Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 december 2011, 23:23   #121
freelancer
Banneling

Standaard

Hebben de cannabisgebruikers het nog niet met gedroogde artisjokstokken geprobeerd?
Zou dat geen oplossing kunnen zijn?..
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:23   #122
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Tot je merkt dat je dochters schoolresultaten plots achteruitgaan. Dat haar vriendenkring verandert. Dat haar interesses veranderen. Dat ze kleine dingen begint te stelen, dat ze agressief wordt bij momenten, dat ze uiteindelijk helemaal begint te denken in functie van haar verslaving....

Eens zien of je dan nog zult zeggen: "bij drugsconsumptie ben je zelf het slachtoffer. Bij al die andere zaken is iemand anders het."

Het is echt wel heel moeilijk om met verslaafden te leven.

Ze zijn een pest voor onze samenleving.

Paulus.
In strikte zin ben je bij drugsgebruik zelf het slachtoffer. Indirect zijn er uiteraard ook heel wat andere mensen bij betrokken. Daarom ben ik niet voor het legaliseren van de drugshandel. Maar wie drugs wil gebruiken, zal dat sowieso doen, met of zonder allerlei regelneverij.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:25   #123
eno2
Banneling

Standaard

Strafrechtelijke reactie op druggebruik
De federale regering zal een wetsontwerp schrijven waarin de drugwet van 1921 op twee punten wordt aangepast. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen cannabis en de andere illegale drugs en het begrip "gebruik in groep" (oorspronkelijk bedoeld om de opiumhuizen te bestrijden) wordt geschrapt uit de drugwet.
De modaliteiten voor het onderscheid tussen cannabis en de andere illegale drugs worden geregeld in een koninklijk besluit.
Tot de nieuwe wet is goedgekeurd in het parlement en de Koninklijke Besluiten zijn gepubliceerd, wat zeker nog enkele maanden zal duren, blijft de richtlijn uit 1998 onverkort gehandhaafd.

De principes zijn de volgende:
1. Het persoonlijk gebruik van cannabis wordt niet langer vervolgd. Er wordt ook geen proces-verbaal meer opgesteld.
Uitzonderingen:
- aanwijzingen van problematisch gebruik (een gebruikspatroon dat men niet langer onder controle heeft);
- maatschappelijke overlast (gebruik in aanwezigheid van minderjarigen en openbare overlast, zoals gekend uit de nieuwe gemeentewet);
2. Het invoeren, vervaardigen, vervoeren, bezitten van een hoeveelheid cannabis die niet bestemd is voor het persoonlijk gebruik en de drugsmisdrijven die gepleegd worden in het kader van de in de drugwet voorziene verzwarende omstandigheden (bijvoorbeeld gebruiken in de aanwezigheid van minderjarigen) worden bestraft. De opsporing zal zich prioritair richten op risicosituaties (cannabisgebruik in het verkeer, dealen in de buurt van scholen, concentraties van jongeren, ...).

3. Voor andere illegale drugs (zoals heroine, cocaine, XTC) verandert er niets, zij blijven verboden en er zal steeds een proces verbaal worden opgemaakt. De bruggen naar de hulpverlening worden wel verstevigd (via de justitiële case-managers).

In elk parket zal een "referentiemagistraat drugs" aangeduid worden. Hij of zij zal eindverantwoordelijkheid dragen voor het gevoerde drugbeleid, uiteraard onder de leiding van de Procureur des Konings. Deze referentiemagistraten komen geregeld samen om hun beleid op elkaar af te stemmen en in te spelen op nieuwe evoluties. De lokale bestuurlijke overheden zullen, in overleg met de Procureur des Konings, een lokaal en geïntegreerd drugbeleid uitwerken.
Het inschakelen van justitiële case-managers moet garant staan voor een betere samenwerking tussen de hulpverlening en justitie.
Het therapeutisch advies (waarbij gebruikers onder toezicht van het parket in contact worden gebracht met de hulpverlening) zal worden veralgemeend en gefinancierd.

www.gezondheid.be

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 december 2011 om 23:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:26   #124
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je hebt natuurlijk voor een stuk gelijk. Er zijn zeker mensen die daar wél verstandig mee kunnen omgaan en er voor zorgen dat anderen daar geen schade van ondervinden. Maar toch pleit ik tegen. We moeten de deur niet op een kier zetten voor drugs. Het is en blijft een lelijk ding.

