Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Betreffende het kindergeld ...
dit is goed zoals het is. 5 9,09%
dit moet nog toenemen met onder meer een aanvullende kinderbijslag. 6 10,91%
dit moet gewoon afgeschaft worden. 14 25,45%
dit moet beperkt worden tot 2, maximaal 3 kinderen. 30 54,55%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 oktober 2010, 19:08   #121
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kenzo Bekijk bericht
Maar ik stel me wel de vraag... Niet alle mensen "kiezen" voor het aantal kinderen dat ze hebben...
Ik had bv een zoon... wou een tweede en suprise suprise, het was een tweeling... Wat zou je dan doen als er een beperking is van bv 2 kinderen? Uitzondering voor meerlingen maken?
Ah. Je deed het voor een zoon. En je had er gratis een meisje bij.

Hoe werd dit opgelost in pakweg China ?
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 19:18   #122
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland krijgen ze grofweg per kwartaal wat wij per maand krijgen...
Hoezo ? Een bewijs te meer dat kinderbijslag geen inpakt heeft op het willen hebben van meer kinderen, op de demografie.

We willen misschien dat wie haar (of zijn) kinderen niet wilt laten onderhouden door de overheid, dat die gewoonweg wat geld gaat verdienen.

Maar zo is de realiteit niet.

Kwestie van je kennissenkring. Wie zich niet schuldig voelt als de gemeenschap financieel opdraait voor de (kinder)wens steekt een tandje bij. En zo zijn er bitter veel.

Of hadden we solidariteit in gedachten ?
Oud 18 oktober 2010, 19:21   #123
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Hoezo ? Een bewijs te meer dat kinderbijslag geen inpakt heeft op het willen hebben van meer kinderen, op de demografie.

We willen misschien dat wie haar (of zijn) kinderen niet wilt laten onderhouden door de overheid, dat die gewoonweg wat geld gaat verdienen.

Maar zo is de realiteit niet.

Kwestie van je kennissenkring. Wie zich niet schuldig voelt als de gemeenschap financieel opdraait voor de (kinder)wens steekt een tandje bij. En zo zijn er bitter veel.

Of hadden we solidariteit in gedachten ?
Ik vind het gezonder voor het kind, de ouders, het gezin, en de maatschappij, dat ze dan een tandje verminderen.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 19:31   #124
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik vind het gezonder voor het kind, de ouders, het gezin, en de maatschappij, dat ze dan een tandje verminderen.
Het IS gezonder, jammer genoeg zien veel mensen dat niet in. Dit constant stellen van de foute prioriteiten is wat de mens naar de afgrond leidt.

Het Paaseiland is er een mooi voorbeeld van. En maar blijven kweken, en maar bomen blijven kappen ... tot complete chaos, kannibalisme, ... en uiteindelijk de uitroeiing van de beschaving toe.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 18 oktober 2010 om 19:32.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 19:40   #125
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Is ook mijn mening, wat niet belet dat ik best andere meningen aanvaard. Niet iedereen benadert een probleem op rationele wijze.
Oud 18 oktober 2010, 19:44   #126
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het IS gezonder, jammer genoeg zien veel mensen dat niet in. Dit constant stellen van de foute prioriteiten is wat de mens naar de afgrond leidt.

Het Paaseiland is er een mooi voorbeeld van. En maar blijven kweken, en maar bomen blijven kappen ... tot complete chaos, kannibalisme, ... en uiteindelijk de uitroeiing van de beschaving toe.
Beste Blue Sky. Op Paaseiland was het een kwestie van overleven. Zo wordt toch verondersteld, ook al wordt dit voor voor slechts 90% aanvaard. En dus bijgevolg blijft het enigszins bij een veronderstelling.

Bomen hakken om te overleven heeft een ander doel, dan neuken om nadien vast te stellen dat iemand daar zwanger van wordt.

Laatst gewijzigd door Rudy : 18 oktober 2010 om 19:47.
Oud 18 oktober 2010, 19:47   #127
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:

Dus kinderen gaan dan alleen iets zijn wat de rijksten kunnen betalen ??...
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 19:51   #128
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Ik denk dat dit de boodschap is van de kinderloze topicstarter.
Oud 18 oktober 2010, 22:08   #129
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Praha. Ik begrijp uw punt niet.
Welk deel precies, Rudy ?
Dat het krijgen/willen van kinderen een vorm van 'egoïsme' is,
is hier al ergens beantwoord door Artisjok.
Dus ik vermoed dat je het naar het bijkomstig refereert ?

