![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat weet ik niet. Maar ik weet dat Verhofstadt al zijn principes inslok, de groenen met hun kernuitstap toeliet en daarmee een coalitie vormde, en premier mocht zijn daarom.
![]() |
#123 | |
|
![]() Citaat:
Democratieën van idioten kunnen generaties miserie veroorzaken. Dus DAT argument, om toch maar voor een democratie van idioten te kiezen boven een verlichte dictator, houdt geen steek. En, ge zijt gene slechte OMDAT ge nen dicator zijt hé. Ge zijt ne slechte dictator omdat ge slechte dingen doet. Trouwens, wat voor een idiote uitspraak is het dat men ervoor kiest om ne sukkelaar te zijn.... Dat is gewoon het gevolg van slechte keuzes, maar geen keuze op zich.
![]() |
![]() |
#124 | |
|
![]() Citaat:
Maar bijvoorbeeld wél uit ervoor kiezen om de toekomstige generaties meer of minder opzadelen met onbetaalbare en niet-terugbetaalbare schuld.
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En nee, voorkeuren zijn niet gelijkwaardig: hun loutere bestaan heeft niet eens een waarde, tenzij als 'fact of life'. Op vlakken waar het er toe doet, zijn 'voorkeuren' ofwel wijs (het resultaat van geslaagde Bildung, al dan niet in de vorm van meesterschap, en waar niet dan in de vorm van de acceptatie van het gezag van de meesters en van geslaagde ervaringen/resultaten vanwege de gehoorzaamheid), ofwel - waar ze woekeren en wijsheid niet meteen bereikbaar is - te manipuleren en waar nodig te bestrijden. 'Democratie' kan soms nodig zijn als voorlopige bron van manipulatie (het leven is niet steeds wat je zou wensen...), maar men moet er natuurlijk nooit echt in gaan geloven.
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 29 maart 2025 om 20:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 29 maart 2025 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() WIE kan/mag/zal beslissen WIE tot die 'elite' behoort, en HOE moet die beslissing genomen en vervolgens uitgevoerd worden? Dienen de 'aristocraten'/'meesters' zich ondermeer of zelfs uitsluitend te laten beoordelen door ANDEREN dan henzelf, of kunnen/mogen ze ZICHZELF 'uitverkoren' verklaren/wanen en dienen 'de anderen' dat dan *domweg* te aanvaarden en er vervolgens al dan niet voorgoed over te zwijgen? ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 29 maart 2025 om 20:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Dat vraagstuk is enkel op te lossen door "directe leiders." Devolutie van de macht tot op municipaal niveau. De "juiste" leider kan je enkel kiezen als je die persoon persoonlijk kent. Het is ook mijn grote probleem met de EU. Het is een onnodige managementlaag bovenop onnodige managementlagen, met leiders die wij niet persoonlijk kennen, en dus waarvan wij niet weten of het "goede" of "slechte" mensen zijn.
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() Dat is infrastructuur. Dat is een andere kwestie. Dat gaat over schaalbaarheid en economische calculatie.
Je geeft trouwens een slecht voorbeeld, want mini-kerncentrales zijn een belangrijke energiebron voor de toekomst.
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Louter bedrijfsmatig zou je het kunnen vergelijken met de notie dat de ploegbaas het dagelijks leven in goede banen leidt, terwijl de bedrijfseigenaar zich net daar niet mee moeit. Maar ik meen als ik zeg dat de neergang van de menselijke beschaving voortkomt uit concentratie van macht. Althans, dat is mijn mening. En niemand moet het ermee eens zijn. ![]()
![]() |
![]() |
#134 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben blij dat u met dat voorbeeld op de proppen komt. Destijds werden de grootse visionaire plannen van Le Corbusier door de 'experts' en de 'kenners' enthousiast toegejuicht. De mensen die in de uiteindelijk volgens de aanwijzingen van 'de meester' gebouwde 'mirakels' dienden te wonen, werden massaal depressief en/of nogal tamelijk gewelddadig. Wie weet, misschien zijn 'de utopisten' wel de allerlaatsten aan wie de uiteindelijke beoordeling van 'de utopie' overgelaten dient te worden. ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 29 maart 2025 om 21:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Naarmate de mens op zichzelf (d.w.z. op willekeurig mimetisme) teruggeworpen wordt, zie je trouwens inderdaad vaak een op hol geslagen subjectivisme en een op hol geslagen enge objectivering tegelijk. Zijn verlangens zijn luchtkastelen en 'de rest' wordt gereduceerd tot louter instrument in functie van die luchtkastelen. Maar alleen al het koesteren van luchtkastelen doodt de realiteit zoals de verheerlijking van de medemens veelal de voorbode is van verontwaardigde uitstoting. En omgekeerd kan de kille instrumentalisering een bron van luchtkastelen zijn, zoals bij de speculant die geil wordt van 'getallen' als uitdrukking van zijn voorgestelde 'macht'. Ook in seksuele devianties als SM zie je de convergentie van hypersubjectivisme en hyperobjectivering, en van wreedheid en compassie: het gedeelde mede-lijden aan de verwevenheid van 'liefde' en negativiteit waaruit men geen uitweg kent, en waarbij het ene een richtingwijzer voor het andere wordt. (Wat specifiek Le Corbusier betreft: die plannen zijn qua urbanisatie onzinnig, maar zijn appartementen waren toen behoorlijk luxueus, en het publiek in Marseille was toen nog niet zo 'divers' als vandaag natuurlijk. Idem met de Rabottorens in Gent bv.: in het begin was men fier dat men daar kon wonen; nadien is het verloederd, al zal ik niet ontkennen dat in de architectuur zelf ontmenselijkende aspecten zitten, zoals de mate van Gleichschaltung en de naïeve creatie van 'ontmoetingsruimten' in de wildernis).
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 29 maart 2025 om 22:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Leiderschap door geboorte staat in de weg van leiderschap door excellentie. Meritocratie vind ik passender.
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De waarheid voorop Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 30 maart 2025 om 04:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarde komt van onze frivole voorkeuren, en dus zijn die gelijkwaardig. Het bestaan zelf dient enkel maar voor de tijdelijke bevrediging van die frivole voorkeuren. Als we dat samen willen doen binnen een groep, is er geen enkele reden waarom de frivole voorkeur van Jan belangrijker zou zijn dan die van Piet. Vandaar dat, als men al tot iets gemeenschappelijks wil komen wat an sich niet eens vereist is, de enige zinvolle manier erin bestaat om de gelijkaardige frivole voorkeuren van de grootste groep te volgen. Vandaar democratie. Van zodra men die symmetrie breekt binnen de groep, komen de frivole voorkeuren van de "leiders" enkel maar aan bod. En heeft de rest van de groep geen enkel belang meer om een groep te vormen. |
|
![]() |
![]() |