![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En waar heb ik dat allemaal gezegd? Lees eerst eens wat ik in deze draad al postte en kom dan eens terug om de pseudo-intellectueel uit te hangen. "Emotie en ratio zijn geen tegenpolen." ... Knap zeg. Zelf bedacht? Proficiat. Ik zou er zelf nooit zijn op gekomen. ![]()
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb hier toevallig een boek van iemand die beweert dat intuïtie nuttig gebruikt kan worden bij het investeren. Hetzelfde zou men kunnen beweren van emoties. Investeren reduceren tot pure wiskunde lijkt me in ieder geval een onnodige beperking.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 19 juni 2015 om 13:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je bent nogal emotioneel, BigF
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() BigF... heeft wel ergens gelijk aangezien het merendeel van de emoties die spontaan optreden bij traden tot verkeerde beslissingen kunnen leiden. Bijvoorbeeld, niet kunnen toegeven te verliezen en dan een bodemloze put beginnen vullen. Daarom dat sommigen zich liever beperken tot formules. Ze vertrouwen zichzelf niet als het ware.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik beweer inderdaad dat een goeie belegger zijn emoties moet kunnen negeren. Maar als je wat verder gelezen hebt wist je dat ik niet bedoelde dat een belegger geen emoties mag hebben. Ik gaf voorbeelden genoeg over hoe emoties kunnen leiden tot verkeerde beslissingen.
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik zeg is: je kan je emoties niet negeren, want zonder emoties kun je geen beslissingen nemen. Zelfs al zou je het bewust proberen, er spelen altijd intuïtieve , emotionele zaken mee. Denken dat mensen op pure ratio keuze,s kunnen maken is onwetenschappelijke nonsens. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat is inderdaad ratio pur sang.
Want het is op dat moment dat de emoties bovenkomen (Gaat mijn aandeel niet nog verder stijgen? Vorige keer heb ik hier meer aan verdiend. Vorige keer heb ik te vroeg gekocht. Neem ik wel de juiste beslissing?...) en op dat moment zet ik die emoties liever opzij en hou mij aan de regels die ik me vooraf opgelegd heb. Ik denk dat je geen enkele belegger gaat vinden die dat geen goed idee vind. Leg regels op en hou je daaraan. En om je aan die regels te houden moet je je emoties al eens opzij kunnnen zetten ja. Dat is waar ik het in deze draad al een hele tijd over heb. Niet dat je een apatisch, in de diepte starend emotieloos wezen moet zijn om te kunnen beleggen.
![]() |
#131 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Dit is ook mijn positie. Op short selling wordt vooral graag afgegeven door bedrijven die hun slechte financiële beslissingen op een ander wensen te steken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat doe ik dan op het moment dat ik een aandeel verkoop omdat ik op een vooraf vastgesteld punt ben gekomen en niet toegeef aan de gedachte "Zou ik het toch niet houden? Misschien stijgt het nog wel door?" Ik heb op dat moment emoties (aandeel houden?) maar ik zet die even opzij omdat ik mij wil houden aan de regels die ik mezelf oplegde (aandeel verkopen!).
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, ik heb het over beleggen en over de momenten dat je daarbij je emoties even opzij moet zetten.
Jij hebt het over emoties en het feit dat die altijd meespelen. Ik zeg: ik zet op een bepaald moment mijn emoties opzij en verkoop mijn aandeel. Jij zegt: dat klopt niet want om je aandeel te verkopen moet je de beslissing nemen om dat aandeel te verkopen en elke beslissing is ingegeven door emoties. Leg het aan een psycholoog voor en die geeft jou gelijk. Leg het aan een belegger voor en die geeft mij gelijk. Maar deze draad ging wel over beleggen, niet over psychologie.
![]() |
#135 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Het is letterlijk onmogelijk om uw beslissingen niet te laten beïnvloeden door uw emoties. Het verschil dat wij linguïstisch maken tussen ratio en emoties bestaat niet in onze hersenen. Dat betekent niet dat geen van beide bestaan; integendeel, het betekent dat allebei altijd tegelijk bestaan en onlosmakelijk verbonden zijn. BigF denkt dat 'm zich daarvan kan vrijstellen want de cijfertjes zitten zogezegd in de 'externe' wereld, zich niet beseffende dat ze allemaal gefilterd zijn door zijn hersenen. Als hij denkt dat zijn beslissingen niet emotioneel beïnvloed zijn, draait hij zichzelf een rad voor de ogen. Naast het cijferwerk doen, moet ge ook leren op welke manier ze beïnvloed worden door uw denken, en wanneer ge moet stoppen of niet. Mijn opmerking werd feitelijk gemaakt na ne gansen dag van heen en weer traden. Goed geboerd maar op 't einde van den dag geraakt ge uitgeput en maakt ge fouten; dat is waarom ge moet leren te stoppen en weten waar uw limieten liggen. Maar ochottekes, BigF heeft daar gene last van want hij plaatst eens stops wanneer hij naar buiten gaat. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is nu net wat ik al heel deze draad lang probeer te vertellen. Weet waar uw limieten liggen en hou je daaraan. Hoe moeilijk dat emotioneel ook mag zijn. Blij dat je even bevestigt.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 19 juni 2015 om 14:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Beleggers die zeggen dat ze geen last hebben van emoties zijn als topsporters die beweren geen last te hebben van pijn: leugenaars. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De basis is alleen niet hetzelfde als de uitkomst van een beslissing. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Ge vindt dat zelf niet een tikkeltje vooringenomen en arrogant? Ge denkt dat ge nog respectvolle antwoorden verdient wanneer ge u zo gedraagt? |
|
![]() |
![]() |