Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2012, 21:06   #121
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Die ambtenaren op dat lijstje gaan niet met pensioen, die gaan zoals o.a. CEO's 'op rust'. Dat is eigenlijk een wettelijke term om te zeggen dat je tijdens je pensioen gewoon je wedde blijft door verdienen. (het enige verschil met CEO's is dat die gasten dan een meer dan royale uittredensvergoeding ontvangen met daar bovenop nog een gans pakket aan aandelen. Die ambtenaren krijgen dat niet, maar worden gewoon doorbetaald.) Met andere woorden, de bedragen die je daar ziet, zijn doorgaans ook hun eindweddes.
Verder hebben die gasten er meestal ook voor gezorgd dat ze nog een of ander politiek mandaat kunnen opnemen en daarbovenop dus ook nog eens daarvoor vergoed worden. (tijdens hun pensioen welteverstaan, want de meesten van die vermelde ambtenaren mogen tijdens hun loopbaan geen politiek mandaat van enig belang nastreven wegens belangenvermenging volgens de wet der onverenigbaarheden, go figure.)
Een doorsnee keuterambtenaarke krijgt deze gastronomische bedragen niet en het gemiddelde pensioen dat je in de kader ziet is idd een optelsom van de gewone weddes en de grote weddes van de hogere functies.
Laten we een kat een kat noemen, ambtenaren hebben een goed leefbaar pensioen, maar we moeten eerlijk zijn en zeggen dat het aan de privé is om dat van hen naar boven te trekken. (desnoods via harde acties t.o.v. de beleidsvoerders, want via stemming gaan we er nooit komen vrees ik) Ik zelf wens niemand een afname van zijn zuurverdiende pensioen toe.
Zoals ik eerder al zei, de kleine ambtenaarkes die het eigenlijke werk doen kunnen daar weinig of niks aan veranderen.
Wel leuk, om de privé zijn pensioenen naar boven te laten optrekken, op een moment dat zowel links als rechts (er zijn blijkbaar nog punten waar ze overeenkomen) het er over eens zijn, dat de loonkosten nu al (veel) te hoog zijn. We komen altijd op hetzelfde neer. De staat moet de tering naar de nering zetten (en hier komen links en rechts niet meer overeen).
Komt daarbij dat de vergelijking hogere ambtenaren en ceo's weinig steek houdt. Het aantal hogere ambtenaren is dan wel een paar decade's hoger dan het aantal ceo's.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 21:09   #122
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hot_rod Bekijk bericht
Misschien dat het feit dat hier cijfers en lijstjes circuleren met duizelingwekkende cijfers waar de meeste doorsnee ambtenaren enkel maar kunnen van dromen wel meespeelt in die verdediging.
Nogmaals. Laat dan lijstjes circuleren van pensioenen van statutaire koffiemadam's... en vergelijk deze met het pensioen van arbeiderskoffiemadam's...
Dit zal trouwens nog veel transparanter zijn ook.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 22:35   #123
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
14de maand, nooit van gehoord! Noem mij bedrijven die dit geven!
13de maand is belast tegen 70%.
Vakantiegeld : wij in de privé hebben 20 verlofdagen (hoeveel hebben ambtenaren?). Arbeiders krijgen op die verlofdagen GEEN loon maar vakantiegeld. Ik neem steeds mijn verlof op in januari. Dus verlof opgenomen in januari 2012 betekent voor mij dat ik deze dagen uitbetaald krijg in juni 2013 (wilt U ruilen?).
ik ben in 1967 begonnen aan 4200 BF terwijl men in de prive 6 a7000 BFR verdiende,en die achterstand hebben ze eerst geleidelijk aan gelijkgetrokken
van in de jaren 85/90
Dus een groot gedeelte van mijn loopbaan heb ik achter de loontarieven van de prive aangelopen,en bewijs gij nu eens met feiten dat ik hier aan het liegen ben!
Voorts beste heb ik menig jaar moeten werken in een 45 uren week en een 42 uren week,dat telt ook nietwaar.
Mijn vader werkte in een amerikaanse multinational had een pak meer wedde en verlofgeld en toen hij op pensioen ging trok hij nog +/- 63000euro
En hij was niks meer dan ik,nu dat allemaal een beetje gelijkgetrokken is ga jij ons nog een beetje verwijten geven dat we wat meer pensioen hebben.
Als er volgens u nu een verschil is in het voordeel van de overheid in pensioen,geef dan ook toe dat het voordeel
in de laatse 40 jaar van vorige eeuw in wedde zeker in het voordeel van de prive was.

