Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 december 2015, 17:49   #121
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Voor ik een vennootschap had.
Ik deed mijn aangifte via boekhouder natuurlijk.
Alle kosten af..1'360'000 bfr inkomsten.
Nadien de rekening
500'000 belastingen.
500'000 rsz opleg
En nog wat kleinere aanpassingen want ik had teveel verdiend.
Oké 1'360'000 - 2*500'000 = 360'000 netto
Dat was dus 1 miljoen belastingen samen met 2 verschillende namen.
Te betalen binnen de 8 weken.

Ik kon evengoed een jaar op de dop staan dus.
Uw RSZ-bijdrage is een kost. Ge betaalt daarop geen belastingen. Zoals gij het voorstelt telt ge RSZ 2x.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 17:53   #122
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker weten dat dit klopt.

Jonge mensen kennen dat niet denk ik.
Het mooie daaraan was, dat ik daar 3 maanden later vertrokken ben, omdat ik die opslag moest nemen, omdat het een sectoriële overeenkomst was.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 17:54   #123
coro
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Voor ik een vennootschap had.
Ik deed mijn aangifte via boekhouder natuurlijk.
Alle kosten af..1'360'000 bfr inkomsten.
Nadien de rekening
500'000 belastingen.
500'000 rsz opleg
En nog wat kleinere aanpassingen want ik had teveel verdiend.
Oké 1'360'000 - 2*500'000 = 360'000 netto
Dat was dus 1 miljoen belastingen samen met 2 verschillende namen.
Te betalen binnen de 8 weken.

Ik kon evengoed een jaar op de dop staan dus.
Foute boekhouder en foute bedrijfsleider. Zoveel is duidelijk!
coro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 december 2015, 19:48   #124
hamac

hamac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coro Bekijk bericht
Als je iets wil verduidelijken stel ik voor dat je je voortaan baseert op FEITEN en niet op hypothetische en absurde voorbeelden. Sleur er dus in het vervolg geen 30% schijf op 25000 euro bij als dit niet bestaat. Zo maak je het niet alleen ridicul maar, erger nog, onduidelijker dan het al was.
Wat is er nu moeilijk om op basis van wetgeving jouw punt duidelijk te maken?
Omdat een principe uitleggen vaak makkelijker is aan de hand van een fictief voorbeeld, dan bestaande wetgeving, tiens.
Voor mij was het althans duidelijk.
Oud 24 december 2015, 20:19   #125
Drosamadaris
Minister

Standaard

Veel blabla en weinig boemboem uiteindelijk. Niks meer dan goedkope excuses die moeten maskeren dat je in België ridicuul belast wordt, zonder er ook maar een iets voor terug te krijgen.

Of toch, je krijgt het gezaag van de goegemeente die zelf amper iets betaalt, die zit te janken dat anderen meer moeten betalen. België, het land waar de top 10% opdraait voor 45% van de fiscale inkomsten en waar de top 30% opdraait voor 80% van de fiscale inkomsten. En dan nog is het ni genoeg voor de resterende 70%. Je moet wel gek zijn om daar te blijven.
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 01:09   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Foute boekhouder en foute bedrijfsleider. Zoveel is duidelijk!
Nee niet echt.
Het is gewoon slachtoffer zijn van een snel groeiend bedrijf.
Oud 25 december 2015, 01:13   #127
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Uw RSZ-bijdrage is een kost. Ge betaalt daarop geen belastingen. Zoals gij het voorstelt telt ge RSZ 2x.
Je betaalt geen belasting op uw rsz.
De rsz is belasting op uw belastbaar inkomen.
Het staat er toch duidelijk op?
13,07 voor werknemers en 22% voor zelfstandigen.

Dat is niet op de vis van de supermarkt he?

