Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2021, 13:49   #121
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Die wegentaks gaat er toch komen hoor.
Wegen moeten nu eenmaal onderhouden worden, en de weg maakt geen onderscheid tussen ne benzine, diesel of elektrische wagen.

En de BIV, tje die gaan we ook mogen betalen, zeker als we geen alternatief meer hebben.

.Blijf dus rustig verder dromen, het ontwaken zal ...
Wie heeft het nu daarover? Heb ik iets gemist?
Wat kan me die wegentaks nu schelen met een BEV binnen een jaar of 15? Dan leef ik wslk niet meer hé.

Jij denkt echt dat in pakweg 2035 iedereen electrisch gaat rijden?

Tot 2035 gaan er zeker nog genoeg plofwagens rijden hoor die dat allemaal fijntjes gaan ... ophoesten. Eigenlijk het betere woord.

BIV is ook maar eenmalig, die zal al zeker niet ingevoerd worden voor 2029.
En is sowieso peanuts, want de BEV wordt steeds maar goedkoper.

Citaat:
Blijf dus rustig verder dromen, het ontwaken zal ...
Ondertussen al wakker zoals ik? De naft kost al redelijk wat hé.

De BMW gaan voltanken heeft me bijna 100 € gekost.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 13:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 14:11   #122
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Eindelijk eens een deftige link over dat eerste batterijbinnenschip in Nederland.
Enkele alineas zijn de nagel op de kop, vooral dat businessmodel moet veranderen.
De subsidies voor fossiel klopt van geen kanten, de vervuiler betaald helemaal geen belastingen op scheepsdiesel. Maar wie met een electrisch schip vaart moet wel voor de electriciteit belastingen betalen?

Of beter de uitstootvermindering moet een lonend financieel voordeel opleveren.
En dat gaat veranderen hebben de politici beloofd...(ezedg)

En de schipper was ook nog een Belg.

https://www.bndestem.nl/moerdijk/op-....google.com%2F

MOERDIJK - Voor het eerst voer maandag een Nederlands binnenvaartschip op verwisselbare elektrische batterijen. De ‘Alphenaar’ hoeft niet aan de stekker te liggen, maar kan bij het laden en lossen een nieuw batterij aan boord hijsen om de de reis voort te zetten. Met een lading van kratten bier verdeeld over 52 containers maakte het schip de eerste tocht van Alphen aan den Rijn naar Moerdijk.

Terwijl de containers van zijn schip gelost worden, heeft kapitein Ben Blockken van de Alphenaar wel even tijd voor een praatje. Zojuist heeft deze 56-jarige Belg aangemeerd in de haven van Moerdijk, hij is de eerste die officieel dit emissievrije binnenvaartschip door de Nederlandse wateren heeft geloodst.

Blockken, met zijn ruim dertig jaar binnenvaartervaring een schipper die gepokt en gemazeld is, zegt nuchter: ,,In het begin was ik nog wel sceptisch over het varen op batterijen, maar het schip vaart prima, ik merk eigenlijk geen verschil. Mensen die langs het water wonen waar we varen zullen het wel merken: er is nauwelijks of geen geluid.”

CO2-uitstoot

Hij vindt de achterliggende gedachte belangrijk: geen vervuilende uitstoot meer. De binnenvaart is op dit moment nog verantwoordelijk voor 5 procent van de totale CO2-uitstoot in Nederland. En qua stikstofuitstoot gaat het om zelfs 11 procent. Als de binnenvaart straks niet meer op diesel maar op duurzame alternatieven vaart, helpt dat bij het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen.

,,Ik vind het belangrijk dat we deze kant op gaan", stelt Blockken vast. ,,Maar iemand moet er geld in steken en ermee beginnen, de risico's nemen, anders komt het er niet van.”

Blockken is al negen jaar in dienst van Combined Cargo Terminals (CCT), met terminals in Moerdijk en Alphen aan den Rijn. CCT vormt samen met bierbrouwer Heineken de eerste klant van ZES, het bedrijf dat vorig jaar is opgericht om het idee van een elektrisch aangedreven schip met verwisselbare batterijen te realiseren. ZES staat voor Zero Emission Services, opgezet door ING, energie- en technisch dienstverlener ENGIE, maritiem technologiebedrijf Wärtsilä en het Havenbedrijf Rotterdam.

