Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 november 2013, 16:26   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Een bedrijf denkt maar aan 1 ding: zoveel mogelijk omzet draaien. Dus dat betekent ook de kosten drukken. Lidl probeert altijd zo goedkoop mogelijk te zijn om te kunnen concurreren.
Dan klopt het niet, want de verpakkingen en etiketten die wij hier in België aantreffen, zijn alleen voor België geproduceerd. In Nederland zijn het andere verpakkingen, waarbij ofwel het Duits de eerste taal is, ofwel het Nederlands. Bij Lidl Frankrijk is de hoofdtaal enkel het Frans.

Waarom kan Lidl niet besluiten tot taalgelijkheid, zoals de Aldi doet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 16:27   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
De rest van je opmerking doet me maar één ding vragen: hoe liggen de distributiecentra? Dat is een strategie van Lidl zelf, meen ik.
De maatschappelijke zetel van Lidl is toch in Merelbeke?!
Oud 15 november 2013, 16:37   #123
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan klopt het niet, want de verpakkingen en etiketten die wij hier in België aantreffen, zijn alleen voor België geproduceerd. In Nederland zijn het andere verpakkingen, waarbij ofwel het Duits de eerste taal is, ofwel het Nederlands. Bij Lidl Frankrijk is de hoofdtaal enkel het Frans.

Waarom kan Lidl niet besluiten tot taalgelijkheid, zoals de Aldi doet?
Misschien kan Jan mijn geheugen opfrissen. Ik heb de indruk dat ik me nog maar sinds een paar jaar erger aan die franse opschriften. Zou het niet kunnen dat Lidl voorheen gewoon dezelfde tweetaligheidsstrategie had als Aldi?

Dan zou deze nieuwe taal policy wel eens aan de Raad van Bestuur kunnen liggen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 22:51   #124
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Misschien kan Jan mijn geheugen opfrissen. Ik heb de indruk dat ik me nog maar sinds een paar jaar erger aan die franse opschriften. Zou het niet kunnen dat Lidl voorheen gewoon dezelfde tweetaligheidsstrategie had als Aldi?

Waarschijnlijk is het marktaandeel van Lidl veel kleiner in Wallonië dan in Vlaanderen en probeert Lidl zijn Duits imago weg te moffelen voor hun Franstalige klanten door zo opzichtig de voorkeur te geven aan de Franstalige etikettering .

Ze hopen wellicht ook dat de Nederlandstalige klanten hier geen aanstoot aan zullen nemen,doch zij dwalen.

Wat zij hopen te winnen in Wallonië zullen zij door deze tactiek dubbel en dik verliezen in Vlaanderen .

Zodra zij dit zullen bemerken in hun verkoopcijfers zullen we waarschijnlijk terug meer Nederlandstalige etiketten krijgen.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2013, 23:43   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eerlijk gezegd herinner ik ons eerste bezoek aan een pas geopende Lidl maar vrij vaag. De Lidl was bij ons toen nog een vrij onbekende speler. In de rekken lag toen nog hoofdzakelijk voeding. Andere spullen kwamen pas later. Merkwaardig is wel dat ze die lijn van de non-foodproducten niet doortrekken in de food. Daar is het eigenlijk een rommeltje: tweetalig, eentalig Engels met vertaling op de achterzijde, meertalig... maar bij mijn weten geen Frans als hoofdtaal en de rest allemaal als vertaling.
Oud 16 november 2013, 12:07   #126
De Zachte Anarchist
Burger

De Zachte Anarchist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoe sommige eenzame huisvrouwen de tijd doden...
Als de pillekes van de kutbrommer plat zijn.
Oud 16 november 2013, 12:52   #127
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
Een bedrijf denkt maar aan 1 ding: zoveel mogelijk omzet draaien. Dus dat betekent ook de kosten drukken. Lidl probeert altijd zo goedkoop mogelijk te zijn om te kunnen concurreren.

Als klant wil ik zo weinig mogelijk betalen, en als enkele producten hierdoor een verkleinde NL vertaling hebben (doordat de verpakking voor meerdere talen is gedrukt) dan is het voor mij geen probleem.

Zo koop ik nooit producten waarin wijn/alcohol toegevoegd is, zoals die augurken in glazen verpakking. Ik koop de alternatieven bij de AH of Colruyt. Het maakt mij niet uit. Als iets mij niet aanstaat dan koop ik het niet. Supermarkten genoeg.
Het bewijst wel je culinaire kennis.Vinaigre, betekent helemaal niet dat er wijn of alcohol is toegevoegd is.De vertaling is gewoon"azijn".Dus als je dan ergens anders hetzelfde koopt met azijn op het etiket,tja dan ben je niet zo slim.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:00   #128
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe sommige eenzame huisvrouwen de tijd doden...
huisvrouw? ikke?

eenzaam? ikke?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 16 november 2013 om 13:00.
Oud 16 november 2013, 13:01   #129
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Zou ze al de Lidl's van A'pen afgaan?
in halal lidl's kom ik sowieso niet binnen.

