![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Jij en Esperanto | |||
Ik ken/studeer reeds Esperanto |
![]() ![]() ![]() |
3 | 12,00% |
Ik zou Esperanto willen studeren (maar nu nog niet) |
![]() ![]() ![]() |
8 | 32,00% |
Ik zou niet weten waarom ik me ermee zou bezig houden. |
![]() ![]() ![]() |
14 | 56,00% |
Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2. Toen ik nog in het middelbaar zat, werd ik mijn aandacht getrokken door een artikeltje uit de Krant van West-Vlaanderen. Een esperantist getuigde daar. Ik was vrijwel onmiddellijk aangetrokken door de mooie gedachte "Esperanto als neutrale tussentaal". 3. Esperanto leert dermate gemakkelijk dat het mij maar weinig tijd en moeite heeft gekost. Met een minimum aan inspanning kan ik nu bepaalde boeken lezen die in geen enkele andere taal ooit waren vertaald en die anders voor mij gesloten waren gebleven. Ook heb ik in het verleden al met talloze mensen kunnen spreken en corresponderen met een diepte die me in het Engels, Duits of Frans ongetwijfeld niet was gegeven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, hoor! Esperanto is zeker niet Zuid-Europees. In haar woordvorming bijvoorbeeld is Esperanto totaal niet Zuid-Europees. De Romaanse, Griekse en Slavische talen zijn immers reflecterende talen. Het Esperanto is in zijn woordvorming agglutinerend, wat dus een eigenschap is die men in de Aziatische talen heel sterk aantreft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Liever dan Esperanto dat vele, echt vele malen vlotter te leren valt en waar je ook terecht mee kan in een taalgemeenschap die je over heel de wereld vindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Methodisch Leerboek voor d wereldhulptaal Esperanto door CJ en JC Dirksen uitgegeven in Utrecht 1913 57 blz. groot en het bevat een volledige kursus, kompleet met de 16 enige grammatica regels !
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij bekend, maar er bestaan andere, actuelere uitgaven die beter aansluiten bij het modern taalonderricht.
|
![]() |
![]() |