Wachtend op de komst van de Alphenaar in de haven van Moerdijk, stelt ZES-directeur Willem Dedden met genoegen vast dat dit schip een eerste stap is in de richting van een groenere binnenvaart. ,,Als je kijkt naar de opgave die we met zijn allen hebben in de energietransitie dan is dit nog maar een klein stapje. Maar het is natuurlijk ook een hele complexe puzzel waarin veel partijen tegelijk moeten bewegen.”

Politieke kwestie

En aan de absolute wil schort het nog, vindt hij. ,,Ons business model is derhalve nog niet niet positief te krijgen. Dat gaat pas gebeuren op het moment dat de maatschappelijke waarde van uitstootvermindering financieel voordeel oplevert. Dat is ook een politieke kwestie. De overheid zal het initiatief moeten nemen. Kijk bijvoorbeeld naar het gebruik van diesel in de binnenvaart, daar zit geen belasting op. Maar die wordt wél geheven op de elektriciteit die wij moeten inkopen en aan de batterijen leveren.”

ZES heeft, zegt Dedden, de ambitie om op korte termijn op te schalen. ,,De volgende acht schepen die hiervoor omgebouwd worden, zijn al in beeld. Onze ambitie is dat er in 2030 zeker 150 van dit soort schepen varen. Ook streven we tegen die tijd naar dertig emissieloze routes.”

Laadstation

Het elektrische schip, dat 52 containers vervoert, heeft twee verwisselbare batterijen in het laadruim, zogenoemde ZESPacks. Ze passen op de plek van één container. Op elke ZESPack - vervoerders betalen alleen voor het energiegebruik - kan rond de vijftig, zestig kilometer worden gevaren. Voldoende voor de huidige reis van Alphen aan de Rijn naar Moerdijk. Op de terugweg wordt de tweede batterij gebruikt. ,,In Alphen aan den Rijn worden de batterijen van het schip gehaald en op het laadstation gelegd. Binnen drie uur zijn ze weer helemaal opgeladen. Behalve geen CO2-uitstoot produceren schepen met ZESPacks ook geen fijnstof of geluid.”

Nu nog is er alleen een laadstation in Alphen aan den Rijn. De bedoeling is dat deze ook in Moerdijk, Rotterdam en Alblasserdam worden gerealiseerd. Dedden ziet ook volop kansen voor de binnenvaart in Brabant. ,,De West-Brabant corridor bijvoorbeeld. Van Moerdijk naar Oosterhout en Tilburg. Dat zijn prima, korte routes, die wij zouden kunnen bedienen.”
- - - - -

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 14:20.
Oud 10 november 2021, 14:28   #123
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Zou het doenbaar zijn om voor bepaalde trajecten boven kanalen te werken met elektriciteitsaanvoer zoals een trolleybus, een tram of een trein?
Dan heb je die dure en zware batterijen als tussenstation veel minder nodig.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 14:48   #124
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zou het doenbaar zijn om voor bepaalde trajecten boven kanalen te werken met elektriciteitsaanvoer zoals een trolleybus, een tram of een trein?
Dan heb je die dure en zware batterijen als tussenstation veel minder nodig.
Ga jij al die duizenden kms bovenleidingen arrangeren? Veel succes.
Moet nogal een uitzicht geven over de idyllische kanaalsfeer:

Citaat:
Dan heb je die dure en zware batterijen

Maar dan zo breed als een kanaal... nemen we het Albertkanaal, beide richtingen?
Of de Schelde, De Rijn, havengebied enz?

Hier dat batterijschip aan de Moerdijk:

Het elektrisch aangedreven schip de 'Alphenaar' kwam maandagmiddag aan in de haven van Moerdijk.

Citaat:
een tram of een trein?
Rijden die toevallig niet op vaste sporen?
Meren die ook aan de spoorkant ofzo?

Gaat het anders nog Schoof?

