Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 juni 2012, 14:18   #121
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
2) Een democraat is geïnteresseerd in de mening van iedereen. Iedereen is immers een onderdeel van de democratie en democraten zijn over het algemeen geïnteresseerd in democratie.

Dus als je niet geïnteresseerd bent in wat de B.U.B. te vertellen heeft, dan ben je simpelweg geen democraat.
Onzin. Een democraat vindt dat de macht bij het volk moet liggen. Wat zijn persoonlijke interesses zijn, doet niet ter zake.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 16:16   #122
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
U vindt het hele nationaliteitsdebat dus gewoon "grappig"?
neen, ik denk dat ze gewoon met u aan't lachen zijn....
Oud 21 juni 2012, 16:19   #123
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Onzin. Een democraat vindt dat de macht bij het volk moet liggen. Wat zijn persoonlijke interesses zijn, doet niet ter zake.
²
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 18:08   #124
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij de bevolking? Dus niet bij de partijbureaus?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 18:50   #125
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Maar zijn aantal stemmen in de peilingen is toegenomen.

De laatste dijkbreuk: N-VA breekt absolute meerderheid in Genk en Hasselt
Wat omhooggaat gaat weer omlaag.

Nog iets ?
Anders de volgende.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 19:03   #126
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw ideeën moeten 1/ hout snijden, 2/ iets met de realiteit te maken hebben, en 3/ oplossingen bieden voor problemen die mensen ondervinden, alvorens mensen er in geïnteresseerd kunnen worden.

Die voorwaarden zijn niet vervuld voor de BUB => niemand is geïnteresseerd.

Bovendien moeten voldoende mensen geïnteresseerd raken alvorens u iets betekent.

Ook die voorwaarde is niet vervuld.
Leuk.

Maar de vraag was:

Citaat:
Hoeveel % moet iemand halen voor u opdat men geïnteresseerd is in de ideeën van die partij?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 19:40   #127
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Bij de bevolking? Dus niet bij de partijbureaus?
Vanzelfsprekend.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Oud 21 juni 2012, 20:45   #128
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

Nog iets ?
Anders de volgende.
De volgende zal weer een Vlaamsgezinde partij zijn, efficiënter, koeler en België-onverschilliger dan de N-VA.

U weet dat. Het is afgelopen met België zoals u het kent.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
Oud 21 juni 2012, 21:09   #129
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
BUB heeft daar geen last van.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 23:10   #130
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oké. Een eerste stap voor een democraat is dan:

Zorg ervoor dat de BUB, en andere partijen die de kiesdrempel niet halen, hun percentage stemmers mogen vertegenwoordigen in het parlement.

Dan is het ineens compleet gedaan met grote machtspartijen �* la CD&V, Open VLD, sp.a en N-VA. Ik bedoel, ze zullen nog slechts diegenen vertegenwoordigen die het bijna volledig met hun eens zijn en zowat niemand zal er nog op stemmen bij gebrek aan beter.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2012, 23:16   #131
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Zoals u ook wel weet worden de meeste van die nog niet gecontacteerde stammen in het Amazone-woud door 'houthakkers', 'goudzoekers' en 'zendelingen' van allerlei pluimage in hun bestaan bedreigd. Binnen afzienbare tijd bestaat het 'probleem' van de nog niet gecontacteerde volkeren dus wellicht niet meer.

Indien we die mensen-in-nood écht willen helpen, zullen we drastische maatregelen moeten nemen en hen als het ware met behulp van een 'cordon sanitaire' beschermen.

Als blijkt dat ook de Vlamingen door 'goudzoekers' en 'zendelingen' van allerlei pluimage in hun bestaan worden bedreigd, en we willen die Vlamingen-in-nood écht helpen, zullen we even drastische maatregelen moeten nemen, me dunkt.
Ik heb jouw vragen beantwoord en het 'probleem' dat je ziet zelfs helemaal omzeild, en jouw reactie daarop is dan een antwoord op jouw eigen vragen.

Iedereen in nood moet geholpen worden, in de eerste plaats diegenen die het ergst in de problemen zitten. In België is hun aandeel relatief klein. Niet extreem egoïstisch mogen zijn is niet hetzelfde als in nood zijn, me dunkt.

Vertel mij eens, wat is er mis mee dat ik mensen in nood wil helpen en niet de rijken (die de Vlamingen over het algemeen zijn) help zichzelf verder te verrijken ten koste van anderen?
Oud 22 juni 2012, 06:36   #132
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zorg ervoor dat de BUB, en andere partijen die de kiesdrempel niet halen, hun percentage stemmers mogen vertegenwoordigen in het parlement.
Daar ben ik het volledig mee eens. De opsplitsing in regering/oppositie is volstrekt ondemocratisch, om nog maar te zwijgen van de kiesdrempel.