In dat deel zet ik naast die zuivere drang twee aspecten waar we als rationeel wezen toch even mogen bij stilstaan :
- Het toenemend aantal mensen op deze aardkloot met alle gevolgen van dien.... dus ook voor die kinderen die we op die aardkloot hebben willen willen deponeren zuiver omwille van onze eigen behoefte te bevredigen
- Het opzadelen met de gevolgen van de erfzonde voor die kinderen

Twee aspecten waar mijn eigen ouders (zaliger), naar mijn mening, nogal erg lichtzinnig over heen gegaan zijn en waar ik ze niet voor bedank

Ik hoop dat het zo net iets duidelijker voor je was, Rudy
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 22:13   #130
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Nederland krijgen ze grofweg per kwartaal wat wij per maand krijgen...

Ik ben het eens met 2 principes, beperken en omgekeerde volgorde... Dus het hoogste bedrag voor de eerste, daarna steeds minder.

Maar ik stel me wel de vraag... Niet alle mensen "kiezen" voor het aantal kinderen dat ze hebben...
Ik had bv een zoon... wou een tweede en suprise suprise, het was een tweeling... Wat zou je dan doen als er een beperking is van bv 2 kinderen? Uitzondering voor meerlingen maken?
Gesteld dat er zulk een beperking opgelegd zou zijn .... waar ik alvast geen voorstander van ben
Dan zie ik niet onmiddellijk het probleem in het tevens afdwingbaar maken van die beperking
Oud 18 oktober 2010, 22:15   #131
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

In dat deel zet ik naast die zuivere drang twee aspecten waar we als rationeel wezen toch even mogen bij stilstaan :
- Het toenemend aantal mensen op deze aardkloot met alle gevolgen van dien.... dus ook voor die kinderen die we op die aardkloot hebben willen willen deponeren zuiver omwille van onze eigen behoefte te bevredigen

Twee aspecten waar mijn eigen ouders (zaliger), naar mijn mening, nogal erg lichtzinnig over heen gegaan zijn en waar ik ze niet voor bedank

2 vragen praha:
is het stillen van de honger dan ook egoisme?
sinds wanneer zijn mensen rationele wezens?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 22:15   #132
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en het is daardoor eigelijk irrelevant voor het komen tot een realistisch systeem. Er kan vb gemakkelijk een uitzondering worden gemaakt voor in geval je bij de tweede zwangerschap plots een tweeling krijgt waardoor er in zo'n geval voor beide hetzelfde kindergeld verkregen wordt. Het hoeft dus zekere geen bezwaar te vormen bij een systeem waarbij het kindergeld beperkt wordt tot x aantal kinderen.
oeps .... 't ging over die beperking
Oud 18 oktober 2010, 23:34   #133
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
...en we leefden allemaal nog lang en gelukkig...

zo eindigen sprookjes toch altijd eh?
Het mag dan een sprookje lijken voor jou, voor mij is het de enige oplossing voor de autochtone Europese bevolking om niet uit te sterven, en vervangen te worden door ( ...zelf invullen ...)
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2010, 23:35   #134
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat een hoop onzin! Lagere inkomens krijgen sneller kinderen dan hoge inkomens (niet carrièregericht = sneller aan de kinderen) en hebben de kindertoeslag heel hard nodig! Bovendien komt er ook veel belasting per kind binnen ivm meer consumptie, dus meer btw per huishouden , dus betalen deze gezinnen al meer dan genoeg ...
Dit klopt wel.
Oud 18 oktober 2010, 23:38   #135
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:

Die weg gaan we inderdaad op tegenwoordig. In 100 km/uur !
Oud 18 oktober 2010, 23:42   #136
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht

Als je vind dat er te veel volk op de wereld is, ben je waarschijnlijk de grote massamoordenaars van onze geschiedenis dankbaar ? Want stel je eens voor dat er nooit oorlogen geweest waren, met in hun kielzog hongersnood, epidemie's enz, met hoeveel zouden wij dan zijn vandaag ? Indien de mensheid heel de tijd door enkel " make love, not war " -aanhangers geweest waren ?
Oud 19 oktober 2010, 00:28   #137
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Als je vind dat er te veel volk op de wereld is, ben je waarschijnlijk de grote massamoordenaars van onze geschiedenis dankbaar ? Want stel je eens voor dat er nooit oorlogen geweest waren, met in hun kielzog hongersnood, epidemie's enz, met hoeveel zouden wij dan zijn vandaag ? Indien de mensheid heel de tijd door enkel " make love, not war " -aanhangers geweest waren ?
Waarom je dit nu reageert met dat ene zinnetje van me er vetgedrukt bij ... is me een compleet raadsel, den dinges
Beiden staan volledig naast elkaar
Ik denk niet dat je me daar begrepen hebt