Zelfs waar -zeer dure- bovenleidingen kunnen opteert men voor de flexibele electrische trambus i.p.v een tram.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 15:16.
Oud 10 november 2021, 15:52   #125
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Ga jij al die duizenden kms bovenleidingen arrangeren? Veel succes.
Wel ja, dit werd wel degelijk toegepast in een niet zo recent verleden. Verschillende kanalen in Europa hadden stukken waar een bovenleiding (of aan de leiding aan de zijkant) was voor een elektrische sleepboot... (wikipedia: Trolley boat)

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  6a00e0099229e888330120a73865de970b-800wi.gif
Bekeken: 176
Grootte:  158,1 KB
ID: 115124

Ook in België, eind 19de eeuw...

Naam: 6a00e0099229e888330120a712bd0a970b-800wi.jpg
Bekeken: 250
Grootte: 75,9 KB

Een ander alternatief was een elektrische locomotief met bovenleiding op het jaagpad in plaats van stoomlocomotieven of trekpaarden (mocht men zich afvragen wat de oorspronkelijke functie van een jaagpad was).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 17:42   #126
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Enkele kranten blokletterden al dat je voor 2027 best al voor de aanschaf van een elektrische wagen gaat.

Dan denk ik: deelt men ergens geld uit?
Denk je dan ook aan gezondheid? Raar

Klimaatbescherming is gezondheidsbescherming.

In alle talen...
Citaat:
https://www.pharma-fakten.de/news/de...ndheitsschutz/

„Klimaschutz ist Gesundheitsschutz“
Citaat:
https://www.meduniwien.ac.at/web/en/...action-needed/

Climate protection is health protection - urgent action needed
Citaat:
https://www.who.int/globalchange/climate/fr/

Changement climatique et santé humaine

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 17:48.
Oud 10 november 2021, 17:54   #127
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Denk je dan ook aan gezondheid? Raar

Klimaatbescherming is gezondheidsbescherming.

In alle talen...
Eigenlijk niet.
Het is de omgevingsbescherming( uitstoot fijn stof en andere vervuilenden stoffen beperken) die gelijk staan aan gezondheidsbescherming.
De klimaatsverandering heeft weinig te maken met gezondheid.
Of het nu de temperatuur gemiddelde met 5°C stijgen of dalen tegenover 1990 maakt voor je gezondheid niets uit.
In Afrika liggen die gemiddelden 20°c hogeren 30°C lager in Noord-Azie dan in centraal Europa.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 17:56   #128
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In China: zo snel mogelijk maken ze daar bussen op elektriciteit.
Het openbaar vervoer heeft voorrang.
Goed idee.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2021, 17:59   #129
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Wel ja, dit werd wel degelijk toegepast in een niet zo recent verleden. Verschillende kanalen in Europa hadden stukken waar een bovenleiding (of aan de leiding aan de zijkant) was voor een elektrische sleepboot... (wikipedia: Trolley boat)

Bijlage 115124

Ook in België, eind 19de eeuw...

Bijlage 115123

Een ander alternatief was een elektrische locomotief met bovenleiding op het jaagpad in plaats van stoomlocomotieven of trekpaarden (mocht men zich afvragen wat de oorspronkelijke functie van een jaagpad was).
Mooi.

De moderne trams zullen zonder bovenleidingen zijn: (in China rijden die al vele jaren)

Citaat:
https://www.polisnetwork.eu/wp-conte...finalpolis.pdf page 7 c/p

Super-capacitor/Hybrid Trams

Super-capacitors and super-capacitor/battery hybrid trams are a relatively new addition to catenary-free tram technologies. These trams have evolved from battery-powered or -assisted trams as an alternative method of energy storage and capture. Generally, super-capacitor trams have short operational ranges and charge quickly at stations or points of rest. Most super-capacitor systems are paired with traction batteries to provide both high outputs during acceleration and to extend ranges during regular operation and cruising.

Bombardier, Siemens, and CAF are all currently developing and offering supercapacitor/battery hybrid trams with varying systems. Chinese light rail manufacturer CSR has also developed a solely super-capacitor tram at its facilities in Guangzhou with plans to enter operation before 2020.
Vers van de media:
Citaat:
https://www.urban-transport-magazine...ation-service/

The next new tramway in China: Jiaxing opened „demonstration service“
by Jens Bernhardt

Deze heeft geen sporen nodig, zelfs wisselen van bedding gaat.

