Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet een B-attest bindend zijn of niet ?
Ja 4 21,05%
Neen 15 78,95%
Geen idee 0 0%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 augustus 2015, 16:01   #121
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Vlijmscherp. Zoals iedere werknemer mag een leerkracht ook wel eens toegeven ongelijk te hebben. bij uitbreiding een klassenraad.
Binnen het onderwijs ligt dit nog steeds gevoelig.
Ouders zijn niet per definitie dommekloten. Pedagogie, opvoeding is niet het alleenrecht van schoolmeesters. Die tijd is al lang voorbij.
Ondertussen word je als ouder, ook al ben je 54 zoals ik, tijdens infoavonden nog steeds geconfronteerd met een of andere leerkracht die de zedenpreker wilt uithangen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 16:13   #122
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Als B-attesten mogen worden betwist door ouders of leerling dan is het duidelijk dat het Departement Onderwijs niet recht in de schoenen staat.
Er bestaat inderdaad iets zoals het C-attest. Een attest waarmee je per definitie tegenwind mag verwachten.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 19:28   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Post eens een voorbeeld.
Rare vraag, daar het document vol ermee staat. Kijk bijvoorbeeld eens naar bladzijde 19 met betrekking tot het A-attest.

U echter verwacht in zo'n document iets wat niet kan opgaan in die complexe materie. Een vak als Nederlands of Frans zal bijvoorbeeld een groter gewicht krijgen bij een leerling die moderne talen volgt, dan bij iemand van de richting wetenschappen. Je kan dan ook niet zomaar met cijfermatige criteria afkomen. Daarom ook is er een klassenraad die oordeelt en geen computerprogramma.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 19:30   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Als B-attesten mogen worden betwist door ouders of leerling dan is het duidelijk dat het Departement Onderwijs niet recht in de schoenen staat.
Er bestaat inderdaad iets zoals het C-attest. Een attest waarmee je per definitie tegenwind mag verwachten.
Ieder attest kan door de ouders aangevochten worden. Dan start er een beroepsprocedure, maar dat wil nog niet zeggen dat de ouders hun gelijk halen. Het is een daartoe aangegeven beroepscommissie die alle gegevens verzamelt, alle partijen hoort en vervolgens oordeelt.

Vorig jaar waren er in onze middelbare afdeling betwistingen bij drie leerlingen van het zesde jaar. In alle drie de gevallen werd het oordeel van de klassenraad bevestigd.
Oud 31 augustus 2015, 19:33   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Je maakt hier trouwens de fout die velen maken: je kijkt terug naar hoe het in JOUW tijd gebeurde, en becommentarieert dat. Maar da's niet meer hoe er vandaag wordt gedelibereerd. Je zit een systeem aan te klagen dat véél dichter lag tegen wat je als oplossing biedt dan het huidige systeem. Vroeger (en daar moet je écht geen 15 jaar voor terug gaan) delibereerde men namelijk grotendeels puur op basis van cijfers: zoveel buizen een B, zoveel een C, kous af. Dat stond gewoonlijk niet expliciet op papier, en verschilde van school tot school, maar er werd wel degelijk erg vaak zo gewerkt. En dat werkte niet.
Juist. Komt daar nog bij dat de klassenraad nu wettelijk verplicht is haar oordeel te motiveren. Een B- of C-attest zonder die motivatie kan gewoonweg niet. Als er louter op cijfers zou worden be- en geoordeeld, is er geen enkele reden dat de wet die motivering eist.
Oud 31 augustus 2015, 19:36   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Inderdaad.
Ik heb al eens jaar overgedaan omdat ik een B-attest voor wiskunde kreeg, terwijl ik op het einde van het jaar in het totaal nog 55% voor dat vak had.

Ik weet niet wat voor subjectieve emo-bedoening de deliberatie is geweest maar er was totaal geen begrip dat ik voor de examens altijd geslaagd was en voor gewone proeftesten meer gebuisd.

