Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Jij en Esperanto
Ik ken/studeer reeds Esperanto 3 12,00%
Ik zou Esperanto willen studeren (maar nu nog niet) 8 32,00%
Ik zou niet weten waarom ik me ermee zou bezig houden. 14 56,00%
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2010, 21:57   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
3 vragen :

- bent u Esperantist ?
- zou u het willen leren ?
- heeft u wel wat beters te doen ?

Esperanto is door de UNESCO erkend als werelderfgoed - er zijn in vrijwel alle staten op deze aardbol esperantisten aanwezig. Er zijn er meer dan u denkt en minder dan wij zouden wensen.
1. Ja.
2. Toen ik nog in het middelbaar zat, werd ik mijn aandacht getrokken door een artikeltje uit de Krant van West-Vlaanderen. Een esperantist getuigde daar. Ik was vrijwel onmiddellijk aangetrokken door de mooie gedachte "Esperanto als neutrale tussentaal".
3. Esperanto leert dermate gemakkelijk dat het mij maar weinig tijd en moeite heeft gekost. Met een minimum aan inspanning kan ik nu bepaalde boeken lezen die in geen enkele andere taal ooit waren vertaald en die anders voor mij gesloten waren gebleven. Ook heb ik in het verleden al met talloze mensen kunnen spreken en corresponderen met een diepte die me in het Engels, Duits of Frans ongetwijfeld niet was gegeven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 22:01   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Esperanto is zo Europees als het maar kan wezen. Vooral Zuid-Europees misschien, maar toch Europees. De enige reden om het ergens anders in te voeren zou zijn omdat het simpeler en completer is dan andere alternatieven.
Neen, hoor! Esperanto is zeker niet Zuid-Europees. In haar woordvorming bijvoorbeeld is Esperanto totaal niet Zuid-Europees. De Romaanse, Griekse en Slavische talen zijn immers reflecterende talen. Het Esperanto is in zijn woordvorming agglutinerend, wat dus een eigenschap is die men in de Aziatische talen heel sterk aantreft.
Oud 17 november 2010, 22:14   #123
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik vind het een nutteloze taal, maar dat zijn alle geconstrueerde talen eigenlijk. Interlingua is voor mij veel verstaanbaarder. Wikipedialink in die taal.

Maar al die talen zijn nutteloos en overbodig. Waarom een nieuwe taal maken als er al zo vele talen zijn? Kunnen we niet beter Engels en Frans gebruiken om te communiceren, die worden gesproken door een groot aantal mensen doorheen de hele wereld.
Frans is slechts de 11de taal ofzoiets hoor..
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2010, 22:17   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik vind het een nutteloze taal, maar dat zijn alle geconstrueerde talen eigenlijk. Interlingua is voor mij veel verstaanbaarder. Wikipedialink in die taal.
Interlingua lijkt "veel verstaanbaarder", maar dat geldt alleen voor wie een Romaanse taal beheerst. Voor het overige heeft Interlingua een moeilijkheidsgraad die overeenstemt met een natuurlijke taal (Interlingua heeft net als die talen allerlei uitzonderingen, spellingsproblemen e.d.). Waarom zou men dan ook al die tijd moeten investeren in een taal die men nauwelijks kan gebruiken, daar waar je bij eenzelfde studeertijd een natuurlijke taal min of meer onder de knie kan krijgen?

Liever dan Esperanto dat vele, echt vele malen vlotter te leren valt en waar je ook terecht mee kan in een taalgemeenschap die je over heel de wereld vindt.
Oud 2 december 2012, 14:43   #125
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Interlingua lijkt "veel verstaanbaarder", maar dat geldt alleen voor wie een Romaanse taal beheerst. Voor het overige heeft Interlingua een moeilijkheidsgraad die overeenstemt met een natuurlijke taal (Interlingua heeft net als die talen allerlei uitzonderingen, spellingsproblemen e.d.). Waarom zou men dan ook al die tijd moeten investeren in een taal die men nauwelijks kan gebruiken, daar waar je bij eenzelfde studeertijd een natuurlijke taal min of meer onder de knie kan krijgen?

Liever dan Esperanto dat vele, echt vele malen vlotter te leren valt en waar je ook terecht mee kan in een taalgemeenschap die je over heel de wereld vindt.
Ik heb hier een boekje liggen

Methodisch Leerboek
voor d wereldhulptaal
Esperanto

door
CJ en JC Dirksen

uitgegeven in Utrecht 1913

57 blz. groot en het bevat een volledige kursus, kompleet met de 16 enige grammatica regels !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2012, 00:12   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik heb hier een boekje liggen

Methodisch Leerboek
voor d wereldhulptaal
Esperanto

door
CJ en JC Dirksen

uitgegeven in Utrecht 1913

57 blz. groot en het bevat een volledige kursus, kompleet met de 16 enige grammatica regels !
Mij bekend, maar er bestaan andere, actuelere uitgaven die beter aansluiten bij het modern taalonderricht.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be