Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juli 2011, 00:20   #121
Alienation
Minister

Alienation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Wij zijn hier bezig over God en niet een of een andere ober.
Je hebt misschien geen antwoord van God gekregen, maar ik heb alles van god gekregen en ik krijg alles van god, rechtsreeks of via zijn schepsels en wetten die hij in de natuur en mens schept. Ik ga dit laatste natuurlijk niet als bewijs aanhalen, dit is iets meer voor mystici en blijft privé.

Voor mij besta je niet, of misschien wel, ik kan het niet zeker weten.
Ik weet wel zeker dat er een entiteit is met bepaalde eigenschappen die deze reactie heeft geplaatst. Met sofisme kan ik deze entiteit wel ontkennen of beweren dat ik het niet weet of die al dan niet bestaan door te gaan bewezen dat ik de reactie met ICT-Techniek kan verklaren, en wat ik nog kan kan verklaar ligt aan mijn kennis en verder zeg ik ICT-Techniek evolueert en op een dag ga ik alles verklaren. Maar bon, sofisme is heus geen recent vernieuwing.
Porpo, een eerlijke open vraag.
Hoeveel had ge van uw God geweten zonder een koran of mensen rondom U die erover spraken?
Oud 14 juli 2011, 00:33   #122
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Porpo, een eerlijke open vraag.
Hoeveel had ge van uw God geweten zonder een koran of mensen rondom U die erover spraken?
Als kind heb jij geen kennis van jouw omgeving nodig om God (een hoger bestaan) te ontdekken. Dit ligt eigenlijk aan de primaire bouwstenen van fundamentele kennis die in bepaalde mate aangeboren is en verder groeit met groei van de mens.

Children are born believers in God, academic claims.

In mijn persoonlijke zoektocht naar de uiteindelijke waarheid over de uiteindelijke oorzaak van het bestaan heb ik verschilende godsconcepten gekend en geloofd. Ik was ook voor een zeker zes jaar lang een soort deist/ietsist zonder geloof in een bepaalde religie.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 00:37   #123
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Als kind heb jij geen kennis van jouw omgeving nodig om God (een hoger bestaan) te ontdekken. Dit ligt eigenlijk aan de primaire bouwstenen van fundamentele kennis die in bepaalde mate aangeboren is en verder groeit met groei van de mens.

Children are born believers in God, academic claims.

In mijn persoonlijke zoektocht naar de uiteindelijke waarheid over de uiteindelijke oorzaak van het bestaan heb ik verschilende godsconcepten gekend en geloofd. Ik was ook voor een zeker zes jaar lang een soort deist/ietsist zonder geloof in een bepaalde religie.
Maar als kind heb je toch ook geen kennis van Gods voorschriften?
Ik voelde wel aan dat er een God was ja. Maar dat die vrouwen gesluierd wou zien etc kwam niet verder uit mijn gevoel. Dat ie zo'n afgunst jegens ongelovigen had nog minder.
En toen ik op latere leeftijd interesse kreeg in de Koran, was de Koran mij al in de koe verloren.
Oud 14 juli 2011, 00:58   #124
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

O, dat is echt een grote vraag hoor. Het is een gevoelig onderwerp waarover zoveel meningsverschillen in kalaam, usul al-fiqh en tafsir zijn ontstaan en nog steeds. Vooral over het concept van al-fitra (natuurlijke zuivere aanleg van de mens).

De eerste discussie die leidde tot debatten tussen mu'tazila en asj'arieten enerzijds en traditionalisten anderzijds ging over de vraag of het geloof zonder kennis (met overerving en taqlid/imitatie) geldig is. Aanhangers van tabula rasa die beroep doen op het vers 16:78 in de koran (En God bracht jullie uit de buiken van jullie moeders voort terwijl jullie niets wisten. En Hij gaf jullie het gehoor en het zien en de harten. Hopelijk zullen jullie dankbaarheid tonen.) zijn van mening dat het geloof zonder eerst kennis op te doen ongeldig (geloof of ongeloof = geen verschil) is.
De tegenstanders van deze school interpreteren het vers met andere tradities en gaan ervan uit dat we een basiskennis meegekregen hebben (zonder details) over God en tawhied (God de enigste die het recht heeft om aanbeden te worden) en dat openbaring mogelijk is. Binnen deze twee scholen heb jij natuurlijk verschillende meningen over de details: is openbaring noodzakelijk of niet? Zij die denken dat de wijsheid van God een openbaring impliceert omdat er veel religies zijn, zeggen dat het noodzakelijk is, en anderen die naast wijsheid van God ook diens wil in hun discussie nemen, zeggen dat een openbaring mogelijk maar niet noodzakelijk is. En dat is ongeveer de basis waarop de twee scholen steunden in hun kentheorieen over de wereld en openbaring.

