Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Akkoord met het vetgedrukte voorstel voor loonlastendaling met jobgarantie?
Akkoord. 6 50,00%
Niet akkoord. 6 50,00%
Akkoord als minimumverhouding (extra jobs)/(loonlastendaling) kleiner is. 0 0%
Akkoord als minimumverhouding (extra jobs)/(loonlastendaling) groter is. 0 0%
Aantal stemmers: 12. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2014, 02:04   #121
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Oké, maar als de concurrenten volgens jou voor een loon 'onder de marktprijs' werken, dan zou dit, in een vrije markt, betekenen dat werklozen die verplicht moeten werken ook 'onder de marktprijs' moeten gaan om een job te kunnen verwerven. (Of dit dan nog 'de marktprijs' is, kan je jezelf ook afvragen. Maar, goed, ik zal meegaan in de terminologie die bij de wetten van Stuyck horen.)

Idealiter levert iedereen zijn bijdrage in de samenleving. Daar ben ik het over eens. Iedereen verplichten werk aan te nemen vind ik niet de juiste manier om daartoe te komen. Dan wordt het wel heel makkelijk voor werkgevers om de lonen te doen dalen, de werkdruk te doen stijgen, de risico's te verhogen enzovoort, want de job moet verplicht aangenomen worden. Dat maakt het nadien ook nog interessanter om diegenen die nu een job hebben te ontslaan om diezelfde mensen daarna terug aan te nemen met een veel lager loon. Dus zo'n maatregel zou niet enkel nadelig zijn voor werklozen, maar ook voor een heel groot deel van de werkenden.
Marktprijzen zijn overal verschillend. Dat hangt van vele factoren af. Als hier een arbeider uit het Oostblok op de markt zijn diensten aanbiedt heeft hij qua prijsvorming volgende voordelen: veel lagere sociale loonkost want in het thuisland is dit veel lager dan hier; veel lagere inkomstenbelastingen (vb Slowakije 17 % voor iedereen - geen aftrekposten) en eenmaal thuis een lager BTW-tarief en algemeen lagere prijzen o.a. om al het voorgaande. Hij houdt er tenslotte meer aan over dan een gelijkgeschoolde ervaren arbeider bij ons. Deze arbeider/truckchauffeur wordt dan qua kost vergeleken met onze even of zelfs meer ervaren werkkracht van alhier. Tja, de keuze is snel gemaakt, een te groot overheidbeslag maakt dat om het bestaan van de onderneming te vrijwaren men geheel of eigenlijk meestal deels emigreert naar oorden waar de afroming door de overheid geringer is. Gevolg stijgende werkloosheid alhier met weer hogere lasten voor de werkgevers, die nog in leven blijven. De weg naar de neergang is ingezet. De overheid moet op dieet wil men hier nog iets produceren, dat men kan verkopen.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 08:48   #122
Bad Tölz
Provinciaal Statenlid

Bad Tölz's schermafbeelding

Standaard

Het verbaast me dat de meesten hier de input over technologische vooruitgang waarvan de invloed oneindig veel groter is negeren en gewoon verder gaan met de zo goed als irrelevante discussie over wat fiscaal gerommel in de marge.
Bad Tölz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 08:51   #123
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz Bekijk bericht
Het verbaast me dat de meesten hier de input over technologische vooruitgang waarvan de invloed oneindig veel groter is negeren en gewoon verder gaan met de zo goed als irrelevante discussie over wat fiscaal gerommel in de marge.
niet alles is automatiseerbaar beste vriend:

laat eens uw voeten verzorgen, uw haar knippen en vraag u af waarom dat madammeke daar 20euro voor vraagt

laat een aannemer prijs insteken om uw huis te verbouwen, en vraag u af waarom dat zo waanzinnig duur kost

en hoelang wil men nog de ILLUSIE ophouden dat de rijken de sociale zekerheid betalen.
De werkende MASSA torst een last van een leger werklozen,zieken en ambtenaren. En die massa weegt als een molensteen aan de nek, en bepaalt inderdaad de competitieviteit samen met de technologie

maar je mag gerust twijfelen en erover debatteren, maar zoek dan cijfers , en bij gebrek aan cijfers geloof misschien de mensen die boven op de cijfers zitten.