Ergens is dat voor velen niet zo duidelijk zie ik.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 december 2015 om 01:20.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 10:47   #128
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Doe aub de moeite om te LEZEN!!! Het gaat hier over het BELASTBAAR bedrag!
Met welk woord heb je moeilijkheden?
Met u mentaliteit
Bollywood is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 14:32   #129
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
En toch klopt die redenering als een bus. Zelf ooit opslag geweigerd omdat ik door een opslag van 5 Bfr per uur 1100 Bfr per maand minder had.
Kan niet. Als je door een euro extra in een hogere belastingschijf terechtkomt, zal enkel die euro belast worden aan dat hogere tarief. De rest blijft belast aan lagere tarieven.

Stel je verdient € 20.600:
De eerste €8 680 wordt belast aan 25% (onder aftrek van belastingvrije som).

12.360 - 8.680 wordt belast aan 30%

20.600 - 12.360 wordt belast aan 35%.

Als je nu een euro opslag krijgt, verdien je 20.601 euro. Resultaat:

20.601 - 20.600 wordt belast aan 40% (slechts de ene euro extra wordt dus belast aan 40%).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 25 december 2015 om 14:37.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 14:33   #130
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

En degene die u heeft wijsgemaakt die opslag te weigeren, zal achteraf eens goed hebben gelachen.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 15:31   #131
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Kan niet. Als je door een euro extra in een hogere belastingschijf terechtkomt, zal enkel die euro belast worden aan dat hogere tarief. De rest blijft belast aan lagere tarieven.

Stel je verdient € 20.600:
De eerste €8 680 wordt belast aan 25% (onder aftrek van belastingvrije som).

12.360 - 8.680 wordt belast aan 30%

20.600 - 12.360 wordt belast aan 35%.

Als je nu een euro opslag krijgt, verdien je 20.601 euro. Resultaat:

20.601 - 20.600 wordt belast aan 40% (slechts de ene euro extra wordt dus belast aan 40%).
Nee dat is niet zo.
Louter theoretisch wel.
Je word belast in de schijf van inkomen.

Destijds heb ik nog voorgehad dat ik meer verdiende netto in de maanden dat ik geen overuren en weekeinden deed dan de maanden dat ik ze wel deed.
Louter aan die schalen ligt dat.

Polen bv heeft 2 belasting schalen. 19 en 38% naargelang inkomen.
Rusland 1 van 12%.
Enz.

Maar hebben jullie dan zelf geen werk en inkomens ervaringen dat jullie dat niet zelf weten?

Want het begint er op te lijken zo te merken aan de antwoorden

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 december 2015 om 15:37.
Oud 25 december 2015, 16:38   #132
demonen
Banneling

Standaard

De personenbelasting is een inkomstenbelasting die iedere rijksinwoner (=belastingplichtige) behoort te betalen op het totale jaarinkomen. Hiervoor komen alle inkomsten. Een rijksinwoner is géén belg. Een rijksinwoner voldoet aan één van deze tweecriteria:
1.Iemand die zijn hoofdverblijfplaats heeft in België
2.Iemand die zijn zetel van fortuin in België heeft
Een belastingplichtige zal in België belast worden op zijn wereldwijd inkomen. De jaarinkomsten vormen de belastbare basis. Dit zijn dus zowel de Belgische inkomsten als inkomsten verkregen in het buitenland. Sommige buitenlandse inkomsten kunnen vrijgesteld zijn met een progressiebehoud. (Een element valt buiten deze tekst.)

Het belastbaar inkomen wordt onderverdeeld in 4 type inkomsten:
1.Beroepsinkomsten
2.Roerend inkomsten
3.Onroerend inkomsten
4.Diverse inkomsten

We betalen onze belastingen tijdens het aanslagjaar. Het aanslagjaar belast de inkomens verkregen gedurende het belastbaar tijdperk waarop ze slaat. Het aanslagjaar volgt 1 jaar na het belastbaar tijdperk.

