Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2021, 15:34   #121
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ben je er nu weer met Leopold II.
Die had niets te maken met Belgisch-Congo, dat op 15 november 1908 onder Belgisch bestuur kwam.
Iets meer dan een jaar later, op 17 december 1909 overleed Leopold II trouwens.
Leopold II had met het bestuur van Congo Vrijstaat trouwens evenveel te maken als de Britse kroon met het bestuur van de Britse koloniën.

Edmond van Eetvelde, Hubert Van Neuss, Théophile Wahis, Henry Morton Stanley, Sir Francis de Winton, Camille Janssen, Louis Valcke, Herman Ledeganck, Henry Gondry, Camille Coquilhat, Théophile Wahis, Félix Fuchs en Emile Wangermée waren de werkelijke bestuurders van Congo Vrijstaat.

Théophile Wahis was trouwens ook de eerste gouverneur-generaal van Belgisch Congo.
In 1900 waren er amper 1100 Blanken in Congo Vrijstaat, 1959 slechts 90 000, waaronder een pak dienstplichtigen, die vooral bezig waren de opstandelingen te bestrijden.

België had trouwens tijdens de kolonalisatie van Belgisch Congo niets te maken met de wetgevingen in Congo.
U moet me verbeteren indien ik me vergis, maar ik meen ooit gelezen te hebben dat het aantal Vlamingen in Belgisch Congo (dus niet in de Vrijstaat) globaal genomen groter in aantal was dan het aantal Franstaligen. Weet u daar iets meer van of hebt u hier enige cijfers over?

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 oktober 2021 om 15:37.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 15:46   #122
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het klopt dat veel oud-kolonialen, daarna in Wallonië zijn gaan werken.
In Vlaanderen, dat toen een hevige strijd voerde om meer rechten en gelijkheid, waren de kolonialen niet echt welkom.
Van dat laatste heb ik weinig gemerkt. Het was wel zo dat er rond 1960 in Vlaanderen nog veel werkloosheid was en minder in Wallonië. Eind 60-er jaren is dat toen veranderd door de investeringen van talloze vreemde firma's in Vlaanderen, waar ze goed opgeleid personeel vonden.
Citaat:
En veel Vlaamse kolonialen keerden na de machtsovername door Mobutu terug naar Zaïre, waar ze met open armen vriendelijk werden ontvangen door de plaatselijke bevolking.
Dat was inderdaad zo. Een vriend van me, een landbouwkundig technisch ingenieur, heeft dit gedaan. Hij en zijn familie zijn na een aantal jaren teruggekeerd toen de situatie aldaar te onveilig werd.
Citaat:
Daarnaast hadden de oud-kolonialen vooral kennis in de mijnbouw, rubberwinning, koffiewinning en staalindustrie, waarmee ze niet terecht konden in Vlaanderen.
Dat spreekt voor zich.
Citaat:
Théophile Wahis, Félix Fuchs, Maurice August Lippens, Pierre Ryckmans, Hendrik Cornelis allemaal Vlaamse gouverneur-generaal van Belgische Congo.
Met de uitzondering van Cornelis waren dat allemaal FINO's (Flemings in name only). In het begin bijna allemaal opgeleid aan de Koninklijke Militaire School in het Frans (dat laatste is geen schande). Ze zijn nagenoeg allemaal na hun dienst op pensioen gegaan in Brussel of Wallonië en daar overleden. Terloops Fuchs is wel geboren in Elsene (Ixelles), de 'Flamingant' Cornelis was Gouverneur van 1958 tot 1960.
Citaat:
Francis de Winton, Francis Dhanis, beide Britten en administrateur-generaal van Congo Vrijstaat.
De Winton was slechts gedurende 9 maanden Gouverneur-Generaal van de Kongo-Vrijstaat. Dhanis had de Belgische nationaliteit van zijn vader en werd slechts in Londen geboren. Zijn moeder was een Ierse. Hij was vice-gouverneur.
De opvolgers van de Winton waren beiden Belgen met name de Luikenaar Camille Janssen (6 jaar 3 maanden) en de van geboorte Menenaar Théophile Wahis (16 jaar 5 maanden).
Citaat:
Dus zomaar verkondigen dat de Vlamingen slechts ondergeschikte postjes bekleden in Congo en het vooral Walen waren die daar actief waren, is een grove leugen.
Dat heb ik ook niet gedaan, ik heb alleen mijn observaties ten beste gegeven. En daarin viel het op dat nogal wat Franstalige technici in de grotere steden actief waren en dat veel Vlaamse kolonialen eerder in de afgelegen streken en dorpen terecht kwamen. Dit sluit niet uit dat hier en daar iemand toch een meer verantwoordelijke positie kon verwerven.
Citaat:
De mijnbouw in Congo was trouwens in handen van Malta Forrest een Nieuwzeelander.
Later opgevolgd door zijn Belgisch/Congolese-Nieuwzeelandse zoon, George Forrest, meerderheidsaandeelhouder van de groep Forrest.
Van 1906 tot 1966 was de Union Minière du Haut Katanga de belangrijkste mijnonderneming van Belgisch Kongo en later van Zaïre. Het was de uraniumbron van de VS-atoombommen tijdens WO II. Veel belangrijker waren nog de koper en kobaltproductie. Deze onderneming kon beschouwd worden als een van belangrijkste mijnondernemingen van de wereld.

In 1967 werd het genaast door Mobutu en kreeg de naam Gécamines. Het werd zo goed bestuurd dat het in 2010 weer diende geprivatiseerd worden op aandringen van de Wereldbank.
De groep Forrest is vooral actief in de wijde omgeving van Gécamines en in veel andere mijnondernemingen.

Laatst gewijzigd door fcal : 14 oktober 2021 om 15:50.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 16:04   #123
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het klopt dat veel oud-koloniale, daarna in Wallonië zijn gaan werken.
In Vlaanderen, dat toen een hevige strijd voerde om meer rechten en gelijkheid, waren de koloniale niet echt welkom.
En veel Vlaamse koloniale keerde na de machtsovername door Mobutu terug naar Zaïre, waar ze met open armen vriendelijk werden ontvangen door de plaatselijke bevolking.

Daarnaast hadden de oud-koloniale vooral kennis in de mijnbouw, rubberwinning, koffiewinning en staalindustrie, waarmee ze niet terecht konden in Vlaanderen.

Théophile Wahis, Félix Fuchs, Maurice August Lippens, Pierre Ryckmans, Hendrik Cornelis allemaal Vlaamse gouverneur-generaal van Belgische Congo.

Francis de Winton, Francis Dhanis, beide britten en administrateur-generaal van Congo Vrijstaat.

Dus zomaar verkondigen dat de Vlamingen slechts ondergeschikkte postjes beklede in Congo en het vooral Walen waren die daar actief waren, is een grove leugen.
De mijnbouw in Congo was trouwens in handen van Malta Forrest een Nieuwzeelander.
Late opgevolgd door zijn Belgisch/Congolese-Nieuwzeelandse zoon, George Forrest, meerderheidsaandeelhouder van de groep Forrest.
Een kennis van de familie die 'koloniale school' had gedaan in Antwerpen was gewestbeheerder. Toch een vrij degelijke job. Hij moest vluchten in de jaren zestig en zijn uitgebreide platencollectie daar achterlaten. Hij is er lange tijd niet goed van geweest.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 oktober 2021 om 16:09.
Oud 14 oktober 2021, 16:19   #124
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Terug naar het onderwerp van deze draad!

Citaat:

5 "metiskinderen", kinderen van blanke koloniale vader en Congolese moeder, klagen staat aan voor ontvoering

Voor het eerst wordt de Belgische staat aangeklaagd voor misdaden tegen de menselijkheid tijdens het koloniale bewind in Congo. Vijf "metiskinderen", kinderen van een blanke vader en een Afrikaanse moeder, zijn naar de rechter gestapt voor ontvoering en mishandeling op basis van hun huidskleur. Ze werden door de Belgische staat bij hun moeder weggehaald. Vandaag begint het proces in Brussel.

Wat zijn "metiskinderen"?

"Metiskinderen" zijn kinderen van een Belgische koloniaal en een Afrikaanse moeder. Ze zijn eind jaren 40 en in de jaren 50 geboren in Belgisch Congo, Rwanda of Burundi. De Belgische staat keurde relaties van kolonialen met Afrikaanse vrouwen niet goed en vond ook dat een Afrikaanse moeder een kind van deels Europese afkomst niet kon opvoeden. Veel kinderen werden daarom bij hun moeder weggehaald en bijvoorbeeld in missieposten geplaatst. Net voor de onafhankelijkheid van Congo werden nog eens honderden kinderen naar België gestuurd. Ze groeiden op in pleeg- of adoptiegezinnen of weeshuizen. Elke band met hun moeder en het land waar ze geboren zijn, werd verbroken. In ons land kregen ze dikwijls niet de Belgische nationaliteit en kregen ze ook af te rekenen met administratieve problemen.

Vijf vrouwen hebben nu de Belgische staat aangeklaagd voor ontvoering, mishandeling, het gescheiden worden van hun families en het wegnemen van hun identiteit, en dat op basis van hun huidskleur. De vrouwen hebben elk een Congolese moeder en een blanke vader. Ze werden als kind bij hun moeder weggehaald en in een missiepost in Congo ondergebracht. Toen de zusters bij de onafhankelijkheid van Congo werden geëvacueerd, moesten ze achterblijven.

West-Vlaanderen
Het lot van metiskinderen: “Mijn moeder heeft me afgezet bij de zusters, ik heb haar nooit meer teruggezien”
vr 19 feb

De vrouwen werden volgens hun advocaten beschouwd als een kind van de zonde, noch blank, noch zwart, dat je maar beter weg hield. Volgens hun advocaten ging het om een bewuste segregatiepolitiek van de Belgische staat. De staat heeft het over toeval en het over een tijdsgeest met andere normen. De vrouwen eisen elk 50.000 euro schadevergoeding en de aanstelling van een expert die de ware schade moet bepalen.

Het is de eerste keer dat de Belgische staat wordt aangeklaagd voor misdaden tegen de menselijkheid tijdens het koloniale bewind in Congo.
"We mochten blij zijn dat we niet waren achtergelaten"

"Ik vind deze vrouwen heel dapper. Dit is voor ons heel belangrijk", zegt Jacqui Goegebeur. Zij is voorzitter van de associatie Metissen in België en werd als kind zelf naar België gebracht. "We hadden nooit gedacht dat ons verhaal gehoord zou worden. Toen ik in 2008 begon met ons verhaal kenbaar te maken, reageerden mensen verbijsterd. Dat men zo diep ingegrepen had op het menselijke leven, dat wisten ze niet."

"Wij zijn hier aangekomen met de boodschap dat wij dankbaar moesten zijn voor wat men voor ons deed", zegt Goegebeur. "We mochten blij zijn dat we niet waren achtergelaten, onze moeders werden prostituees genoemd, kregen andere lelijke namen. Als je hier opgroeit met het idee dat je moeder je heeft achtergelaten, ben je niet geneigd om haar te gaan opzoeken. Veel kinderen hebben dat pas veel later kunnen doen."

"Wij wisten zelf niet wat er met ons gebeurd is. In 2008 moest ik zelf vragen om een basisstudie, want er was geen informatie. Dat is een hele weg die je aflegt", vertelt Goegebeur.

Proces rond 'metiskinderen' start vandaag: "Wij hebben nooit gedacht dat we gehoord zouden worden"

Erkenning en herstel

Voor Goegebeur is het in eerste instantie belangrijk dat de waarheid bekend is. "Dat gebeurt stilaan, met het openen van de archieven, maar toch blijft veel informatie afgesloten. Veel mensen mogen documenten niet inkijken omdat ze geklassificeerd zijn, maar niemand kan zeggen door wie en waarom."
Politiek

Premier Michel biedt excuses aan metiskinderen aan: "De Belgische staat heeft de mensenrechten geschonden"
do 04 apr 2019

Een tweede stap is het erkennen en aanvaarden van de waarheid. In 2017 bood de Belgische Kerk haar excuses aan, twee jaar later sprak toenmalig premier Charles Michel (MR) namens ons land zijn verontschuldigingen uit in de Kamer voor de manier waarop België metiskinderen behandeld heeft. "Die excuses betekenen heel wat, maar er moet ook erkenning zijn voor de nevenaspecten", zegt Goegebeur. "Wij zijn slachtoffers, maar onze Congolese moeders zijn dat nog meer. De relatie met hun kind is doorgeknipt en voor hen is er nooit iets gedaan."

Een derde aspect: herstel. En dat kan heel concreet zijn, juridische zaken zoals een geboorteakte bijvoorbeeld. "Mensen hebben een geboorteakte die opgesteld is door de administratie, maar de administratie nu erkent die dikwijls niet. Absurd," geeft Goegebeur als voorbeeld.

Er is de voorbije jaren veel veranderd, er wordt veel meer gepraat over de excessen die tijdens de koloniale periode gebeurd zijn en het leed dat die veroorzaakt hebben. "Het is belangrijk dat ons verhaal een plaats krijgt in de geschiedenis."

Drie jaar geleden vertelde Jacqui Goegebeur in "Terzake" over haar leven als metiskind.
Oud 14 oktober 2021, 16:29   #125
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Knuppel,

Je bent hier steeds bezig extreem linkse standpunten te verdedigen, terwijl je op het steeds opneemt van een nationalistische partij.

Je extreem linkse standpunten komen echter niet uit medeleven met de slachtoffers, maar uit haat tegen een koningshuis en een bevolkingsgroep binnen de Belgische staat.

Door die haat reageer je hier zeer vaak heel kortzichtig en met oogkleppen.
Je bedoelt dat ik mijn klep moet houden wegens mijn "nationalistische" stemkeuze???

Dat ik om die reden geen "extreem-linkse" standpunten mag hebben???

Over haat, kortzichtigheid en oogkleppen gesproken.
De reden waarom ik begaan ben met het lot van metiskinderen heb ik op dit forum meermaals laten horen, maar dat is de kortzichtige haatapen met oogkleppen op totaal ontgaan.

Wie ben jij eigenlijk om mij hier al dat fraais uit je eigen kraam voor de voeten te mogen gooien?
.
Oud 14 oktober 2021, 16:34   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ben je er nu weer met Leopold II.
Die had niets te maken met Belgisch-Congo, dat op 15 november 1908 onder Belgisch bestuur kwam.
Iets meer dan een jaar later, op 17 december 1909 overleed Leopold II trouwens.
Leopold II had met het bestuur van Congo Vrijstaat trouwens evenveel te maken als de Britse kroon met het bestuur van de Britse koloniën.

Edmond van Eetvelde, Hubert Van Neuss, Théophile Wahis, Henry Morton Stanley, Sir Francis de Winton, Camille Janssen, Louis Valcke, Herman Ledeganck, Henry Gondry, Camille Coquilhat, Théophile Wahis, Félix Fuchs en Emile Wangermée waren de werkelijke bestuurders van Congo Vrijstaat.

Théophile Wahis was trouwens ook de eerste gouverneur-generaal van Belgisch Congo.
In 1900 waren er amper 1100 Blanken in Congo Vrijstaat, 1959 slechts 90 000, waaronder een pak dienstplichtigen, die vooral bezig waren de opstandelingen te bestrijden.

België had trouwens tijdens de kolonalisatie van Belgisch Congo niets te maken met de wetgevingen in Congo.
Blablablabla. Via de Belgische koning had België ALLES te maken met de wetgeving in Congo.
Oud 14 oktober 2021, 17:00   #127
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Van dat laatste heb ik weinig gemerkt. Het was wel zo dat er rond 1960 in Vlaanderen nog veel werkloosheid was en minder in Wallonië. Eind 60-er jaren is dat toen veranderd door de investeringen van talloze vreemde firma's in Vlaanderen, waar ze goed opgeleid personeel vonden.

Dat was inderdaad zo. Een vriend van me, een landbouwkundig technisch ingenieur, heeft dit gedaan. Hij en zijn familie zijn na een aantal jaren teruggekeerd toen de situatie aldaar te onveilig werd.
Dat spreekt voor zich.
Met de uitzondering van Cornelis waren dat allemaal FINO's (Flemings in name only). In het begin bijna allemaal opgeleid aan de Koninklijke Militaire School in het Frans (dat laatste is geen schande). Ze zijn nagenoeg allemaal na hun dienst op pensioen gegaan in Brussel of Wallonië en daar overleden. Terloops Fuchs is wel geboren in Elsene (Ixelles), de 'Flamingant' Cornelis was Gouverneur van 1958 tot 1960.
De Winton was slechts gedurende 9 maanden Gouverneur-Generaal van de Kongo-Vrijstaat. Dhanis had de Belgische nationaliteit van zijn vader en werd slechts in Londen geboren. Zijn moeder was een Ierse. Hij was vice-gouverneur.
De opvolgers van de Winton waren beiden Belgen met name de Luikenaar Camille Janssen (6 jaar 3 maanden) en de van geboorte Menenaar Théophile Wahis (16 jaar 5 maanden).

Dat heb ik ook niet gedaan, ik heb alleen mijn observaties ten beste gegeven. En daarin viel het op dat nogal wat Franstalige technici in de grotere steden actief waren en dat veel Vlaamse kolonialen eerder in de afgelegen streken en dorpen terecht kwamen. Dit sluit niet uit dat hier en daar iemand toch een meer verantwoordelijke positie kon verwerven.

Van 1906 tot 1966 was de Union Minière du Haut Katanga de belangrijkste mijnonderneming van Belgisch Kongo en later van Zaïre. Het was de uraniumbron van de VS-atoombommen tijdens WO II. Veel belangrijker waren nog de koper en kobaltproductie. Deze onderneming kon beschouwd worden als een van belangrijkste mijnondernemingen van de wereld.

In 1967 werd het genaast door Mobutu en kreeg de naam Gécamines. Het werd zo goed bestuurd dat het in 2010 weer diende geprivatiseerd worden op aandringen van de Wereldbank.
De groep Forrest is vooral actief in de wijde omgeving van Gécamines en in veel andere mijnondernemingen.
Oud 14 oktober 2021, 17:26   #128
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Eigenlijk draait dit verhaal rond één ding : Leopold II afzeiken.
Al goed dat hij verdedigers heeft zoals jij, die arme, onterecht beschuldigde volkerenmoordenaar en eigenaar van Congo VRIJSTAAT.

Mijn draad gaat over de metissen, die zich al langer dan vandaag, vruchteloos, laten horen.
DAT zijn onschuldige slachtoffers, panda. NIET van het vermaledijde extreem rechts maar van Pol II EN de Belgische staat.
DAT zijn gescheidkundige FEITEN. En dat blijven geschiedkundige FEITEN, hoezeer jij ook om die FEITEN heen walst.

Er waren geen metissenkinderen slachtoffer geworden van racisme en verregaand onrecht, zoals hen hun moeder en hun familie ontnemen, zonder het bestaan van Congo "vrijstaat" van Pol II en Belgisch Congo.

Of waarom denk je dat zowel koning Flip als Charel Michel die mensen excuses aanboden?
Oud 14 oktober 2021, 17:29   #129
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zo is het maar net.
Oud 14 oktober 2021, 17:38   #130
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo is het maar net.
Nog een fan van de koninklijke Belgische volkerenmoordenaar die niet kon ontbreken.
Oud 14 oktober 2021, 18:02   #131
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en met veel plezier.
Oud 14 oktober 2021, 18:25   #132
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Zo is het maar net.
Aan de ene kant van de discussie :
Jantje levert feiten, data, namen, hij situeert die waar ze waren, wie ze zijn, wat hun verantwoordelijkheden waren, geeft duiding bij hoe het er in werkelijkheid aan toeging, kadert verschillende mensen hun rol en spreekt en passant enkele hardnekkige constructen & mythes tegen.

Aan de andere kant van de discussie :
Hysterisch gedoe over Leopold II en de moordmachine die hij in die delusie blijkbaar veroorzaakte en aanstuurde. Treinen vol handjekap-tropheeën en de rest van de usual shit. Historisch onderzoek ? Noppes... Dat is trouwens allemaal niet belangrijk... Wat oprakelen van oude propaganda vanuit de concurrerende hoek van de UK die probeerde hun plaats in te nemen is meer dan voldoende. En daarbij, who gives a fuck over geschiedkundige werken als de mythe zoveel saillanter is ? We gaan toch nooit de waarheid in de weg laten lopen van een 'leuk' verhaal ?

Als hardcore verdedigers van het Vlaams Blok de trom van het medeleven voor 'mestiezen' vanuit Congo beginnen te roeren : naai dan best uw broekzak dicht, sluit de kippen op in hun hok en hou de dochters binnen.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 14 oktober 2021 om 18:25.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2021, 19:07   #133
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dank u voor uw commentaar.
Oud 14 oktober 2021, 20:37   #134
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Aan de ene kant van de discussie :
Jantje levert feiten, data, namen, hij situeert die waar ze waren, wie ze zijn, wat hun verantwoordelijkheden waren, geeft duiding bij hoe het er in werkelijkheid aan toeging, kadert verschillende mensen hun rol en spreekt en passant enkele hardnekkige constructen & mythes tegen.

Aan de andere kant van de discussie :
Hysterisch gedoe over Leopold II en de moordmachine die hij in die delusie blijkbaar veroorzaakte en aanstuurde. Treinen vol handjekap-tropheeën en de rest van de usual shit. Historisch onderzoek ? Noppes... Dat is trouwens allemaal niet belangrijk... Wat oprakelen van oude propaganda vanuit de concurrerende hoek van de UK die probeerde hun plaats in te nemen is meer dan voldoende. En daarbij, who gives a fuck over geschiedkundige werken als de mythe zoveel saillanter is ? We gaan toch nooit de waarheid in de weg laten lopen van een 'leuk' verhaal ?

Als hardcore verdedigers van het Vlaams Blok de trom van het medeleven voor 'mestiezen' vanuit Congo beginnen te roeren : naai dan best uw broekzak dicht, sluit de kippen op in hun hok en hou de dochters binnen.
Zelf Frans Crols, erg actief op Doorbraak, veegt die zever over Leopold II als massamoordenaar van tafel.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2021, 06:12   #135
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hysterisch gedoe over Leopold II en de moordmachine die hij in die delusie blijkbaar veroorzaakte en aanstuurde. Treinen vol handjekap-tropheeën en de rest van de usual shit. Historisch onderzoek ? Noppes...
Wel, dat betekent niet dat er geen vreselijke dingen zijn gebeurd.
Kolonisatie is doorgaans geen vrolijke gebeurtenis.

We praten hier ook over een Congo in het prehistorisch tijdperk, enkel de Belgen hebben geschreven bronnen, en die gaan hun eigen wandaden niet documenteren, net zoals Caesar in de Bello Gallico niet de wandaden van de Romeinen gaat beschrijven.
Oud 15 oktober 2021, 06:22   #136
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Wel, dat betekent niet dat er geen vreselijke dingen zijn gebeurd.
Kolonisatie is doorgaans geen vrolijke gebeurtenis.

We praten hier ook over een Congo in het prehistorisch tijdperk, enkel de Belgen hebben geschreven bronnen, en die gaan hun eigen wandaden niet documenteren, net zoals Caesar in de Bello Gallico niet de wandaden van de Romeinen gaat beschrijven.
De meeste geschreven bronnen komen vanuit de hoek van great britain, die enorm wrokkig waren dat zij dit gebied niet hadden kunnen inpalmen. Het kleurde de journalistiek dan ook serieus bij. En net op basis van die biased bronnen construeerde men in de 21e eeuw dat onnozele verhaal van Leopold II de massamoordenaar.
Oud 15 oktober 2021, 06:25   #137
Karel Martel B

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De meeste geschreven bronnen komen vanuit de hoek van great britain, die enorm wrokkig waren dat zij dit gebied niet hadden kunnen inpalmen. Het kleurde de journalistiek dan ook serieus bij. En net op basis van die biased bronnen construeerde men in de 21e eeuw dat onnozele verhaal van Leopold II de massamoordenaar.
Het verhaal is "betwist", niet onnozel.
Oud 15 oktober 2021, 07:15   #138
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Het verhaal is "betwist", niet onnozel.
Het is een construct, waaruit een mythe groeide.
Citaat:

Wie is de meest hardnekkige hater van Leopold II? Wie vergelijkt hem het brutaalst met massamoordenaars als Hitler, Stalin en Pol Pot? In de Olympische Spelen van Congolezen in België, zuiver zwart of mesties, die hun stinkende best doen om elkaar en iedereen te overschreeuwen in hun haat tegen het kolonialisme en het grootste symbool van die periode, Leopold II, passen vooraanstaande Congolezen in het moederland niet.
Zijn waarheid

Marcel Yabili is in Mijn Waarheid over Leopold II een tegenstander van de grootste Congolese vijanden en de lawaaiigste blanke critici van de eigenaar-stichter van Congo Vrijstaat. De schrijver is jurist, woont in Congo en is vijftig jaar actief met boeken, pamfletten en wetenschappelijke teksten over zijn vaderland. Hij was geen getuige in de slapste van de vier Kinderen van…-reeksen (Collaboratie, Verzet, Holocaust, Kolonie). Gemakshalve klonk er de klassieke rimram: wij witten zijn schuldig, hebben Congo en de Congolezen vernederd en vermoord en lieten niks deugdelijks na. Zeker niet die pilarenbijters van de missies.

Marcel Yabili verwerpt bladzijdenlang het gruwelverhaal over de massaal afgehakte handen als uiting van de rottigheid van de agenten van Leopold II en de eerste ondernemers in het Congobekken. De bewijzen ontbreken en de dezelfde foto’s worden ritueel herhaald. Je moet Afrikaan zijn om, zoals Yabili, het ontbreken van verhalen die van generatie naar generatie over dergelijke systeemverminkingen, als smerige import van perverse blanken, verteld worden aan te halen als een hoofdbewijs hoe bijkomstig die folteringen waren. Als ze al zo bedoeld waren.
Congo Vrijstaat leefde in stamverband en vertelde kennis was er eigen en – tot radio, kranten, telegrafie doorbraken – meteen de uitsluitende communicatie. Sporen van de bestialiteit, begaan door de blanken van Congo Vrijstaat, ontbreken in de verhalen. Ook bij President Sese Seko Moboetoe, nochtans geboren en getogen in de Evenaarsprovincie, het oogstgebied van de rubber, geëxploiteerd door de twee vroeg-koloniale ondernemingen Anversoise en Abir (in een klein landsdeel in het noordwesten van een staat die tachtigmaal groter is dan België). Hij heeft nooit gezinspeeld op het slagersverhaal. Alhoewel dat hem in de kaart had kunnen spelen.
De Afrikaanse volkeren op het wereldtoneel

Bij Leopold II hoort, ondanks kritische bedenkingen over zijn beleid, eveneens en zeker zo belangrijk, meent Marcel Yabili, en hij brengt bewijzen aan, erkentelijkheid voor de entree van de volkeren van westelijk Centraal-Afrika, tot de wereldgemeenschap.

Waar bij Yabili het sarcasme stroomt is de zogezegde moord door de vorst en zijn trawanten op 10 miljoen Congolezen. Nep is het verhaal dat tot nu toe de ronde doet door krukkige demografie, met als hoofdschuldige, Henry Morton Stanley. De Amerikaan Adam Hochschild, zonder stevige Afrikakennis, puurde uit Stanley’s Engelstalige reisverslag het horrorboek King Leopold’s ghost, 1998, en Ben Affleck perst de leugen, op basis van Hochschilds verzinsels, verder uit in een film die in 2021 verschijnt.

Stanley raamde met wat hij zag langs de Congostroom en zijrivieren het bewonersaantal van het bekken op 40 miljoen, een cijfer dat hij in de Franse vertaling halveerde, en die gefantaseerde bevolkingsberg is medio de twintigste eeuw, door ernstig demografisch onderzoek, geslonken tot 10 ?* 15 miljoen.
Nergens zijn er aan de Evenaar onder Leopold II, of zijn Belgische opvolgers na 1908, volkerenslachtingen geweest ?* la de zieke heersers Hitler, Stalin of Pol Pot. Wel hebben Lucas Catherine, Jules Marchal en Daniel Groenweghe het bestrijden van het imperialisme — of het wegschrijven van hun ontgoochelingen in Afrika — gezien als de overtreffende trap van het antikapitalisme. En auteurs als Mark Twain, Arthur Conan Doyle en Hugo Claus hebben met een bloeiende verbeelding en de insteek van Don Quichote, een potpourri gemaakt van Congo Vrijstaat en zijn stichter.

Zelfs de eerste Congolese premier, Patrice Loemoemba, had bij de Dipenda in 1960 lof voor Leopold II. Terwijl hier standbeelden en straatnamen van de woesteling verdwijnen glanst de tweede Leopold in elk memoriaal aan de Evenaar. Marcel Yabili toont waarom.
https://doorbraak.be/recensies/hier-...an-de-kolonie/
Oud 15 oktober 2021, 13:04   #139
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een construct, waaruit een mythe groeide.

https://doorbraak.be/recensies/hier-...an-de-kolonie/
En dat is dan de mening van een rasechte Congolees die onderzoek verrichtte naar het hele verhaal van Leopold II in Congo (Vrijstaat) . Zijn verhaal klinkt al heel wat anders dan de hysterische verstelselkes van een of andere wafelbakker/ wafelbakster van het VB.

Marcel Yabili

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 oktober 2021 om 13:14.
Oud 15 oktober 2021, 13:36   #140
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je bedoelt dat ik mijn klep moet houden wegens mijn "nationalistische" stemkeuze???

Dat ik om die reden geen "extreem-linkse" standpunten mag hebben???
Je moet zeker je klep niet houden, vooral omdat nationalisme meer een links , dan een rechts standpunt is.

Citaat:
Over haat, kortzichtigheid en oogkleppen gesproken.
De reden waarom ik begaan ben met het lot van metiskinderen heb ik op dit forum meermaals laten horen, maar dat is de kortzichtige haatapen met oogkleppen op totaal ontgaan.

Ik heb meer kleurlingen als vrienden de bleekscheten.

En ik ben meer begaan met mulatten dan jij, maar om heel andere reden.
Een schadevergoeding zal hun problemen niet oplossen.

Citaat:

Wie ben jij eigenlijk om mij hier al dat fraais uit je eigen kraam voor de voeten te mogen gooien?
.
Ik ben Jantje.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be