Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2013, 11:36   #121
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De vervuiler betaald is een goed uitgangspunt. De vervuiler moet echter wel kunnen betalen.

Een buurtwinkel verkoopt hier de vuilniszakken per stuk (aan de juiste prijs), zij doen dit als service voor de mensen die het niet kunnen betalen.

Als je op de parking van de ALDI of LIDL kijkt, zie je vaak zakjes staan met afval, net voordat ze de parking afrijden zetten ze zo een zakje naast de wagen, ik heb dit met mijn eigen ogen gezien. Ik heb het zakje opgepakt en tegen de mevrouw met hoofddeksel gezegd dat ze iets vergeten was. (ik kon haar gelukkig tegenhouden vooraleer ze de parking kon afrijden).
En heeft ze haar rommel meegenomen?
Oud 25 juli 2013, 11:40   #122
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zo ook met ons drinkwater
Aanvoer en levering van drinkwater kost ongeveer € 1,98 / m³
Afvoer en zuivering van drinkwater kost ongeveer € 2,02 / m³

Allemaal heel fijn hé, maar waar ik woon is er geen riolering, ze kunnen mijn afvalwater dus niet afvoeren, laat staan dat ze het kunnen zuiveren.
Je kan hier alleen aan ontkomen als je zelf een afvalwaterzuiveringsinstallatie bouwt. Ik blijf me afvragen met welk recht de watermaatschappij dit geld kan eisen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 12:42   #123
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo ook met ons drinkwater
Aanvoer en levering van drinkwater kost ongeveer € 1,98 / m³
Afvoer en zuivering van drinkwater kost ongeveer € 2,02 / m³

Allemaal heel fijn hé, maar waar ik woon is er geen riolering, ze kunnen mijn afvalwater dus niet afvoeren, laat staan dat ze het kunnen zuiveren.
Je kan hier alleen aan ontkomen als je zelf een afvalwaterzuiveringsinstallatie bouwt. Ik blijf me afvragen met welk recht de watermaatschappij dit geld kan eisen.
Met de overheid aan haar kant : gelegaliseerde criminaliteit.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 13:22   #124
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Al diegenen die zeggen dat het niets met armoede te maken heeft, laat me raden:

Allemaal mensen die 2 en 3 en meer duizend € mer maand verdienen?

Allemaal mensen die nog nooit met honger zijn gaan slapen, allemaal mensen die nog nooit op straat geleefd hebben?
Oud 25 juli 2013, 13:29   #125
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Al diegenen die zeggen dat het niets met armoede te maken heeft, laat me raden:

Allemaal mensen die 2 en 3 en meer duizend € mer maand verdienen?

Allemaal mensen die nog nooit met honger zijn gaan slapen, allemaal mensen die nog nooit op straat geleefd hebben?
Mensen die op't straat leven hebben over het algemeen weinig afval, waar ze nog gemakkelijk van af geraken. Als die pechvogels nog niet eens de moeite willen doen om het blikje , leeg pakje sigaretten of wat dan ook in een publiek vuilbakje te gooien, dan is het echt wel gortig aan't worden.
Oud 25 juli 2013, 13:45   #126
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Mensen die op't straat leven hebben over het algemeen weinig afval, waar ze nog gemakkelijk van af geraken. Als die pechvogels nog niet eens de moeite willen doen om het blikje , leeg pakje sigaretten of wat dan ook in een publiek vuilbakje te gooien, dan is het echt wel gortig aan't worden.
Gortig, dat woord zeg je precies graag de laatste tijd.

Nu, het afval dat iemand heeft als hij op straat woont, dat mag niet in de publieke vuilbakken. Dat is op zijn minst restafval dat in de witte zak moet.
Oud 25 juli 2013, 20:06   #127
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wel, dezelfde remedie. Verhoog je jaarlijkse, forfaitaire belasting en verlaag de prijs van het rolletje vuilzakken.
Je snapt het nog steeds niet, het soort mensen dat aan sluikstorten doet wil niet betalen voor vuilzakken, zelfs al verkoop je ze aan 1 cent per rol. Die kopen er liever sigaretten mee of gaan ermee pinten zuipen op café.

Iedereen hetzelfde laten betalen is toegeven aan chantage van een bepaalde groep mensen in de maatschappij en is bovendien onrechtvaardig én tegen alle logica in. Iemand die zijn best doet om afval te voorkomen betaalt immers evenveel als een varken dat hopen afval produceert. In plaats van de mensen te responsabiliseren ga je hiermee net het tegenovergestelde doen.

Men moet gewoon het systeem aanpassen om die bepaalde groep mensen te slim af te zijn.
Dat kan vb door een PAND systeem wat garant staat voor een propere omgeving en door de verwerkingskost reeds bij aankoop te verrekenen ( al staat dit er niet garant voor dat men zijn afval dan niet meer weggooit, het financiële argument verdwijnt dan wel alvast ). Zoiets zou dan wel in Europees verband moeten gebeuren.

