Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2012, 06:12   #121
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Afwachten hé, zo is het al sinds mensenheugnis.
Nee, sinds mensenheugnis, namelijk sinds eind jaren '50, gaat de Vlaamse christendemocratie achteruit: van een absolute meerderheid namelijk naar nog zo'n 17 pct in de laatste peilingen.
Oud 17 april 2012, 06:14   #122
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik zal voor u bidden.
Stemmen halen kan u niet, wegen op het debat ook al niet, uw onmachtig geworden staat kan zelfs de Vlaamse opstand niet meer neerslaan. Bidden is inderdaad het enige wat u nog kan.
Oud 17 april 2012, 08:49   #123
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Zowel N-VA als VB wensen een Vlaanderen als lidstaat van de EU.

Beiden hebben dus geen nationale staat voor ogen als hoogste politiek-institutioneel referentiepunt. De EU beslist immers over minstens 75% van de wetgeving van haar lidstaten en heeft met de recentste kuiperijen van de door machtsgroepen aangestelde president Van Rompuy nu ook strikte controle over de begrotingen van de lidstaten, die bijgevolg niet langer baas zijn over hun eigen geld. Voor zover ze dat al waren met het monster genaamd "euro" natuurlijk...

Kortom, zowel N-VA als VB zijn eigenlijk nepnationalisten. N-VA weliswaar nog meer dan VB.
Waarom zou de EU onwrikbaar extreem-liberaal moeten zijn en Vlaanderen onmetelijk dynamisch en aanpasbaar naar een gouden toekomst?

Het hangt allemaal af van machtspatronen. Ik zie nog steeds niet in waarom een globale beweging (zij het nationaalgericht onderling) enkel in Vlaanderen haar heil ziet en het globale europese afwijst.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 12:00   #124
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

wie geloofde nu werkelijk dat de meeste vb stemmers VOOR het vb stemden?

komaan..

de meeste vb-stemmers stemmen gewoon TEGEN de rest.

eens er een alternatief (N-VA) is, die werkelijk kan invullen wat de meeste Vlamingen willen (geen anti islam koers bvb, tis nu stillekesaan genoeg om het daar gedurig over te hebben in de politiek). Dan krijg je het huidige resultaat.
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 13:24   #125
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door viaSanctus Bekijk bericht
wie geloofde nu werkelijk dat de meeste vb stemmers VOOR het vb stemden?

komaan..

de meeste vb-stemmers stemmen gewoon TEGEN de rest.

eens er een alternatief (N-VA) is, die werkelijk kan invullen wat de meeste Vlamingen willen (geen anti islam koers bvb, tis nu stillekesaan genoeg om het daar gedurig over te hebben in de politiek). Dan krijg je het huidige resultaat.
beetje te simplistisch denk ik.
Hoe kom je anders aan +40%?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 15:00   #126
viaSanctus
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
beetje te simplistisch denk ik.
Hoe kom je anders aan +40%?
sommige mensen hadden toch nog voldoende eigenwaarde om desondanks hun afkeer van de meeste traditionele partijen, niet op het vb te stemmen. fdw zijn pietje was nogal gegroeid enkele jaren terug. Zowat elke zin die hij uitsprak begon met het vermelden van hoeveel stemmers de partij had.

Mss kan hij nu elke zin beginnen met hoeveel hij er verloor?

Laatst gewijzigd door viaSanctus : 17 april 2012 om 15:00.
viaSanctus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 17:38   #127
Lavox
Gouverneur

Lavox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verschuilt zich achter het niet bestaan van kerkelijke documenten. Herlees het Nieuwe Testament.

Bij mijn weten nam Jezus Christus nooit woorden in de mond over bevolkingsgroepen die parasieten zijn, die bloed uit de aders van andere volkeren zuigen, junkies zijn, in sociale hangmatten liggen, allemaal profiteren, zei Hij nooit dat "vreemde heersers" verjaagd moesten worden, dat om elke morzel gronds moest gestreden worden, dat andere groepen imperialisten waren, dat koningen stelende eksters waren, dat andere groepen verspillers zijn, dat deze of gene groep "ratten" hun "matten" moesten rollen, hij had het niet over groepen luieriken en groepen harde werkers, zei nooit dat we niet kunnen samenleven met anderen enz. enz. enz.