Vb.: “Voor het aanslagjaar 2014 betaalde we belastingen op de inkomsten uit het belastbaar tijdperk 2013
De PB is een progressieve belasting, dat wil zeggen dat naarmate u meer inkomsten verkrijgt u meer belastingen zult betalen. Toch, we zouden niet in België wonen als daar geen uitzonderingen op bestaan. Sommige inkomsten zullen binnen de PB aan een enkelvoudig tarief belast worden hiervoor denken we bijvoorbeeld aan de belasting op de verkregen meerwaarde bij verkoop van een onroerend goed (valt buiten deze uiteenzetting). Andere inkomsten zullen zelfs volledig worden vrijgesteld van deze belasting zoals inkomsten van EU-ambtenaren. Ten laatste zullen inkomsten verkregen in landen waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft ook vrijgesteld worden van deze belasting mits een progressiebehoud (eens te meer dit valt buiten deze korte uiteenzetting).
Belastingen werken in schijven

Onze progressieve PB bestaat uit 5 schijven: 25%, 30%, 40%, 45% en 50%. In de tabel hieronder ziet u een tabel van de schijven en hun verschillende grensbedragen voor aanslagjaar 2014. Let op zoals alle bedragen worden deze bedragen ieder jaar geïndexeerd en dus zullen deze bedragen anders zijn voor aanslagjaar 2015!

Nu denken mensen misschien met een jaarinkomen van 40 000 EUR dat zij 50% belastingen betalen. Laat mij u gerust stellen, dat doet u niet. U betaalt slechts op een deel van dat inkomen een belasting met een tarief van 50%. Een voorbeeld zal het misschien duidelijker maken. We stellen even dat u 40 000 EUR verdient en we gaan nu berekenen hoeveel belastingen u zal betalen.

8 590 * 0,25 = 2 147,5

12 220 – 8 590 = 3 630 * 0,30 = 1 089

20 370 – 12 220 = 8 150 * 0,40 = 3 260

37 330 – 20 370 = 16 960 *0,45 = 7 632

40 000 – 37 330 = 2 670 * 0,50 = 1 335

ð 2 147,5 + 1 089 + 3 260 + 7 632 + 1 335 = 12 203,5 EUR

Dus we betalen, indien we alle belastingverminderingen buiten beschouwing houden, een belasting op dit jaarinkomen ter waarde van 12 203,5 EUR. Dat is natuurlijk geen 50%, want dan zou dat 20 000 EUR moeten zijn! U betaalt slechts op 2 670 EUR een belasting met een tarief van 50%.

Natuurlijk is die 12 203,5 EUR absoluut niet het bedrag dat u moet betalen aan vadertje staat. Iedere belastingplichtige in dit land heeft recht op de zogenaamde belastingvrije som.

Natuurlijk is dit niet de enige berekening die u moet maken om te weten wat uw belastingen te weten. Een tweede stap is de belastingvrije som te bepalen. Iedere belastingplichtige heeft recht op een belastingvrije som. Deze som wordt verhoogd indien u alleenstaande ouder of zwaar gehandicapt bent en/of met een bedrag afhankelijk hoeveel personen die u fiscaal ten laste hebt.

In het voorbeeld was er spraken van een belastbaar inkomen van 40 000 EUR, dit is uiteraard veel meer dan 26 270 EUR dus heeft deze belastingplichtige recht op een belastingvrije som van 6 990 EUR. We gaan er even vanuit dat deze persoon aan alleenstaande is zonder enige persoon ten laste. Deze persoon heeft geen recht op een verhoging van zijn belastingvrije som.

Let op velen denken dat de belastingvrije som integraal wordt afgetrokken van zijn belastingen. Dit gebeurt echter niet! We berekenen eerst de belastingen op de belastingvrije som.

6 990 * 0,25 = 1 747,5.

Dit bedrag wordt integraal afgetrokken van de belastingen in dit geval:

12 203,5 – 1 747,5 = 10 456 EUR.

Nu weten we eindelijk hoeveel belastingen deze alleenstaande met een belastbaar inkomen van 40 000 EUR moet betalen. Hij betaalt uiteindelijk 10 456 EUR aan vadertje staat.

