Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juli 2011, 09:32   #121
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met 'Vlaams' bedoelt men meestal het Nederlands dat in het zuiden wordt gesproken. En dat verschilt inderdaad wel eens van het Nederlands dat in het Noorden wordt gesproken, waardoor er misverstanden ontstaan omdat mensen mekaar niet altijd goed begrijpen. De Nederlanders hebben het dan vaak zelfs over het 'Belgisch Nedelands'.
Ik versta Antwerpenaren ook niet altijd wanneer ze hun mondziekten in 'de Vlaanders' komen verspreiden. Toen er zo eens een begon van 'ek zennekik' dacht ik dat hij wilde zeggen dat hij een kick kreeg van in de Zenne te springen. Ook maar een aparte taal van maken?
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 09:39   #122
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Id

Vlaams bestaat niet
Toch wel ! Vlaams bestaat wel , maar het is geen taal . "Vlaams" is enkel maar een verzameling van dialecten . De taal in het noorden van België is Nederlands , en daar de zuidelijke variant van .

Net zoals er in elke taal verschillende varianten zijn , trouwens . Men spreekt een ander Duits in Eupen dan in Hamburg of Wenen of Bern , maar het zijn allemaal varianten van dezelfde Duitse taal .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 09:39   #123
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Met 'Vlaams' bedoelt men meestal het Nederlands dat in het zuiden wordt gesproken. En dat verschilt inderdaad wel eens van het Nederlands dat in het Noorden wordt gesproken, waardoor er misverstanden ontstaan omdat mensen mekaar niet altijd goed begrijpen. De Nederlanders hebben het dan vaak zelfs over het 'Belgisch Nedelands'.
Neen, met Vlaams bedoelt men het direct onbetwijfelbaar als dialect herkenbare taaltje, niet het lichtjes afwijkende min of meer correcte Nederlands dat we op school leren
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 09:59   #124
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fb718882 Bekijk bericht
Toch wel ! Vlaams bestaat wel , maar het is geen taal . "Vlaams" is enkel maar een verzameling van dialecten . De taal in het noorden van België is Nederlands , en daar de zuidelijke variant van .

Net zoals er in elke taal verschillende varianten zijn , trouwens . Men spreekt een ander Duits in Eupen dan in Hamburg of Wenen of Bern , maar het zijn allemaal varianten van dezelfde Duitse taal .
westelijke variant van.
in het midden (Vlaamse Ruit) is het Zuid-Brabants oftewel 'verkavelingsvlaams'.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 10:19   #125
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Al bij al valt het nog wel mee met dat verstaan...
Veel erger zijn zaken als :http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...-spreken.dhtml waarbij gebrek aan talenkennis levensgevaarlijk is....
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 10:29   #126
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Helemaal niet. Ik had het over de glorietijd van het Hertogdom Brabant in het zuiden Een poster wilde weten wanneer dat wel was, want ‘hij kon dat nergens vinden’. Een andere poster had hetzelfde probleem want ‘hij zag het ook nergens staan’. Blijkbaar lijden beiden aan selectieve leesblindheid. Maar goed, uit diep medegevoelen met deze onfortuinlijke zoekers, heb ik dan maar de periode van de ‘Gouden Tijd’ van het Hertogdom Brabant ‘onthuld’ zoals u kon lezen.
Nee nee, jij had het over, en ik citeer:
Citaat:
Bij de Brabanders komt dit neer op een gevoel van heimwee naar een Gouden Tijd, toen het -volledige- hertogdom Brabant nog bij het Zuiden was.
En dat volgde direct op een discussie over verschillen tussen het huidige Noord en Zuid, oftewel Nederland en België/Vlaanderen. En daarmee probeerde jij de foutieve illusie te wekken dat het volledige (let op dat woordje) hertogdom Brabant ooit deel zou hebben uitgemaakt van een zuidelijke staat in de Lage Landen, en dat is pertinent niet zo.
Ten tijde van de Brabantse gouden eeuw waren de Lage Landen niet meer dan een losse verzameling gewesten, een losse verzameling mini-staatjes, die pas langzamerhand stuk voor stuk onder invloed van de Boergondische heersers begonnen te komen. Van een Republiek in het noorden was toen nog lang geen sprake.
Het hertogdom Brabant voer als min of meer zelfstandig staatje gewoon zijn eigen koers en had helemaal niks te maken met noord of zuid. Het enige wat het hertogdom Brabant destijds gemeen had met het graafschap Vlaanderen, Holland, Namen etc., was dat de hertog van Boergondië zich ook hertog van Brabant, graaf van Vlaanderen, graaf van Holland etc. mocht noemen. De facto waren en bleven dat allemaal zelfstandige staatjes die helemaal niks met een noord of zuid te maken hadden. Dat speelde toen helemaal nog niet omdat er nog helemaal geen sprake van een groter staatsverband was.

