Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Welk staatsmodel verkiest u?
Huidige federale België 11 42,31%
Het unitaire België van de 2de helft van de jaren 1960 15 57,69%
Aantal stemmers: 26. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 9 december 2010, 13:31   #121
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De achteruitgang vh NL in het Franstalig onderwijs is IMHO vooral begonnen toen tweede taal Engels daar mogelijk werd. Een stommiteit van formaat!
De ouders zagen geen toekomst voor hun kinderen in de economische puinhoop die Wallonië was na de oorlog en hoopten zo hun toekomstkansen te verbeteren. met het Engels
Waarom is dat een stommiteit? Er zijn nu eenmaal meer kansen bij een goede kennis van het Engels dan van het Frans.
poekieJ is offline  
Oud 9 december 2010, 13:59   #122
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door poekieJ Bekijk bericht
Waarom is dat een stommiteit? Er zijn nu eenmaal meer kansen bij een goede kennis van het Engels dan van het Frans.
Engelse kennis is handig op het werk zelf. Maar dan moet je eerst aangenomen worden. En om aangenomen te worden zijn een kennis van Frans én Nederlands toch meer belangrijk. Kan je beide dan heb je quasi binnen dezelfde dag werk. Dus op welke manier is dat engels belangrijker voor ons? Behalve films kunnen kijken zonder dub of ondertiteling.
CyberpunX is offline  
Oud 9 december 2010, 14:44   #123
dominatrix
Minister-President

dominatrix's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik heb dat al verschillende keren gezegd: ik verkies een unitair en perfect tweetalig belgie, ZONDER taalgrens, waarbij strikte tweetaligheid voor alle landsburgers noodzakelijk is, waar het onderwijs tweetalig is, en waar men zonder dubbel taalexamen geen enkele openbare functie mag bekleden.

Dat is niet het huidige federale belgie, maar dat is ook nooit het verleden belgie geweest. Het is een niet-bestaand belgie, want de franstaligen hebben dat nooit aanvaard en daarom in de eerste plaats "gedaan alsof ze thuis waren", en toen dat niet meer pakte, de federalisering ge-eist. Eigenaardig dat ze nu de splitsing die ze zelf hebben in gang gezet, niet willen voltooien.
Het is het België dat de Franstaligen ooit hooghartig weigerden. Vooral uit vrees om dat die Vlamingen die zich in Wallonië kwamen vestigen zich niet zouden aanpassen en Frans gingen spreken.

Hetgeen je aan het afhaspelen bent is jereinste onzin. De kloof tussen de twee volkeren die vandaag gedwongen belg zijn is zo groot dat je niet met 'maakbaarheidsoplossingen' moet afkomen. Die werkten in de USSR zo goed dat ze er vandaag nog hun problemen mee hebben.

Unitair? Weg ermee!
Oud 9 december 2010, 16:07   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CyberpunX Bekijk bericht
Doet niet ter zake, het draait hier over België. Een land met één van de beste onderwijssystemen van de wereld. Waar de mensen het belang en inhoud van democratie meer zouden moeten beseffen als de rest van de wereld.
Nochtans plaatste u een ongewilde en impliciete vergelijking naar voor, nl. niet de meest snuggere kiezer. Dan vergelijkt u dus met ergens "snuggere kiezers". Wat had u dan in gedachten? Wat is een snuggere kiezer? Waaruit blijkt dat en waaruit blijkt dat het in België/Vlaanderen niet het geval is?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 9 december 2010, 16:24   #125
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans plaatste u een ongewilde en impliciete vergelijking naar voor, nl. niet de meest snuggere kiezer. Dan vergelijkt u dus met ergens "snuggere kiezers". Wat had u dan in gedachten?
Snuggere kiezers zouden de politiek schaakmat zetten. Als ik zou weten hoe zou ik nu president zijn. Maar je kan niet zeggen dat het huidige model en toepassing ideaal is. Mensen laten zich emotioneel leiden. Dit zou rationeel moeten zijn.

Citaat:
Waaruit blijkt dat en waaruit blijkt dat het in België/Vlaanderen niet het geval is?
Heb ik al beantwoord.
CyberpunX is offline  
Oud 9 december 2010, 16:27   #126
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nog nooit geen problemen gehad met een waal. Maar ik ben dan ook een belg, geen vlaming. Technisch gezien wel maar ik wil niet zo beschouwd worden.
Wat houd er u van tegen om hier op te krassen.
Garry is offline  
Oud 9 december 2010, 16:38   #127
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Dat argument ( ? ) kan ook gebruikt worden tegen alle separatisten.

Uit de discussies hier onthou ik dat er tegen een unitair België niet echt bezwaren aan te brengen zijn, buiten dan hypothetische (die dan nog meestal gaan over vermeende meningen van Franstalige politici).
BWarrior is offline  
Oud 9 december 2010, 16:40   #128
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waarom zou dat dan moeten?
Het Oosten is offline  
Oud 9 december 2010, 16:40   #129
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat argument ( ? ) kan ook gebruikt worden tegen alle separatisten.