Laatst gewijzigd door brother paul : 23 januari 2014 om 08:54.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 14:56   #124
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Marktprijzen zijn overal verschillend. Dat hangt van vele factoren af. Als hier een arbeider uit het Oostblok op de markt zijn diensten aanbiedt heeft hij qua prijsvorming volgende voordelen: veel lagere sociale loonkost want in het thuisland is dit veel lager dan hier; veel lagere inkomstenbelastingen (vb Slowakije 17 % voor iedereen - geen aftrekposten) en eenmaal thuis een lager BTW-tarief en algemeen lagere prijzen o.a. om al het voorgaande. Hij houdt er tenslotte meer aan over dan een gelijkgeschoolde ervaren arbeider bij ons. Deze arbeider/truckchauffeur wordt dan qua kost vergeleken met onze even of zelfs meer ervaren werkkracht van alhier. Tja, de keuze is snel gemaakt, een te groot overheidbeslag maakt dat om het bestaan van de onderneming te vrijwaren men geheel of eigenlijk meestal deels emigreert naar oorden waar de afroming door de overheid geringer is. Gevolg stijgende werkloosheid alhier met weer hogere lasten voor de werkgevers, die nog in leven blijven. De weg naar de neergang is ingezet. De overheid moet op dieet wil men hier nog iets produceren, dat men kan verkopen.
Heb je dit gelezen beste Robinus of is fcal ook besmet met hetzelfde stuyckp virus. Of is het realiteitszin ?
stuyckp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 15:08   #125
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Heb je dit gelezen beste Robinus of is fcal ook besmet met hetzelfde stuyckp virus. Of is het realiteitszin ?
Je denkt dat ik heel de dag op dit forum zit?

Nu ik het gelezen heb, zie ik er niets instaan dat mijn beweringen weerlegt. Werkloosheidsuitkeringen afpakken zet de lonen van alle werknemers onder druk omdat het werkgevers toelaat steeds strengere eisen te stellen omdat de job toch vroeg of laat aangenomen moet worden. Onze hoge loonkost verandert niets aan die redenering. Samengevat: ik denk dat vooral de fcals van deze wereld op dieet moeten. Dat is ook onvermijdelijk, want de werknemers in het buitenland blijven hun lage lonen ook niet pikken. Integendeel, die lonen zijn nu al volop aan het stijgen.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 23 januari 2014 om 15:19.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 15:32   #126
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Je denkt dat ik heel de dag op dit forum zit?

Nu ik het gelezen heb, zie ik er niets instaan dat mijn beweringen weerlegt. Werkloosheidsuitkeringen afpakken zet de lonen van alle werknemers onder druk omdat het werkgevers toelaat steeds strengere eisen te stellen omdat de job toch vroeg of laat aangenomen moet worden. Onze hoge loonkost verandert niets aan die redenering. Samengevat: ik denk dat vooral de fcals van deze wereld op dieet moeten. Dat is ook onvermijdelijk, want de werknemers in het buitenland blijven hun lage lonen ook niet pikken. Integendeel, die lonen zijn nu al volop aan het stijgen.
Neen, mijn beste Robinus, je zou zijn post beter eens goed lezen en trachten te begrijpen want er zit de verklaring in waarom er geen eerlijke concurrentie is tussen een werknemer hier en eentje die uit zo'n land zijn diensten hier komt aanbieden. Wat uiteindelijk ook in uw nadeel zal zijn als je eindelijk beschikbaar komt op de arbeidsmarkt en met de neus op de feiten wordt gedrukt.

En je hebt me bovendien totaal verkeerd begrepen. Een werkloze kan mijns inziens enkel verplicht worden om gemeenschapsdienst te doen. Dat zijn taken die nu niet uitgevoerd worden. De bedoeling is enkel om ze bezig te houden op een gelijkaardige manier als iemand die werkt, van 9 tot 5. Iemand ontslaan en dan goedkoper terug aannemen kan dus niet.

Een werkloze krijgt nu geld om niets te doen, en derhalve is de markt ontwricht. Het huidige markt evenwicht is verschoven ten gevolge daarvan. Als werklozen op mijn manier geactiveerd worden zal dat een invloed hebben op de marktwerking, logisch ik neem de verstoring weg, en er ontstaat een nieuw marktevenwicht.