Oud 16 november 2013, 13:02   #130
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaams realist Bekijk bericht
Het bewijst wel je culinaire kennis.Vinaigre, betekent helemaal niet dat er wijn of alcohol is toegevoegd is.De vertaling is gewoon"azijn".Dus als je dan ergens anders hetzelfde koopt met azijn op het etiket,tja dan ben je niet zo slim.
NickB kent geen azijn, die legt zijn augurken op in citroensap zeker?

Oud 16 november 2013, 13:03   #131
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
in halal lidl's kom ik sowieso niet binnen.
Ook niet met wijnflessen en spek verstopt in de sjakos?
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:06   #132
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook niet met wijnflessen en spek verstopt in de sjakos?
ge brengt me op een leuk idee!

Weet je trouwens hoe je een halal LIDL of ALDI herkent? Die hebben drie extra rekken met pampers en de drank achter tralies.

Dit is geen moppeke. Ga maar eens kijken in Aldi en Lidl op Antwerpen L.O.

Oud 16 november 2013, 13:08   #133
six
Banneling

Standaard

Ik dacht dat de principes van de vrije markt hoog in de vaandel werden gedragen door de verdedigers van de Europese beschaving en vrijheid?
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:09   #134
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
ge brengt me op een leuk idee!

Weet je trouwens hoe je een halal LIDL of ALDI herkent? Die hebben drie extra rekken met pampers en de drank achter tralies.

Dit is geen moppeke. Ga maar eens kijken in Aldi en Lidl op Antwerpen L.O.
Echt waar?
Goh, wat een boeiend verhaal.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:19   #135
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Ik dacht dat de principes van de vrije markt hoog in de vaandel werden gedragen door de verdedigers van de Europese beschaving en vrijheid?
daarom dat ik dus geen LIDL producten met Franse opschriften meer zal kopen. Daarom dat ik er ook de aandacht op vestig. Als we eens eindelijk met z'n allen dezelfde houding aannemen als de franstaligen die onder geen enkel beding een "Pluisjesverwijderaar" zullen aankopen, dan zullen ze misschien stoppen om de 60% Nederlandstaligen een "rasoir �* peluches" aan te smeren.

Oud 16 november 2013, 13:40   #136
satiper
Minister-President

satiper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had mijn klachtenbrief naar Lidl reeds ergens geplaatst, maar vind het nu wel een aparte draad waard.

Waar gaat het over:

Vandaag kreeg ik volgend "beleefd" antwoord:

Ik vind dit werkelijk een totaal onbeschaamd antwoord en dus kregen ze volgende brief terug:

Ik vind dit werkelijk ongehoord!

Et voil�*, ik heb het verstuurd naar een politieke partij. Ben benieuwd of er iets mee gedaan wordt.

Heb de draad eens doorlopen en gemerkt dat er hier en daar wat lacherig gedaan wordt over je initiatief.
Persoonlijk vind ik het wel goed dat er mensen (zoals jij) zijn die bepaalde principes willen verdedigen.
Het zou mooi zijn mocht er maar één taal zijn en één godsdienst (of voor het laatste het ontbreken ervan mss). Het zou alvast iets minder aanleiding zijn tot onenigheid.
Maar we zijn daar nog lang niet aan toe heb ik de indruk.
Dus lijkt het (tot het zover is) me goed om zich niet als voetveeg te laten gebruiken.
Respect voor je inzet dus
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 november 2013, 13:45   #137
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Welgemeende dank Satiper!

Bank vooruit een een kus van de juf

Oud 16 november 2013, 13:51   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
Natuurlijk, maar er bestaat ook zoiets als de taalwetgeving in België.
Oud 16 november 2013, 13:54   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Het zou mooi zijn mocht er maar één taal zijn en één godsdienst (of voor het laatste het ontbreken ervan mss). Het zou alvast iets minder aanleiding zijn tot onenigheid.
Waarom dan wel? Als we beginnen met elkaars taal te respecteren binnen de wettelijke bepalingen, zou dat niet veel beter zijn?
Oud 16 november 2013, 14:02   #140
vlaams realist
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Heb de draad eens doorlopen en gemerkt dat er hier en daar wat lacherig gedaan wordt over je initiatief.
Persoonlijk vind ik het wel goed dat er mensen (zoals jij) zijn die bepaalde principes willen verdedigen.
Maar we zijn daar nog lang niet aan toe heb ik de indruk.
Dus lijkt het (tot het zover is) me goed om zich niet als voetveeg te laten gebruiken.
Respect voor je inzet dus
Circe,pakt hier een multinational aan.Zware strijd,moeilijk te halen.Ik gedraag me al 20 jaar zo, als het om restaurants gaat.Ofwel word het menu me in het Nederlands gegeven,ofwel ga ik weg.Natuurlijk doe ik dit enkel maar in Brussel en Vlaanderen.Kben al 4 maal buiten gestapt in Vilvoorde en omstreken.De schaapachtige Vlamingen bekijken me dan dom,de dame die uitgenodigd was vind me dan een extremist.Opkomen voor je eigen taal,in je eigen streek is blijkbaar iets vies.Kben daardoor ook een aantal dames mislopen,maar ja,das de prijs.Gelukkig kan ik in Frankrijk en Wallonie wel gemoedzaam gaan eten.Maar ja,daar spreek ik dan wel Frans.Ik geef Circe 100% gelijk.Go,meisje,ga ervoor.
vlaams realist is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be