Zou u niet veel meer tevreden zijn indien de fiscale koterij vervangen wordt door een verlaging van de belastingtarieven in België waardoor u veel minder tijd moet besteden aan het invullen van uw belastingbrief?

Fiscale koterij

Natuurlijk zouden veel Belgen dit niet graag horen dus zijn er veel, erg veel zaken ofwel een aftrekbare kost ofwel volledig belastingvrij, dit wordt de fiscale koterij genoemd. Het effect van de fiscale koterij merkt u ieder jaar als u uw belastingbrief goed bestudeerd. Ieder jaar verdwijnen er weliswaar enkele vakjes die u moet/kunt invullen, maar ieder jaar komen er ook nieuwe vakjes bij. Helaas voor u het aantal vakjes dat er bijkomen is altijd hoger dan het aantal vakjes die verdwijnen.

Hebt u recht op een vrijstelling of een belastingaftrek dat kan deze tekst helaas niet voor u bepalen. Het al dan niet recht hebben, wordt bepaald op verschillende factoren die vooral vat hebben op zaken die u eigen zijn aan uw unieke situatie. Indien u meer wil weten waar u recht op heb, raad ik u aan om advies in te winnen bij een erkend fiscalist of boekhouder. Zij zullen u graag met raad en daad helpen u minder belastingen doen betalen.

Om dit stukje verwarring af te sluiten wil ik u graag deze vraag stellen: Zou u niet veel meer tevreden zijn indien de fiscale koterij vervangen wordt door een verlaging van de belastingtarieven in België waardoor u veel minder tijd moet besteden aan het invullen van uw belastingbrief?

Tot slot

U mag natuurlijk ook niet vergeten dat u gedurende het jaar reeds voorafbetalingen hebt afgedragen aan de staat in de vorm van de bedrijfsvoorheffing een van de vele bedragen die uw werkgever inhoud op uw loon om door te storten aan de fiscus. Deze bedrijfsvoorheffing wordt natuurlijk integraal afgetrokken van de nog te betalen belastingen.

Ik wil nog ten laatste benadrukken dat het voorbeeld hier slechts illustratief bedoeld is om de essentie van de personenbelasting uit te leggen. Dit voorbeeld benadert de realiteit absoluut niet gelet op de fiscale koterij

http://newsmonkey.be/article/33850
demonen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 18:03   #133
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door demonen Bekijk bericht
De personenbelasting is een inkomstenbelasting die iedere rijksinwoner (=belastingplichtige) behoort te betalen op het totale jaarinkomen. Hiervoor komen alle inkomsten. Een rijksinwoner is géén belg. Een rijksinwoner voldoet aan één van deze tweecriteria:
1.Iemand die zijn hoofdverblijfplaats heeft in België
2.Iemand die zijn zetel van fortuin in België heeft
Een belastingplichtige zal in België belast worden op zijn wereldwijd inkomen. De jaarinkomsten vormen de belastbare basis. Dit zijn dus zowel de Belgische inkomsten als inkomsten verkregen in het buitenland. Sommige buitenlandse inkomsten kunnen vrijgesteld zijn met een progressiebehoud. (Een element valt buiten deze tekst.)

Het belastbaar inkomen wordt onderverdeeld in 4 type inkomsten:
1.Beroepsinkomsten
2.Roerend inkomsten
3.Onroerend inkomsten
4.Diverse inkomsten

We betalen onze belastingen tijdens het aanslagjaar. Het aanslagjaar belast de inkomens verkregen gedurende het belastbaar tijdperk waarop ze slaat. Het aanslagjaar volgt 1 jaar na het belastbaar tijdperk.