Citaat:
En dus nogmaals, dat dit Hertogdom Brabant in het zuiden lag vanuit het perspectief van de latere republiek, is nogal duidelijk . En daarom herhaal ik: nu nog bevindt zich het Nederlands-Brabant (Noord-Brabant) steeds in het zuiden. Want het is één van de drie zuidelijke provincies van Nederland.
Nu doe je het weer: een veel latere situatie of gebeurtenis (de zogenaamde noord-zuid tegenstelling) misbruiken om een eerdere toestand te verklaren. Dat is een regelrechte poging tot geschiedvervalsing.

Citaat:
Voor zover u hierover toch nog mocht twijfelen, ziehier, geplukt van een Nederlandse site:

Maw, u probeert zich eruit te draaien en u weert zich zoals een duivel in een wijwatervat. Maar tegen wijwater vermag een duivel niets. Helaas.

PS. Memoriseer ook wat in het groen gedrukt staat.
Ik geloof in god noch duivel dus van dat wijwatervat heb ik totaal geen last of baat.
Ik neem aan dat je met groen dat bronsgroen bedoelt, het stukje dat over Limburg gaat. Welnu, om deze verder zinloze discussie af te sluiten, zou ik willen zeggen dat ik vind dat het oude hertogdom Brabant weer in ere hersteld dient te worden, en dat bijgevolg jouw Limburg weer gewoon onder de Brabantse knoet dient te komen.
Misschien zul je nu gaan tegenwerpen dat het huidige Limburg nauwelijks iets met het voormalig hertogdom Limburg te maken heeft, en dat klopt. In dat geval mag je geliefde graafschap Loon weer gewoon onder de knoet van de prins-bisschop van Luik komen.
Oud 6 juli 2011, 10:34   #127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Nee nee, jij had het over, en ik citeer:
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Bij de Brabanders komt dit neer op een gevoel van heimwee naar een Gouden Tijd, toen het -volledige- hertogdom Brabant nog bij het Zuiden was.
.
Natuurlijk was het toen bij het Zuiden vermits een gedeelte van het Hertogdom later manu militari bij het Noorden werd ingelijfd als zogenaamd 'generaliteitsland'. Daar komt bij, dat men toch bezwaarlijk kan aannemen dat het ongedeelde oude Hertogdom Brabant in het Noorden van de Nederlanden lag.

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 10:44.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 10:52   #128
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Ik dacht die Grunninger bedoelde: Je naait slecht, maar jong.

Eh ... nait slecht, mien jong.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 11:07   #129
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Ik neem aan dat je met groen dat bronsgroen bedoelt, het stukje dat over Limburg gaat. Welnu, om deze verder zinloze discussie af te sluiten, zou ik willen zeggen dat ik vind dat het oude hertogdom Brabant weer in ere hersteld dient te worden, en dat bijgevolg jouw Limburg weer gewoon onder de Brabantse knoet dient te komen.
Misschien zul je nu gaan tegenwerpen dat het huidige Limburg nauwelijks iets met het voormalig hertogdom Limburg te maken heeft, en dat klopt. In dat geval mag je geliefde graafschap Loon weer gewoon onder de knoet van de prins-bisschop van Luik komen.
Ik zie niet in waarvoor dit goed zou zijn. Het is bovendien een complete onzinnige gedachte. Het Hertogdom Brabant was een product van zijn tijd. En de tijden zijn veranderd. Wat u dus wilt, is zeer onwijs. De twee Limburgen verenigen, dat valt nog wat voor te zeggen. Maar dat kan slechts als de beide Limburgen dat willen en anders is dit streven maar evenzeer inhoudsloos. En in Limburg is er een kleine kans dat dit zou kunnen gebeuren, maar Belgisch Brabant en Nederlands Brabant zijn volkomen vervreemd van mekaar. Wat wil ge dan ook. Na zovele jaren, pardon, na zovele eeuwen staats-calvinistische dwingelandij is Staatsbrabant praktisch volledig verhollandst.