Regels voor fabrikanten om afval te voorkomen en voor standaardisering van verpakkingen ed kunnen uiteraard ook helpen zoals iemand terecht opmerkte.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 25 juli 2013 om 20:07.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 20:15   #128
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Je gaat dus uit ven het slechtst mogelijke scenario met mensen die van kwade wil zijn, maar wanneer iemand heel terecht wijst op de kostprijs van vuilnis buitenzetten/wegdoen dan is dat plots een drogredenering?

Wanneer ik naar deze topic kijk en naar sommige topics in de katern over mobiliteit, dan denk ik dat jij veel meer uit utopisch idealisme vertrekt dan uit het slechtst mogelijke scenario...
Valt wel mee hoor. Ik overdrijf bewust vaak wat in overdreven bewoordingen, maar ik heb genoeg gezond boerenverstand - iets wat veel mensen tegenwoordig ontbreekt blijkbaar wanneer ze het bijvoorbeeld hebben over "peperdure" vuilniszakken van 2.5 Euro.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 20:35   #129
Randa
Burgemeester

Standaard

oudere gepensioneerde mensen rekenen die € 2,5 om, dat is 100 fr. hoor, en als je er dan enkele per week nodig hebt, omdat je geen composthoop hebt, of nooit wat papier kunt verbranden, dan loopt dat wel op.
Randa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2013, 21:01   #130
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Randa Bekijk bericht
oudere gepensioneerde mensen rekenen die € 2,5 om, dat is 100 fr. hoor, en als je er dan enkele per week nodig hebt, omdat je geen composthoop hebt, of nooit wat papier kunt verbranden, dan loopt dat wel op.
Het maakt weinig uit hoeveel of hoe weinig het is, als ze het hun niet kunnen veroorloven, dan gaan ze sluikstorten. En gelijk hebben ze, als vorm van niet gewelddadig burgerprotest kan dat tellen.
Oud 25 juli 2013, 21:03   #131
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Randa Bekijk bericht
Ik weet niet wat U doet, maar met ons 2 hebben wij 1 PMD zak , soms 2 op 2 weken. En de bruine vuilzakken, die voor "restafval" dienen, 1 per week als het wat tegenzit.
Oud 25 juli 2013, 21:09   #132
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik weet niet wat U doet, maar met ons 2 hebben wij 1 PMD zak , soms 2 op 2 weken. En de bruine vuilzakken, die voor "restafval" dienen, 1 per week als het wat tegenzit.
Stel nu dat je geen geld hebt om die twee zakken te kopen, wat ga je dan doen met uw afval?
Oud 25 juli 2013, 22:07   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nar Bekijk bericht
Een goede opvoeding bestaat niet uit het aankweken van een slavenmentaliteit dezer dagen. We leven meer en meer in een wild kapitalisme, met uw ingesteldheid geraak je nergens meer. Als je je kinderen niet opvoed als verwende etters dan worden ze onder de voet gelopen.
Leg mij toch maar eventjes uit wat u verstaat onder die "uw ingesteldheid". Welke ingesteldheid dicht u me dan toe?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 15:31   #134
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abramis brama Bekijk bericht
En toch, Blue Sky, blijf je voorbij gaan aan de kern van de zaak.

Mensen ontduiken de afvalverwerkingsketen omdat ze die steeds meer onrechtvaardig gaan vinden. Dat achterliggend gevoel is voor velen hetgeen wat de drempel voldoende verlaagt om buiten de lijntjes te gaan kleuren.

Waar dat gevoel van onrecht vandaan komt ?

Eerst betaalde men belastingen, en werd afval "gratis" ingezameld en verwerkt.

Vervolgens voerde men het systeem van "500 BF voor 10 miezerige vuilniszakjes" in.

De volgende stap was het betalend maken van de containerparken.

Mocht dat nu gecompenseerd worden door een dalende personenbelasting, dan zou het nog aanvaardbaar zijn. Maar het tegendeel bleek waar.

Neem daar dan nog bij dat het ingezamelde afval, zeker op containerparken, door middel van moderne recuperatie- en recyclagetechnieken geld w�*�*rd is, en... wel, ik begrijp dat vele mensen zich als een uitgeknepen citroen voelen. Hoe meer de tijd vordert en de wetenschap de afvalverwerking winstgevender maakt, hoe meer de containerparken kunnen verdienen aan het verzamelde afval, en... hoe meer de mensen moeten betalen om het daar te mógen afgeven. Bizar... Ik zou het net omgekeerd verwachten.
Om een voorbeeld te geven : alles waar metaal in steekt (ook elektronica dus) breng ik - samen met het oud ijzer - naar een bevriend schroothandelaar (om de zoveel tijd een "remorkske"). Die mens bet�*�*lt mij daarvoor. Op het containerpark zou ik het - naargelang de gemeente en de samenstelling van het schroot - in het beste geval gratis mogen achterlaten.

