![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#122 |
|
Gouverneur
|
Volgens mij is de "-Homo Sapiens" pas begonnen met zijn Godsdienst : de behoefte
om zijn wereld te begrijpen, te verklaren. Inderdaad : iedereen heeft "zijn" verklaring voor de wereld. Met het sedentair worden van grote groepen mensen ontstonden er niet alleen naties en steden, maar ook "wetenschap" als iets dat gedifferentieerd is van de eigenlijke religie : Het beroep van Priester ontstond als wetenschapper die aan de hand van waarnemingen de natuur kon uitleggen en kon vaststellen wanneer er gezaaid en geoogst kon (mocht) worden : de evolutie van een verzamelende en jagende mens naar een landbouw bedrijvende mens maakte een maatschappelijke ordening noodzakelijk : politiek,wetenschap en godsdienst waren één. .... Dit bracht ons het antropocentrisme, maar relatief zéér recent werd dit verlaten. Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te beseffen dat we alles behalve het centrum van "de" wereld zijn. Wetenschappers weten dat hun bevindingen inclusief de bewijzen ervan eigenlijk "het menselijk begrip" te boven gaan. Weten dat er een begin en een einde is, is eigenlijk onbegrijpelijk ; zoals ook dat de enige richting voor het zgn. "tijdreizen" richting toekomst zou zijn ... Dit versterkt alleen maar de natuurlijke behoefte van de mens om een "religie" te hebben : spirituele overtuigingen met of zonder god, goden enz... Zelfs indien onze medici de onsterfelijkheid uitvinden, zal er een behoefte blijven bestaan om een parallelle onsterfelijkheid te geloven in een hiernamaals... |
|
|
|
|
|
#123 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik kan daar inkomen, vooral over dat zwijgen; maar eerst en vooral moeten we zoveel mogelijk mensen op die weg zetten dat ze hun eigen verantwoordelijkheid op zich nemen, zelfstandig beginnen te zoeken naar de zin en de onzin van het bestaan en hoe de mensheid verder moet en dat ze stoppen met zich achter de grote godsiensten te verschuilen. Niets dat in het gewone leven ontoelaatbaar is kan toelaatbaar worden verscholen achter de rug van de gepredikte godsdiensten of dictaturen. Vooral dat moet de mensheid begrijpen. |
|
|
|
|
|
|
#124 |
|
Europees Commissaris
|
|
|
|
|
|
|
#125 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#126 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Bij gebrek aan een gesprekspartner, bij gebrek aan 'zin' zou je -logischerwijze - toch al lang zelfmoord gepleegd hebben. Albert Camus - in de Mythe van Sisyphus, een esaay over het absurde - betoogde dat er maar één werkelijk ernstig filosofisch probleem bestaat: de zelfmoord. Oordelen of het leven de de moeite waard is om geleefd te worden, is een antwoord geven op de fundamentele vraag van de filosofie. En zo zijn we terug bij de kern: zelfs indien het leven 'an sich' geen zin zou hebben, dan heeft het voor mij 'fur mich' wel degelijk zin: de zin die ik er zelf voor mezelf aan geef. En zo zijn we dan toch nog niet uitgepraat.
Fortuna favet fortibus Laatst gewijzigd door JeeBee : 29 december 2013 om 13:01. |
|
|
|
|
|
|
#127 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#128 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#129 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Men moet een onderscheid maken tussen 'heeft mijn leven zin' en 'wat is de zin van het mensdom' De eerste vraag is persoonlijk en hangt af van de situatie. Ik vind bvb dat mijn leven nu zin heeft maar binnen 40 jaar, als ik oud ben en versleten en niemand me nog mist zou ik daar anders kunnen over denken. Iedereen moet voor zichzelf bepalen welke zin hij/zij aan het leven wil geven. Maar wat is de zin van het mensdom? Een ultiem doel is er volgens mij niet, dus het kan in principe evengoed verdwijnen van de ene dag op de andere. |
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#131 |
|
Minister-President
|
Waarom zou het meedogenloos zijn wanneer het leven geen zin op zich hebben?
|
|
|
#132 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
En zelfs onder Vlamingen zijn wij het grondig oneens, zo bewijst dit forum. |
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar neen, dat innerlijke is gewoon opgebouwd uit en de verdieping van de dagelijkse werkelijkheid. Alleen namaak godsdiensten zullen zeggen dat we moeten kiezen, alleen nep zal zeggen dat om God te kennen we via hen moeten passeren. In godsdienstonderricht zit veel wijsheid, maar ook veel bedrog en het is aan ieder van ons om het onderscheid te maken. |
|
|
|
|
|
|
#134 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#135 |
|
Banneling
|
Daarom dat u het gemeenschappelijk streefdoel niet moet laten afhangen van de bijbels van derden, maar het voor uzelf moet uitzoeken; waarna men met meer invloed en diepgang met andere, in alle persoonlijke vrijheid kan samenwerken.
|
|
|
|
|
|
#136 |
|
Banneling
|
Zelfs dan denk ik dat u het beste wil voor uw kinderen en nazaten en zelfs dan zou u verplicht zijn om verantwoordelijk te zijn en verantwoordelijk te handelen voor hun welzijn.
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
Minister
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Virtueel_deeltje Deze kunnen zelfs kort de wetten ivm behoud van energie en momentum schenden. Hoe groter de schending, des te korter het deetje bestaat. Hoe langer het deeltje bestaat, des te meer zal het zich gedragen als een 'normaal' deeltje en daarmee bedoel ik: het zal het gekende kern schil model aannemen. Deeltjes die maar kort bestaan, doen dat niet per se. Zover ik weet gaat het hier zelfs niet alleen over allerallerkleinste deeltjes. |
|
|
|
|
|
|
#138 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik vorm bovendien geen religie, ik vraag gewoon dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid opneemt en er naar handelt met inbegrip van mijn eerste regel dat mijn vrijheid ophoudt waar de vrijheid van de andere begint en omgekeerd. Het nieuwe is dat ik niet vraag dat iemand de wetten en geboden van een ander gelooft en naleeft, want in mijn 10 veiligheidsregels zeg ik duidelijk dat u niets moet aannemen voordat u persoonlijk ervan overtuigd bent dat het de waarheid is, zodat dat nieuwe feit jouw waarheid wordt en jouw inzicht verruimt en verdiept. |
|
|
|
|
|
|
#139 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Vooreerst, waarom 10??? Geen 3, 7, 454, 4548787? Dit ruikt al naar de 10 geboden. Ten tweede, wat is de zin om 10 regels op te stellen indien we al op één simpele vooronderstelling geen overeenkomst kunnen krijgen. Ten derde, het absolute bestaat niet voor mij. Alles is relatief. Een eindpunt bestaat ook niet, alles is cyclisch. |
|
|
|
|
|
|
#140 |
|
Minister-President
|
Als we het over zin hebben gaat het altijd over menselijke zin. Het biologisch leven heeft wel een zin, een biologische zin dat zich uitdrukt in een strijd tot overleven en zich reproduceren. Die zin staat lijnrecht tegenover 'love and peace'. Als men dat als zin ervaart zal men dat zelf moeten realiseren want het is niet gegeven. Daarom zegt men ook het leven heeft geen zin want uw zin is niet gegeven maar lijkt mij eerder een opgave. In die opgave vind de mens zijn zin.
|