Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2022, 20:11   #121
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als een verzekeringnemer vooraf zegt dat hij het verkeersreglement niet zal respecteren heeft de verzekeringsmaatschappij alle recht om hun tarief daaraan aan te passen.
Dat denk ik niet. Ik denk niet dat men verzekeringen kan aanpassen op basis van meningen. Maar mocht dat zo zijn, dan zou het zalig zijn om verzekeringspremies van moslims met 10 te vermenigvuldigen he

Ik denk dat verzekeringspremies enkel afhangen van factuele gegevens, niet van uitspraken en beweringen. En dat het toepassen of niet van de verzekering afhangt van condities die te maken hebben met factuele dingen.

Als jij BEWEERT dat je je huis zal in brand steken, verandert dat niks aan je verzekeringspremie. Als je dat ook daadwerkelijk doet, dan komt de verzekering gewoon niet tussen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 januari 2022 om 20:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 20:12   #122
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als een verzekeringnemer vooraf zegt dat hij het verkeersreglement niet zal respecteren heeft de verzekeringsmaatschappij alle recht om hun tarief daaraan aan te passen.
We spreken hier niet over de gezondheidszorg via de mutualiteit maar over privé verzekeraars en hospitalisatieverzekeringen.
Een zorgverzekeraar kan dit niet doen, of die klant nu wil roken of niet, enkel voor extra verzekeringen kan naar zoiets gekeken worden.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 29 januari 2022 om 20:13.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 20:13   #123
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ja, een zorgverzekeraar kan dit niet doen, of die klant nu wil roken of niet, enkel voor extra verzekeringen kan naar zoiets gekeken worden.
En daar zal afhangen of hij rookt of niet, niet of hij beweert dat hij zal roken.
Oud 29 januari 2022, 20:15   #124
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En daar zal afhangen of hij rookt of niet, niet of hij beweert dat hij zal roken.
Ja, dat lijkt me hetzelfde voor gevaccineerden als ze dat zouden toepassen.
Oud 29 januari 2022, 20:15   #125
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet. Ik denk niet dat men verzekeringen kan aanpassen op basis van meningen. ...
Wat je weggelaten hebt in mijn post weerlegt wat ge hier zegt.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 20:17   #126
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een zorgverzekeraar kan dit niet doen, of die klant nu wil roken of niet, enkel voor extra verzekeringen kan naar zoiets gekeken worden.
Dat zeg ik dus ook, bij onze basiszorgverzekering via de mutualiteit kan dat niet, voor hospitalisatieverzekeringen bijvoorbeeld wél.
Oud 29 januari 2022, 20:21   #127
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik dus ook, bij onze basiszorgverzekering via de mutualiteit kan dat niet, voor hospitalisatieverzekeringen bijvoorbeeld wél.
Kun je dat aanpassen terwijl een contract loopt? Dat denk ik niet, iemand die na de start van het contract begint te roken kun je als verzekeraar dan niet meer buiten kippen. Idem voor het vaccin lijkt me, het is geen verplicht vaccin dus kan het niet nadien toegevoegd worden als voorwaarde.

Dat is toch hoe ik denk dat het verloopt.
Oud 29 januari 2022, 20:24   #128
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gerard R. Bekijk bericht

Niets. Schreef ik al. Als je er niet onzinnig aan doodgaat zoals velen is overkomen op de planeet. En anders vaccineren.
Elke dood is onzinnig.
Heb nog nooit tegengekomen dat iemand zijn dood zinvol was.

Citaat:
Ja.. die ken ik wel. Dat is niet direkt mijn insteek en ook niet de insteek van de mensen op Aarde.
De vraag is niet of het verantwoord is iemand minder lang in leven te houden dan de medische wereld vandaag kan.
De vraag is of het verantwoord is om te proberen iedereen zolang mogelijk in leven te houden.
Of is waardig sterven in coronatijden geen recht meer?

Citaat:
Geeft teveel schade in zeer korte tijd, was en is de ovetuiging.
Zachte heelmeesters veroorzaken lelijke wonden.

Hiermee bedoeld men dat het soms nodig en verstandiger is van iets snel te laten gebeuren, inplaats van het in tijd te rekken.

Het laten overwaaien, had inderdaad op korte tijd veel economische en maatschappelijke schade veroorzaakt.
Maar die schade is nu ook veroorzaakt en door de ingrepen om de pijn zo lang mogelijk te houden, heeft meer een veelvoud aan schade aangericht.

Citaat:
Och, daar kan ik nog iets heel akeligs op terugmelden...
Klopt, maar dan komen we terug bij of het verantwoord is om te proberen iedereen zolang mogelijk in leven te houden.
Of is waardig sterven in coronatijden geen recht meer?

Citaat:

Als ik ga denken als een machine krijg je gelijk van me. (Maar ik ben een empathische mens.)
Empathie is heel vaak een slechte raadgever.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 20:27   #129
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kun je dat aanpassen terwijl een contract loopt? Dat denk ik niet, iemand die na de start van het contract begint te roken kun je als verzekeraar dan niet meer buiten kippen. Idem voor het vaccin lijkt me, het is geen verplicht vaccin dus kan het niet nadien toegevoegd worden als voorwaarde.

Dat is toch hoe ik denk dat het verloopt.
Bij mijn hospitalisatieverzekering zijn de voorwaarden wel al minstens 1 keer (grondig) aangepast.