Citaat:

Trackless trams may be the best alternative to light rail

Combining the best of high-speed trains and autonomous-vehicle tech, they are emerging as a less expensive, more sustainable option

https://citymonitor.ai/government/in...-to-light-rail
Premiere-demo 2017 op Youtube:
Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=UKIKKIWNg4E

Trackless tram in Hunan, China

25.10.2017
technische evolutie van heel ouderwets (stoomtrein) naar electrische en volledig autonoom zonder sporen en bovenleidingen:

Laatst gewijzigd door Micele : 10 november 2021 om 18:16.
Oud 11 november 2021, 01:11   #130
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Openbaar vervoer...ik zou bij god niet weten waar ik nog een ticket koop en hoeveel dat kost.
Oud 11 november 2021, 03:25   #131
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Openbaar vervoer...ik zou bij god niet weten waar ik nog een ticket koop en hoeveel dat kost.
De laatste keer ik de trein gebruikte om van Luchthaven Zaventem naar Vilvoorde te kruipen, was het €38 voor 2 mensen en 3u om er te geraken. (we hadden beter een taxi genomen, dan was het 20 minuten en €30)
Oud 11 november 2021, 07:15   #132
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De laatste keer ik de trein gebruikte om van Luchthaven Zaventem naar Vilvoorde te kruipen, was het €38 voor 2 mensen en 3u om er te geraken. (we hadden beter een taxi genomen, dan was het 20 minuten en €30)
DRIE UUR

Een beetje fitte mens kan dat zowat wandelen/lopen in die tijd?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2021, 09:14   #133
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft het nu daarover? Heb ik iets gemist?
Wat kan me die wegentaks nu schelen met een BEV binnen een jaar of 15? Dan leef ik wslk niet meer hé.

Jij denkt echt dat in pakweg 2035 iedereen electrisch gaat rijden?

Tot 2035 gaan er zeker nog genoeg plofwagens rijden hoor die dat allemaal fijntjes gaan ... ophoesten. Eigenlijk het betere woord.

BIV is ook maar eenmalig, die zal al zeker niet ingevoerd worden voor 2029.
En is sowieso peanuts, want de BEV wordt steeds maar goedkoper.

Ondertussen al wakker zoals ik? De naft kost al redelijk wat hé.

De BMW gaan voltanken heeft me bijna 100 € gekost.
Voor U Michele is de naft nog niet duur genoeg ....ge beschuldigd iedereen die nog met een voertuig op fossiele brandstof bolt als .......ge hemelt EV's op maar zelf blijf je met een Skoda en BMW op fossiele brandstoffen rondbollen.

En terloops de prijs van Tesla's is overal aan het stijgen door de duurdere batterijen en zijn trouwens voertuigen (die EV's) die nog vuiler zijn dan de fossiele verbranders en zijn auto's die zo goed al geen rijbereik hebben .....ABRP app bewijst het .....geef een EV model in en plan maar eens een route .

En de laadbeurten van EV's worden ook duurder en duurder ( Tesla gaat mee volgen gratis bestaat niet ) en de Regeringen gaan het inkomen verlies door minder fossiele verbranders opvangen door rekening rijden ook voor EV's .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2021, 10:43   #134
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
DRIE UUR

Een beetje fitte mens kan dat zowat wandelen/lopen in die tijd?
In vogelvlucht 5843m.... Een halfdode kan dat in die tijd kruipen. Zelfs met onze bagage toen.
Maar we dachten toen "laat het ons eens controleren". Je kent het resultaat. Een gegronde afkeer van openbaar vervoer.
Oud 11 november 2021, 10:56   #135
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Koop een EV en tank goedkoop zou wel eens verleden tijd kunnen zijn.

