Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2013, 09:36   #121
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Leuk idee, maar ik neem aan dat die wielertoeristen niet allemaal werklozen zijn dus hoe kunnen ze hun wekelijkse hobby in de week gaan oefenen?

Zoals onze goede vriend Jan van den Berghe al aangeeft, snelheid op de fiets is momenteel niet te meten op een geijkte manier, dus het is moeilijk dit in regels te gieten. Voor iedereen een kilometerteller invoeren is er dan weer over.

Wat wel doenbaar is om te verbieden om in grote groep te rijden. Alleen, wat doe je dan als de plaatselijke scouts een fietstocht organiseert?

Een bel is bv ook wettelijk verplicht, maar veel koersfietsen ontberen deze. Deze beboeten lijkt me ook al veel, want een bel is gewoonweg veel minder agressief dan een roepende wielertoerist.

Zo zie je, op elke maatregel is er wel iets te zeggen... En preventie geloof ik niet in: elke club een fair play policy laten onderschrijven waarin ze beloven hoffelijk te zijn: wie gelooft daar in?
ik dacht dat die grote groep effectief vooral in de week rijdt, en dan nog 's morgens?

er moet ook geen nul-tolerantie zijn hé, af en toe gezond verstand laten werken, kan al veel helpen.
Als de plaatselijke scouts een fietstoch organiseert, zal het ook niet aan 50 km/u zijn, maar ze kunnen ook voor overlast zorgen als ze in groep het beest uithangen. Daar mag dus ook op gereageerd worden, maar op elke hoek een agent of een GAS-ambtenaar zetten, is ook niet de bedoeling.
Oud 15 juli 2013, 10:20   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
ok, ik was misschien wat te negatief. maar het verschil met Nederland is enorm en bij de aanleg van nieuwe wegen zie je dat er niet altijd rekening wordt gehouden met de fietsers. Maw, die achterstand wordt niet opgehaald, soms zelfs integendeel.
Ik kan u verschillende heel goede realisaties aan fietsinfrastructuur van de afgelopen jaren opsommen. Er zijn natuurlijk ook minder geslaagde voorbeelden, maar me dunkt dat je bijna honderd jaar niet zomaar kan inhalen. In Nederland is men met fietspaden al na WO I begonnen. Daarnaast is er ook vrij vroeg gestart met een geplande stedebouw, terwijl bij ons tot nog vrij recent naar willekeur (en politieke beïnvloeding) werd gebouwd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2013, 10:22   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wij maken gebruik van die fietsknooppunten, een zeer goed initiatief trouwens, maar soms komen we dan op fietspaden die in feite niet berijdbaar zijn of moeten we op een zeer drukke steenweg rijden. Dat kan je gewoon niet verkopen in het buitenland, toeristen zien dat en komen niet meer weer.
Wij gaan elke jaar een 10-tal dagen in de Moezelstreek fietsen, daar kom je nooit op slechte paden terecht en een drukke weg zie je alleen als je echt wil.
Het fietsnetwerk met knooppunten is een recreatief geheel. In ons drukke Vlaanderen is dat een waar huzarenstukje, niet te vergelijken met de vrij rurale Moezelstreek.
Oud 15 juli 2013, 10:24   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik dacht dat die grote groep effectief vooral in de week rijdt, en dan nog 's morgens?
Inderdaad, de meeste wielerclubs gaan er 's zondagsvoormiddag op uit. De recreanten dan weer voornamelijk in de namiddag. Er kan bijgevolg probleemloos gewerkt worden met een tijdslot.
Oud 15 juli 2013, 10:25   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er moet ook geen nul-tolerantie zijn hé, af en toe gezond verstand laten werken, kan al veel helpen.
Als de plaatselijke scouts een fietstoch organiseert, zal het ook niet aan 50 km/u zijn, maar ze kunnen ook voor overlast zorgen als ze in groep het beest uithangen. Daar mag dus ook op gereageerd worden, maar op elke hoek een agent of een GAS-ambtenaar zetten, is ook niet de bedoeling.
Natuurlijk, er kan altijd een zekere "rek" voorzien worden, al moet het natuurlijk niet zo erg worden als in Frankrijk waar nog steeds de regel van toepassing is - alhoewel niemand er zich ook maar iets van aantrekt - dat een organistor van een rit een aanvraag moet indienen bij de prefect als een groep langs de jaagpaden wil rijden.
Oud 15 juli 2013, 10:32   #126
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het fietsnetwerk met knooppunten is een recreatief geheel. In ons drukke Vlaanderen is dat een waar huzarenstukje, niet te vergelijken met de vrij rurale Moezelstreek.
ik fiets vaak in de Durmestreek, nu toch niet echt zo druk hoor. maar ook daar zijn er fietstroken die vrij simpel onderhouden kunnen worden maar dat het niet gedaan wordt.

pas op, ik wil niet al te negatief zijn hoor, er zijn zeer mooie stukken waar je goed kunt fietsen en dat fietsknooppuntnetwerk is een mooie realisatie. Maar het kan véél beter, het moet véél beter, we moeten de lat veel hoger durven leggen, toch als we blijven zeggen dat Vlaanderen een fietsland is.
Oud 15 juli 2013, 11:24   #127
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kent dus duidelijk de situatie niet aan de jaagpaden. Vooreerst staan er geen borden maximumsnelheid. Naargelang de situatie vindt men er C3-borden met een onderschrift, de blauwe F99's.