Maar...
Om je vraag/opmerking enigszins te beantwoorden....
Nou neen... ik vind niet dat we met téveel volk op aarde zijn..... er zijn bij mijn weten niet echt beperkingen
Wat we wel kunnen vaststellen is als we in deze trend verder doen we wel degelijk in de problemen geraken
En als er zekere beperkingen zijn ...dan ... tjah dan zijn die nu pas een issue... in het verleden is er steeds een groei ( beperkingen ingecalculeerd ) geweest zonder noemenswaardige problemen.
Je vraagt je af met hoeveel we zouden zijn zonder dat er eens deftig gesnoeid wordt...
moeilijk te beantwoorden ... daar de expansiedrang ook sterk afhankelijk is van de middelen die voorhanden zijn.

En neen... Ik ben helemaal geen groot bewonderaar van al wat je me daar toedicht.
Als je nog maar de helft van wat ik schreef juist interpreteert dan is die vraag/opmerking zelfs compleet irrelevant
Waarom zou er 'nood' zijn aan massamoordenaars, epidemieën, ed, laat staan dat ik er een bewonderaar van zou zijn, als ik net kom te zeggen dat ik niemand deze aardkloot toewens ?
En dan maak jij daarvan dat ik zeg dat het weinige positieve dat je er nog van kan maken eens je er op zit ook nog moet verkloot worden ?

Laatst gewijzigd door praha : 19 oktober 2010 om 00:31.
Oud 19 oktober 2010, 05:40   #138
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Vervang kindergeld door een aftrekbaar bedrag van uw belastingen per kind. Op die manier worden enkel zij die bijdragen, vergoedt. Maak sterilisatie gratis, komt goedkoper uit op langere termijn.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 07:51   #139
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hoezo? Ik pleit voor een beperking tot 3 kinderen vb, dus waarom zouden kinderen dan alleen voor de rijken zijn? Iedereen heeft in principe het recht op kinderen, maar thans zie je vaak dat 'ik zien gère kindjes" een voldoende reden om er maar op los te kweken, zonder enige verantwoordelijkheid of zich af te vragen of ze wel voor die kinderen kunnen zorgen. Het zijn thans vooral de minder ontwikkelden die het meeste kinderen hebben, met schrijnende sociale gevallen als gevolg. Kijk naar die stier van Marcinelle, een product van het huidige systeem. Hij voelt zich hoe dan ook totaal niet geremd om zijn afwijking, het hebben van 30 kinderen, te verwezelijken en stelt zich voor de rest daar totaal geen vragen bij. Waarom zou hij, hij krijgt immers toch geld om ze te onderhouden. Moest het kindergeld beperkt zijn tot 3, wees dan maar zeker dat hij er niet zoveel zou hebben.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 19 oktober 2010 om 08:14.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2010, 08:00   #140
kenzo
Lokaal Raadslid

kenzo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah. Je deed het voor een zoon. En je had er gratis een meisje bij.

Hoe werd dit opgelost in pakweg China ?

nah, ik had een zoon, en kreeg er 2 bij Nooit voorkeur voor geslacht gehad

Geen idee hoe ze het in china aanpakken bij meerlingen...

Zou die beperking dan enkel opgaan voor natuurlijke meerlingzwangerschappen of via kunstmatige middelen ook?

En dan hoeveel kinderen? 2 of 3? Vanaf wanneer kan je bepalen dat de maatschappij hier niet meer voor kan opdraaien...
Als maatschappij draai je ook dubbel op voor die kinderen, he... Eerste keer via het kindergeld, ook belastingen zijn veel leuker bij meer kinderen en dan kan je ook nog eens alle opvang in de belastingen brengen die die kinderen teweeg brengen...

Ik ga niet liegen... Dat maandelijks bedrag is zeer leuk om te krijgen, maar tegelijk vind ik ook wel dat er een limiet op mag staan. Ik ken mensen die een 4de krijgen "belastingen", mensen die zich eind december laten inleiden zodat hun kind nog heel het jaar ten laste is geweest...
kenzo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be