Pedofielen zeggen ook dat ze niemand schade toe brengen als ze zich masturberen bij een onschuldig gemaakte foto van een naakt kind. Maar ik pleit tegen. We moeten de deur niet op een kier zetten. Het is en blijft een lelijk ding.

En we weten allebei wel dat de voorkeur uitgaat naar andere methoden om te gebruiken, dan het omslachtig bakken van een cake, waarbij je nog een paar uur moet wachten, na inname, vooralleer het werkt.

Paulus.
Ja, ik persoonlijk rookte het puur, dat ging sneller dan cake en je werd er minder dik van - wat zeer ongezond is. En ook natuurlijk omdat tabak zeer verslavend werkt, met die nicotine enzo.

Ondertussen is het lang geleden. Ik ga me nu een glas cognac inschenken, dat is nog zoiets waar vele tienduizenden en meer niet mee kunnen omgaan, ik zie echter niemand oproepen om alcohol te verbieden - in tegendeel zelfs. Niettemin vallen er daar veel meer slachtoffers door dan door eender welke andere drug.
Oud 10 december 2011, 23:31   #125
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
In strikte zin ben je bij drugsgebruik zelf het slachtoffer.
Dat inzien is al een hele stap. Heel wat druggebruikers doen euforisch over hun drug en beseffen helemaal niet dat ze slachtoffer zijn. Eens ze dat beseffen is het meestal al te laat.

Citaat:
Indirect zijn er uiteraard ook heel wat andere mensen bij betrokken.
Precies. Een verslaafde in de familie wens ik echt niemand toe. Toch is elke verslaafde iemands kind, iemands vader, iemands moeder,iemands echtgenoot, iemands broer, zus enz...

Citaat:
Daarom ben ik niet voor het legaliseren van de drugshandel.
Goed zo. En houden zo. Het is een hele goeie reden.

Citaat:
Maar wie drugs wil gebruiken, zal dat sowieso doen, met of zonder allerlei regelneverij.
Ja, ... maar dat is met alles zo natuurlijk.

Alhoewel dat, vooral bij de jeugd, de wil om bij de groep te mogen horen, vaak sterker is, dan de wil om druggebruiker te worden.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 december 2011 om 23:36.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:32   #126
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, ik persoonlijk rookte het puur, dat ging sneller dan cake en je werd er minder dik van - wat zeer ongezond is. En ook natuurlijk omdat tabak zeer verslavend werkt, met die nicotine enzo.

Ondertussen is het lang geleden. Ik ga me nu een glas cognac inschenken, dat is nog zoiets waar vele tienduizenden en meer niet mee kunnen omgaan, ik zie echter niemand oproepen om alcohol te verbieden - in tegendeel zelfs. Niettemin vallen er daar veel meer slachtoffers door dan door eender welke andere drug.
Laat ons dan een oorlog tegen alcohol voeren... en kap uw glas cognac leeg... maar niet in uw mond...

Laatst gewijzigd door freelancer : 10 december 2011 om 23:32.
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:32   #127
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
A
Wat er zo goed is aan het vervolgen van drugsconsumenten blijft duister.
Voor blinden, drugsvoorstanders en gedrogeerden en verslaafden.
Oud 10 december 2011, 23:33   #128
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Laat ons dan een oorlog tegen alcohol voeren... en kap uw glas cognac leeg... maar niet in uw mond...
Oud 10 december 2011, 23:34   #129
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Laat me je verrassen. Ik ben tegen druggebruik tenzij het medisch verantwoord is. Ook tegen alcohol dus.

Dat zei ik ook al in andere draden.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 december 2011 om 23:35.
Oud 10 december 2011, 23:37   #130
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over verslavingen. Jij maakt daarvan "een jointje rookt of een stuke cake eet".

Zo praten we naast elkaar denk ik.

Paulus.
Jamaar, drugs worden niet dan verboden als iemand verslaaft is Paulus, mensen worden opgesloten omdat ze drugs op zak hebben, niet omdat ze verslaafd zijn of gebruikt hebben.

De draad gaat toch over het opsluiten van mensen?

