 3 mei 2010, 20:56   #131
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik het goed begrijp waren het Hollands en het West-Vlaams verwante dialecten.
Het West-Vlaams evolueerde relatief geïsoleerd; en het Hollands evolueerde onder invloed van (Zuid-) Brabantse migranten anders.

Afgaande op deze (oude) dialectkaart moet je vaststellen dat er een verwantschap is.

http://www.mijnwoordenboek.nl/img/dialectenkaart.jpg
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 20:58   #132
Hollander

Standaard

Citaat:

De oorspronkelijke Hollandse dialecten zijn nagenoeg verdwenen. Binnen Holland is echter wel een groot aantal verschillende moderne varianten, accenten en dialecten te vinden. Die lijken soms op elkaar als dag en nacht. Het is binnen Holland vaak perfect mogelijk iemand herkomst binnen Holland te bepalen op basis van dialect of uitspraak.
Ik ben geen dialectoloog, maar ik zou eens een dialect als Katwijks (Kattuks) beluisteren, of Volendams. Wellicht iets van andere relatief geisoleerde gemeenschappen. Daar vind je wellicht interessante aanwijzingen.
Iets van de Zuid-Hollandse Eilanden misschien.
Hier in Leiden heeft men honderden jaren twee naast elkaar bestaande stadsdialecten gehad waarbij de ene gebaseerd was op Vlaamse invloeden. Deze is meen ik in de vorige eeuw uitgestorven.
Oud 3 mei 2010, 21:06   #133
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Afgaande op deze (oude) dialectkaart moet je vaststellen dat er een verwantschap is.

http://www.mijnwoordenboek.nl/img/dialectenkaart.jpg
Met het Zuid-Hollands wel.

Maar ik wil dat ook vaststellen a.d.h.v. de dialecten zelf. Want die verwantschap verwondert me. Ik wil dit lezen en horen. Ik zal dus op zoek gaan naar wiki in het Zuid-Hollands. Kan er me iemand de naam geven van een band die in een Hollands dialect zingt?
Oud 3 mei 2010, 21:23   #134
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar ik wil dat ook vaststellen a.d.h.v. de dialecten zelf. Want die verwantschap verwondert me. Ik wil dit lezen en horen. Ik zal dus op zoek gaan naar wiki in het Zuid-Hollands. Kan er me iemand de naam geven van een band die in een Hollands dialect zingt?
Via deze link naar de site van het meertensinstituut kan je op de bijhorende kaart een heel groot aantal dialecten uit Nederland en Vlaanderen beluisteren. gewoon op de rode puntjes klikken.

http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/kaart.html
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 21:24   #135
Hollander

Standaard

Citaat:

Probeer deze eens

http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/
Oud 3 mei 2010, 21:24   #136
Hollander

Standaard

ah..te laat!
Oud 3 mei 2010, 23:38   #137
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoi Eddy, mijn werk laat me toe om hier maar sporadisch te komen. Hoe dan ook, ik merk geen protesten in Vlaanderen of zelfs een noemenswaardige beweging voor vervanging van de standaardtaal. Verder zitten de feiten zo in elkaar dat de dialectverschillen in Vlaanderen zo groot zijn dat, welk dialect je ook kiest als basis voor de standaardtaal, de sprekers van de ervan afwijkende dialecten zich mogelijk benadeeld zouden voelen. Dat is een extra argument om ook in het vervolg gewoon lekker het ABN als standaardtaal te hanteren in Vlaanderen i.p.v. jullie al niet bijster grote taalgebied verder te versnipperen.

Ook merk ik trouwens dat je ervoor hebt gekozen om de rest van mijn argumenten te negeren. Ik ga er dan ook van uit dat je het daarmee eens bent of er anders niets tegen kunt bedenken.
Ach, die taalstrijd is voorlopig niet zo belangrijk. Ik vind het prima dat we allemaal AN leren en spreken, zodat we elkaar kunnen verstaan. Enkel had ik graag een soort Vlaamse variant apart willen houden. Soms zijn dezelfde woorden van een net iets andere betekenis noorden tov zuiden...
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2010, 23:48   #138
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach, die taalstrijd is voorlopig niet zo belangrijk. Ik vind het prima dat we allemaal AN leren en spreken, zodat we elkaar kunnen verstaan. Enkel had ik graag een soort Vlaamse variant apart willen houden. Soms zijn dezelfde woorden van een net iets andere betekenis noorden tov zuiden...
Maar mijn beste...taal is een levendig iets ,zeker in onze contreien waar het dialect altijd zijn plaats zal behouden naast een AN,laat nu nét hetzelfde gelden voor noord-Nederland...

Bekijk duitsland eens van noord tot zuid mijn beste....Vindt je nagenoeg diezelfde dialectische variaties naast het standaard hoog-duits...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2010, 05:31   #139
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Via deze link naar de site van het meertensinstituut kan je op de bijhorende kaart een heel groot aantal dialecten uit Nederland en Vlaanderen beluisteren. gewoon op de rode puntjes klikken.

http://www.meertens.knaw.nl/soundbites/kaart.html
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Bedankt.
Dat ziet er plesant uit; ik zal deze avond beginnen luisteren.

Op deze volksverhalenbank; kan je Vlaamse dialecten beluisteren.
http://www.volksverhalenbank.be/index_nieuw.htm
Je kan er zoeken per provincie/regio.
Oud 4 mei 2010, 06:59   #140
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ik heb helaas weinig tijd om dit gedetailleerd uit te zoeken, maar de eerste Hollandse woord(del)en met gelijkende (kust-)West-Vlaamse tegenhangers die bij me opkomen zijn: al (oostelijker Nederlands: reeds), slager (o.N.: beenhouwer), jij (o.N.: gij), -muide(n) (bv.: IJmuiden en Diksmuide; o.N.: -mond, bv.: Roermond), verkleiningsachtervoegsel -tje (o.N.: -ke).

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 4 mei 2010 om 07:10.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be