![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister-President
|
![]() Consistency is the last refuge of the unimaginative.
- Oscar Wilde
![]() |
#122 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geef toe dat als iedereen zou (moeten?) leven volgens jouw ethische principes, je de gelukkigste mens zou zijn van de wereld. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
1) onze goede gevoelens zijn even veel waard: In principe 1 weegt het goed gevoel van mij even zwaar door als een even sterk goede gevoel van jou, en de oorzaak van dat gevoel is niet relevant (of het nu komt door het nastreven van rechtvaardigheid of het eten van chocola, als we allebei er even gelukkig van worden, telt dat gevoel even zwaar door. 2) mijn goed gevoel is meer waard: indirect heeft mijn goed gevoel wel meer waarde, omdat het een goeie motivatie is om te blijven streven naar bv principe 1. Je zou misschien kunnen zeggen dat onze goede gevoelens evenveel intrinsieke waarde hebben, maar het mijne heeft meer nutswaarde (is nuttiger als motiverende factor om rechtvaardigheid na te streven) Citaat:
Dus het blijft correct om te stellen dat vrienden intrinsieke waarde hebben los van nutswaarde voor ons. We mogen eigenlijk niet zeggen dat vrienden louter geluksmachines voor ons zijn. Citaat:
Dus het is niet het bevredigen van mijn verlangens, het is het maximaliseren van welzijnswaarden (volgens quasi-maximin), plus het zo veel mogelijk respecteren van basisrechten van levende, voelende en denkende wezens, plus nog een term voor biodiversiteit.
![]() |
![]() |
#125 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
maar nu ga ik verder werken, dus effe niet meer antwoorden
![]() |
![]() |
#126 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus MIJN eerste ethische principe, equivalent aan het jouwe, is dan: "Patrick moet veel chocola kunnen eten" want dan is mijn doelfunctie. Om mijn opperste geluk kunnen te realiseren, zou ik JOU dan moeten vragen om er alles voor te doen zodat ik zoveel mogelijk chocola heb. Maw, ik kan geen enkele, maar dan ook geen enkele, reden bedenken om JOUW doelfunctie prioriteit te geven over de mijne, vanuit mijn standpunt. Ik kan natuurlijk wel begrijpen dat JIJ geen enkele, maar dan ook geen enkele, reden ziet om mij van veel chocola te voorzien - tenzij een klein beetje, omdat mijn "geluk" toevallig ook ergens voorkomt in "jouw geluk". Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
En daarvoor ga je het geluk van andere mensen omlaag halen (die boze mensen die je gaat ergeren met je demonstraties en zo). Maw, je streeft even egoistisch als ik het bevredigen van je eigen verlangens na. Jij wil dat mensen jouw principes naleven, ik wil chocola eten. En we doen er allebei alles voor om zo veel mogelijk van ons "geluk" te bekomen, en tant pis voor de anderen die daardoor gestoord worden of daar nadeel van ondervinden. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus ik wil ruw gezegd som Q^i x_i maximaliseren, waarbij de som over alle i'tjes (alle voelende wezens) loopt, en de x'sjes zijn het welzijn en de factor Q is een klein positief getal (voor exactere vergelijking, zie mijn tekst over theory of justice op mijn site). Dit is mijn ethische doelfunctie (moreel gewicht). Ik wil dus niet mijn egoistische doelfunctie maximaliseren, die er uit ziet als gewoon x_Stijn. En de jouwe is x_Patrick. Snap je nu het verschil tussen mijn ethische doelfunctie en mijn en jouw hebzuchtige doelfuncties? Hebzuchtige doelfuncties zijn altijd arbitrairder, want waarom nu x_Stijn of x_Patrick maximaliseren? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Op mijn morele doelfunctie flip ik iets minder hard dan op mijn egoistische doelfunctie. Maar het is mij niet om het flippen te doen. Rechtvaardigheid vind ik belangrijker dan maximaal genot. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#128 |
Burgemeester
|
![]() 2) Het basisrecht van levende wezens (=planten en wezens die complexe belangen hebben): dood of kwets geen planten voor de eigen luxebehoeften.
Vergeet uw chocolade en bananen maar. Beide kan je makkelijk zonder, en zijn dus een luxebehoefte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Je moet met mate bananen en chocolade eten, omwille van de hogere milieu-impact (cfr principe 5, en een beetje ook principe 1). En natuurlijk enkel fair trade producten (principe 1)
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() euhm... ik zou het graag nog iets concreter willen zien. Persoonlijk denk ik dat naastenliefde iets meer is dan enkel empathie; het heeft ook te maken met respect, erkenning van de waardigheid van de ander.
Wat ik concreet wil zien is: als we enkel empathie hebben, wat zouden we dan doen in het ziekenhuisdilemma? Mogen een chirurg één persoon opofferen en diens organen gebruiken om 5 patienten te redden? Stel dat je voor elke persoon evenveel empathie voelt... (Of stel dat je voor die patienten meer empathie voelt; bv één van die patienten is uw kind). Wat dan? Ik zou met enkel empathie afleiden dat we die ene persoon mogen opofferen...
![]() |
#132 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Of dat de noden van een mens buiten zichzelf liggen of niet doet niets ter zake, het gaat erom dat je geen twee mensen hebt waar die noden gelijklopen. Er is niet zoiets als een universele behoefte. Je kan stellen dat eten een universele behoefte zou zijn maar zelfs dat klopt niet...bij een arme gaat het hem over honger stillen en bij een rijke gaat het over smaak... Willen of niet afhankelijk van de positionering van een mens (wat niet altijd binnen zichzelf ligt), verschilt zijn behoeft en kijk op de wereld. Je doet alsof we onszelf in handen kunnen hebben, maar die mogelijkheid hangt weinig van het individu af maar eerder van het eventuele gevolg van de omstandigheden. De mensheid zal eerder door toeval veranderen dan door zelfreflectie, kijk naar de geschiedenis en leg dat van het klimaat ernaast, je kan alleen maar vaststellen dat de ups en downs van de mensheid buiten zichzelf liggen en het individu daar geen fuck over te zeggen heeft. Als de mens destructief en hopeloos is dan is dat omdat moeder aarde daarvoor de ruimte schept...she is just fucking with our brain! |
|
![]() |
![]() |