![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooreerst heb ik geen huisdieren en eet ik weinig vlees. Maar daarbuiten stel ik me nog altijd de vraag waarin het eten van een katje dan zo veel verschilt van het eten van een schaapje en of lamsboutje. Een verre oom van mij kweekte schapen....die liepen ook achter in de weide en kenden hem als ware net als hondjes. Toch belette hem dat niet om er af en toe een paar te verkopen voor de slacht (ze hadden wel een deftig leventje voor ze werden opgegeten dat geef ik graag mee)
Voor mij is het simpel. Een ECHTE dierenvriend eet geen vlees. De meeste mensen waaronder IK doen dat wel....De meeste mensen noem ik dan ook niet meer dan poezewoefkes vrienden veel verder reikt hun vriendschap voor dieren niet. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 november 2024 om 09:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja maar zo gaat het er nu net niet aan toe. Veel van ons vlees is import en daar liggen de eisen niet zelden een stuk lager. Maar het is toch eerder de prijs van ons koteletje of kippenbilletje zie eitje dat zal voorgaan op het leed dat deze dieren is aangedaan alvorens ze in de rekken liggen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mannetje? In de shredder! Justice voor hanen! Eet meer coq au vin en geef die beesten ook een kans.
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Wanneer dat kwaliteitsvolle brokken zijn, is het op zich niet nodig aan te vullen met nat voer.. dus met 250gr per dag voed je dan een hond van pakweg 20kg. Ik zou met zo een zak voor mijne jongste ongeveer 30 dagen toekomen.. €40/maand.. €480/jaar.. wanneer ik de brokken dagelijks zou aanvullen met nat voer, kom ik met zo een zak nog langer toe.. en de kost van nat voer is nu ook niet 'hallucinant' te noemen eh..? Om aan €7 voeding per dag te komen, kunt ge ze dagelijks heel riant voorzien van vers vlees.. op het decadente af, wat mij betreft. Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 15 november 2024 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar niemand schijnt dat te snappen. En om het houden van een huisdier dan toch maar zo duur mogelijk te laten worden komen ze nu al af met honden die 80kg wegen. Alsof dat het gemiddelde huisdier is. Een 'kleinere hond' weegt dan nog 30 kg. Terwijl iedere hondenkenner weet: een hond van 30 kg is al een heel beest. Dat weegt bv een flinke Duitse Herder teef... Citaat:
Ik begrijp niet waarom iedereen hier nu plots wil doen alsof het houden van een hond onbetaalbaar is...
![]() |
![]() |
#126 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() De krant heeft dus gelijk dat jullie trouwe viervoeter wel wat mag kosten en dat de prijzen voor baasjes voor het houden van een hond dus nog meer mogen stijgen.
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De mens is een omnivoor die vroeger leefde van de jacht en visvangst en dus altijd al vlees at. ![]() Honden zijn gedomesticeerde wolven die als gezelschapsdier, werk- en waakhonden gehouden werden en dus niet opgegeten werden. Man, tis moeilijk, zenne...om dat verschil te maken. Vriendschap met gedomesticeerde dieren als gezelschapsdier heeft weinig te maken met vriendschap voor dieren die dienen als voedsel voor de omnivore mens. Maar niemand verbiedt jou om ook katten en honden te eten, hoor, ga je gang. ![]()
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als je last hebt van zwerfkatten in de buurt kan je bij de gemeente een val gaan halen, die kat(ten) vangen en ze gratis (op kosten van de gemeente) naar de dierenarts brengen ter vaccinatie en sterilisatie. Daarna laat je die katten gewoon terug los. Er zijn al gevallen bekend van mensen die zo'n val halen om dan nadien gratis met hun eigen kat naar de dierenarts te kunnen.... Onbeschaamdheid is niets nieuw tegenwoordig.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 15 november 2024 om 13:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En naast uw honden zijn er ook nog wilde honden alsook straathonden die niemands eigendom zijn. Er zijn ook nog wolven en vossen. Dus of die biologische uitleg wel spoort geloof ik niet. En ja er zijn ook heel veel wilde katten. In veel ZO Aziatische landen staat er nog hond op het menu. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 november 2024 om 13:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En wanneer een hond ziek wordt en onderzoeken of operaties nodig heeft, zullen de uitgaven voor de hond stijgen. Logisch. Maar 'operaties' zijn geen 'vaste' kosten die elk jaar terug komen eh.. medicatie daarentegen kan wel een extra jaarlijkse kost zijn, maar geen 5000 euro. Het houden van huisdieren is dus tot nader order nog altijd niet onbetaalbaar en het wordt allerminst met opzet duurder gemaakt opdat het plebs geen huisdieren meer zou kunnen hebben. Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 15 november 2024 om 14:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar er zijn er hier die graag rap op hun paard zitten.. Thans ook geen goedkope dieren.. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Dat kost een smak meer dan vroeger, dat kan niemand ontkennen, zelfs niet met goedkope aldi/lidl voeding. Forumleden die al jaren honden hebben, moeten anders eens berekenen wat hun hondenvoer vroeger kostte toen ze hun hond kochten, in vergelijking met wat ze nu moeten uitgeven aan hondenvoer. Citaat:
Gij zult betalen wat het kost als je op vakantie wil, ook als de goedkope air-bnb prijzen gestegen zijn en even duur zijn geworden als een 5-sterrenhotel. Citaat:
![]() Voor wie vooruitziend is, verantwoordelijkheidszin en maar een bescheiden, gemiddeld huishoudbudget heeft, zijn huisdieren houden al geen optie meer. Het is absurd dat je moet sparen of al gaan lenen ingeval je zieke huisdier een operatie nodig heeft. Het zijn de dieren die het gelag betalen en in overvolle asielen blijven zitten. Een hond houden, voeding, hygiëne, medicatie, verzorging etc.., kost tegenwoordig een smak geld en wie dat ontkent die liegt.