Laatst gewijzigd door stuyckp : 23 januari 2014 om 15:41.
Oud 23 januari 2014, 15:41   #127
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen, mijn beste Robinus, je zou zijn post beter eens goed lezen en trachten te begrijpen want er zit de verklaring in waarom er geen eerlijke concurrentie is tussen een werknemer hier en eentje die uit zo'n land zijn diensten hier komt aanbieden. Wat uiteindelijk ook in uw nadeel zal zijn als je eindelijk beschikbaar komt op de arbeidsmarkt en met de neus op de feiten wordt gedrukt.
De lagere inkomens betalen ook in België amper belastingen. Zijn uitleg zou de nagel op de kop zijn als de Belgische ingenieurs massaal werkloos werden door de goedkopere Poolse ingenieurs, maar laat die zwaarbelaste categorie nu net die categorie zijn waarbinnen meer dan 90% na een halfjaar werk heeft.

Het is trouwens aandoenlijk dat jullie van onderwerp wensen te veranderen en de negatieve effecten op zowat alle werknemers van werkloosheid afschaffen gewoon negeren.

Laatst gewijzigd door Robinus V : 23 januari 2014 om 15:45.
Oud 23 januari 2014, 15:45   #128
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
De lagere inkomens betalen ook in België amper belastingen. Zijn uitleg zou de nagel op de kop zijn als de Belgische ingenieurs massaal werkloos werden door de goedkopere Poolse ingenieurs, maar laat die zwaarbelaste categorie nu net die categorie zijn waarbinnen meer dan 90% na een halfjaar werk heeft.
Het aantal werklozen van mensen die gestudeerd hebben stijgt. Een slechte evolutie.
Tal van bruggepensioneerden zijn technici en ingenieurs, dat zijn voor mij evenzeer werklozen.
Als fabrieken verkassen naar lage loonlanden denk je dan echt dat ingenieurs daarvan geen invloed ondervinden ? Dat had je dan verkeerd gedacht.
Oud 23 januari 2014, 15:47   #129
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het aantal werklozen van mensen die gestudeerd hebben stijgt. Een slechte evolutie.
Wat gestudeerd? Psychologie? Politieke en sociale wetenschappen? Management?
Oud 23 januari 2014, 16:20   #130
frank1234
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Het is trouwens aandoenlijk dat jullie van onderwerp wensen te veranderen en de negatieve effecten op zowat alle werknemers van werkloosheid afschaffen gewoon negeren.
het zijn de totale kosten van de lagere inkomens dat je moet tellen, niet alleen wat zij persoonlijk afdragen
En het is die groep (laaggeschoolden) die steeds groter wordt. Dat vind je dus goed ?
frank1234 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 17:36   #131
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
het zijn de totale kosten van de lagere inkomens dat je moet tellen, niet alleen wat zij persoonlijk afdragen
En het is die groep (laaggeschoolden) die steeds groter wordt. Dat vind je dus goed ?
Beweer jij nu echt dat er vandaag meer laaggeschoolden zijn dan vroeger?

En ik ben wel eens benieuwd naar cijfers van jou. Hoeveel belastingen betaalt een Belg die aan het minimumloon werkt? (een minimumloon dat volgens Van Overtveldt te hoog is om aan werk te kunnen geraken) Hoeveel belastingen betaalt men in Polen op een even groot loon?
Oud 23 januari 2014, 17:49   #132
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ja iedereen studeert psychologie dan heb je een universitair diploma, stel dat je per ongeluk ingenieur studeert, dan ben je natuurlijk direct aan de slag, maar ja zo'n hard beroep, zijn dat wel mensen die ingenieurs ? kunnen die wel redeneren met een hart ?
Oud 23 januari 2014, 17:53   #133
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 Bekijk bericht
in feite mag je het nog cruer stellen.

Een hoger opgeleide die 40.000euro verdient per jaar, draagt 35.000 euro bij aan de maatschappij per jaar, of over een carriere van 40 jaar , brengt die 1.4miljoen euro op, verdient bij een perfect parcours 0.8Miljoen

Een lager opgeleide die permanent zich knuffelt in de werkloosheid, brengt daarentegen 15K verlies op voor de staat, dus kost 0.6Miljoen. Of 2 Miljoen verschil.