Wat de fietspaden betreft, die maken geen deel uit van de rijbaan. Als er een bepaalde maximumsnelheid staat aangegeven dan geldt dat voor de rijbaan.

Een fietser kan niet instaan voor een exact opvolgen van een bepaalde snelheid, om de eenvoudige reden dat de wetgever de fietser niet verplicht tot het hebben van het noodzakelijke instrumentarium daartoe. Als fietser kan hij slechts naar subjectief aanvoelen zijn snelheid aanpassen overeenkomstig de omstandigheden. Doet hij dat niet, dan is hij schuldig aan roekeloos rijden. En dat kan hier geverbaliseerd worden.
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/...Jaagpaden.aspx
Ik vermoed dat zij wel zullen weten wat ze schrijven ? 30 km maximum...
Of daar nu een verkeersbord staat of niet, dat interesseert me geen...want het is geen 'openbare weg' waar 'enkel' de 'normale' verkeersregels gelden....
Voor de zoveelste keer het gaat hier over JAAGPADEN.
En voor de nogmaarzoveelste keer : het gaat hier over JAAGPADEN....waar de beheerder het voor het zeggen heeft.....
Oud 15 juli 2013, 11:27   #128
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Jaagpaden zijn helemaal niet "gereserveerd" voor trage fietsers of voetgangers. Volgens de wet zijn jaagpaden dienstwegen. Alleen zijn de meeste ook opengesteld voor een bepaalde categorie gebruikers: bijvoorbeeld aangelanden, fietsers, ruiters, voetgangers, weggebruikers met bijzondere toelating, enzovoort.
dus 'trage' weggebruikers die max 30 km mogen bewegen.....
Als een bepaald jaagpad niet opengesteld is, dan hebben we het dan ook niet over die....
De betekenis van het tussen aanhalingstekens plaatsen is je ook niet bekend ?
Oud 15 juli 2013, 11:35   #129
Klojo eerste klas

Standaard

De begrippen 'fietspad' en 'jaagpad' worden hier nogal gemakkelijk dooreengehaald, heb ik de indruk.
Voor mij is het simpel : een fietspad is voor fietsers, een jaagpad is voor de 'trage' weggebruiker. Als de fietstoeristen hun kilometers willen afhaspelen hebben ze de keuze tussen het fietspad en de weg.... Het fietspad is voor groepen van minder dan X leden, en dan moeten ze rekening houden met het andere fietsverkeer, de weg is voor groepen van meer dan X leden en dan moeten ze rekening houden met de bepalingen daarvoor in de verkeerscode.
Het belangrijkste begrip is : 'rekening houden met'.

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 15 juli 2013 om 11:36.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2013, 11:37   #130
Coldwave
Gouverneur

Standaard

Ik vind de meeste wielertoeristen in groep om van te kotsen, dus een maatregel was echt dringend nodig. Maar die stroken zijn geen goed idee omdat ze de individuele fietser ook benadelen.

In Nederland is het, zoals wel meer zaken, beter geregeld : Na 18u s'avonds kunnen wielertoeristen daar terecht op industrieterreinen waar ze niemand tot last zijn en onderling wedstrijden mogen organiseren, en zo snel rijden als ze maar willen.

Een peloton doorgesnoven rambo's hoort niet thuis op de openbare weg, punt uit.
Coldwave is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2013, 15:21   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik fiets vaak in de Durmestreek, nu toch niet echt zo druk hoor. maar ook daar zijn er fietstroken die vrij simpel onderhouden kunnen worden maar dat het niet gedaan wordt.

pas op, ik wil niet al te negatief zijn hoor, er zijn zeer mooie stukken waar je goed kunt fietsen en dat fietsknooppuntnetwerk is een mooie realisatie. Maar het kan véél beter, het moet véél beter, we moeten de lat veel hoger durven leggen, toch als we blijven zeggen dat Vlaanderen een fietsland is.
Alleen mag u niet veronderstellen dat het fietsnetwerk samengaat met een goede infrastructuur. Dat zijn gewoon twee gescheiden zaken. Het knooppuntennetwerk is iets recreatiefs, wat uitgestippeld wordt op een bestaande infrastructuur (wegen, paden...).

