Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2009, 20:48   #121
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Vlaanderen zal dat niet vragen. Hoogst waarschijnlijk komt er een samenwerking, vervolgens een overkoepelende commissie om beleid af te stemmen, dan een VL/NL ministerie van Sport of Onderwijs en zo gaat dat sluipenderwijs. Vlaanderen gaat zich heus niet 'aansluiten'.
Ik deel uw mening. Maar als Vlaanderen het zou vragen, zou Nederland dan neen zeggen volgens u ?
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 20:48   #122
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
idd Hollander
het stap-voor-stap-scenario.
Ja, stap-voor-stap ...
Maar de eerste stap zal nooit komen ... dus voor de volgende stappen
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 20:52   #123
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ja, stap-voor-stap ...
Never say never, T'serclaes.
Oud 14 oktober 2009, 20:55   #124
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Never say never, T'serclaes.
Allez, Vlaanderen is wel een stapje verder : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=sn2e2qfo
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 21:08   #125
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Allez, Vlaanderen is wel een stapje verder : http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=sn2e2qfo
Wat niet is, kan komen.

Bekijk de gestage evolutie van het Belgisch politiek en staatkundig bestel niet op een termijn van enkele jaren, nietwaar.

Of hebt u misschien nog niet gemerkt dat hetgeen nog niet eens zo lang geleden met onder andere de Volksunie als een zeer minoritair clubje flaminganten werd gezien, inmiddels in de breedte en diepte in zowat alle lagen van de Vlaamse politiek is doorgedrongen ?

Zij die dit slechts als een zeer tijdelijk fenomeen van voorbijgaande aard zien, getuigen van politieke blindheid.
Oud 14 oktober 2009, 21:13   #126
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik deel uw mening. Maar als Vlaanderen het zou vragen, zou Nederland dan neen zeggen volgens u ?
tja dat weet ik eerlijk gezegd niet. In tegenstelling wat sommigen hier beweren zie ik Nederland niet als inherent expansionistische entiteit. In tegendeel bijna. Als ik zie hoeveel en hoelang er gesoebat en onderhandeld wordt over een reorganisatie van de Nederlandse Antillen (moet het een land worden of mag het een speciale gemeente worden etc) dan zie ik Nederland echt niet zomaar een aanvraag van Vlaanderen (hoe hypothetisch ook) beantwoorden.
Dat laat onverlet dat ik persoonlijk daar wel ja op zou zeggen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 21:17   #127
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat niet is, kan komen.

Bekijk de gestage evolutie van het Belgisch politiek en staatkundig bestel niet op een termijn van enkele jaren, nietwaar.

Of hebt u misschien nog niet gemerkt dat hetgeen nog niet eens zo lang geleden met onder andere de Volksunie als een zeer minoritair clubje flaminganten werd gezien, inmiddels in de breedte en diepte in zowat alle lagen van de Vlaamse politiek is doorgedrongen ?

Zij die dit slechts als een zeer tijdelijk fenomeen van voorbijgaande aard zien, getuigen van politieke blindheid.
Dat woord deed me denken aan een schilderij van Breugel, en een zeer oud spreekwoord dat daarop staat afgebeeld.

"Als de ene blinde de andere leidt, ..."

Arm Wallonië. Arm Vlaanderen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 21:22   #128
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat niet is, kan komen.

De Volksunie? Was er ooit geen tijd dat die des duivels waren omdat die het aandurfden te pleiten voor - god beware ons - federalisme?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 21:25   #129
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
tja dat weet ik eerlijk gezegd niet. In tegenstelling wat sommigen hier beweren zie ik Nederland niet als inherent expansionistische entiteit. In tegendeel bijna. Als ik zie hoeveel en hoelang er gesoebat en onderhandeld wordt over een reorganisatie van de Nederlandse Antillen (moet het een land worden of mag het een speciale gemeente worden etc) dan zie ik Nederland echt niet zomaar een aanvraag van Vlaanderen (hoe hypothetisch ook) beantwoorden.
Dat laat onverlet dat ik persoonlijk daar wel ja op zou zeggen.
Ja, momenteel is het niet aan de orde, dus niemand wéét het met zekerheid, mede bovendien omdat de vraag inderdaad in ruime mate hypothetisch is.