Citaat:
Dan is het ineens compleet gedaan met grote machtspartijen �* la CD&V, Open VLD, sp.a en N-VA. Ik bedoel, ze zullen nog slechts diegenen vertegenwoordigen die het bijna volledig met hun eens zijn en zowat niemand zal er nog op stemmen bij gebrek aan beter.
Dan ga je ervan uit dat men het wel volledig eens zou zijn met de kleinere partijen. Dat betwijfel ik ten zeerste. De BUB is zelfs niet in staat om mij te vertellen hoe ze hun kernpunt (unitariteit) in La Wallonie aan de man willen brengen.
Oud 22 juni 2012, 06:37   #133
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

De Belgicistische variant van de democratie: als niemand van onze onnozelteiten moet weten, dan is het de plicht van elke democraat om er tegen wil van het volk in voor te zorgen dat we toch de kiesdrempel halen.
Oud 22 juni 2012, 10:10   #134
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

1) Ik heb ... het 'probleem' dat je ziet zelfs helemaal omzeild, ...

2) Vertel mij eens, wat is er mis mee dat ik mensen in nood wil helpen ...?

3) ... en niet de rijken (die de Vlamingen over het algemeen zijn) help zichzelf verder te verrijken ten koste van anderen?
1) Uw woorden, niet de mijne.

2) Zolang u dat enkel met úw geld doet: niks, maar dan ook écht helemaal niks.

3) Willen de Vlamingen wérkelijk zichzelf verder verrijken ten koste van anderen?

Zo ja, verschillen ze daarin dan fundamenteel van de Belges die 'hún' transfers-geld blijkbaar als een droit acquis beschouwen?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 14:21   #135
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Daar ben ik het volledig mee eens. De opsplitsing in regering/oppositie is volstrekt ondemocratisch, om nog maar te zwijgen van de kiesdrempel.
Wat er ondemocratisch is aan regering en oppositie zie ik niet. Waarom zou een meerderheid geen deals met andere meerderheidspartijen mogen sluiten?

De kiesdrempel is inderdaad ondemocratisch, maar daarbij dient te worden opgemerkt dat de 'natuurlijke kiesdrempel' bij het invoeren ervan hoger lag –het kwam er samen met de provinciale kieskringen en in de arrondissementen moest je in de praktijk meer dan 5% halen om een verkozene te hebben– en dat het geheel van de hervorming waar het deel van uitmaakte wel een democratische verbetering was. Maar het moet nog democratischer. En de kiesdrempel van 5% afschaffen volstaat daar niet eens voor, want op Antwerpen na ligt de 'natuurlijke kiesdrempel' dan nog steeds rond de 5% of hoger. We moeten dan ofwel naar een federale kieskring, ofwel een systeem dat kleine partijen bevoordeeld om zetels (of toch één zetel) te bemachtigen. (Ingeval van dat laatste in de parlementen dan wel niet werken met een meerderheid van zetels, maar wel met een meerderheid van stemmen; nog een extra hervorming.)

Citaat:
Dan ga je ervan uit dat men het wel volledig eens zou zijn met de kleinere partijen. Dat betwijfel ik ten zeerste. De BUB is zelfs niet in staat om mij te vertellen hoe ze hun kernpunt (unitariteit) in La Wallonie aan de man willen brengen.
Neen. Waar ik van uitga, is dat grote partijen dan uit elkaar vallen of nieuwe concurrerende partijen zullen ontstaan. Politici hebben er dan immers geen behoefte meer aan een deel van hun ideeëngoed te onderdrukken vanwege een afhankelijkheid van een grote partij om verkozen te kunnen geraken.
Oud 23 juni 2012, 14:46   #136
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

dus u denkt dat indien ze de kiesdrempel zouden afschaffen (wat ik trouwens graag zou zien gebeuren), de grote partijen plots enorm zouden dalen, en partijen zoals PVDA en BUB opeens +5% zouden stijgen?

U zou hoogstens enkele zitjes krijgen in het parlement, maar geen aantallen die de andere partijen schade zou kunnen berokkenen.
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 23 juni 2012 om 14:48.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 15:11   #137
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kiesdrempel is inderdaad ondemocratisch, maar daarbij dient te worden opgemerkt dat de 'natuurlijke kiesdrempel' bij het invoeren ervan hoger lag –het kwam er samen met de provinciale kieskringen en in de arrondissementen moest je in de praktijk meer dan 5% halen om een verkozene te hebben– en dat het geheel van de hervorming waar het deel van uitmaakte wel een democratische verbetering was.
Is dit een denkfout, een sofisme, bijziendheid of een bewuste poging om de boel te bedonderen? Ik zou het niet weten en wil je best het voordeel van de twijfel geven.