Maar 55% zag er voor mij als leerling tamelijk geslaagd uit, begrijp je.
Niet noodzakelijk. Een leerling in de richting Humane Wetenschappen zal inderdaad bij zo'n cijfers als geslaagd worden aanzien. Bij iemand die de sterke wiskunde volgt, kan zo'n cijfer wel tot de nodige vraagtekens leiden. Komt daar nog bij dat de klassenraad ook de evolutie van het vak over het jaar zal meenemen in het oordeel. Misschien was er over de verschillende trimester een daling. Het zijn allemaal factoren die mee worden genomen, waardoor je geen computerprogramma kan laten bepalen of iemand A, B of C haalt.
Oud 31 augustus 2015, 19:37   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Een B-attest volgt altijd na een subjectieve emo-bedoening van de leerkrachten.

Ik heb het zelf meegemaakt en blijf dus tegen oppressie, hoor.
Onzin, ieder B-attest moet, zoals bij wet voorgeschreven, gemotiveerd worden. En "ze was heel het jaar een lastige leerling" is geen gegronde motivering.
Oud 31 augustus 2015, 19:41   #128
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het merendeel van de betwistingen die gewonnen worden door de ouders gaat over procedure of vormfouten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 19:42   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een objectief en eerlijk systeem. Ik stel net dat leerkrachten in een klassenraad dat NIET kunnen inschatten: onderscheid meer tussen luiheid, demotivatie en desinteresse aan de ene, en intellectuele capaciteiten en groeimogelijkheden aan de andere kant. Daarom moet dat stoppen.
Meer dan ooit kunnen leraren dat inschatten. Alleen al omdat er tegenwoordig informatie verzameld wordt. In tegenstelling tot vroeger zijn er nu meerdere malen per jaar oudercontacten en ouderavonden. Er is ook de noodzaak van de permanente evaluatie in het geheel alsook de doorwegende rol van de vaardigheden tijdens het jaar.

Vroeger was het heel simpel: als ouder ging je tweemaal naar school. Ergens bij het eerste rapport en op het einde van de schooljaar. Voor het overige was er weinig communicatie. Nu is er wel heel veel doorstroming van ouders naar leraren en omgekeerd.

Alle informatie wordt daarenboven tegenwoordig ook gerepertorieerd. Dat zijn allemaal elementen die worden meegenomen bij het oordeel van een klassenraad.
Oud 31 augustus 2015, 19:43   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het merendeel van de betwistingen die gewonnen worden door de ouders gaat over procedure of vormfouten.
Inderdaad, ik heb weet van een school waar de motivering van het attest nog steeds niet gebeurde. Die hebben natuurlijk het deksel op de neus gekregen. En niet een beetje.
Oud 31 augustus 2015, 19:43   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eigenlijk zou men die ganse ASO opleidung moeten uniformiseren. Op de Univ begin je toch van nul.
"Uniformiseren"? Op welke wijze? Met welk doel?
Oud 31 augustus 2015, 19:45   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De cijfers (eindresultaat na een test, proef, examen) kunnen enkel een indicatie zijn of je het vak aankan of niet.
"... kunnen..." Soms zijn bepaalde leerlingen gewoon lui - vooral een aantal jongens gaan door die slungelachtige fase - en presteren zwaar onder hun kunnen. Dan kan je als klassenraad zo'n leerling een kans geven. Bij het attest wordt dat dan ook gemotiveerd en dat zorgt er dan ook voor dat die leerling tegen de muur zal aanlopen als hij zich niet herpakt.
Oud 31 augustus 2015, 19:46   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De klassenraad neemt een geslaagde leerling keuzes af. Dat is het probleem. Ze moet daarmee ophouden.
Soms is dat echt wel noodzakelijk. In het belang van het kind.
Oud 31 augustus 2015, 19:47   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Subjectieve en oneerlijke brol waarbij leerlinngen willekeurig worden behandeld.
Dat is slechts de vrucht van uw fantasie en uw vooroordelen. Ik gaf al aan dat ieder attest, iedere clausulering gemotiveerd moet - jawel, "moet" - worden.
Oud 31 augustus 2015, 19:49   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kort intermezzo: ik zat in het vrome net.

Mijn kinderen zullen NOOIT of te nimmer daar terecht komen. Ik kreeg pintjes voorgeschoteld op mijn 13de van de priester-leraar latijn/godsdienst. Leerkrachten stonden dronken voor de klas. Machtsmisbruik was schering en inslag. Pesten tussen leerkrachten was bon ton, ik heb ooit een volledig lesuur verspild aan het uitdenken van een hypothetisch moordplan voor een collega leerkracht.