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 30 oktober 2012 om 22:36.
BitterSweet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 22:47   #124
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
ik ben in 1967 begonnen aan 4200 BF terwijl men in de prive 6 a7000 BFR verdiende,en die achterstand hebben ze eerst geleidelijk aan gelijkgetrokken
van in de jaren 85/90
Dus een groot gedeelte van mijn loopbaan heb ik achter de loontarieven van de prive aangelopen,en bewijs gij nu eens met feiten dat ik hier aan het liegen ben!
Mijnheer, iedereen wist begin jaren 70 dat de aanvangswedde van ambtenaren lager was dan die vd privé als compensatie voor de vastbenoemdheid.
U wist ook dat de aanwervingen gebeurden via politiek dienstbetoon (wat wij nu nepotisme noemen) en dat dit niet altijd de "profielen" waren waarop de privé zat te wachten.
Feit is dat de Staat een gemiddelde schuld heeft van 600.000 Euro tav elke statutaire ambtenaar (itt 134.000 Euro voor de privémensen).
Dit is niet alleen crapuleus maar ook onbetaalbaar.
Vergeet niet dat ts nu en 10 jaar 538.000 statutairen met pensioen gaan.
Dit is gewoon onbetaalbaar, tenzij men de gemiddelde pensioenen vd privé van 1.000 Euro/maand naar 500 Euro/maand verlaagt.

Laatst gewijzigd door demonen : 30 oktober 2012 om 22:48.
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 23:18   #125
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijnheer, iedereen wist begin jaren 70 dat de aanvangswedde van ambtenaren lager was dan die vd privé als compensatie voor de vastbenoemdheid.
U wist ook dat de aanwervingen gebeurden via politiek dienstbetoon (wat wij nu nepotisme noemen) en dat dit niet altijd de "profielen" waren waarop de privé zat te wachten.
Feit is dat de Staat een gemiddelde schuld heeft van 600.000 Euro tav elke statutaire ambtenaar (itt 134.000 Euro voor de privémensen).
Dit is niet alleen crapuleus maar ook onbetaalbaar.
Vergeet niet dat ts nu en 10 jaar 538.000 statutairen met pensioen gaan.
Dit is gewoon onbetaalbaar, tenzij men de gemiddelde pensioenen vd privé van 1.000 Euro/maand naar 500 Euro/maand verlaagt.
Man,ik heb een ingangsexamen gedaan,een examen om benoemd te geraken,eentje om te verhogen in graad, en nog eentje ,en nog eentje...u beledigd mensen door ze te wijzen op een vals feit dat ze teveel verdienen volgens hun kunne en dat ze daarom bij de overheid gegaan zijn,dan belaag je hen door met vage termen te schermen over hun teveel aan pensioen,maar ik hoor u niks zeggen over de jaren dat ze onderbetaald waren,als je nu met een jaloerse blik naar hun pensioenen lonkt dan had je de kans te baat moeten nemen om zelf aan de overheid te gaan werken!
Ik neem aan dat u dan het teveel aan pensioen dan direct in een kas voor
werklozen zou stoppen nietwaar?
AMBTENAREN OF STAATSBEAMTEN,DOPPERS OF MINDERVALIDEN zijn de pispaal van de huidige hooggestudeerde kaste en hun nalopers,vraag is natuurlijk wat die hoogopgeleide mensen en/of gezagdragers in een halve eeuw met de afdragingen van de werkende klasse gedaan hebben?
Het feit dat de meeste openbare diensten niets of weinig aanrekenden voor hun diensten betekende ook dat ze geen winsten konden maken en dat juist daarom een put ontstaan is,dus stel ik voor om vanaf nu voor alles waar je de overheid voor nodig hebt een aanrekening te betalen! of dacht je soms dat als dat allemaal prive zal worden je dat allemaal gratis zal krijgen?