Laatst gewijzigd door system : 6 juli 2011 om 11:16.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 11:20   #130
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Dan moete we ook nie verongelijkt staan kijken als de Fransen het Nederlands\Vlaams als taal vd boerkes zien.
Ons eigen schuld, los van hun liquistisch superioriteitscomplex.
Daar hebt u volkomen gelijk in. Daarom vind ik het zo zielig wanneer je sommige Vlamingen meesmuilend iemand hoort bestempelen als "nen Ollander" omdat de betrokkene een correct Nederlands praat. Overigens de persoon in kwestie hoeft daarvoor niet eens met een Hollands accent te praten, voor sommige pipo's volstaat het dat je AN gebruikt om als "dikkenek" omschreven te worden. Achterlijke heikneuters ...
Oud 6 juli 2011, 11:27   #131
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Piet Huysentruyt spreekt een sappig Vlaams. Tenzeerste te waarderen en heel wat kleurrijker dan het bekakt Hollands van de Amsterdamse Marlène de Wouters. En voor uw informatie: ik heb een Limburgse uitspraak van het Nederlands. En wij Limburgers spreken naar het schijnt het zuiverste en mooiste Nederlands. U zult wellicht begrijpen dat dit laatste me in gene mate verwondert.
Dat is inderdaad zo en daar mogen jullie best fier op zijn. Wat Huysentruyt betreft, ik ben ervan overtuigd dat zijn TV-optreden evenveel, zoniet meer succes zou halen indien hij Nederlands zou spreken i.p.v. "gekuist West-Vlams". Hij hoeft daarvoor niet te vervallen in wat u "bekakt Hollands" noemt. Voor wat Marlène de Wouters betreft vind ik die omschrijving onterecht. Ze spreekt héél mooi Nederlands en dat siert haar. Een voorbeeld voor anderen.
Oud 6 juli 2011, 11:28   #132
Macchiavelli
Minister

Macchiavelli's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk was het toen bij het Zuiden vermits een gedeelte van het Hertogdom later manu militari bij het Noorden werd ingelijfd als zogenaamd 'generaliteitsland'. Daar komt bij, dat men toch bezwaarlijk kan aannemen dat het ongedeelde oude Hertogdom Brabant in het Noorden van de Nederlanden lag.
Het oude hertogdom Brabant lag redelijk centraal in de Nederlanden:

Het heeft door zijn centrale ligging dan ook altijd als "doorgeefluik" voor culturele en taalkundige impulsen en vernieuwingen gefungeerd. Aanvankelijk vooral van zuid naar noord, tijdens de Brabantse expansie was het zelf de culturele en taalkundige aanjager in de Lage Landen, en later weer van noord naar zuid.

En wat betreft dat manu militari inlijven van het noorden van het hertogdom; dat is schromelijk overdreven:

Citaat:
Maar Karels opvolger, Filips II van Spanje, voerde eigenzinnige kerkhervormingen door, waarop de Tachtigjarige Oorlog uitbrak. In het begin hield Brabant zich afzijdig, maar na de massale muiterijen onder de Spaanse troepen en de hieruit volgende Spaanse Furie riepen de Staten van Brabant op eigen voorstel de Staten-Generaal van de Nederlanden bijeen, waaruit de Pacificatie van Gent voortkwam. Even later verenigden alle gewesten (behalve het Luxemburg) zich in de Unie van Brussel tegen de aanwezigheid van de Spaanse troepen. Op deze manier wist Brabant in samenwerking met Willem van Oranje de gematigde en radicale opstandelingen te verenigen. De nieuwe landvoogd, Don Juan van Oostenrijk, moest zwichten voor deze massale opstand en liet zijn troepen terugtrekken naar het Spaansgezinde Luxemburg na de ondertekening van het Eeuwig Edict.

Maar de vrede is van korte duur. Na de verovering van de Citadel van Namen op 24 juli 1577 en de volledige vernietiging van het Staatse leger in de Slag bij Gembloers op 31 januari 1578, wist Don Juan Leuven te veroveren. Brabant was erg verzwakt, en in sommige steden braken gevechten uit tussen calvinisten en katholieken. De opvolger van Don Juan, de Spaanse generaal Alexander Farnese, heroverde in de jaren 1579-1585 geheel Brabant (Parma's Negen Jaren.