Daarnaast is het bovenlokaal functioneel fietsnetwerk. Op basis van die plannen wordt er wel een fietsinfrastructuur uitgewerkt. Jaagpaden vallen dan weer meestal onder de beheerder van de waterwegen.

Als fietspaden niet goed onderhouden worden, dan kan men het best de verantwoordelijke overheid aanspreken. In veel gevallen is dat de gemeente. Slechts bij gewestwegen gaat het om de Vlaamse overheid.

U kunt dat altijd doen bij het meldpunt:

http://www.meldpuntfietspaden.be/
Oud 15 juli 2013, 15:33   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
http://www.descheepvaart.be/Rubriek/...Jaagpaden.aspx
Ik vermoed dat zij wel zullen weten wat ze schrijven ? 30 km maximum...
Of daar nu een verkeersbord staat of niet, dat interesseert me geen...want het is geen 'openbare weg' waar 'enkel' de 'normale' verkeersregels gelden....
Voor de zoveelste keer het gaat hier over JAAGPADEN.
En voor de nogmaarzoveelste keer : het gaat hier over JAAGPADEN....waar de beheerder het voor het zeggen heeft.....
Natuurlijk. Alleen weet iedereen al van jaren ver dat die maximumsnelheid dateert van het jaar stilletjes en toen ook heel begrijpelijk was. Ik gaf reeds aan: er werd indertijd "gejaagd", de jaagpaden waren onverhard (gras), halfverhard (grint, steenslag...) of verhard met de toenmalige middelen (kasseien, meestal aflopend gelegd).

Nu echter is het grootste deel van de jaagpaden in Vlaanderen verhard. Meestal in mooi glad asfalt. Er wordt niet langer "gejaagd".

Daarnaast is het zo dat de jaagpaden, alhoewel het reglement onveranderd is gebleven, niet langer exclusieve dienstwegen zijn. Bijna alle jaagpaden werden ingeschreven in het bovenlokaal fietsnetwerk en/of het recreatieve knooppuntennetwerk. De plannen werden opgesteld door de Vlaamse overheid en kunnen digitaal geconsulteerd worden.

Daarom ook is het goed dat de Vlaamse overheid dat reglement dat hoegenaamd niet meer van onze tijd is, bijwerkt.

't Grappige is trouwens dat ik al meer dan eens heb mogen vaststellen dat de ambtenaren van W&Z bijvoorbeeld met hun dienstvoertuigen zelf flink vlugger rijden dan 30 km/u.
Oud 15 juli 2013, 15:36   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De begrippen 'fietspad' en 'jaagpad' worden hier nogal gemakkelijk dooreengehaald, heb ik de indruk.
Voor mij is het simpel : een fietspad is voor fietsers, een jaagpad is voor de 'trage' weggebruiker. Als de fietstoeristen hun kilometers willen afhaspelen hebben ze de keuze tussen het fietspad en de weg.... Het fietspad is voor groepen van minder dan X leden, en dan moeten ze rekening houden met het andere fietsverkeer, de weg is voor groepen van meer dan X leden en dan moeten ze rekening houden met de bepalingen daarvoor in de verkeerscode.
Het belangrijkste begrip is : 'rekening houden met'.
Een jaagpad staat meestal ook open voor landbouwvoertuigen, voor aangelanden, voor dienstverkeer. Een dagje aan een jaagpad leert dat al dat gemotoriseerd verkeer, als er weinig of geen fietsers of wandelaars zijn, zelf aan een flinke snelheid over de jaagpaden rijdt. Niet in het minst het dienstpersoneel van W&Z...
Oud 15 juli 2013, 15:39   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Ik vind de meeste wielertoeristen in groep om van te kotsen, dus een maatregel was echt dringend nodig. Maar die stroken zijn geen goed idee omdat ze de individuele fietser ook benadelen.
Inderdaad, er moet ingegrepen worden. Alleen, en dat zeg ik hier van in het begin, die stroken zijn de slechts mogelijke remedie. Niet alleen helpt het niet, het zorgt ook nog voor bijkomende gevaarlijke situaties. Nu al stelt men vast dat groepen zich opsplitsen en resp. rechts en links van de strook gaan rijden. Aan slechts een licht verminderde snelheid. Tegenliggers kunnen dan niet anders dan stoppen en pas weer vertrekken als de groep is gepasseerd. Na de strook wordt trouwens de snelheid weer opgedreven.