Een leerkracht stond ooit op de voorpagina van HBVL met het coca cola schandaal in die tijd. Collegas hebben dat uitgeknipt, gekopieerd en opgehangen over de hele school, natuurlijk na photoshop en grappige/beledigende bijwerking.

Excuseer mij voor 0 % vertrouwen in het gros van de leerkrachten.
Wel, als onderwijzer in dat "vrome net", herken ik nu eens niets van wat u schijnbaar als typerend voor dat net neerpent. Niets.

Ongetwijfeld zit er wel eens een haar tussen de boter, net zoals niet alle collega's even gemakkelijk door dezelfde deur kunnen, maar dat is nu eenmaal bij ieder werk het geval.
Oud 31 augustus 2015, 19:51   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zijn leerkrachten die hun kinderen naar een andere school sturen dan waar ze lesgeven. Veelzeggend.
Wat toch normaal is...? Of stuurt u uw eigen kinderen dan automatisch naar een BSO-school als u les geeft in het BSO?
Oud 31 augustus 2015, 19:52   #137
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"Uniformiseren"? Op welke wijze? Met welk doel?
Gewoon 1 richting die alles omvat.

Niks wat je in het ASO leert is absoluut noodzakelijk voor hogere studies (behalve hersenen hebben en ze kunnen gebruiken).

Leerlingen hebben bij de keuze van hun ASO richting meestal geen benul van wat ze willen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2015, 19:53   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Al die "wij weten wat goed voor U is en gij niet" betutteling dient maar voor 1 zaak: het belang van de dwingeland, in dit geval gans de reutemeteut van het kieken van een leerkracht tot aan de minister van onderwijs.
Als u de toepassing van de expertise van de leraren als "betutteling" en "dwingelandij" aanziet, lijkt het me beter dat u dan een eigen pakket samenstelt. Het is dan meer dan logisch dat uw kinderen thuisonderwijs volgen.
Oud 31 augustus 2015, 19:56   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Gewoon 1 richting die alles omvat.

Niks wat je in het ASO leert is absoluut noodzakelijk voor hogere studies (behalve hersenen hebben en ze kunnen gebruiken).

Leerlingen hebben bij de keuze van hun ASO richting meestal geen benul van wat ze willen.
Alles? In het eerste jaar dus ook houtbewerking, elektriciteit, Latijn, SEI, Frans, Duits, Engels... Alles in een grote pot?

Het resultaat zal zijn dat er enorme frustraties ontstaan: intellectueel zwakke leerlingen zullen zich na een paar maanden al hopeloos verloren voelen en de sterkere worden niet uitgedaagd. In zo'n heterogene klas zal je wel deels verschillende lespakketten kunnen uitwerken, maar je kan een klas niet blijven onderverdelen.

Je oriënteert leerlingen veel beter naar wat ze graag doen en ook goed kunnen. Bepaalde zaken blijken trouwens heel vlug. Al van in de lagere school en dat is iets wat ik uit ervaring nu eenmaal meemaakt.
Oud 31 augustus 2015, 19:58   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar jij kan wel kiezen of je daar langs gaat. Als klant heb je een bepaalde macht: jij bepaalt waar je je centen uitgeeft.

Bij een school: not so much. Ik woon op het platteland: ik heb niet zo veel keuze kwa (middelbare) scholen. En als je daar als leerling binnenstapt, heb je ook geen enkele invloed op de kwaliteit die je krijgt.

Een leerkracht die het bont maakt, en mijn kind dus letterlijk een jaar doet verliezen voor een bepaald vak, daar kan je als ouder niks tegen doen.

Zeg mij eens, wat kan je als ouder doen als je vindt dat een leerkracht zijn werk niet goed doet ?

Ik weet het antwoord: niks. Je mag zijn salaris wel betalen via je belastingen, maar dat is ook alles.
Uw antwoord lijkt nergens naar, daar u eerder hebt aangegeven wel een keuze te hebben. In enkele vorige berichten benadrukte u dat u uw kinderen niet naar het katholieke net wilt zenden.

Als je vindt dat een leraar zijn werk niet goed? Heel eenvoudig: je contacteert de directeur. Hij draagt immers de pedagogische verantwoordelijkheid.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be