![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Joat jongen...ze doen dat al een ganse tijd.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 31 januari 2011 om 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Allee dat is nu toch niet zo moeilijk hé?
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er zijn geen aanslagen. Stop ermee. Er is geen internationaal terrorisme. Waarom niet? Omdat het verdomd makkelijk is om aanslagen te plegen. Ik kan met mijn huidige kennis binnen 3 maanden genoeg explosieven produceren om de grote Brusselse stations simultaan te doen imploderen. Of gewoon brand. Nog dodelijker zelfs. Een vliegtuig opblazen zou ik ook met gemak kunnen. Niet veel schok voor nodig. Het gebeurt niet, omdat niemand het nodig vindt. Grappig hoe jij in korte tijd op de trein van een verzuurde, islamofobe xenofobie bent gesprongen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het feit dat zelfmoorden gebeuren betekent dat er iets zwaar mis is, waardoor een heel groot deel van de bevolking ongelukkig is. Men kan hierbij de kille kop trekken en zeggen dat "tja, da's het leven", of zich afvragen over wat men verkeerd doet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En wat je zegt is zo herkenbaar. Soms ziet men dat gewoon aan mensen. Zeker als men weet wat er scheelt met iemand die men dan waarneemt in zijn/haar vriendenkring. De wil van zulke mensen om gewoon uit te schreeuwen dat ze hulp nodig hebben. Maar ze kunnen het niet doen. Ze denken/weten dat niemand hen zal begrijpen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hoogstwaarschijnlijk wel, maar het is onmogelijk om na te gaan of er vroeger verhoudingsgewijs meer of minder zelfmoord gepleegd werd. Ik weet dat er statistieken bestaan inzake zelfmoord in Nederland tijdens de tweede helft van de 19de eeuw, maar ik denk niet dat er voor de rest zeer veel gegevens zullen bestaan. Hier en daar een handvol misschien.
Persoonlijk gok ik op minder zelfmoorden in vervlogen tijden, al was het maar dat de katholieke kerk zelfmoord als een zéér zware zonde beschouwde, en in die tijden hield de katholieke kerk de mensen nog flink onder de knoet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Hetgeen jij hierboven schrijft, heb ik nergens beweerd noch geïnsinueerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Banneling
|
![]() Insinueren wel. Uitstralen zeker.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens wie vroeger zelfmoord deed, of misschien is dat nog steeds zo, begraven ze niet in gewijde grond. Dus vermits er nogal veel katholieken waren.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 31 januari 2011 om 19:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
Verder vind ik het interessant om proberen na te gaan in hoeverre religie in de pre-geseculariseerde maatschappij een eventuele rem was op zelfmoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Je kunt altijd eens proberen op basis van uitstraling en insinuaties. Daar ben jij nogal sterk in blijkbaar.
Ik zal dan van mijn kant proberen op basis van gezond verstand, ik weet dat je daar van houdt. Mijn gezond verstand vertelt me dat het quasi onmogelijk is om verifieerbare cijfers op te snorren m.b.t. zelfdoding in vervlogen tijden, en dit om volgende redenen: - dergelijke zaken werden weinig tot niet bijgehouden - zelfmoord was een groot taboe, de kerk tolereerde dit niet, het zou dus best wel kunnen dat veel zelfmoorden gecamoufleerd werden door de kerk en/of de adel, afhankelijk van de sociale positie van de ongelukkige, teneinde deze toch nog kunnen te begraven in gewijde grond. - veel zelfmoorden die gepleegd werden, werden niet altijd als dusdanig herkend. Veel mensen konden amper lezen en schrijven, een briefje voor de achterblijvers met verduidelijking zal er niet zo snel ingezeten hebben. Tiens, vreemd, nu denk ik aan het Egidius-lied, hetgeen voor mij altijd een verwijzing naar zelfmoord bevatte. Egidius waer bestu bleven Mi lanct na di gheselle mijn Du coors die doot, du liets mi tleven Dat was gheselscap goet ende fijn Het sceen teen moeste ghestorven sijn |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
En dan de hypocrisie achteraf: wir haben es nicht gewusst ... Dat klopt dus niet. Vaak ziet de omgeving het wel aankomen... Toch bij die zelfdodingen die niet van de ene op de andere dag gebeuren maar waar een heel proces met onder andere uiteindelijk zware depressiviteit aan vooraf gaat. Het gaat er zelfs niet over dat deze mensen het niet kunnen doen omdat niemand hen zal begrijpen, maar wel omdat ze weten dat het gewoon sociaal onwenselijk is en ze door dit gedrag, meer mensen zullen afschrikken en wegjagen dan aantrekken. Bovendien heeft de ander geen tijd. En als je hart en ziel blootgeeft, heb je altijd nog de leukers die er (achteraf) misbruik van maken. Dat kan je op zo'n moment missen. (P.S.: dat wat je hierboven zei is gewoon een foutje. Post getypt in een iets te drukke omgeving. Gelukkig zijn er geen aanslagen in gebeurd. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Maar de mensen die vooral falen aan zichzelf gaan attribueren zijn zeldzaam. Je zal aardig moeten zoeken om iemand tegen te komen die zegt "ik ben ontslagen, omdat ik niet efficiënt genoeg was". In zo'n geval, zal daar altijd minstens "volgens mijn overste/collega" achter komen. Dat heeft ook met zelfbehoud te maken. Bovendien zijn er maar weinig mensen die een objectief zicht hebben op hun eigen aandeel in een situatie. Wat vragenlijst-studies betreft: zeggen dat je een intern attribueert, is sociaal wenselijker dan alles aan de omstandigheden wijten en jezelf volledig vrijpleiten van alle schuld. Een extra reden dus om dat aan te duiden, toch gebeurt het blijkbaar niet of veel minder in samples die worden onderscheiden door suïcide-gedachten, -gedrag, ... M.i. staat buiten kijf dat het gevoel (totaal) geen controle over de situatie te hebben, een enorme stressor is. Voldoende studies op allerhande verschillende manieren uitgevoerd, hebben dat aangetoond. Je moet bovendien ook indenken dat vele negatieve gebeurtenissen een sneeuwbaleffect hebben, met alle gevolgen vandien. Ik zeg maar iets (de situatie doet er even niet toe, het is een schets): de bus heeft een fikse vertraging waardoor je je verbinding met de trein mist. Daardoor ben je niet tijdig toegekomen op een belangrijk gesprek of een belangrijke sollicitatie... Dat heeft grote repercussies. Door het hele voorval ben je slechtgezind (op z'n minst) en kom je mokkend thuis, financieel ging het ook al niet zo denderend. Dit resulteert in een ruzie met je partner, ... Of nog zo'n leuke: ziek worden of een ongeval krijgen, waardoor je hele leven overhoop gehaald wordt. In ieder geval zijn bij zelfmoordgedachten, -plannen of daden (gepercipieerde) hopeloosheid en uitzichtloosheid in het spel. Die worden allicht veroorzaakt door het idee dat men geen of te weinig vooruitgang heeft gemaakt (of niet heeft wat men hoopte te bereiken) en dat er ook nog weinig hoop is op verbetering, of de kans reeds verkeken is bv. Je kan dat allemaal steken op 'niet ingeloste verwachtingen', en hoge verwachtingen hebben (of stellen, al dan niet door een ander, of door jezelf) is denk ik ook zeker iets waar het schoentje in onze samenleving knelt.
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 31 januari 2011 om 23:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |