Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 oktober 2012, 10:23   #121
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Is dat het probleem van de zonnepaneelbezitters of van de overheid. Dit soort van technologie was van de meet af al niet rendabel en toch hebben ze het zitten promoten.

Wie moet er dan op de blaren zitten ? De zonnepaneeleigenaars of de overheid ?
Als de overheid moet opdraaien is het weeral wij die betalen, de zonnepaneeleigenaars mogen ook mee besparen.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 10:28   #122
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Als de overheid moet opdraaien is het weeral wij die betalen, de zonnepaneeleigenaars mogen ook mee besparen.
Juist maar iedereen die zijn neus in energie heeft steken doet toch mee.
Is het niet de overheid, dan zijn het de energieleveranciers of de distributeur.
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 11:44   #123
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
In plaats van 450€ vangen we nu 400€.
Wie later installeerde krijgt nog 65€ dus veel winst op de GSC wordt er niet meer gemaakt.
Bovendien heb ik geen subsidies gekregen voor mijn installatie !!

Laatst gewijzigd door omaplop : 8 oktober 2012 om 12:00.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 11:55   #124
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Vandaar dat ik zal proberen van mijn aansluiting buiten te gooien. Dan kunnen ze de boom in wat mij betreft.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 14:30   #125
gertc
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Vandaar dat ik zal proberen van mijn aansluiting buiten te gooien. Dan kunnen ze de boom in wat mij betreft.
Veel succes. Je kunt bijvoorbeeld een gel-batterij voor caravans gebruiken. 210 Ah, 67 kg, 550 €. Die kun je tot 80% ontladen - dus netto kun je daar slechts 168 Ah in kwijt. Omgerekend naar 220 V is dat 0,8 kWh. Op een zonnige dag haal je met een gemiddeld zonnedak pakweg 20 kWh. Je hebt dus 25 zo'n batterijen nodig om de energie van 1 dag op te slaan.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 14:34   #126
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Veel succes. Je kunt bijvoorbeeld een gel-batterij voor caravans gebruiken. 210 Ah, 67 kg, 550 €. Die kun je tot 80% ontladen - dus netto kun je daar slechts 168 Ah in kwijt. Omgerekend naar 220 V is dat 0,8 kWh. Op een zonnige dag haal je met een gemiddeld zonnedak pakweg 20 kWh. Je hebt dus 25 zo'n batterijen nodig om de energie van 1 dag op te slaan.
Het is afhankelijk van de elektriciteit die je terugstuurt naar het net, als dat minder is dan 200 euro per jaar kun je beter het energie overschot verliezen.

Laatst gewijzigd door BonBon : 8 oktober 2012 om 14:34.
Oud 8 oktober 2012, 15:33   #127
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Denk dat je berekening niet klopt...

Als de zwaartste batterij 210 Ah is, dan levert die batterij (meestal is dit een 24V) gedurende 1 uur 210 A bij een spanning van 24 V. Dat is dus gedurende 1 uur 2520 Watt oftewel oftewel 2,5 kWh. Met 10 batterijen en serie heb je dus 240 V met een vermogen van 25 kWh. Dus 1 dag zonne-energie opslaan lukt wel.

De vermogens waar jij over spreekt zijn die van een zomerdag. In de winter ligt mijn opbrengst gemiddeld op 10 kWh en dus ca. 2 dagen opslagcapaciteit. Ik kom ongeveer 50 % te kort in de winter, hetgeen ik moet opvangen met een generator.
Dus theoretisch zou mijn generator maar voor 10 kWh moeten opwekken. Normaliter verbruik je rond de 300 gram brandstof per kWh. En aangezien je brandstof iets van een 0.850 gram per liter weegt (weet exact soortelijk gewicht niet van buiten) dan zou dit dus ongeveer 2,6 kWh per liter moeten opleveren. Dus met ca. 4 liter per dag kom ik toe.

4 liter in de winter (183 dagen) = 730 liter oftewel ca. 730 € (en dan reken ik op heel slechte dagen in de winter met geen zonneschijn, wat ook nooit het geval zal zijn, want als het vriest schijnt meestal de zon)

Uiteraard kosten die batterijen geld en moet je rekening houden met de maximum ontlading. Verder ook natuurlijk onderhoud etc.

Ik vind e.e.a. nog niet dramatisch vooral niet omdat het niet bij die 50 €/kWp (ja kWp en niet kWh) zal blijven. Voor mij is dit een kost van € 350 dus iets minder dan de helft om standalone te gaan. 350 € per jaar aan brandstof om onafhankelijk te zijn noem ik niet dramatisch. Ik ga ervan uit dat die batterijen het met regelmatige lading/ontlading wel wat langer dan 1 jaar meegaan..Onderhoud aan de gen kan ik zelf doen.
Er is een rode lijn inzake hetgeen ze ons kunnen aanrekenen en daar is men op alle vlakken naar toe aan het evolueren.