Voor de burger is het verschil echter ik verdien 0.6Miljoen, en als ik ga werken verdien ik 0.8Miljoen... 0.2Miljoen. Dus de burger mag dankzij de solidariteit 20-30% meer verdienen dan het minimumloon. De staat daarentegen krijgt de volledige bonus van de werknemer op zijn boterham

Dus de staatsschuld kun je doen verdwijnen door 100.000 werklozen permanent te activeren.

Laatst gewijzigd door brother paul : 23 januari 2014 om 17:54.
Oud 23 januari 2014, 19:02   #134
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ja iedereen studeert psychologie dan heb je een universitair diploma, stel dat je per ongeluk ingenieur studeert, dan ben je natuurlijk direct aan de slag, maar ja zo'n hard beroep, zijn dat wel mensen die ingenieurs ? kunnen die wel redeneren met een hart ?
Dat IEDEREEN psychologie studeert, is lichtjes overdreven, maar misschien moet er wel een maximumgrens ingesteld worden op het aantal mensen dat jaarlijks in de eerste bachelor kan starten van die en nog een aantal andere richtingen.
Oud 23 januari 2014, 19:03   #135
six
Banneling

Standaard

Wij zitten inderdaad met teveel volk in richtingen waarvan eigenlijk redelijk weinig mensen van nodig zijn. De instroom in pol&soc is te groot (en de outputkwaliteit miserabel).
six is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2014, 19:04   #136
six
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Tölz Bekijk bericht
Je kunt van de normaalslimmen niet verwachten dat zij analyses kunnen maken.
Oud 23 januari 2014, 19:06   #137
six
Banneling

Standaard

O en die managementrichtingen gewoon sluiten. Pardonloos. Dat zijn dingen die moeten worden ingevuld door mensen uit secretariaat-talen TSO, of op een lager niveau door BSO-kantoor.
Oud 23 januari 2014, 23:25   #138
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door six Bekijk bericht
O en die managementrichtingen gewoon sluiten. Pardonloos. Dat zijn dingen die moeten worden ingevuld door mensen uit secretariaat-talen TSO, of op een lager niveau door BSO-kantoor.
hmmm
van mij mogen ze alle sociale assistenten opleidingen zonder weerga opdoeken

in feite hebben we nodig
- (land)(bouw)(productie)(diensten)bedrijven die goederen produceren die we kunnen exporteren PUNT
- opleidingsberoepen, maar meestal moet dat gewoon een avondcursusje zijn , maar vooral mensen die vakbekwaam zijn en een vak nog kennen of kunnen uitleggen hoe je iets kunt produceren
- infrastructuurwerken mogen ze houden, en budget verdubbelen, en leger mag helpen met infrastructuurwerken te doen.
- gezondheidsberoepen dat heb je nodig

- alle sociale sectoren mogen ze volledig afschaffen is totaal nutteloos
- alle ambtenaren die bezighouden met controles mogen ze afschaffen
- alle ambtenaren die zich bezighouden met geld herverdelen of subsidies geven mogen ze afschaffen, dan heb je direct budget over
- alle ambtenaren die zich bezighouden met wetten verzinnen of gat te likken van kabinetards mogen ze afschaffen
Oud 24 januari 2014, 08:00   #139
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Landbouw ingenieur ?
Oud 24 januari 2014, 08:05   #140
stuyckp
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
hmmm
van mij mogen ze alle sociale assistenten opleidingen zonder weerga opdoeken

in feite hebben we nodig
- (land)(bouw)(productie)(diensten)bedrijven die goederen produceren die we kunnen exporteren PUNT
- opleidingsberoepen, maar meestal moet dat gewoon een avondcursusje zijn , maar vooral mensen die vakbekwaam zijn en een vak nog kennen of kunnen uitleggen hoe je iets kunt produceren
- infrastructuurwerken mogen ze houden, en budget verdubbelen, en leger mag helpen met infrastructuurwerken te doen.
- gezondheidsberoepen dat heb je nodig

- alle sociale sectoren mogen ze volledig afschaffen is totaal nutteloos
- alle ambtenaren die bezighouden met controles mogen ze afschaffen
- alle ambtenaren die zich bezighouden met geld herverdelen of subsidies geven mogen ze afschaffen, dan heb je direct budget over
- alle ambtenaren die zich bezighouden met wetten verzinnen of gat te likken van kabinetards mogen ze afschaffen
Zijn we niet een beetje aan het overdrijven ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be