Test Aankoop waarschuwt voor “schrikwekkende tarieven”: “Veel mensen zullen energiefactuur niet meer kunnen betalen”
ENERGIEPRIJZENDe consumentenorganisatie Test Aankoop meldt “schrikwekkende” tarieven voor elektriciteit en aardgas in november. De organisatie vreest zelfs dat veel mensen hun factuur niet meer zullen kunnen betalen. “Het zijn cijfers om van te duizelen”, zegt Simon November van Test Aankoop.

TVdB 10-11-21, 19:36
Laatste update: 08:42
Bron: BELGA

+ nettarieven en heffingen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 11 november 2021 om 10:59.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2021, 11:09   #136
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Probeer maar eens een goeie prijslijst te vinden van wat de stroom aan een snelle laadpaal kost.
Oud 11 november 2021, 11:40   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Probeer maar eens een goeie prijslijst te vinden van wat de stroom aan een snelle laadpaal kost.
Tja eentje die minstens dagelijks opgefrist wordt ga je niet vinden denk ik, maar als ik zie dat de al dure brandstofprijzen ook eensklaps kunnen veranderen van uur tot uur is dat ook niet zo belangrijk.

Bij EVs hangt er vanaf waar je regelmatig gaat snelladen (toch de weinige die erop aangewezen zijn), en welk automerk natuurlijk, want dan neem je in de regel een laadabonnnement bij dat automerk. En dat zal wel ook met een appje zijn, waar je dan de dagelijkse prijzen kent, neem ik aan. Wie rijdt er hier met een EV en kan niet zonder een dagelijkse snellaadpaal (pakweg 100 kW minimum)?

Voor Tesla zal dat geen probleem zijn, gewoon plug and charge en de goedkoopste prijs.

Dan heb je Ionity, wslk de tweede meest gebruikte, secondje googlen geeft...
Van juni 2021 dus die prijzen zijn zeker gestegen. Prijs met en zonder abo.

Citaat:
https://www.egear.be/ionity-prijs/

ZOVEEL KOST ELEKTRISCH LADEN BIJ IONITY LAADPALEN

Didier De Kerpel / 14 juni 2021
Ook de stroomprijzen thuis zijn tot 35% gestegen sinds eerste lockdown... meldt egear.be naargelang leverancier (bij ons heb ik daar nog niets van gemerkt)

https://www.egear.be/kwh-prijs-oktober-2021/

Nog altijd spotgoedkoop als je dat met een ICE vergelijkt.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2021 om 11:45.
Oud 11 november 2021, 11:44   #138
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mooi.

De moderne trams zullen zonder bovenleidingen zijn: (in China rijden die al vele jaren)

Vers van de media:

Deze heeft geen sporen nodig, zelfs wisselen van bedding gaat.

Premiere-demo 2017 op Youtube:

technische evolutie van heel ouderwets (stoomtrein) naar electrische en volledig autonoom zonder sporen en bovenleidingen:
- in Reims rijden trams zonder bovenleiding sinds 2011 en om die te zien moet je geen Champagne drinken ....en in de kelders daar rijden de treintjes zonder sporen en zonder bovenleidingen .....ga maar eens op bezoek vb bij Mercier

Laatst gewijzigd door chris k : 11 november 2021 om 11:44.
Oud 11 november 2021, 11:46   #139
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Koop een EV en tank goedkoop zou wel eens verleden tijd kunnen zijn.

Test Aankoop waarschuwt voor “schrikwekkende tarieven”: “Veel mensen zullen energiefactuur niet meer kunnen betalen”
ENERGIEPRIJZENDe consumentenorganisatie Test Aankoop meldt “schrikwekkende” tarieven voor elektriciteit en aardgas in november. De organisatie vreest zelfs dat veel mensen hun factuur niet meer zullen kunnen betalen. “Het zijn cijfers om van te duizelen”, zegt Simon November van Test Aankoop.

TVdB 10-11-21, 19:36
Laatste update: 08:42
Bron: BELGA

+ nettarieven en heffingen.
en daar komt binnenkort nog de rekeningrijden bij
Oud 11 november 2021, 11:50   #140
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Testaankoop laat weten zoveel mogelijk elektrische zaken uit te schakelen.

Lichten en noem maar op.
Daar zullen auto's ook wel mee bedoeld worden.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be