Jezus Christus predikte verdraagzaamheid en christelijke naastenliefde. Bij mijn weten niet tot aan een grens, a fortiori niet tot aan de taalgrens.

Hij zei zelfs "bemin uw vijanden". "Heb uw naaste lief gelijk uzelf". Doet u dat?

.
Wat jij schrijft doen/zeggen ook niet alle Vlaams-nationalisten, Vlaamsgezinden of leden van een VLaamsgezinde partij.
Respect lijkt me een belangrijk begrip, iets dat noodzakelijk is voor elke gemeenschap, ook in dit land.

Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 17 april 2012 om 17:38.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 20:52   #128
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Wat jij schrijft doen/zeggen ook niet alle Vlaams-nationalisten, Vlaamsgezinden of leden van een VLaamsgezinde partij.
Nee, dat klopt. Maar er zijn wel bijzonder veel uitspraken, ook van leidinggevende figuren uit die milieus. (er is overigens een verschil tussen Vl-nationalisten en Vlaamsgezinden; dusdanige ideeën vind ik enkel bij de eerste groep).
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 21:04   #129
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten nam Jezus Christus nooit woorden in de mond over bevolkingsgroepen die parasieten zijn, die bloed uit de aders van andere volkeren zuigen, junkies zijn, in sociale hangmatten liggen, allemaal profiteren, zei Hij nooit dat "vreemde heersers" verjaagd moesten worden, dat om elke morzel gronds moest gestreden worden, dat andere groepen imperialisten waren, dat koningen stelende eksters waren, dat andere groepen verspillers zijn, dat deze of gene groep "ratten" hun "matten" moesten rollen, hij had het niet over groepen luieriken en groepen harde werkers, zei nooit dat we niet kunnen samenleven met anderen enz. enz. enz.
Hoe benoemde Jezus de Farizeeën nu weer precies?

Citaat:
Zoja, dan weet u dat nationalisme haaks staat op het christendom, haaks moét staan op de Leer van Jezus Christus die per definitie universalistisch is. Jezus wilde geen nationalistisch leider zijn (hij zeide: "Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier." Joh. 18,36).
Jezus bemoeide zich niet met de politiek. Dus hoe zou de politiek haaks kunnen staan op nationalisme?
Citaat:
Toen zei Jezus tegen hen: ‘Geef wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’ En ze waren met stomheid geslagen. (Marcus 12.13-17)
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 21:26   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U verschuilt zich achter het niet bestaan van kerkelijke documenten. Herlees het Nieuwe Testament.

Jezus Christus predikte verdraagzaamheid en christelijke naastenliefde. Bij mijn weten niet tot aan een grens, a fortiori niet tot aan de taalgrens.

Hij zei zelfs "bemin uw vijanden". "Heb uw naaste lief gelijk uzelf". Doet u dat?
Ja, dat doe ik. In tegenstelling tot wat u beweert, predikte Jezus geen verdraagzaamheid. Wel christelijke naastenliefde, iets wat u schijnbaar niet begrijpt en laat verworden tot een soort gevoel van alles-moet-je-toelaten-en-iedereen-mag-doen-wat-hij-wil.

Ik zou eerder u willen uitnodigen het evangelie (nog) eens aandachtig door te nemen en u af te vragen of Jezus' boodschap een pleidooi inhoudt voor het bestaan van een bepaalde staatkundige visie waarvan u de ultieme voltooiing schijnbaar in België vindt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2012, 21:29   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
(er is overigens een verschil tussen Vl-nationalisten en Vlaamsgezinden
Wat is het verschil?
Oud 17 april 2012, 21:36   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zoja, dan weet u dat nationalisme haaks staat op het christendom, haaks moét staan op de Leer van Jezus Christus die per definitie universalistisch is. Jezus wilde geen nationalistisch leider zijn (hij zeide: "Mijn koningschap hoort niet bij deze wereld. Als mijn koningschap bij deze wereld hoorde, zouden mijn dienaren wel gevochten hebben om te voorkomen dat ik aan de Joden werd uitgeleverd. Maar mijn koninkrijk is niet van hier." Joh. 18,36).

U weet zeer veel af over geloof. Maar u ziet door het bos de bomen niet meer. U bent verblind door aardse macht en slechte wereldse ideologieën, door valse profeten die u nopen om met uw broeders te breken. Ook zij zijn kinderen Gods.