Oh, en je kan fulmineren op "de consumptie", maar realiseer je dan wel dat een werkende mens 1) (uitermate veel) belasting betaalt op zijn arbeidsverdienste 2) (veel) belasting betaalt op zijn consumptie (BTW) en 3) dan sinds kort ook nog eens extra belast wordt op die consumptie onder het mom van afvalverwerking. Me dunkt dat die consumptie al voldoende bestraft wordt, nee? Overigens worden we door de politieke kaste in wóórden aangespoord om te consumeren (de economie moet draaien) terwijl ze in daden de consumptie zoveel mogelijk schijnen te willen ontmoedigen (taxen op alles en nog wat). Gas geven met de handrem op, dus.

Ik zie hier overigens nogal wat verwijzingen naar buitenlandse systemen die zogenaamd "beter" zijn. Allemaal onzin, want ze zijn stuk voor stuk, één voor één, allemaal te herleiden tot extra belastingen. Dat hebben we hier al genoeg. Breng die mannen daar in Brussel vooral niet op gedachten.

Laat ons liever investeren in een systeem zoals in Zweden : huishoudelijk afval aanwenden als brandstof voor eco-centrales waarmee honderdduizenden gezinnen van stroom voorzien kunnen worden. Gedaan met elektriciteit aankopen in het buitenland.
En containerparken die gratis en voor niks afval inzamelen kunnen zelfbedruipend en zelfs winstgevend zijn, als een overheid inzet op de bestaande recyclage- en recuperatietechnieken.

Op die manier geef je de mensen niet alleen het gevoel dat ze mee helpen bouwen aan een betere wereld, maar je kan hen bovendien als "beloning" bedienen van goedkope stroom én je geeft niet - zoals hier - het gevoel dat ze uit te melken fiscaal vee zijn.
Dikke 2!
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2013, 15:50   #135
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Het gaat hier eigenlijk over Noord-Belgen. Vlamingen bestaan niet in die context.
Dan bestaan Brusselaars en Walen dus ook niet "in die context".

Waarom noem jij die eigenlijk nooit (in eender welke context)?
Oud 28 juli 2013, 15:51   #136
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leest dan toch niet wat ik schrijf. Ik herhaal het maar eventjes: verhoog de forfaitaire belasting zodanig dat die aansluit bij wat de kostprijs is voor de gemeenten. Iedere burger betaalt dus aan het begin van het jaar die belasting. Integraal.

Hiervoor biedt de gemeente dan de diensten van het recyclage- en containerpark volledig "gratis" aan. Resultaat: mensen hebben niet de indruk dat bij hun bezoek aan het containerpark speciaal moeten betalen, waardoor ze ook veel sneller al hun afval er naartoe zullen brengen. Ga je evenwel tarieven opstellen per afvalsoort, dan krijgt de burger de indruk dat hij dit kan ontwijken. Hij gaat dan zijn bouwafval ergens in een verlaten dreef dumpen, om toch maar niet die zoveel euro per kilo te moeten betalen.
Het lijkt de beste oplossing, psychologisch gezien, maar mensen die sober leven moeten dan wel meebetalen voor consumentensnobs.
Oud 28 juli 2013, 15:52   #137
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Natuurlijk,maar wat met de recupeltaks....

Bij de aankoop van vele dingen betaal je al een extra belasting die word omschreven als recupel...Het terug recycleren van het aangekochte met name....

Tot je daarmee bij het containerpark verschijnt...
Waar ze het gratis moeten aannemen.
Doen ze het niet zijn ze zelfs strafbaar.

Ook de winkel waar je een nieuw toestel aankoopt moet je oud toestel terugpakken.
Oud 28 juli 2013, 15:56   #138
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Containerparken, ok, maar wat met de ophaling ? Hoe ga je met de fiets of het openbaar vervoer je grof vuil of je snoeiafval naar het containerpark brengen ? Dus, akkoord met een taks, maar dan wel in ruil voor een vlotte en regelmatige ophaling ter plaatse, waarbij je geen dag vakantie moet nemen, alleen maar om aanwezig te zijn als de "ophalers" komen..
Ik heb 6 composthopen in een relatieve kleine tuin. Twee uitsluitend voor het snoeisel van de laurierkershaag. Je kan ook haxelen.
Oud 28 juli 2013, 15:58   #139
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar ze het gratis moeten aannemen.
Doen ze het niet zijn ze zelfs strafbaar.

Ook de winkel waar je een nieuw toestel aankoopt moet je oud toestel terugpakken.
En waar kan je je oud toestel, waar je recupel voor betaalde, kwijt als je het niet meteen inruilt voor een nieuw?
Oud 28 juli 2013, 16:00   #140
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
En heeft ze haar rommel meegenomen?
Yep, van de Aldi naar de Lidl.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be