Laatst gewijzigd door Stingray : 8 oktober 2012 om 15:57.
Oud 8 oktober 2012, 16:31   #128
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Wie later installeerde krijgt nog 65€ dus veel winst op de GSC wordt er niet meer gemaakt.
Bovendien heb ik geen subsidies gekregen voor mijn installatie !!
Maar ge krijgt er wel via de groene stroomcertificaten.
De overheid heeft zich trouwens gewoonweg misrekent, vooral aan het transparant zijn van het systeem. Als de overheid sint niklaas speelt, dan verhoogt men de belastingen, en niemand weet waar dit geld weeral naar toe vloeit. Maar hier staat de kostprijs van de groene stroomcertificaten (of toch het grootste gedeelte, de distributeur recupereert er wel een stuk van, ook door iedereen te betalen, maar niet zo transparant) doodleuk op uw electriciteitsfactuur, en weet iedereen die kan lezen hoeveel hij hiervoor rechtstreeks betaalt.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 16:52   #129
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ik zie het liever als 2000 euro per jaar te betalen, ipv 200.

Het kan niet dat zonnepaneel gebruikers in de zomer volle bak energie pompen op het net terwijl dat niet nodig is, om dat in de winter op electriciteit te stoken om die teller weer op nul te krijgen... en dergelijk inefficient gebruik dan nog eens te laten sponsoren door de infrastructuurkosten te laten betalen door hen zonder zonnepanelen.

Dit is nu eens een goed voorstel van de PS & SP-A
Oud 8 oktober 2012, 17:52   #130
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Enerzijds logisch dat mensen met zonnepanelen moeten betalen om hun overschot op het net te steken maar anderzijds is ons net zo verouderd en betalen we als zo lang zo veel dat het wraakroepend is. Typisch België.

NVA lacht in zijn vuistje en spint garen bij dit soort berichten.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2012, 17:55   #131
BonBon
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Het kan niet dat zonnepaneel gebruikers in de zomer volle bak energie pompen op het net terwijl dat niet nodig is, om dat in de winter op electriciteit te stoken om die teller weer op nul te krijgen... en dergelijk inefficient gebruik dan nog eens te laten sponsoren door de infrastructuurkosten te laten betalen door hen zonder zonnepanelen.

Toevallig wel die partijen samen met de groenen die het eerst hebben laten ontsporen, je moet echt wel debiel zijn om de langdurige gevolgen niet te zien.
Oud 8 oktober 2012, 20:53   #132
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht

Kijk, of je het nu leuk vind of niet, het systeem zoals het nu bestaat zal niet blijven lopen. Als je als gebruiker niet mee evolueert heb je vroeg of laat problemen. Deze winter zal trouwens een test zijn voor de bedrijfszekerheid naar ik begrepen heb. Japan heeft al een dergelijk probleem gehad en is met Masushita aan het inzetten op fuel cellen die gas kraken en omvormen tot waterstof waarmee stroom gemaakt wordt. 65% rendement en de resterende warmte wordt gebruikt voor opwarming van water, verwarming etc. Daarmee wordt in principe elk gezin onafhankelijk van het net.

Elke keer een gebruiker zichzelf afschakelt van het net, wordt het telkens wat minder houdbaar. Vooral de industrie gaat daar last van hebben want die kunnen voor hun grote vermogens geen beroep doen op fuel cellen.

Als ze de stroom niet te duur gemaakt hadden (en dat was een groen idee) dan hadden we dit misschien nooit aan de hand gehad.

Laatst gewijzigd door Stingray : 8 oktober 2012 om 20:54.
Oud 8 oktober 2012, 20:56   #133
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Enerzijds logisch dat mensen met zonnepanelen moeten betalen om hun overschot op het net te steken maar anderzijds is ons net zo verouderd en betalen we als zo lang zo veel dat het wraakroepend is. Typisch België.

NVA lacht in zijn vuistje en spint garen bij dit soort berichten.
Het punt is dat het injectie tarief iets was van 3,5 € per megawattuur als ik het goed begrepen heb. Je kan dan toch moeilijk redeneren dat 50 € per kWp redelijk is...

Als ik maar 3,5 € per megawattuur moet betalen, dan heb ik daar absoluut geen probleem mee MAAR de niet zonnepaneelgebruikers gaan daar dus geen zak aan hebben....
Oud 9 oktober 2012, 09:56   #134
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja 't zal de nva en De Wever zijn die de gemeentes in zo'n wurggreep geplaatst hebben en blijven houden.

.
Dus Di Rupo heeft dat gedaan?
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 10:12   #135
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
210Ah, 12V = 2520W totaal, aan 80% is dat dus 2016 watt. 2 Kw opslag. Niet uur, niet dag, niet minuut. Gewoon kilowatt. Je kan die er in 1 uur uit trekken, of op een dag, het enige wat veranderd is de efficientie van de accu.

Zonnepanelen, betaalbare variante, effectief 250Wp/m2. Dat is dus bij ideale ligging, hoognoen.
Met 10m² aan paneel haal je op een zonnige dag 9kw binnen. (natuurlijk hoogzomer is dat meer, in't midden van de winter minder, want de zon zit dan langer/minder lang op de panelen)
Met 5 van die accu's kan je dus een dag opslaan.