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 30 oktober 2012 om 23:19.
Oud 30 oktober 2012, 23:30   #126
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Man,i*** leuke uitleg***rden je dat allemaal gratis zal krijgen?
En durft U te beschrijven wat uw werkdag inhoudt?

Ik wel.

Van maandag tot donderdag, om 22u de nodige problemen te horen krijgen die gisteren opgelost moesten zijn.En tot 6u gezeur aanhoren dat de productie opgedreven moet worden, en dat de stabilititeit van de rendementen moet verbeteren, maar het mag niks kosten. En tussendoor de machines "ombouwen" om andere producten te maken, volgens een schema waar ik van denk dat het met een dartsbord en een blinddoek gemaakt wordt.
Op vrijdag om 20u beginnen tot 4u. Maar meer van't zelfde.

Gelukkig dat mijn specialiteit, het betere mechanische herstelwerk, wat meer variatie brengt. En de nieuwe directe chef is een prachtkerel. Die heeft me mijn zin om er te blijven werken sterk aangewakkerd.

En nu gij, ambtenaar.
Oud 30 oktober 2012, 23:46   #127
demonen
Banneling

Standaard

Citaat:
Man,ik heb een ingangsexamen gedaan,een examen om benoemd te geraken,eentje om te verhogen in graad, en nog eentje ,en nog eentje...u beledigd mensen
Bedoelt U dat mensen in de privésector geen testen moeten ondergaan vooraleer aangeworven te worden? Dat ze geen proefperiode hebben om hun bekwaamheid te bewijzen?
Dat ze geen bij- en/of herscholingen moeten volgen?
Ik houd niet van uw denigrerend taaltje!
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 23:54   #128
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht

Ik wel.

Van maandag tot donderdag, om 22u de nodige problemen te horen krijgen die gisteren opgelost moesten zijn.En tot 6u gezeur aanhoren dat de productie opgedreven moet worden, en dat de stabilititeit van de rendementen moet verbeteren, maar het mag niks kosten. En tussendoor de machines "ombouwen" om andere producten te maken, volgens een schema waar ik van denk dat het met een dartsbord en een blinddoek gemaakt wordt.

Gelukkig dat mijn specialiteit, het betere mechanische herstelwerk, wat meer variatie brengt. En de nieuwe directe chef is een prachtkerel. Die heeft me mijn zin om er te blijven werken sterk aangewakkerd.

En nu gij, ambtenaar.
Ik ben begonnen als porteur,of telegrambesteller op mijn 16e,alle dagen mijn bed uit om 04u15 om dan mijn trein te nemen om kwart na vijf s'morgens,en dan een ganse dag tevoet door de binnenstad telegrammen te bestelen of de pendeldienst te doen naar de post met zakken van 25 kilo op uwe rug en ne ransel op uwen buik,om dan om 14ute stoppen en naar huis te rijden,te eten en juist op tijd om naar de avondschool te rijden om 18uur en om 21U30te stoppen en in mijn bed te kruipen!
Dan overstap naar andere dienst alle dagen op palen kruipen van 7 a 11m hoogte met sporen aan uw voeten en op het einde van den dag uw handen vol splinters, vriezen of niet foruurijzers in de palen draaien en koperdraad
op de potten arreteren tot uw handen eraf vielen van de kou!
nadien een paar jaar later als kabellasser de grond in,en niet zoals bij de metsers stoppen he als het vroor maar uw werk doen bevroren grond of slijk moest ge er bijnemen,plus da ge gusten van kabels draadje per draadje en kwart per kwart aan mekaar zetten zonder missen he,maar ja dat is allemaal niks he,gij kent dat allemaal he!
Daarna na een bevorderingsexamen als telefoonelektieker en later nog als technieker alle dagen de baan op om storingen,uitbreidingen of aansluitingen te gaan doen altijd op mijn eentje,om dan te stoppen als verantwoordelijke voor de boekhouding van de kabels en de plans enz....
denkt gij nu echt dat gij alleen verantwoordelijkheid moet of moest nemen,ik head gewoon geen tijd om de luierik uit te hangen,overheid of niet!