In elk geval hebben "kiesdrempel" en het "halen van een verkozene" niet automatisch iets met elkaar te maken.

Bewijs: partijen die de kiesdrempel halen, hebben daarom nog geen verkozene.

De 5 pct in je redenering hierboven heeft dan ook in elk van beide gevallen een andere betekenis, het is incorrect om ze op dezelfde hoogte te stellen, ja zelfs met elkaar te vergelijken.
Oud 23 juni 2012, 15:18   #138
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
dus u denkt dat indien ze de kiesdrempel zouden afschaffen (wat ik trouwens graag zou zien gebeuren), de grote partijen plots enorm zouden dalen, en partijen zoals PVDA en BUB opeens +5% zouden stijgen?

U zou hoogstens enkele zitjes krijgen in het parlement, maar geen aantallen die de andere partijen schade zou kunnen berokkenen.
Citaat:
Is dit een denkfout, een sofisme, bijziendheid of een bewuste poging om de boel te bedonderen? Ik zou het niet weten en wil je best het voordeel van de twijfel geven.

In elk geval hebben "kiesdrempel" en het "halen van een verkozene" niet automatisch iets met elkaar te maken.

Bewijs: partijen die de kiesdrempel halen, hebben daarom nog geen verkozene.

De 5 pct in je redenering hierboven heeft dan ook in elk van beide gevallen een andere betekenis, het is incorrect om ze op dezelfde hoogte te stellen, ja zelfs met elkaar te vergelijken.
Lees allebei mijn bericht nog eens, want jullie hebben me beide verkeerd begrepen.

Ik heb geen zin om me te verdedigen tegen kritieken op dingen die ik niet eens beweerd heb.
Oud 23 juni 2012, 15:29   #139
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees allebei mijn bericht nog eens, want jullie hebben me beide verkeerd begrepen.

Ik heb geen zin om me te verdedigen tegen kritieken op dingen die ik niet eens beweerd heb.
Citaat:

dus uit volgende zinnen komen de volgende beweringen niet voort:
A) indien de kleinere partijen wel hun percentage stemmers zouden mogen verdedigen - wat nu niet kan door de kiesdrempel - dan is het ineens compleet gedaan met grote machtspartijen

B) Zowat niemand zal nog op de grote machtspartijen stemmen

?

aangezien de machtspartijen uit B) gaan dalen, zullen de kleine partijen in A) stijgen.
Wat is dan mis met wat ik zeg als antwoord op uw 'stelling'?
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 23 juni 2012 om 15:30.
lollysticky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2012, 18:07   #140
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
dus uit volgende zinnen komen de volgende beweringen niet voort:
A) indien de kleinere partijen wel hun percentage stemmers zouden mogen verdedigen - wat nu niet kan door de kiesdrempel - dan is het ineens compleet gedaan met grote machtspartijen

B) Zowat niemand zal nog op de grote machtspartijen stemmen

?

aangezien de machtspartijen uit B) gaan dalen, zullen de kleine partijen in A) stijgen.
Wat is dan mis met wat ik zeg als antwoord op uw 'stelling'?
Wat ik beweer, is –en dat kon je al lezen– dat grote machtspartijen uit elkaar zullen vallen wanneer de democratie geoptimaliseerd wordt. Het ontbreekt U aan elementaire logica als U daaruit concludeert dat de huidige bestaande kleine partijtjes daardoor fenomenaal zullen groeien, hoewel dat in sommige gevallen wel zo zal zijn, aangezien niemand durft te stemmen op kleine partijen omdat vanwege het gebrek aan democratie, vanwege het feit dat hun stem eigenlijk dezelfde waarde krijgt als een blanco stem. (En de PVDA, met 2% van de stemmen, moest trouwens allang 2% van de inspraak in de parlementen hebben.)

Als grote machtspartijen uit elkaar vallen, dan impliceert dat dat er mensen uit die partijen weg gaan, andere richtingen uit, en dat gaat dan vooral over nieuwe partijen die zullen ontstaan: waarschijnlijk een economisch linkse nationalistische partij, wie weet een economisch rechtse ecologistische partij, een conservatieve economisch-linkse partij, economisch-centrale progressieven, een internationalistische partij, een libertaristische partij, ... Welke partijen werkelijk zullen ontstaan, kan ik niet voorspellen, maar het is logisch dat wanneer de slaagkans van een partij groter wordt, dat ze dan gemakkelijker zal ontstaan en opkomen.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 23 juni 2012 om 18:16.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be