Edit: hetzelfde trouwens met mijn brandverzekering. Ik had niet de indruk dat ik die kon weigeren zonder de polis op te zeggen.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 29 januari 2022 om 20:29.
Oud 29 januari 2022, 20:39   #130
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat je weggelaten hebt in mijn post weerlegt wat ge hier zegt.
Nee, zelfs een prive firma kan niet verzekeren op basis van wat gij beweert, maar enkel op basis van feiten.
Oud 29 januari 2022, 20:40   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar niet op basis van wat hij uit zijn botten slaat, maar wel op basis van de feiten. Of hij nu zegt dat hij zijn kot gaat in brand steken of niet, doet daar niks aan. Als hij het echt doet, wel.
Oud 29 januari 2022, 21:01   #132
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, zelfs een prive firma kan niet verzekeren op basis van wat gij beweert, maar enkel op basis van feiten.
Citaat:
Maar niet op basis van wat hij uit zijn botten slaat, maar wel op basis van de feiten. Of hij nu zegt dat hij zijn kot gaat in brand steken of niet, doet daar niks aan. Als hij het echt doet, wel.
Een verzekering kan weldegelijke bepaalde voorwaarden opleggen voor het bekomen van een verzekering tegen een bepaalde verzekeringspremie.

Een hospitalisatieverzekering kan weldegelijk de bepaling aan een polis toevoegen, dat men moet gevaccineerd zijn om de medische kosten veroorzaakt door een coronabesmetting te kunnen inbrengen of dat men anders een extra premie moet betalen.
Net zoals een brandverzekering kan weigeren om de kosten veroorzaakt door waterschade te dekken, als men in een overstromingsgebied gaat wonen.

Het zijn niet berekenbare, maar te verwachten natuur risico's die men kan vermijden door bepaalde zaken wel of juist niet te doen en geen enkele verzekering is verplicht om die in te dekken en als ze die toch indekt, mag ze een verhoogde premie vragen daarvoor.
Oud 29 januari 2022, 21:03   #133
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een verzekering kan weldegelijke bepaalde voorwaarden opleggen voor het bekomen van een verzekering tegen een bepaalde verzekeringspremie.
Ja, maar dat heeft niks te maken met uw BEWERINGEN.

Als gij zegt dat gij ZULT GAAN ROKEN, maar niet gaat roken, dan verandert dat uw verzekering niet. Als gij zegt dat gij ZULT GAAN STOPPEN MET ROKEN, maar gij blijft roken, dan verandert dat uw verzekering niet.

Het ging hier over het BEWEREN dat ge de verkeersregels niet ZOU volgen.
Oud 29 januari 2022, 21:16   #134
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar dat heeft niks te maken met uw BEWERINGEN.

Als gij zegt dat gij ZULT GAAN ROKEN, maar niet gaat roken, dan verandert dat uw verzekering niet. Als gij zegt dat gij ZULT GAAN STOPPEN MET ROKEN, maar gij blijft roken, dan verandert dat uw verzekering niet.

Het ging hier over het BEWEREN dat ge de verkeersregels niet ZOU volgen.
Het moet wel steeds om bewezen extra risico's gaan.
Maar als je bepaalde verklaringen doet voor het bekomen van een verlaagde premie en je houd je niet aan die verklaringen of je verkondigd een verhoogde risico te zijn, mag de verzekering weldegelijk de premie verhogen of zelfs de polis opzeggen.
Dit is voor de wet immers een bewezen verhoogd risico door verklaring van verzekeringsnemer.
Oud 29 januari 2022, 21:18   #135
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij collectieve hospitalisatieverzekeringen via de werkgever gebeurt dit volgens mij niet.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2022, 21:36   #136
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bij collectieve hospitalisatieverzekeringen via de werkgever gebeurt dit volgens mij niet.
De collectieve hospitalisatieverzekeringen via de werkgever gebruiken de gegevens van de arbeidsgeneeskundige dienst van de werkgever en bepalen op basis van die gegevens de verzekeringspremie.
Als de arbeidsgeneeskundige dienst bepaald dat er een verhoog risico is, verhoogd de premie.
En niet alleen voor hospitalisatieverzekering, maar ook voor de arbeidsongevallenverzekering en de verzekering tegen beroepsziekte.
Oud 29 januari 2022, 22:06   #137
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Dat is dan weer extreem doemdenken in de andere richting, ook nergens voor nodig.
In hoeverre er reden tot doemdenken is, hangt af van de volgende vraag:

Hoelang blijft je lichaam spike-eiwitten aanmaken nadat je de gifspuit gekregen hebt?
Oud 29 januari 2022, 22:09   #138
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Bij collectieve verzekeringen wordt alles beslist door de werkgever en verzekeraar en heb je helemaal niks te zeggen.
Oud 29 januari 2022, 22:18   #139
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij collectieve verzekeringen wordt alles beslist door de werkgever en verzekeraar en heb je helemaal niks te zeggen.
Dat is niet helemaal juist. Bij een colletieve verzekering word er beslist door de betaler en de verzekering.
Zo zijn er veel collectieve verzekeringen via werkgevers waar ook gezinsleden van de werknemers bij kunnen aansluiten en/of gepensioneerde werknemers bij aangesloten kunnen blijven.

En dan zijn de eigen verklaringen opnieuw ook van groot belang bij het bepalen van de premie.
Oud 29 januari 2022, 22:25   #140
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Dat is niet helemaal juist. Bij een colletieve verzekering word er beslist door de betaler en de verzekering.
Zo zijn er veel collectieve verzekeringen via werkgevers waar ook gezinsleden van de werknemers bij kunnen aansluiten en/of gepensioneerde werknemers bij aangesloten kunnen blijven.

En dan zijn de eigen verklaringen opnieuw ook van groot belang bij het bepalen van de premie.
Ja, maar in de praktijk komt het erop neer dat je de keuze hebt: meedoen of niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be