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 31 oktober 2012 om 00:02.
Oud 31 oktober 2012, 00:04   #129
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben begonnen als porteur,of telegrambesteller op mijn 16e,alle dagen mijn bed uit om 04u15 om dan mijn trein te nemen om kwart na vijf s'morgens,en dan een ganse dag tevoet door de binnenstad telegrammen te bestelen of de pendeldienst te doen naar de post met zakken van 25 kilo op uwe rug en ne ransel op uwen buik,om dan om 14ute stoppen en naar huis te rijden,te eten en juist op tijd om naar de avondschool te rijden om 18uur en om 21U30te stoppen en in mijn bed te kruipen!
Dan overstap naar andere dienst alle dagen op palen kruipen van 7 a 11m hoogte met sporen aan uw voeten en op het einde van den dag uw handen vol splinters vriezen of niet foruurijzers in de palen draaien en koperdraad
op de potten arreteren tot uw handen eraf vielen van de kou!
nadien een paar jaar later als kabellasser de grond in,en niet zoals bij de metsers stoppen he als het vroor maar uw werk doen bevroren grond of slijk moest ge er bijnemen,plus dat ge gusten van kabels draadje per draadje en kwart per kwart aan mekaar zetten,maar ja dat is allemaal niks he,gij kent dat
En het resultaat is dat uw loon niet veel verschild van dat iemand in de privé, en dat de voordelen in natura gewoon onbestaande zijn, en dat het pensioen dat allemaal moet gaan compenseren.

Awel, ik heb goed nieuws voor U. De hogere ambtenaren gaan hun pensioenen niet verminderen als het geld echt op is, maar het uwe ...
Oud 31 oktober 2012, 00:05   #130
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bedoelt U dat mensen in de privésector geen testen moeten ondergaan vooraleer aangeworven te worden? Dat ze geen proefperiode hebben om hun bekwaamheid te bewijzen?
Dat ze geen bij- en/of herscholingen moeten volgen?
Ik houd niet van uw denigrerend taaltje!
ik verweer mij, het denigrerende komt van u,ik zit niet te zagen over een ander zijn pensioen,moei u maar met dat van u!

Laatst gewijzigd door BitterSweet : 31 oktober 2012 om 00:19.
Oud 31 oktober 2012, 00:18   #131
BitterSweet
Minister-President

Standaard

Citaat:
En het resultaat is dat uw loon niet veel verschild van dat iemand in de privé, en dat de voordelen in natura gewoon onbestaande zijn, en dat het pensioen dat allemaal moet gaan compenseren.

Awel, ik heb goed nieuws voor U. De hogere ambtenaren gaan hun pensioenen niet verminderen als het geld echt op is, maar het uwe ...
mijn betoog was nog niet af hoor,nadien nog examens gedaan voor technicus en boekhouding van de bekabeling en ligging.
(er scheelt blijkbaar iets aan mijn pc, want ik vlieg er telkens uit)
en mijn pensioen?ik ben benoemd met een koninklijk besluit als ze mijn pensioen afnemen dan van de hogeren ook hoor!
Oud 31 oktober 2012, 00:54   #132
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Arme ambtenaren.

Ze denken werkelijk dat het nooit gaat stoppen.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 00:59   #133
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Ik vind die openheid van lonen en pensioenen een goede zaak.
Voor de volledigheid zou het wel eens praktisch zijn te inventariseren en openbaar maken hoeveel onroerend goed de behoeftige zelfstandigen tijdens hun werkjaren bijeen hebben "gespaard".
Bezitten die ook een stulpje in Toscane?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 06:22   #134
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wel.