Uit de discussies hier onthou ik dat er tegen een unitair België niet echt bezwaren aan te brengen zijn, buiten dan hypothetische (die dan nog meestal gaan over vermeende meningen van Franstalige politici).
Stop met dat zielig schoolmeestervingertje. Iedereen maakt taalfouten, zelfs briljante geesten als u!
den ambetantsten is offline  
Oud 9 december 2010, 16:42   #130
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dan moeten we concluderen dat Zwitserland naargelang het referendum eens snuggere dan weer minder snuggere kiezers heeft gekend... Niet iedere volksraadpleging haalt immers 50% deelnemers.
Inderdaad, maar ze bestaan tenminste. Iets wat 'onze' politici hooghartig blijven weigeren met arrogante argumenten �* la "te ingewikkeld voor de kiezer" of "in 1950..." enz.
BWarrior is offline  
Oud 9 december 2010, 16:42   #131
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Stop met dat zielig schoolmeestervingertje. Iedereen maakt taalfouten, zelfs briljante geesten als u!
Niets verbiedt u me daarop te wijzen.
BWarrior is offline  
Oud 9 december 2010, 16:45   #132
Mosasaurus
Banneling

Mosasaurus's schermafbeelding

Standaard

Geen van beide

Vlaanderen onafhankelijk
Mosasaurus is offline  
Oud 9 december 2010, 16:45   #133
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Niets verbiedt u me daarop te wijzen.
Stop er gewoon mee, 't is gewoon zielig, ronduit kinderachtig en 't brengt niets extra bij.
den ambetantsten is offline  
Oud 9 december 2010, 16:48   #134
CyberpunX
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Verplichtingen. Die ik eerst uitvoer voor ik opkras. Voorts heb ik niet gevraagd voor die stempel vlaming. Jij mag er trots op zijn, voor mij is het een brandmerk.
CyberpunX is offline  
Oud 9 december 2010, 18:15   #135
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nog nooit geen problemen gehad met een waal.
Mij benieuwt het eerder te weten wat we precies onder die 'problemen' moeten verstaan en waarom dat juist zo is. Omdat ze je respecteren omdat je te kennen geeft op je strepen te kunnen staan als het moet of vinden ze je een toffe omdat je je steeds wegcijfert voor hen? Het benieuwt me in dat opzicht ook in welke taal die gesprekken doorgaans plaatsvinden...

Citaat:
Maar ik ben dan ook een belg, geen vlaming. Technisch gezien wel maar ik wil niet zo beschouwd worden.
Doet mij eigenlijk al het ergste vermoeden in verband met de vraag van hierboven...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 december 2010 om 18:16.
Zwartengeel is offline  
Oud 9 december 2010, 18:58   #136
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar ze bestaan tenminste. Iets wat 'onze' politici hooghartig blijven weigeren met arrogante argumenten �* la "te ingewikkeld voor de kiezer" of "in 1950..." enz.
Referenda in België zouden onmiddellijk de taalkundige tweespalt in ons land blootleggen, zoals het ook gebeurd is in het referendum over de koningskwestie. Daarnaast zouden de Vlamingen altijd hun meerderheid kunnen doordrukken [iets wat in het referendum over de koningskwestie door het geweld van Waalse stakers niet gebeurd is]. Mij niet gelaten!
respublica is offline  
Oud 9 december 2010, 19:06   #137
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 december 2010 om 19:10.
Zwartengeel is offline  
Oud 9 december 2010, 20:19   #138
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Referenda in België zouden onmiddellijk de taalkundige tweespalt in ons land blootleggen, zoals het ook gebeurd is in het referendum over de koningskwestie. Daarnaast zouden de Vlamingen altijd hun meerderheid kunnen doordrukken [iets wat in het referendum over de koningskwestie door het geweld van Waalse stakers niet gebeurd is]. Mij niet gelaten!
Het enige referendum ooit gehouden - dat over de koningskwestie - legde helemaal geen tweedeling van België bloot, maar wel een driedeling. In het noorden was er een sterke meerderheid voor een terugkeer van Leopold (Turnhout, Maaseik ca. 85% voor). In het zuid-westen (vanaf Brussel) was er een duidelijke meerderheid tegen (Bergen 31% tegen), maar in Namen-Luxemburg was er weer een meerderheid voor (Marche-en-Famenne, Bastogne 66% voor).
BWarrior is offline  
Oud 9 december 2010, 20:25   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Het enige referendum ooit gehouden - dat over de koningskwestie - legde helemaal geen tweedeling van België bloot, maar wel een driedeling. In het noorden was er een sterke meerderheid voor een terugkeer van Leopold (Turnhout, Maaseik ca. 85% voor). In het zuid-westen (vanaf Brussel) was er een duidelijke meerderheid tegen (Bergen 31% tegen), maar in Namen-Luxemburg was er weer een meerderheid voor (Marche-en-Famenne, Bastogne 66% voor).
Inderdaad, de Luxemburgers waren fervente monarchisten. Of zijn dat misschien nu nog.
system is offline  
Oud 9 december 2010, 20:30   #140
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we het aan de natuur (God) over?
Je antwoord is compleet naast de kwestie, vooruit combatant Belge/Belgische strijder je kan beter dan dat.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be