Op 1 juli 1579 vond het Schermersoproer plaats; na een bloedig gevecht tussen katholieken en calvinisten in 's-Hertogenbosch leverden de katholieken de stad uit aan de Spanjaarden. Om te voorkomen dat de Mechelen zich ook zouden aansluiten bij de Spanjaarden, nam de Staatse burgemeester van Brussel, Olivier van den Tympel, de stad in (Engelse furie). Bovendien sloten alle Brabantse steden (op de Spaanse steden 's-Hertogenbosch en Leuven na) zich dat jaar aan bij de Unie van Utrecht en in 1581 verklaarden ze zich onafhankelijk met het Plakkaat van Verlatinghe. Ondertussen veroverden de Spanjaarden Breda (Furie van Houtepen). Het volgende jaar viel Lier door verraad in Spaanse handen.

In 1585 kwam de genadeklap; de steden Brussel en Mechelen gingen verloren, en uiteindelijk ook de belangrijkste stad Antwerpen, die al maandenlang werd belegerd terwijl hulptroepen uit het noorden meermalen vergeefs geprobeerd hadden de stad te ontzetten. De Val van Antwerpen wordt gezien als de definitieve scheiding tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden. Ten slotte vallen ook Grave (1586), Bergen op Zoom (1588) en Geertruidenberg (1589).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogd...gjarige_oorlog
Brabant was dus vrijwel van meet af aan de latere Republiek goed genegen en de Brabantse steden, op twee na, sloten zich er later ook vrijwillig bij aan.
Het waren de Spanjaarden die het manu militari veroverden en de Republiek heeft het later dan weer deels heroverd.
Oud 6 juli 2011, 11:31   #133
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja maar Brabanders zijn dan ook geen echte Hollanders. Zij zijn op de verkeerde tijd terecht gekomen onder de knoet van het verkeerde land. En stilletjes aan zijn ze verhollandst. Men probeert de oude Brabantse volkstaal nog wat krampachtig in leven te houden, maar het is vechten tegen de Hollandse bierkaai.
Oud 6 juli 2011, 11:33   #134
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als ik met Nederlanders praat (en dat doe ik regelmatig) dan moet ik mijn taal aanpassen of ze vragen om de haverklap om te herhalen wat ik zeg.
Misschien �*s uw articulatie van het Nederlands dan ook niet zo bijster goed.
Oud 6 juli 2011, 11:34   #135
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U bent gewoon uit gewoonte tegendraads.
Eigenaardig, dat vinden wij nu net van uw persoontje.
Oud 6 juli 2011, 11:38   #136
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar zit u verkeerd.
Wij spreken vlaams en we laten ons door niemand vertellen of door de strot rammen welke taal we moeten spreken.
Dat is de mening van een Waal uit Grand-Liège. De overgrote meerderheid van de Vlamingen denkt er wel anders over. Jij zult wellicht in je basis-onderwijsjaren lessen "Vlaams" gekregen hebben. Ik heb in ons onderwijs nooit anders gekend dan Nederlands.
Oud 6 juli 2011, 11:40   #137
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zullen we eens naar een Nederlander luisteren die "zich uitdrukt" in het Frans ?

http://www.youtube.com/watch?v=oJjtB...eature=related
Ja, maar die Nederlander is dan ook geen kandidaat premier van een tweetalige staat.
Oud 6 juli 2011, 11:42   #138
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

zelfs in zijn zo geliefde grondwet staat 'Nederlands' voor de taal van het noorden.

dit zegt natuurlijk hoe hypocriet Hendrik I van Groot-Luik is
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2011, 11:42   #139
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U gaat toch niet ontkennen dat de Hollandse calvinisten lelijk en eeuwenlang huisgehouden hebben in Brabant? Het katholieke Hertogtom Brabant dat deel had aan de gezapige Zuid-Nederlandse manier van leven. Maar ja, op termijn zwicht een brave katholieke bevolking voor de dwang en de protestantse knoet.

En dat is te zien aan mensen zoals Spinoza. Of hij nu een echte Brabander is of dat zijn familie eertijds ingeweken arrogante Hollanders waren, zal ik maar in het midden laten.
Neem een kalmeerpilletje want je wordt echt hatelijk.
Oud 6 juli 2011, 11:43   #140
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hollanders zijn hier welkom op voorwaarde dat ze op het einde van de dag weer naar huis gaan.
Zo denk ik ook over de Belgische Francofonen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be