![]() |
![]() |
#133 | ||||||
Minister
|
![]() Citaat:
En dan citeert ge het artikel waaruit blijkt dat een hond gemiddeld 2.488 euro kost.. dat is de helft van 5.000 euro eh.. Wat is het nu...? En dat daar zo nu en dan kosten van onderzoek of operatie of medicatie bijkomen, dat kan goed zijn, maar als ge ELK jaar een paar duizend euro moet ophoesten, dan hebt ge een wreed ongezonde hond en lijkt een finaal spuitje mij heel wat diervriendelijker (en ook heel wat mensvriendelijker voor degene die het zich financieel niet kunnen permitteren). Zoals eerder gesteld: de meeste operaties zijn een eenmalige kost. Wanneer een hond elk jaar een operatie vandoen heeft, stel ik mij vragen hoor.. Ouderdomskwalen betaal je ook niet ELK levensjaar eh.. dat is alleen de laatste jaren van het leven van een hond. En chronische ziekten, wel ja, daarbij kan medicatie wel wat kosten, maar om dan tot duizenden euro's aan kosten te komen.. dat lijken mij eerder uitzonderingen te zijn.. Citaat:
Citaat:
Zo ook met honden: wilt ge een rashond met stamboom of een straathond. Wilt ge een hond met veel kans op ziektes of ene van een sterker ras.. Wilt ge een kleine hond of een grote.. één met veel vacht en dus meer onderhoud of ene met een korte dunne vacht.. En dat alles bepaalt voor een groot stuk het budget.. en dat hebt ge dus wel degelijk zelf in de hand. Mensen moeten niet komen jammeren dat ze een dure auto hebben als ze persé met een dikke porsche willen rijden eh.. Citaat:
Citaat:
Of zijt ge van mening dat iedereen zich altijd alles moet kunnen permitteren in 't leven..? Citaat:
Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 15 november 2024 om 18:00. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet dat ik in de mogelijkheid ben een hond te houden. Maar ik zou die wel nat met droog combineren. En dan echt wel rauw vlees met af en toe soep van bone broth. Het is wél nodig droog en nat te combineren voor hun gezondheid, maar dat is iets waar we wellicht niet eens in gaan geraken. En het is dan allemaal gebaseerd op die drie benoemde rassen, hoewel honden honden zijn. Een runderhart kost al een paar euro, en een lever ook. Ze mogen van beide maar een derde in hun voedingsbeurt krijgen,... Dus ja 7 euro is toch wel het budget als ge ze wilt verwennen met alle nodige zorg. Want stel u eens voor als ge heel uw leven een droog koekske moet eten waar "alles" in zit dat ge nodig hebt. Verwen da beest toch nondejol. ![]()
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En meestal pakken ze die per 2.
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is het wel een punt, we krijgen ze, we hoeven ze niet te kopen.
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Een kat moet ge niet zomaar eenders wat voorschotelen. Als die Gourmet kennen, moet je daarna niet meer afkomen met zo'n goedkope paté van goedkopere merken. Beetje rijst, beetje biopompoen, bone broth, lepeltje levertraan, kippenhartjes, lever maagskes en filet en mixen tot puree. Is dat verwennen of een ruifbak voorkomen die gezond blijft en dus enkele dierenartsen in diens leven bespaart?
![]() |
![]() |
#138 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben er dol op. Gentle Giants.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Komt er eigenlijk op neer dat er maar 2 primitieve overlevingsmodellen zijn.
Die van een strikt hiërarchisch herder maatschappij waarbij er een totale toewijding is aan je kudde rondtrekkende beesten. Voordelen; mobiliteit en oorlog. Nadelen: weinig variatie in dieet. Altijd vlees en zuivel. Rijkdom wordt gezien als een last. We moeten "verder"; reis licht. Een egalitaire landbouw maatschappij. Met pottenbakkers, smederijen, en allerlei andere guilden. Behuizing, meubels enz.... Meer variatie in het dieet. De veganistische primitieve maatschappij is misschien wel ontstaan maar weggefilterd door de "betere" andere 2 modellen. Maar dat is puur op een primitieve basis gestoeld, het reptielen brein. Overleven...