Laatst gewijzigd door porpo : 14 juli 2011 om 01:04.
Oud 14 juli 2011, 01:03   #125
Alienation
Minister

Standaard

Maar hoe kunt ge van een gevoel dat spontaan ontstaat kennis op doen?
Dat kan toch nooit werken, zeker niet als dat boek tegen je gevoelens ingaat.
Oud 14 juli 2011, 01:08   #126
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Als het tegen je gevoelens ingaat, dan beslis je verder wat je wilt. De wil is altijd de baas over gevoelens.
Oud 14 juli 2011, 01:22   #127
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Als het tegen je gevoelens ingaat, dan beslis je verder wat je wilt. De wil is altijd de baas over gevoelens.
Maar wat ik je wil zeggen.
Als je de koran niet las, en niemand je erover vertelde. Dan was uw visie omtrent God misschien anders geweest.
Als ik opgevoed was door orthodoxe katholieken was mijn kijk naar God ook anders geweest.

Toch ben ik blij de vrijheid gehad te hebben mijn eigen oordeel te vellen. Niet dat ik een oordeel over God heb. Ik weet het niet. En misschien zouden meer mensen het beter niet weten.

Agree?
Oud 14 juli 2011, 01:58   #128
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Hoe agree? Jawel, agree, dat is jouw geloof en dat is wat je van mij ook mag geloven, je hebt jouw waarheid (ik weet het niet), maar ik heb mijn waarheid.

Ik geloof dat een vakantie richting Libië op dit moment niet aangeraden is, dus volgens mij zouden meer mensen beter niet naar daar gaan. Ik geloof in hiernamaals: straf en beloning, dus volgens mij ..

Voor mij mijn geloof en voor jou jouw geloof. Agree?
Oud 14 juli 2011, 02:00   #129
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Hoe agree? Jawel, agree, dat is jouw geloof en dat is wat je van mij ook mag geloven, je hebt jouw waarheid (ik weet het niet), maar ik heb mijn waarheid.

Ik geloof dat een vakantie richting Libië op dit moment niet aangeraden is, dus volgens mij zouden meer mensen beter niet naar daar gaan. Ik geloof in hiernamaals: straf en beloning, dus volgens mij ..

Voor mij mijn geloof en voor jou jouw geloof. Agree?
agreed. Maar dat moet een gezonde discussie toch niet uit de weg gaan?
Oud 14 juli 2011, 02:05   #130
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Natuurlijk niet, heb ik dat aangekondigd?
Oud 14 juli 2011, 02:10   #131
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet, heb ik dat aangekondigd?
Dus hoeveel van uw gevoel als kind schiet er nog over qua God nadat men de koran en de verhalen er rondom in uw schedelpan staken?
Oud 14 juli 2011, 02:18   #132
porpo
Europees Commissaris

porpo's schermafbeelding

Standaard

Hoeveel van mijn gevoel? Ik denk iets rond 127.
Oud 14 juli 2011, 06:43   #133
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Echter die wetten impliceren helemaal geen god. Het universum is zoals het is. Was het universum anders geweest, dan was het leven ook anders geweest. Maar god heeft hier helemaal niets mee te maken.
OK, ik claim geen 100% zekerheid, laat dit heel duidelijk zijn.
Maar laten we even verder redeneren:

