Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 maart 2005, 10:54   #121
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Nederlands en Frans zijn dan ook de nationale Belgische talen. Ik zie het probleem niet.
Er bestaat geen "nationale taal". Zo'n taal zou in heel Belgie moeten gesproken worden, en die is er niet.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 11:09   #122
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Individuele tweetaligheid is daarvoor een oplossing.

Of wil u territoriale tweetaligheid?

U vraagt, wij draaien.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 11:20   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarvoor?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 12:08   #124
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Bron: http://home.wish.net/~mgelten/Staats...psdeSchone.htm

Wanneer was die Guldensporenslag ook al weer?
Willem, ik moet toegeven dat ik ook op het verkeerde spoor zat .

Maarre, weet iemand waarom ze dan persé de FRANSE Schone erbij gehaald hebben?
Hebben ze ook nog iets over de Bourgondische/Brugse?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:25   #125
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Kan u me eens die tekst verzenden (desnoods PM), dan weet ik waarover ik het heb...
Je kan de tekst terugvinden op die website, onder de downloads.

Citaat:
mmm, misschien. Maar �*k plaats tenminste geen dt-fouten in mijn titel....
Ik wel dan?
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:26   #126
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Ik neem aan dat als men in de Vlaamse republiek een 25ste verjaardag viert, en iets opzet, ook nogal "propagandistische" zullen zijn.

toch enkele opmerkingen:

• de waarheid geschetst in "175-25" zal ongetwijfeld wat "opgesmukt" zijn, daar twijfel ik niet aan. Dat is nu toevallig ook het doel (zie "propagandistische")
  • voor jullie �*s de waarheid al veel te opgesmukt (ideologie, net zoals dat de waarheid van bijv. de BUB'ers ook niet "de waarheid" is)
In het gegeven voorbeeld (tentoonstelling voor 25j vlaanderen), zal ik ook niet zagen dat ze wat dingen verdraaien....
Wel, ik niet... Ik heb het hierboven al ergens geschreven: ook als de Vlaamse regering een dergelijke tentoonstelling zou opzetten, zou ik in mijn gat gebeten zijn...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 12 maart 2005, 13:44   #127
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Er bestaat geen "nationale taal". Zo'n taal zou in heel Belgie moeten gesproken worden, en die is er niet.
In uw middeleeuws model van raszuivere staten misschien. Wij geloven dat de Belgen volwassen genoeg zijn om dat onzalige denken achter zich te laten en een moderne, meertalige democratie op te bouwen.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 13:51   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
In uw middeleeuws model van raszuivere staten misschien. Wij geloven dat de Belgen volwassen genoeg zijn om dat onzalige denken achter zich te laten en een moderne, meertalige democratie op te bouwen.
Blijkbaar is uw kennis van de Middeleeuwen dermate laag dat u schijnbaar hoegenaamd niet weet dat de staten in die tijd niet ras- of volksgebonden waren, maar wel feodaal ingericht.

En als ik het goed begrepen heb, is een eentalige democratie volgens u dus niet modern en waarschijnlijk ook niet democratisch... Portugezen, u hoort het: uw staat is volgens Comical Bob niet alleen ouderwets maar ook heel ondemocratisch.
Oud 12 maart 2005, 13:57   #129
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Een vraag aan de historici hier op dit forum. Ik ben het boek "De tijd van de Revolutie (1789-1848 ) "van Eric Hobsbawm aan het lezen. Maar regelmatig duikt de naam Belgie op, in een periode ruim voor 1830, o.m. tijdens de napoleontische oorlogen. En ook tijdens een opstand in 1799 (waarbij er sprake is van Vonckisten en van Statisten). Kan dit? Of begaat Hobsbawm een anachronisme? Of kan ik ben ik per ongeluk in de afdeling 'fictie' terecht gekomen?

Laatst gewijzigd door driewerf : 12 maart 2005 om 14:03.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 14:04   #130
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Een vraag aan de historici hier op dit forum. Ik ben het boek De tijd van de Revolutie (1789-1848) van Eric hobsbawm aan het lezen. Maar regelmatig duikt de naam Belgie op, in een periode ruim voor 1830, o.m. tijdens de napoleontische oorlogen. En ook tijdens een opstand in 1799 (waarbij er sprake is van Vonckisten en van Statisten). Kan dit? Of begaat Hobsbawm een anachronisme? Of kan ik ben ik per ongeluk in de afdeling 'fictie' terecht gekomen?
Met Hobsbawm ben je zeker niet in de afdeling fictie beland, maar wel in dat van de grote (marxistische) historici. Tot zover is er niets verkeerds gebeurd en heb je zeker geen slechte koop gedaan, maar... er zijn verschillende, vooral Engelse historici die zich, soms bewust, soms onbewust, aan het anachronistische België bezondigen wanneer ze het over de Zuidelijke Nederlanden of "de Belgische Ruimte" (van die tentoonstelling hier) hebben. Hobsbawm is er dus één van, maar er zijn nog andere, zoals Henry Kamen. De Brabantse Omwenteling van 1789 resulteerde in de onafhankelijke en confederale 'Etats Belgiques Unis' ('belgique' hier als adjectief van 'Pays-Bas') oftewel 'Verenigde Nederlandse Staten' (ook foutief als 'Verenigde Staten van België' of 'Verenigde Belgische Staten'). Dat verklaart misschien deels de verwarring, denk ik.