Vb.: “Voor het aanslagjaar 2014 betaalde we belastingen op de inkomsten uit het belastbaar tijdperk 2013
De PB is een progressieve belasting, dat wil zeggen dat naarmate u meer inkomsten verkrijgt u meer belastingen zult betalen. Toch, we zouden niet in België wonen als daar geen uitzonderingen op bestaan. Sommige inkomsten zullen binnen de PB aan een enkelvoudig tarief belast worden hiervoor denken we bijvoorbeeld aan de belasting op de verkregen meerwaarde bij verkoop van een onroerend goed (valt buiten deze uiteenzetting). Andere inkomsten zullen zelfs volledig worden vrijgesteld van deze belasting zoals inkomsten van EU-ambtenaren. Ten laatste zullen inkomsten verkregen in landen waarmee België een dubbelbelastingverdrag heeft ook vrijgesteld worden van deze belasting mits een progressiebehoud (eens te meer dit valt buiten deze korte uiteenzetting).
Belastingen werken in schijven

Onze progressieve PB bestaat uit 5 schijven: 25%, 30%, 40%, 45% en 50%. In de tabel hieronder ziet u een tabel van de schijven en hun verschillende grensbedragen voor aanslagjaar 2014. Let op zoals alle bedragen worden deze bedragen ieder jaar geïndexeerd en dus zullen deze bedragen anders zijn voor aanslagjaar 2015!

Nu denken mensen misschien met een jaarinkomen van 40 000 EUR dat zij 50% belastingen betalen. Laat mij u gerust stellen, dat doet u niet. U betaalt slechts op een deel van dat inkomen een belasting met een tarief van 50%. Een voorbeeld zal het misschien duidelijker maken. We stellen even dat u 40 000 EUR verdient en we gaan nu berekenen hoeveel belastingen u zal betalen.

8 590 * 0,25 = 2 147,5

12 220 – 8 590 = 3 630 * 0,30 = 1 089

20 370 – 12 220 = 8 150 * 0,40 = 3 260

37 330 – 20 370 = 16 960 *0,45 = 7 632

40 000 – 37 330 = 2 670 * 0,50 = 1 335

ð 2 147,5 + 1 089 + 3 260 + 7 632 + 1 335 = 12 203,5 EUR

Dus we betalen, indien we alle belastingverminderingen buiten beschouwing houden, een belasting op dit jaarinkomen ter waarde van 12 203,5 EUR. Dat is natuurlijk geen 50%, want dan zou dat 20 000 EUR moeten zijn! U betaalt slechts op 2 670 EUR een belasting met een tarief van 50%.

Natuurlijk is die 12 203,5 EUR absoluut niet het bedrag dat u moet betalen aan vadertje staat. Iedere belastingplichtige in dit land heeft recht op de zogenaamde belastingvrije som.

Natuurlijk is dit niet de enige berekening die u moet maken om te weten wat uw belastingen te weten. Een tweede stap is de belastingvrije som te bepalen. Iedere belastingplichtige heeft recht op een belastingvrije som. Deze som wordt verhoogd indien u alleenstaande ouder of zwaar gehandicapt bent en/of met een bedrag afhankelijk hoeveel personen die u fiscaal ten laste hebt.

In het voorbeeld was er spraken van een belastbaar inkomen van 40 000 EUR, dit is uiteraard veel meer dan 26 270 EUR dus heeft deze belastingplichtige recht op een belastingvrije som van 6 990 EUR. We gaan er even vanuit dat deze persoon aan alleenstaande is zonder enige persoon ten laste. Deze persoon heeft geen recht op een verhoging van zijn belastingvrije som.

Let op velen denken dat de belastingvrije som integraal wordt afgetrokken van zijn belastingen. Dit gebeurt echter niet! We berekenen eerst de belastingen op de belastingvrije som.

6 990 * 0,25 = 1 747,5.

Dit bedrag wordt integraal afgetrokken van de belastingen in dit geval:

12 203,5 – 1 747,5 = 10 456 EUR.

Nu weten we eindelijk hoeveel belastingen deze alleenstaande met een belastbaar inkomen van 40 000 EUR moet betalen. Hij betaalt uiteindelijk 10 456 EUR aan vadertje staat.