Maar als God bestaat, dan is hij de oorsprong van alles. Dus ook van die wetten. Was het universum anders geweest, dan was dat omdat God het zo wilde. We gaan namelijk uit van een soort maagdelijke toestand van voor de BB (als die er al was) waar God volledig vrij was te scheppen wat hij maar wou. Het is dus het universum geworden zoals wij het allemaal kennen.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 06:54   #134
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alienation Bekijk bericht
Skyman had duidelijk wel invloed op uw leven.
Ik denk dat uw gevoel omgeslagen is. Ge hebt jaren op god liggen bleiten, maar god toonde zich niet, nu uit u frustratie.
Wat mag! Begrijp me niet verkeerd. Maar laat ons wel een eerlijk debat houden he, zonder rekening met het ego te houden.
Fuck the ego. Ik heb meer gelezen van je dan je ooit dacht uit te schrijven
Je hebt gebeden, ze zijn niet verhoord, je hebt vooral gebeden in tijden dat jij het nodig vond en God antwoorde niet. Nu ben je pissed off omdat je je uitgesloten voelt. Maar dat werkt zo niet.
Dat is de nagel op de kop hé. Men is vooral ontgoocheld in God. Heel begrijpelijk hoor. Het is waar, God antwoord niet. Maar de kracht die je uit gebed kunt putten is ongelooflijk. Placebo? Wel, dan werkt placebo ongelooflijk goed.

Fred.
Oud 14 juli 2011, 06:59   #135
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
D Maar de kracht die je uit gebed kunt putten is ongelooflijk. Placebo? Wel, dan werkt placebo ongelooflijk goed.
Placebo werkt idd, maar de veronderstelde genezende substantie zit er niet in, bestaat niet....

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 14 juli 2011 om 07:00.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 07:25   #136
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Placebo werkt idd, maar de veronderstelde genezende substantie zit er niet in, bestaat niet....
Maar het werkt! Het is het resultaat dat telt. Miljoenen mensen hebben er baat bij. Hoogstwaarschijnlijk triggert placebo een kracht die in ieder van ons zit. Hoogstwaarschijnlijk is dit de kracht van het geloof. Geloof betekent ook vertrouwen hebben in een goede afloop. Vertrouwen hebben is dus ook een krachtig medicijn.

Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 14 juli 2011 om 07:26.
Oud 14 juli 2011, 08:45   #137
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar het werkt! Het is het resultaat dat telt. Miljoenen mensen hebben er baat bij. Hoogstwaarschijnlijk triggert placebo een kracht die in ieder van ons zit. Hoogstwaarschijnlijk is dit de kracht van het geloof. Geloof betekent ook vertrouwen hebben in een goede afloop. Vertrouwen hebben is dus ook een krachtig medicijn.

Fred.
Meer zelfs!
Voor miljoenen mensen brengt deze placebo zelfs brood op tafel.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2011, 08:57   #138
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Meer zelfs!
Voor miljoenen mensen brengt deze placebo zelfs brood op tafel.
Doet er niet toe. Ik had het over krachten die werken. Trouwens de pillendraaiers verdienen ook een goede boterham hé.

Fred.
Oud 14 juli 2011, 09:19   #139
Alienation
Minister

Standaard

Citaat:
Dat is de nagel op de kop hé. Men is vooral ontgoocheld in God. Heel begrijpelijk hoor. Het is waar, God antwoord niet. Maar de kracht die je uit gebed kunt putten is ongelooflijk. Placebo? Wel, dan werkt placebo ongelooflijk goed.

Fred.
Daar is zo eens een onderzoek over geweest. Een Amerikaans en Nederlands
http://www.hln.be/hln/nl/962/Gezondh...boosheid.dhtml

Zo eens diep in jezelf keren en goed naar jezelf luisteren, ongezond kan dat toch niet zijn?
Oud 14 juli 2011, 11:29   #140
FDM
Banneling

Standaard

Wat zouden ze denken van een wetenschappelijke 'Studie naar de correlatie van het zwemgedrag van goudvissen in een onderbemeten aquarium met de evaluatie van tijdschriften in arabische talen door met roodborstjes gekruiste pimpelmezen.' ? De resultaten zouden wel eens erg kunnen verschillen met de verwachtingen en, vooral, in de tussentijd dat ze daar mee bezig zijn doen ze niets verkeerds.
FDM is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be