![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Dient men kinderen op school het gebruik van het woord 'plezant' af te leren? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
5 | 11,11% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
39 | 86,67% |
weet niet / geen mening / andere mening |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,22% |
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Hollanders zijn bezig onze vlaamse taal uit te benen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Parlementslid
|
![]() Onze politiekers ook. Als zij tien woorden in een vraaggesprek zeggen is er minstens een Engelse term bij!
Wie zich zo dom weet te houden, dat de domme meent dat hij de verstandigste is, dat is de echte diplomaat." ![]() Fliegende Blätter - Duits humoristisch weekblad (1844-1944) In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Europees Commissaris
|
![]() Vlaamse woorden worden onherroepelijk uitgeroeid wanneer we het durven een neologisme te creeëren of - godbetert - een Hollandisme overnemen. Waarom ? Omdat ik een minderwaarheidscomplex heb en - het blijkt niet uit mijn weerspannigheid - de Hollander stiekem superieur acht als arme keuterboer.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 maart 2011 om 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
#126 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
2. Wat verschil maakt het of "plezant" afkomstig is van het Brabants dialectgebied ? Net alsof jouw dialect 100 pct. puur is, geen "vreemde" woorden of uitdrukkingen assimileert en je bijgevolg nog net praat als je verre voorvaderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En het gaat er ook niet om te stellen dat een bepaalde dialect al dan niet zuiver is en vrij van invloeden, maar wel dat het woord "plezant" in de dialecten van mijn streek niet gebruikelijk is. Wel "leutig" en iets meer westelijk ook "geestig". Dat dialecten veranderen, wordt helemaal niet ontkend. Mijn dialect is trouwens het resultaat van een voortschrijdende invloed van het Brabants op het Vlaams, net zoals ook het 'echte' Oost-V |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Oost-Vlaanderen gebruiken we ook "leutig" of "geestig". "Plezant" wordt hier nooit gezegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Hier de laatste toespraak van Prins carnaval van Aalst: "Een schoein plosj ver degein die nor e plosjken doeng. Ne plezante stoet ver degein die eer alliejn mor willen ameseiren." Of we nemen een gewoon alledaags carnavalsliedje er bij: "Oilsjt carnaval nen oilstjeneer zijn bal tis toch vriet plezant dor in da Oilsjters land" Om nog maar te zwijgen van het bekende restaurant "De Plezanten Hof" in Hamme Oost-Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door bgf324 : 12 maart 2011 om 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In Gent kennen ze "plezant" nochtans al heel erg lang.
Er zijn natuurlijk gemeenten in O.Vl. die nog een beetje boerenbuiten zijn waar ze iets anders zeggen.
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een echte Gentenaar (die zijn er nu niet meer), zal eerder leutig of geestig gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En of het taalzuiver is dat zal wellicht niet zo zijn, maar als we eens terug blikken sprak men in Gent in de gegoede kringen Frans dus dat is verre van taalzuiver wat betrof streektaal. Gents heeft nog steeds zo van die taaluitingen waar Frans ook in zit. Echt Gents hé.
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bv ; mijne amortiseur is kapot en mijn recharchebuize valt er uuk bijna af.
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij ons is dit plezant, niet meer en niet minder. Wij zeggeb dikwijls tegen iets dat ons niet aanstaat: "Plezant is anders". Ik wil geen halve Nederlander worden. Ik drink graag een tas koffie, een kopje koffie haat ik.
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() den geweain de kallas
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij) Laatst gewijzigd door globalmedia : 12 maart 2011 om 22:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En laat het nu eens duidelijk zijn: het dialect van Aalst is geen Oost-Vlaams, maar Brabants. Daarom ook komt het voor in het Aalsters. http://nl.wikipedia.org/wiki/Aalsters |
|
![]() |
![]() |