Ik denk dat u gelijk hebt als u stelt dat Nederland eerst grondig met zichzelf zou overleggen.

Het is en blijft mijn stellige overtuiging dat dit in Frankrijk ten aanzien van een mogelijke vraag vanuit Wallonië niet anders zou zijn.

Maar het is evenzeer mijn stellige overtuiging dat zowel Nederland als Frankrijk in voorkomend geval na wat gepalaver en wat voorwaarden stellen uiteindelijk ja zouden zeggen.
Oud 14 oktober 2009, 21:35   #130
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat woord deed me denken aan een schilderij van Breugel, en een zeer oud spreekwoord dat daarop staat afgebeeld.

"Als de ene blinde de andere leidt, ..."

Arm Wallonië. Arm Vlaanderen.
In een Belgische context, ja.

Maar wil u allen eens inbeelden wat een bevrijding het ware indien zowel Wallonië als Vlaanderen niet meer staatkundig aan elkaar gebonden en verplicht zouden zijn, maar een eigen koers zouden kunnen uitzetten en zich zouden kunnen ontplooien als weliswaar kleine, maar onafhankelijke staten.

Trek van de gehele som der Belgische problemen eens de communautaire twisten, kaakslagen, frustraties en opgeblazen wrijvingjes af, en u ziet meteen dat het in een vrij Vlaanderen en zelfs in een min of meer vrij (want door Frankrijk geholpen) Wallonië eigenlijk nog niet zo slecht leven zou zijn.

Ik wens het u allen oprecht toe.
Oud 14 oktober 2009, 21:41   #131
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De Volksunie? Was er ooit geen tijd dat die des duivels waren omdat die het aandurfden te pleiten voor - god beware ons - federalisme?
Dat was midden de jaren 60 mijn beste...

De tijd toen de pastoors vanop de preekstoel hun parochianen luidruchtig inpeperden dat al diegenen die daarvoor durfden te stemmen zichzelf onverwijld een éénrichtingsticketje richting hel bezorgden...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 21:41   #132
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar het is evenzeer mijn stellige overtuiging dat zowel Nederland als Frankrijk in voorkomend geval na wat gepalaver en wat voorwaarden stellen uiteindelijk ja zouden zeggen.
Ik vermoed van wel, ja. Er zijn voor beide landen geen onoverkomelijke problemen. Frankrijk krijgt er een financieel lastiger gebied bij, maar zal door haar grotere gewicht (20x) dit eenvoudiger kunnen integreren. Door de meer gelijkwaardige omvang van NL en VL (3x) zou Nederland lastiger te verteren hebben, maar daar speelt mee dat de economische situatie van Vlaanderen voor minder problemen zorgt dan die van Wallonie.
uiteraard is dit alles strikt hypothetisch.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2009, 21:44   #133
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een Belgische context, ja.

Maar wil u allen eens inbeelden wat een bevrijding het ware indien zowel Wallonië als Vlaanderen niet meer staatkundig aan elkaar gebonden en verplicht zouden zijn, maar een eigen koers zouden kunnen uitzetten en zich zouden kunnen ontplooien als weliswaar kleine, maar onafhankelijke staten.

Trek van de gehele som der Belgische problemen eens de communautaire twisten, kaakslagen, frustraties en opgeblazen wrijvingjes af, en u ziet meteen dat het in een vrij Vlaanderen en zelfs in een min of meer vrij (want door Frankrijk geholpen) Wallonië eigenlijk nog niet zo slecht leven zou zijn.

Ik wens het u allen oprecht toe.
Dat weet ik, Hallebarde, en dat waardeer ik ook aan u.

Meer nog, ik wens het mezelf en mijn vrienden ook toe, en als het ooit zo ver komt en ik word hier de baas, krijgt u prompt een ere-consulaat.

I won't take no for an answer

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2009, 08:32   #134
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, stap-voor-stap ...
De vlaamse versie van de Processie van Echternach.

Eén stap vooruit, twee achteruit.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:17.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be