Ik zal voor u bidden.
Uw probleem is dat u uitgaat van een totaal verkeerde premisse dat zich aan het begin van dit bericht duidelijk aandient: u stelt boudweg dat nationalisme haat inhoudt. En dat is gewoon een verkeerd begin van heel uw bericht, waardoor al de rest gewoon irrelevant wordt.

Bij mijn weten stellen we Jezus ook niet voor als "nationalistische leider", waardoor ook de verdere opmerking een kromme redenering is.

Over het laatste waarin u zich een persoonlijk oordeel over mij meent te kunnen uitspreken, is er weinig te zeggen. Het is gewoon een teken van een gebrek aan eerlijkheid. U roept op niet te oordelen en de naastenliefde te beoefenen (althans die geïnterpreteerd naar uw zienswijze), maar zelf matigt u zich de eigengereidheid aan wel te veroordelen en anderen van kwade wil te beschuldigen. Alleen al door die laatste alinea wordt alles wat u schreef, totaal onwaar en ongeloofwaardig. 't Is slechts een warrig pleidooi dat enige grond mist, juist omdat het niet voortkomt uit de ware bron van het geloof, maar uit het inschakelen van een eigengereide interpretatie van Jezus' boodschap in een politiek discours. Of hoe u het geloof tot slaaf maakt van een politieke visie.
Oud 18 april 2012, 00:37   #133
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Hoe benoemde Jezus de Farizeeën nu weer precies?
De Farizeeën waren geen bevolkingsgroep, wel een religieus-sociale stroming. Zegt u me maar hoe Jezus hen noemde.
Oud 18 april 2012, 01:37   #134
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ja, dat doe ik. In tegenstelling tot wat u beweert, predikte Jezus geen verdraagzaamheid. Wel christelijke naastenliefde, iets wat u schijnbaar niet begrijpt en laat verworden tot een soort gevoel van alles-moet-je-toelaten-en-iedereen-mag-doen-wat-hij-wil.
Jezus predikte geen verdraagzaamheid. Kan u misschien ook aangeven waar ik aangeef dat Jezus voorstander was van "een soort gevoel van alles-moet-je-toelaten-en-iedereen-mag-doen-wat-hij-wil."?

Citaat:
Ik zou eerder u willen uitnodigen het evangelie (nog) eens aandachtig door te nemen en u af te vragen of Jezus' boodschap een pleidooi inhoudt voor het bestaan van een bepaalde staatkundige visie waarvan u de ultieme voltooiing schijnbaar in België vindt.
In antwoord op uw vraag heb ik een aantal passages van het evangelie nog eens gelezen. Hieronder geef ik u mijn bedenkingen.

1) Een groot misverstand is dat Jezus het politieke van het religieuze wilde scheiden; historisch is dat terug te voeren op:

Citaat:
20 Ze (bedoeld wordt: de hogepriesters en schriftgeleerden) hielden hem echter in de gaten en stuurden er spionnen op uit die zich als rechtvaardigen moesten voordoen, in de hoop hem op een onwettige uitspraak te betrappen, zodat ze hem konden uitleveren aan de overheid, aan het gezag van de prefect. 21 Ze vroegen hem het volgende: ‘Meester, we weten dat wat u zegt en leert juist is en dat u spreekt zonder aanzien des persoons, en dat u in alle oprechtheid onderricht geeft over de weg van God. 22 Welnu, is het toegestaan belasting te betalen aan de keizer of niet?’ 23 Maar Jezus doorzag hun sluwe opzet en antwoordde: 24 ‘Laat mij eens een denarie zien. Van wie zijn de afbeelding en het opschrift op deze munt?’ ‘Van de keizer,’ antwoordden ze. 25 Daarop zei hij tegen hen: ‘Geef wat van de keizer is aan de keizer, en geef aan God wat God toebehoort.’ 26 Ze slaagden er dus niet in om hem ten overstaan van het volk te betrappen op een onwettige uitspraak, en omdat ze geen raad wisten met zijn antwoord, deden ze er het zwijgen toe.
(Luc, 20:20-26)

Noteer dat een strikte volger van de Torah niet eens zulke munstukken op zak zou hebben, omwille van de afbeelding die het droeg van een Romeins heerser, die voor godheid doorging-- in casu Augustus (op die munstukken stond "Caesar Augustus Divus Iuliu"). Maar hier ging het om verpauperde mensen, die tot een door de Romeinen onderdrukte bevolking behoorden.

