![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() Hebben de cannabisgebruikers het nog niet met gedroogde artisjokstokken geprobeerd?
Zou dat geen oplossing kunnen zijn?.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() Strafrechtelijke reactie op druggebruik
De federale regering zal een wetsontwerp schrijven waarin de drugwet van 1921 op twee punten wordt aangepast. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen cannabis en de andere illegale drugs en het begrip "gebruik in groep" (oorspronkelijk bedoeld om de opiumhuizen te bestrijden) wordt geschrapt uit de drugwet. De modaliteiten voor het onderscheid tussen cannabis en de andere illegale drugs worden geregeld in een koninklijk besluit. Tot de nieuwe wet is goedgekeurd in het parlement en de Koninklijke Besluiten zijn gepubliceerd, wat zeker nog enkele maanden zal duren, blijft de richtlijn uit 1998 onverkort gehandhaafd. De principes zijn de volgende: 1. Het persoonlijk gebruik van cannabis wordt niet langer vervolgd. Er wordt ook geen proces-verbaal meer opgesteld. Uitzonderingen: - aanwijzingen van problematisch gebruik (een gebruikspatroon dat men niet langer onder controle heeft); - maatschappelijke overlast (gebruik in aanwezigheid van minderjarigen en openbare overlast, zoals gekend uit de nieuwe gemeentewet); 2. Het invoeren, vervaardigen, vervoeren, bezitten van een hoeveelheid cannabis die niet bestemd is voor het persoonlijk gebruik en de drugsmisdrijven die gepleegd worden in het kader van de in de drugwet voorziene verzwarende omstandigheden (bijvoorbeeld gebruiken in de aanwezigheid van minderjarigen) worden bestraft. De opsporing zal zich prioritair richten op risicosituaties (cannabisgebruik in het verkeer, dealen in de buurt van scholen, concentraties van jongeren, ...). 3. Voor andere illegale drugs (zoals heroine, cocaine, XTC) verandert er niets, zij blijven verboden en er zal steeds een proces verbaal worden opgemaakt. De bruggen naar de hulpverlening worden wel verstevigd (via de justitiële case-managers). In elk parket zal een "referentiemagistraat drugs" aangeduid worden. Hij of zij zal eindverantwoordelijkheid dragen voor het gevoerde drugbeleid, uiteraard onder de leiding van de Procureur des Konings. Deze referentiemagistraten komen geregeld samen om hun beleid op elkaar af te stemmen en in te spelen op nieuwe evoluties. De lokale bestuurlijke overheden zullen, in overleg met de Procureur des Konings, een lokaal en geïntegreerd drugbeleid uitwerken. Het inschakelen van justitiële case-managers moet garant staan voor een betere samenwerking tussen de hulpverlening en justitie. Het therapeutisch advies (waarbij gebruikers onder toezicht van het parket in contact worden gebracht met de hulpverlening) zal worden veralgemeend en gefinancierd. www.gezondheid.be Laatst gewijzigd door eno2 : 10 december 2011 om 23:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ondertussen is het lang geleden. Ik ga me nu een glas cognac inschenken, dat is nog zoiets waar vele tienduizenden en meer niet mee kunnen omgaan, ik zie echter niemand oproepen om alcohol te verbieden - in tegendeel zelfs. Niettemin vallen er daar veel meer slachtoffers door dan door eender welke andere drug.
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Alhoewel dat, vooral bij de jeugd, de wil om bij de groep te mogen horen, vaak sterker is, dan de wil om druggebruiker te worden. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 10 december 2011 om 23:36. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door freelancer : 10 december 2011 om 23:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zei ik ook al in andere draden. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 10 december 2011 om 23:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De draad gaat toch over het opsluiten van mensen?
Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 december 2011 om 23:38. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Banneling
|
![]() Deze draad gaat over het bestraffen van druggebruikers.
De principes zijn de volgende: 1. Het persoonlijk gebruik van cannabis wordt niet langer vervolgd. Er wordt ook geen proces-verbaal meer opgesteld. Uitzonderingen: - aanwijzingen van problematisch gebruik (een gebruikspatroon dat men niet langer onder controle heeft); - maatschappelijke overlast (gebruik in aanwezigheid van minderjarigen en openbare overlast, zoals gekend uit de nieuwe gemeentewet); 2. Het invoeren, vervaardigen, vervoeren, bezitten van een hoeveelheid cannabis die niet bestemd is voor het persoonlijk gebruik en de drugsmisdrijven die gepleegd worden in het kader van de in de drugwet voorziene verzwarende omstandigheden (bijvoorbeeld gebruiken in de aanwezigheid van minderjarigen) worden bestraft. De opsporing zal zich prioritair richten op risicosituaties (cannabisgebruik in het verkeer, dealen in de buurt van scholen, concentraties van jongeren, ...). 3. Voor andere illegale drugs (zoals heroine, cocaine, XTC) verandert er niets, zij blijven verboden en er zal steeds een proces verbaal worden opgemaakt. De bruggen naar de hulpverlening worden wel verstevigd (via de justitiële case-managers). Laatst gewijzigd door eno2 : 10 december 2011 om 23:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
... uiteraard zijn er regels nodig om verslaving te voorkomen, want verslaafden zijn, de één al meer dan de ander, een probleem voor de samenleving. Paulus. Laatst gewijzigd door Paulus : 10 december 2011 om 23:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() - maatschappelijke overlast (gebruik in aanwezigheid van minderjarigen en openbare overlast, zoals gekend uit de nieuwe gemeentewet);
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Regels en hulp om verslavingen tegen te gaan, ok direct akkoord, maar daar is de Belgische politiek en het gerecht te dom voor. Het enige dat ze kunnen is opsluiten.
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat u verzorgen voor uw spamverslaving, wij - als maatschappij, hebben daar last van.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Banneling
|
![]() Ja je kan niet goed tegen conclusieve replieken, dat is duidelijk, dan kan je niet zo valide verderzeveren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hela, jij bent de verslaafde hier... Pas op, ik verwijt u dat niet, maar probeer hulp te krijgen om u te helpen, zo kan het ook niet verder.
![]() |
![]() |