Zou u niet veel meer tevreden zijn indien de fiscale koterij vervangen wordt door een verlaging van de belastingtarieven in België waardoor u veel minder tijd moet besteden aan het invullen van uw belastingbrief?

Fiscale koterij

Natuurlijk zouden veel Belgen dit niet graag horen dus zijn er veel, erg veel zaken ofwel een aftrekbare kost ofwel volledig belastingvrij, dit wordt de fiscale koterij genoemd. Het effect van de fiscale koterij merkt u ieder jaar als u uw belastingbrief goed bestudeerd. Ieder jaar verdwijnen er weliswaar enkele vakjes die u moet/kunt invullen, maar ieder jaar komen er ook nieuwe vakjes bij. Helaas voor u het aantal vakjes dat er bijkomen is altijd hoger dan het aantal vakjes die verdwijnen.

Hebt u recht op een vrijstelling of een belastingaftrek dat kan deze tekst helaas niet voor u bepalen. Het al dan niet recht hebben, wordt bepaald op verschillende factoren die vooral vat hebben op zaken die u eigen zijn aan uw unieke situatie. Indien u meer wil weten waar u recht op heb, raad ik u aan om advies in te winnen bij een erkend fiscalist of boekhouder. Zij zullen u graag met raad en daad helpen u minder belastingen doen betalen.

Om dit stukje verwarring af te sluiten wil ik u graag deze vraag stellen: Zou u niet veel meer tevreden zijn indien de fiscale koterij vervangen wordt door een verlaging van de belastingtarieven in België waardoor u veel minder tijd moet besteden aan het invullen van uw belastingbrief?

Tot slot

U mag natuurlijk ook niet vergeten dat u gedurende het jaar reeds voorafbetalingen hebt afgedragen aan de staat in de vorm van de bedrijfsvoorheffing een van de vele bedragen die uw werkgever inhoud op uw loon om door te storten aan de fiscus. Deze bedrijfsvoorheffing wordt natuurlijk integraal afgetrokken van de nog te betalen belastingen.

Ik wil nog ten laatste benadrukken dat het voorbeeld hier slechts illustratief bedoeld is om de essentie van de personenbelasting uit te leggen. Dit voorbeeld benadert de realiteit absoluut niet gelet op de fiscale koterij

http://newsmonkey.be/article/33850
Klopt schijnbaar maar klopt niet.
Op berekening van 40000 gaan eerst iets meer dan 7000€ rsz in aftrek en betaalt u circa 12000€ belastingen nadien.
Wat dus overeenkomt met de schaal van dat bedrag. Zijnde 40%
Wat overeenkomt met circa 1800€ netto in de maand.
Complex he?

Tegen dat een mens hier een deftig netto loon kan hebben moet je al wat doen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 december 2015 om 18:08.
Oud 25 december 2015, 18:08   #134
4x10E6
Eur. Commissievoorzitter

4x10E6's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de panda en de os Bekijk bericht
We hebben PandaSos, Jack, de os en Demonen, de ezel.
.. zalig kerstfeest , kleine ..

#InDeWetStraatDansenDeDwergen #EsLebeZelzate
4x10E6 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 19:48   #135
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Klopt doch dit blijft schandalig. In onze buurlanden ligt het barema voor het maximumtarief hoger en daar betaalt men dan bovendien nog veel minder bedrijfsvoorheffing en meestal ook minder BTW e.d. 38850 euro is omgerekend naar maandloon (rekening houdend met een 13e maand, een kleine bonus (ik zal een half maandloon nemen) e.d.) ongeveer een maandbrutowedde van 2870 euro. Daarbij nog in rekening brengen dat zaken zoals de 13e maand en bonus 'bijzonder' belast worden aan meer dan 50% voor het volledige bedrag.