Gen. 1,26 stelt dat God de mens schiep naar zijn beeld en gelijkenis.
Wat doen mensen die God aldus schiep? Ze leven op een dusdanige manier dat ze aan alle koninkrijken - alle heersers - ter wereld tonen dat de wereld niet door het zwaard, hebzucht, macht, veroveringszucht, strijd om land, afgunst etc. kan gered worden maar enkel door Christus. Dat is een heel ander beeld dan dat eender welke natie kan tentoon spreiden.

Waarom zouden mensen die God naar zijn beeld en gelijkenis schiep redetwisten over aardse zaken - in casu munten die de beeltenis van de Keizer dragen?

2) Of, sterker nog, waarom zouden we meewerken aan het nationale idee, wanneer de Bijbel ons leert dat alle staatsconstructies onder de invloed van de duivel staan?

Luc. 4

Citaat:
5 En als Hem de duivel geleid had op een hoge berg, toonde hij Hem al de koninkrijken der wereld, in een ogenblik tijds.

6 En de duivel zeide tot Hem: Ik zal U al deze macht, en de heerlijkheid derzelver koninkrijken geven; want zij is mij overgegeven, en ik geef ze, wien ik ook wil;

7 Indien Gij dan mij zult aanbidden, zo zal het alles Uw zijn.

8 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Ga weg van Mij, satan, want er is geschreven: Gij zult den Heere, uw God, aanbidden, en Hem alleen dienen.
Waarom moeten wij staten vermeerderen, als het werk van de duivel al in elke staat zit? Moeten we dan des duivels werk vermeerderen of, zoals Jezus zegt, God aanbidden en alleen Hem dienen?
Oud 18 april 2012, 01:40   #135
BWarrior

Standaard

Citaat:
Wat is het verschil?
Vlaams-nationalisme impliceert het streven naar politieke autonomie. Vlaamsgezindheid is veel breder en hoeft niet te betekenen dat men streeft naar staatsvorming. Vele Vlaamsgezinden hebben het unitaire België geaccepteerd en verdedigd.
Oud 18 april 2012, 22:35   #136
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -Jo- Bekijk bericht
Zowel N-VA als VB wensen een Vlaanderen als lidstaat van de EU.

Beiden hebben dus geen nationale staat voor ogen als hoogste politiek-institutioneel referentiepunt. De EU beslist immers over minstens 75% van de wetgeving van haar lidstaten en heeft met de recentste kuiperijen van de door machtsgroepen aangestelde president Van Rompuy nu ook strikte controle over de begrotingen van de lidstaten, die bijgevolg niet langer baas zijn over hun eigen geld. Voor zover ze dat al waren met het monster genaamd "euro" natuurlijk...

Kortom, zowel N-VA als VB zijn eigenlijk nepnationalisten.
²
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2012, 23:10   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jezus predikte geen verdraagzaamheid. Kan u misschien ook aangeven waar ik aangeef dat Jezus voorstander was van "een soort gevoel van alles-moet-je-toelaten-en-iedereen-mag-doen-wat-hij-wil."?
Hoe vult u "verdraagzaamheid" dan in en op welke wijze zie ik dat in het evangelie bevestigd?
Oud 18 april 2012, 23:11   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In antwoord op uw vraag heb ik een aantal passages van het evangelie nog eens gelezen. Hieronder geef ik u mijn bedenkingen.
Er is hoegenaamd geen verband tussen alles wat u vervolgens aanhaalt en uw verdediging van België en uw aanval op Vlaamsgezinden.
Oud 18 april 2012, 23:12   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaams-nationalisme impliceert het streven naar politieke autonomie. Vlaamsgezindheid is veel breder en hoeft niet te betekenen dat men streeft naar staatsvorming. Vele Vlaamsgezinden hebben het unitaire België geaccepteerd en verdedigd.
Dat is slechts een onderscheid dat uit uw koker komt. Ik heb een dergelijk verschil in geen enkel publicaties aangetroffen of ergens gehoord.
Oud 19 april 2012, 20:57   #140
BWarrior

Standaard

Citaat:
Dat is slechts een onderscheid dat uit uw koker komt. Ik heb een dergelijk verschil in geen enkel publicaties aangetroffen of ergens gehoord.
Dus voor u was Frans Van Cauwelaert een Vlaams-nationalist (of rekent u hem niet tot de Vlaamse Beweging)?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be