Laatst gewijzigd door Xenophon : 10 december 2011 om 23:38.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:42   #131
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Deze draad gaat over het bestraffen van druggebruikers.

De principes zijn de volgende:
1. Het persoonlijk gebruik van cannabis wordt niet langer vervolgd. Er wordt ook geen proces-verbaal meer opgesteld.
Uitzonderingen:
- aanwijzingen van problematisch gebruik (een gebruikspatroon dat men niet langer onder controle heeft);
- maatschappelijke overlast (gebruik in aanwezigheid van minderjarigen en openbare overlast, zoals gekend uit de nieuwe gemeentewet);
2. Het invoeren, vervaardigen, vervoeren, bezitten van een hoeveelheid cannabis die niet bestemd is voor het persoonlijk gebruik en de drugsmisdrijven die gepleegd worden in het kader van de in de drugwet voorziene verzwarende omstandigheden (bijvoorbeeld gebruiken in de aanwezigheid van minderjarigen) worden bestraft. De opsporing zal zich prioritair richten op risicosituaties (cannabisgebruik in het verkeer, dealen in de buurt van scholen, concentraties van jongeren, ...).

3. Voor andere illegale drugs (zoals heroine, cocaine, XTC) verandert er niets, zij blijven verboden en er zal steeds een proces verbaal worden opgemaakt. De bruggen naar de hulpverlening worden wel verstevigd (via de justitiële case-managers).

Laatst gewijzigd door eno2 : 10 december 2011 om 23:42.
Oud 10 december 2011, 23:50   #132
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar, drugs worden niet dan verboden als iemand verslaafd is Paulus, mensen worden opgesloten omdat ze drugs op zak hebben, niet omdat ze verslaafd zijn of gebruikt hebben.

Vervolgen hoeft niet per definitie "opsluiten" te zijn natuurlijk. Maar ja,..

... uiteraard zijn er regels nodig om verslaving te voorkomen, want verslaafden zijn, de één al meer dan de ander, een probleem voor de samenleving.

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 10 december 2011 om 23:51.
Oud 10 december 2011, 23:52   #133
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

... uiteraard zijn er regels nodig om verslaving te voorkomen, want verslaafden zijn, de één al meer dan de ander, een probleem voor de samenleving.

Paulus.
Oud 10 december 2011, 23:56   #134
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen eno2?

Wat moet ik nu concluderen volgens jou?

Paulus.
Oud 10 december 2011, 23:58   #135
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat wil je daar nu eigenlijk mee zeggen eno2?

Wat moet ik nu concluderen volgens jou?

Paulus.
Ik wil niks zeggen

A beklaagt zich over het bestraffen van druggebruik en ik geef al drie keer de wettelijke bepalingen
Oud 10 december 2011, 23:58   #136
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Paulus.
Maar ja... daar komt het op neer, zolang mogelijk opsluiten in voorarrest. Zo werkt het Belgische parket.

Regels en hulp om verslavingen tegen te gaan, ok direct akkoord, maar daar is de Belgische politiek en het gerecht te dom voor. Het enige dat ze kunnen is opsluiten.
Oud 11 december 2011, 00:00   #137
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil niks zeggen

A beklaagt zich over het bestraffen van druggebruik en ik geef al drie keer de wettelijke bepalingen
OK ik snap het.

Paulus.
Oud 11 december 2011, 00:02   #138
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil niks zeggen

We hadden het de eerste keer al wel gezien, stop maar met spammen.

Laat u verzorgen voor uw spamverslaving, wij - als maatschappij, hebben daar last van.
Oud 11 december 2011, 00:04   #139
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
We hadden het de eerste keer al wel gezien, stop maar met spammen.

Laat u verzorgen voor uw spamverslaving, wij - als maatschappij, hebben daar last van.
Ja je kan niet goed tegen conclusieve replieken, dat is duidelijk, dan kan je niet zo valide verderzeveren.
Oud 11 december 2011, 00:06   #140
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja je kan niet goed tegen conclusieve replieken, dat is duidelijk, dan kan je niet zo valide verderzeveren.
Hela, jij bent de verslaafde hier... Pas op, ik verwijt u dat niet, maar probeer hulp te krijgen om u te helpen, zo kan het ook niet verder.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be