Alleen, komt een gezin daarmee toe? 9 kw voor een hele dag is 375W per uur gemiddeld. Ik weet dat Huize Chaos daarmee toekomt. Maar het is hier dan ook geen gezin. ook is het stroomgebruik niet "gemiddeld", maar dat komt en gaat met pieken, waarbij de maximale piek 4800W is.
Oud 9 oktober 2012, 10:23   #136
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
210Ah, 12V = 2520W totaal, aan 80% is dat dus 2016 watt. 2 Kw opslag. Niet uur, niet dag, niet minuut. Gewoon kilowatt. Je kan die er in 1 uur uit trekken, of op een dag, het enige wat veranderd is de efficientie van de accu.

Zonnepanelen, betaalbare variante, effectief 250Wp/m2. Dat is dus bij ideale ligging, hoognoen.
Met 10m² aan paneel haal je op een zonnige dag 9kw binnen. (natuurlijk hoogzomer is dat meer, in't midden van de winter minder, want de zon zit dan langer/minder lang op de panelen)
Met 5 van die accu's kan je dus een dag opslaan.

Alleen, komt een gezin daarmee toe? 9 kw voor een hele dag is 375W per uur gemiddeld. Ik weet dat Huize Chaos daarmee toekomt. Maar het is hier dan ook geen gezin. ook is het stroomgebruik niet "gemiddeld", maar dat komt en gaat met pieken, waarbij de maximale piek 4800W is.
Ik denk ook niet dat je met 10 m² een gans gezin/huishouden met kleine kinderen van stroom kan voorzien, zelfs niet op jaarbasis.

Idealiter zou je natuurlijk in staat zijn om je energie-overschot van de zomer op te slaan en gebruiken in de winter.

Als het niet zo verdomd moeilijk was om waterstof op te slaan zou dat een mogelijkheid zijn, ondanks de verliezen bij omzetting.

Nog even en de Matsushita's van deze wereld lossen dat op.
Oud 9 oktober 2012, 10:41   #137
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Ik denk ook niet dat je met 10 m² een gans gezin/huishouden met kleine kinderen van stroom kan voorzien, zelfs niet op jaarbasis.
Da's dan alleen electriciteit, dan gaat al de rest op aardgas.
Ik heb uitgerekend, als ik volledig energieonafhankelijk van de samenleving wil gaan, dan heb ik 120m² zonnepaneel en 50kw energieopslag nodig.

Citaat:
Idealiter zou je natuurlijk in staat zijn om je energie-overschot van de zomer op te slaan en gebruiken in de winter.
Als het niet zo verdomd moeilijk was om waterstof op te slaan zou dat een mogelijkheid zijn, ondanks de verliezen bij omzetting.
Gebruik iets meer energie en voeg koolstof toe, dan kan je er methaan van maken, wat een pak gemakkelijker opslaat. Nog meer koolstof en energie en je kan er een vloeibare koolwaterstof van maken, die je gewoon in een tank steekt.
Moeder natuur heeft dat trukje al voorgedaan, maar helaas, als je dat rechtstreeks wil gebruiken, zit je met een 100voudig aan oppervlak te spelen.

Citaat:
Nog even en de Matsushita's van deze wereld lossen dat op.
Met platina catalysatoren enzo. Geen probleem hoor.
Oud 9 oktober 2012, 10:54   #138
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Da's dan alleen electriciteit, dan gaat al de rest op aardgas.
Ik heb uitgerekend, als ik volledig energieonafhankelijk van de samenleving wil gaan, dan heb ik 120m² zonnepaneel en 50kw energieopslag nodig.

Gebruik iets meer energie en voeg koolstof toe, dan kan je er methaan van maken, wat een pak gemakkelijker opslaat. Nog meer koolstof en energie en je kan er een vloeibare koolwaterstof van maken, die je gewoon in een tank steekt.
Moeder natuur heeft dat trukje al voorgedaan, maar helaas, als je dat rechtstreeks wil gebruiken, zit je met een 100voudig aan oppervlak te spelen.

Met platina catalysatoren enzo. Geen probleem hoor.
Indien je het erg vindt had ik van dat middelste graag wat meer geweten.
Oud 9 oktober 2012, 11:00   #139
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Indien je het erg vindt had ik van dat middelste graag wat meer geweten.
Het kan naar het schijnt ook rechtstreeks, via microbiele electrolyse

http://esciencenews.com/articles/200...gen.generation
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2012, 11:18   #140
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het kan naar het schijnt ook rechtstreeks, via microbiele electrolyse

http://esciencenews.com/articles/200...gen.generation
Interessant, ik zie al wat mogelijkheden met zoiets als dit :
http://spectrum.ieee.org/energy/rene...-sell-in-japan

En aan 5500 $ zie ik zelfs geen reden meer om een generator aan de gang te zetten.

Laatst gewijzigd door Stingray : 9 oktober 2012 om 11:26.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be