Hoe veel heeft iemand met pakweg 3000 euro bruto/maand netto? zijn dat nu echt grootverdieners die het verdienen dat een deel van hun loon voor 50% wordt afgeroomd en dan zijn er nog mensen verbaasd dat er zo veel bedrijfswagens zijn

Als het klopt dat iedereen + 2800 euro bruto 50% moet betalen op dit merendeel, is dit een belasting op licentiaten of masters.
Of op bachelors die zich opwerken.
Maw een belasting op intelligentie, wilskracht enzovoorts of voor de betere middenklasse die ook voor haar kinderen een goede toekomst wil.

Laatst gewijzigd door Paddenstoel : 25 december 2015 om 19:48.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2015, 20:14   #136
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddenstoel Bekijk bericht
Als het klopt dat iedereen + 2800 euro bruto 50% moet betalen op dit merendeel, is dit een belasting op licentiaten of masters.
Of op bachelors die zich opwerken.
Maw een belasting op intelligentie, wilskracht enzovoorts of voor de betere middenklasse die ook voor haar kinderen een goede toekomst wil.
Ja maar die hebben dan ook een deel loon via groepsverzekering, bedrijfswagen en maaltijdcheque.

Of hoe meer je verdient, hoe meer je legaal zwart krijgt.
Of zullen we het voor hun "grijze zone" noemen?

België...wetten voor rijken en plichten voor armen!

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 december 2015 om 20:16.
Oud 25 december 2015, 20:21   #137
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doremi Bekijk bericht
Klopt doch dit blijft schandalig. In onze buurlanden ligt het barema voor het maximumtarief hoger en daar betaalt men dan bovendien nog veel minder bedrijfsvoorheffing en meestal ook minder BTW e.d. 38850 euro is omgerekend naar maandloon (rekening houdend met een 13e maand, een kleine bonus (ik zal een half maandloon nemen) e.d.) ongeveer een maandbrutowedde van 2870 euro. Daarbij nog in rekening brengen dat zaken zoals de 13e maand en bonus 'bijzonder' belast worden aan meer dan 50% voor het volledige bedrag.

Hoe veel heeft iemand met pakweg 3000 euro bruto/maand netto? zijn dat nu echt grootverdieners die het verdienen dat een deel van hun loon voor 50% wordt afgeroomd en dan zijn er nog mensen verbaasd dat er zo veel bedrijfswagens zijn
3000€ = 1669,72€ netto
Oud 25 december 2015, 20:51   #138
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Tja, maar weet dat dit de regeling is 2015! Vanaf 01.01.2016 zijn er veranderingen:

Verhoging van de belastingvrije som
De schijf van 30 % wordt afgeschaft
De forfaitaire beroepskosten (dus aftrekbaar van de belastbare basis) gaan stijgen
Op de belastingschijf van 45% wordt de ondergrens opgetrokken met ongeveer 900 euro.

Er is dus beterschap (voor de meesten althans).
De 30% schijf afschaffen impliceert dat er nu op die bedragen de hogere belastingsschijf van toepassing is, of hoe moet ik dat zien?
Oud 25 december 2015, 21:03   #139
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
Gij hebt nog nooit moeten lesgeven zeker? TheFourHorsemen heeft groot gelijk en uw posts zouden hun voordeel kunnen doen met minder hysteriek.
Was me ook onmiddellijk dat thefourhorsemen gewoon aan mambo wilde uitleggen hoe het systeem van progressief getrapte belastingsschijven werkt.

Mambo dacht dat enkel de schijf waarin je totaal inkomen viel werd toegepast op het gehele bedrag.
Oud 25 december 2015, 21:17   #140
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddenstoel Bekijk bericht
De 30% schijf afschaffen impliceert dat er nu op die bedragen de hogere belastingsschijf van toepassing is, of hoe moet ik dat zien?
Zitten er sossen in de regering ? Neen.
Dan betekent dat dat de laagste belasting van toepassing is op een ruimer deel van je belastbaar inkomen.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be