En nu gij, ambtenaar.
Misschien een ambtenaar aannemen om fatsoenlijke schema's te maken?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 06:36   #135
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
en mijn pensioen?ik ben benoemd met een koninklijk besluit als ze mijn pensioen afnemen dan van de hogeren ook hoor!
1 KB later en de ambtenarenpensioenen zijn herschikt.
Oud 31 oktober 2012, 06:38   #136
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Misschien een ambtenaar aannemen om fatsoenlijke schema's te maken?
U wil me echt zelfmoord laten plegen?
Oud 31 oktober 2012, 07:00   #137
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U wil me echt zelfmoord laten plegen?
Is het je zovéél waard?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 09:22   #138
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

De discussie is gewoon nutteloos want doorspekt met vooroordelen. Alsof De Collega's de standaard is van de ambtenaar...

Alsof alle ambtenaren "hoge" ambtenaren zouden zijn...
Alsof er geen middenkader zou zijn bij de overheid...
Alsof er geen "klassieke" ambtenaren zouden zijn die achter een bureau werken...
Alsof er geen "technische" ambtenaren zouden zijn die vooral buiten zitten...

Alsof alle ambtenaren een 9 to 5 job zouden hebben...

Zijn er ambtenaren die eigenlijk tot niks dienen, of die geen bal uitsteken? Uiteraard, en men zal maar weinig collega's vinden die dit goedkeuren. En ook zij vinden het schandalig dat daar maar weinig tegen gedaan kan worden...
Is het statuut achterhaald? Jazeker, en ik ben verre van de enige die dat denkt...

Misschien eerst een beetje de situatie kennen vooraleer men de mensen bespuwt, hè.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 31 oktober 2012 om 09:23.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 09:30   #139
Nyquist
Minister-President

Nyquist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De discussie is gewoon nutteloos want doorspekt met vooroordelen. Alsof De Collega's de standaard is van de ambtenaar...

Alsof alle ambtenaren "hoge" ambtenaren zouden zijn...
Alsof er geen middenkader zou zijn bij de overheid...
Alsof er geen "klassieke" ambtenaren zouden zijn die achter een bureau werken...
Alsof er geen "technische" ambtenaren zouden zijn die vooral buiten zitten...

Alsof alle ambtenaren een 9 to 5 job zouden hebben...
Euh, daarom dat we over het gemiddelde spreken, he. Dat blijkt dus meer dan 2x zo hoog te liggen dan in de prive. Waarom?
Nyquist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2012, 09:39   #140
Hot_rod
Lokaal Raadslid

Hot_rod's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik wel.

En nu gij, ambtenaar.
Als je uw werk te zwaar en te lastig vind staat het u even vrij om van job te veranderen en op zoek te gaan naar een minder lastige job, denk ik. Maar naar wat ik op het einde van uw betoog lees werkt u daar graag, dus zie ik daarom de behoefte niet om ambtenaren te blijven uitspuwen en op hun kap te zitten.
Ik heb als ondernemer heel zware werkdagen en ik ben best tevreden. Als die mensen aan de staat daar ook graag werken is dat hun zaak en hun last. We kiezen zelf om te doen wat we willen, niet?

Bob, je mist compleet de bal van wat ik wil zeggen. Ik zal het schrijven zodat je niet tussen de regels moet gaan lezen, hier komt het.
Het strookt totaal niet om ambtenaren te gaan aanvallen, dat zou hetzelfde zijn als ambtenaren die bandwerkers van Volvo gaan aanvallen omdat ze ploegen mogen werken en daar nog goed voor betaald worden. (en ja ik ken de tirades van BBP en zo ook, dus kom met die flauwe zever nie af).
Die mensen zijn daar om te werken, omdat ze zijn ingegaan op een openstaande vacature en daarin de kans zagen om hun gezin te onderhouden, meer niet. Alles begint en eindigt bij de top, als je dat nu wil inzien of niet, daar gaat het grote geld naartoe en van daaruit wordt het hopeloos verkwist. Als het zonder dat was geweest, was alles best betaalbaar gebleven en moest er niemand 'genieten' van een schamel pensioen. Zo eenvoudig is dat.

Laatst gewijzigd door Hot_rod : 31 oktober 2012 om 09:40.
Hot_rod is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be