Daarnaast is vooral de gewone fietser hier het slachtoffer van. Je zal maar met een groep van de Okra fietsen. Die gaan heus niet alleen uitwijken, dus zullen die vaak minder soepele mensen over de stroken denderen. Of ongecontroleerd remmen, met alle gevolgen van dien.
Oud 15 juli 2013, 18:34   #135
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Een jaagpad staat meestal ook open voor landbouwvoertuigen, voor aangelanden, voor dienstverkeer. Een dagje aan een jaagpad leert dat al dat gemotoriseerd verkeer, als er weinig of geen fietsers of wandelaars zijn, zelf aan een flinke snelheid over de jaagpaden rijdt. Niet in het minst het dienstpersoneel van W&Z...
Dat er daar voertuigen rijden die 200 of meer (zouden) kunnen rijden is totaal naast de kwestie.....traag verkeer....onder de 30...dertig. En of dat nu heden ten dage volgens sommigen achterhaald is of niet... 30...dertig. Laat diegenen die dit te traag vinden dan maar hun politiekers inschakelen, maar nu is het....
Dat er zijn die vlugger rijden bij weinig of geen fietsers of wandelaars...... 'Hij doet het, dus ik mag dat ook' ?????
Dat bepaalde jaagpaden ingeschreven zijn in een fietsnetwerk wil nog altijd niet zeggen dat het dan ook fietspaden zijn...het zijn en blijven JAAGPADEN met een max snelheid van 30...dertig....
En laat de leuze nu toch voor eens en voor altijd zijn : "ik hou rekening met de zwaksten/traagsten (en op een jaagpad nog meer dan ergens anders)"
Oud 15 juli 2013, 18:36   #136
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er moet ingegrepen worden. Alleen, en dat zeg ik hier van in het begin, die stroken zijn de slechts mogelijke remedie. Niet alleen helpt het niet, het zorgt ook nog voor bijkomende gevaarlijke situaties. Nu al stelt men vast dat groepen zich opsplitsen en resp. rechts en links van de strook gaan rijden. Aan slechts een licht verminderde snelheid. Tegenliggers kunnen dan niet anders dan stoppen en pas weer vertrekken als de groep is gepasseerd. Na de strook wordt trouwens de snelheid weer opgedreven.

Daarnaast is vooral de gewone fietser hier het slachtoffer van. Je zal maar met een groep van de Okra fietsen. Die gaan heus niet alleen uitwijken, dus zullen die vaak minder soepele mensen over de stroken denderen. Of ongecontroleerd remmen, met alle gevolgen van dien.
Vergeet het, die linksrijders rij/ga ik gewoon omverkegelen......er dient nog altijd rechts te worden gereden...... Ik begin dit behoorlijk beu te worden, dat asociaal gedrag.
Oud 15 juli 2013, 21:31   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat er daar voertuigen rijden die 200 of meer (zouden) kunnen rijden is totaal naast de kwestie.....traag verkeer....onder de 30...dertig. En of dat nu heden ten dage volgens sommigen achterhaald is of niet... 30...dertig. Laat diegenen die dit te traag vinden dan maar hun politiekers inschakelen, maar nu is het....
Dat er zijn die vlugger rijden bij weinig of geen fietsers of wandelaars...... 'Hij doet het, dus ik mag dat ook' ?????
Dat bepaalde jaagpaden ingeschreven zijn in een fietsnetwerk wil nog altijd niet zeggen dat het dan ook fietspaden zijn...het zijn en blijven JAAGPADEN met een max snelheid van 30...dertig....
En laat de leuze nu toch voor eens en voor altijd zijn : "ik hou rekening met de zwaksten/traagsten (en op een jaagpad nog meer dan ergens anders)"
U begrijpt dus niet wat ik schrijf over de functionaliteit van de jaagpaden. Ik zou zeggen: keer terug en lees mijn bericht eens opnieuw.
Oud 15 juli 2013, 21:32   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vergeet het, die linksrijders rij/ga ik gewoon omverkegelen......er dient nog altijd rechts te worden gereden...... Ik begin dit behoorlijk beu te worden, dat asociaal gedrag.
Ik hou u niet tegen. U doet maar.
Oud 16 juli 2013, 07:11   #139
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
U begrijpt dus niet wat ik schrijf over de functionaliteit van de jaagpaden. Ik zou zeggen: keer terug en lees mijn bericht eens opnieuw.
Jaagpaden zijn opengesteld voor het publiek en bedoeld voor de 'tragen', onder de 30 km. Dat die kunnen gebruikt worden door 'snelleren' en wat oorspronkelijk de functie was...wat heeft dat er mee te maken ?
Ons staartbeentje was oorspronkelijk ook als staart bedoeld.....en je kan op de snelwegen ook sneller dan 120 rijden......
Ik zie dan ook niet het nut in van het opnieuw lezen van je bericht(en), we blijven zo te zien toch naast elkaar discussiëren....
Oud 16 juli 2013, 08:06   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door (neo)geopolitiek Bekijk bericht
2

of we laten bromfietsen ook toe op het jaagpad, kunnen die zich ook ergeren aan de slome "sportieve" wielertoeristen
Op meerdere jaagpaden zijn bromfietsen ook toegelaten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be