![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Welke godsdienst zou weg moeten? | |||
Katholicisme |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,00% |
Protestantisme |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Andere Christelijke stromingen |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Elke vorm van Christendom |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Islam |
![]() ![]() ![]() |
22 | 44,00% |
Andere godsdienst |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
Atheïsme |
![]() ![]() ![]() |
3 | 6,00% |
Elke vorm van godsdienst |
![]() ![]() ![]() |
24 | 48,00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik word naar de hel gestuurd tenzij ik accepteer dat een onschuldige voor mijn zonden doodgemarteld wordt? Dat kan enkel het werk van een sadistische en wrede god zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() U bekijkt het wel op een zeer originele, kort-om-de-bocht manier....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zo is het toch, of niet? Gelooft ge het verhaal van de kruisweg, ja of nee? Of hoe begrijpt ge zelf het verhaal van Jezus die sterft aan het kruis?
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 24 juni 2014 om 10:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister-President
|
![]() Is de kruisweg in essentie het martelen van een onschuldig persoon tot de dood erop volgt, ter vergeving van onze zonden?
Ja of nee? Ik vind het belangrijk om het begrip "kruisweg" met eenvoudige en begrijpbare termen te definiëren, anders is het onmogelijk erover te praten laat staan de ethische waarde ervan te beoordelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Minister-President
|
![]() Voel u vrij om uit te leggen waar de essentie dan wél zit.
Ik weet ondertussen op welke manieren ge allemaal niet christelijk zijt, maar ik ben niet helemaal mee in hoeverre ge dat wél zijt. Ik krijg stilaan het gevoel dat ge qua geloof een atheist zijt maar het zelf nog niet beseft. Is geen probleem hoor. Die fase heeft bij mij bijna 3 jaar geduurd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() excuses |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Welke zonden worden precies vergeven? De erfzonde alleszins niet want Adam en Eva hebben nooit bestaan. Waarom enkel zij die bekeren? Ik accepteer geen mensenoffers. Dat gaat tegen mijn principes in. Een goede god had een betere manier kunnen vinden. Dus ik vat uw variant van christendom samen als: Christendom is uniek omdat, als ik een maagdelijk mensenoffer accepteer, mijn zonden vergeven worden? Correct? Verbeteringen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De meeste atheisten zijn agnostische atheisten. Het is immers onmogelijk te weten of god al dan niet bestaat. Beide termen hebben een andere lading. Een atheist verwerpt het geloof in god. Een atheist verwerpt ook het geloof dat god niet zou bestaan. Een atheist verwerpt geloof.
Argumentvormen uit deze link zijn uit den boze. de historische figuur Jezus Christus Laatst gewijzigd door Effect : 24 juni 2014 om 10:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hij maakt een aarde, dieren, mensen. Voor de hoeders van de planeet, stelt hij enkele gedragsregels op. Elke overtreding ervan is een zonde. Omdat er teveel zonde is in de wereld roeit hij alles uit met een vloedgolf en herbegint de wereld met de ark. Nadien laat hij 'zijn eigen zoon' sterven om ons te verlossen van alle zonden uit het verleden en mogen we naar de hemel als we vergiffenis vragen voor onze zonden. Wat is er zo erg aan die zonden? Waarom moeten we vergiffenis vragen? Als God houdt van alle mensen, waarom vergeeft hij ons dan niet uit eigen beweging? Is er werkelijk een archief dat alle zondes bij houdt zoals in talloze films en tekenfilms wordt getoond? Waarom is hij niet wat proactief hierin? En waarom wegen die zondes zo hard door? Wat maakt het god op zich uit dat we zondigen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij af of er ook maar iets in uw tekst staat dat uit een logische redenering volgt. ![]() De essentie heeft niets te maken met martelen, of je het weg laat of niet, het zal niets veranderen aan de essentie omdat het ervoor nooit de essentie is geweest. Uw zinnetje over die traditionele maagd en de vrouw van Jezus lijkt me eerder wartaal, meer uitleg graag dus! En als u inderdaad redeneert op de onlogische manier zoals u is het inderdaad een barbaarse praktijk! Maar aangezien uw redenring fout is , is het dus niet barbaars (martelen is barbaars, maar de essentie van de kruisweg is niet barbaars) Adam & Eva : zelf vindt ik erfzonde ook raar. Wat heeft bekeren met mensenoffers te maken? Inderdaad, ook tegen mijn principes, maar u heeft de essentie niet door, dus gelooft u niet omwille van iets dat niet de essentie is. Alsof je geen huis gaat kopen omdat de houten balken uit het dakgewelf gemaakt zijn onder kinderarbeid. over uw goede god die een betere manier kan vinden : "Als de mens zijn eigens gedachten nog niet kan doorgronden, hoe zou hij dan God kunnen begrijpen? Als u een detail unieker vindt dan de essentie, ga uw gang! U bent wel één ding vergeten : Het offer is verrezen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister
|
![]() Citaat:
agnosticisme/gnosticisme doelt vooral op de overtuiging van een persoon ofdat het mogelijk is om te weten dat goden al dan niet bestaan. theisme/atheisme doelt dan weer eerder op geloven ofdat goden bestaan ondanks dat je meent te weten dat ze bestaan of niet. Ik ben bvb een agnostic atheist: ik geloof niet dat goden bestaan maar ik geef toe dat ik het niet kan weten terwijl overtuigde gelovigen vaak zullen zeggen dat God(en) bestaan en dat ze weten dat hij bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ter vergelijking: ik betaal mijn hypotheekschuld aan de bank terug, om twee dagen later diezelfde bank te overvallen. Op het eind van de rit is er niets veranderd. Mijn schuld aan de bank is hetzelfde. De verrijzenis van Jezus maakt de hele kruisweg irrelevant. Dus ik vraag het opnieuw: Wat is de essentie van de kruisweg? Welke zonden worden precies vergeven? |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Als je enkel gaat zoeken waar er straatverlichting is, is de kans klein dat je je autosleutels terugvind.
|
![]() |
![]() |