Laatst gewijzigd door ossaert : 12 maart 2005 om 14:04.
Oud 12 maart 2005, 14:05   #131
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Heb net via e-mail de nieuwsbrief ontvangen van Scarlet. Hun hoofdartikel is gewijd aan de webstek 'made in Belgium'. Ik laat u 'meegenieten'

Citaat:
Trots op België
De uitdrukking zou wat anachronistisch kunnen overkomen, zeker nu Frans- en Nederlandstaligen (de politieke klasse althans) hun messen wetten in een zoveelste communautaire strijd. Nochtans, wie de tentoonstelling 'Made in Belgium' bezoekt, zal vaststellen dat die taalgrens er eigenlijk nauwelijks toe doet, het devies 'Eendracht maakt macht' des te meer. Een tentoonstellingsruimte van 6.600 m2, een parcours van bijna 2 kilometer, 4.000 voorwerpen,... de cijfers zijn veelzeggend. Niets werd door de bedenkers van 'Ik was 20 in '45' aan het toeval overgelaten. België is immers hun land, ze zijn er trots op en schreeuwen het uit.
Heb direct een mailtje gestuurd ([email protected]) naar Scarlet om te vragen of deze subjectieve, tendensieuse tekst hun eigen mening verwoordt...
Oud 12 maart 2005, 14:09   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garga
Heb direct een mailtje gestuurd ([email protected]) naar Scarlet om te vragen of deze subjectieve, tendensieuse tekst hun eigen mening verwoordt...
En ook even dreigen met overstap naar Telenet...
Oud 12 maart 2005, 14:12   #133
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En ook even dreigen met overstap naar Telenet...
sssst. Zit al lang bij Telenet. Gebruik enkel scarlet nog voor mijn e-mailadres...
Oud 12 maart 2005, 14:17   #134
driewerf

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Met Hobsbawm ben je zeker niet in de afdeling fictie beland, maar wel in dat van de grote (marxistische) historici. Tot zover is er niets verkeerds gebeurd en heb je zeker geen slechte koop gedaan, maar... er zijn verschillende, vooral Engelse historici die zich, soms bewust, soms onbewust, aan het anachronistische België bezondigen wanneer ze het over de Zuidelijke Nederlanden of "de Belgische Ruimte" (van die tentoonstelling hier) hebben. Hobsbawm is er dus één van, maar er zijn nog andere, zoals Henry Kamen. De Brabantse Omwenteling van 1789 resulteerde in de onafhankelijke en confederale 'Etats Belgiques Unis' ('belgique' hier als adjectief van 'Pays-Bas') oftewel 'Verenigde Nederlandse Staten' (ook foutief als 'Verenigde Staten van België' of 'Verenigde Belgische Staten'). Dat verklaart misschien deels de verwarring, denk ik.
waarvoor dank
Oud 12 maart 2005, 14:20   #135
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Ben toevallig net Early Modern European Society van Henry Kamen aan het lezen; en inderdaad, die term "België" komt er wel eens in voor.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2005, 14:40   #136
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garga
Heb net via e-mail de nieuwsbrief ontvangen van Scarlet. Hun hoofdartikel is gewijd aan de webstek 'made in Belgium'. Ik laat u 'meegenieten'

Zeg... wat zitten die lui van de BUB eigenlijk te zeuren dat ze gebpoycot worden in media? Ze mogen godsallemachtig zelfs de tekstjes van Scarlet schrijven!
Oud 12 maart 2005, 14:43   #137
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:

U vraagt, wij draaien.
Waarom? Denk je dat dat iets zal opleveren? Die pinocchio's zullen gewoon blijven wanstaltige vertalingen maken, of ze nu individueel, territoriaal of bazjie-bozjoeks-'tweetalig' zijn...
Oud 12 maart 2005, 14:46   #138
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nederlands en Frans zijn dan ook de nationale Belgische talen. Ik zie het probleem niet.
Hans1 loopt met zijn kop tegen de muur (BONK!)... Dus een mooie Franse tekst, aangevuld met een barslechte Nederlandse vertaling vormt voor jou geen enkel probleem, omdat 'beide toch nationale talen' zijn? Mooi is dat, nu weten we meteen waar we aan toe zijn... Je loopt nu wel heel erg in de francofone (FDF?) pas...
Oud 12 maart 2005, 15:44   #139
driewerf

Standaard

Citaat:

U vraagt, wij draaien.
Wat een vreemde reactie!
Zijn jullie een politieke partij met een programma dat jullie kunnen verdedigen? Of draaien jullie met elke wind mee?
Of is dat weer een grapje (zie smiley)? Maar wanneer worden er dan eens ernstige postings door de BUB geplaatst?
Oud 12 maart 2005, 15:46   #140
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf
Maar wanneer worden er dan eens ernstige postings door de BUB geplaatst?
Is dat een retorische vraag?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be