Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet ontwikkelingshulp aan Afrika afgeschaft worden?
Ja, zo snel mogelijk 20 46,51%
Neen, het mag zelfs verhoogd worden 23 53,49%
Aantal stemmers: 43. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2005, 11:17   #121
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
1)
2)het eigen volk mag niet vergeten worden, maar ik persoonlijk zie geen reden om eerst voor hen te zorgen en dan pas voor anderen. een mens is een mens, of die in een ander land woont of niet.
dus als er twee kinderen aan het verdrinken zijn, ga jij met 50% kans eerst het andere kind (proberen te) redden zonder voorrang te geven aan uw eigen kind?

straf (en vooral ongeloofwaardig)[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by cashflow on 06-06-2005 at 12:19
Reason:
--------------------------------

Citaat:
1)
2)het eigen volk mag niet vergeten worden, maar ik persoonlijk zie geen reden om eerst voor hen te zorgen en dan pas voor anderen. een mens is een mens, of die in een ander land woont of niet.
dus als er twee kinderen aan het verdrinken zijn, ga jij met 50% kans eerst het andere kind (proberen te) redden zonder voorrang te geven aan uw eigen kind?

straf (en vooral ongeloofwaardig)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
1)

straf[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door cashflow : 6 juni 2005 om 11:19.
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:22   #122
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cashflow

straf (en vooral ongeloofwaardig)
Dat is een foute vergelijking.

De emotionele band met mijn eigen kinderen is niet dezelfde als de emotionele band met mijn landgenoten.

Een juiste vergelijking zou zijn: er verdrinken twee mensen die ik niet ken, één, buitenlander en één vlaming.[edit]
[size=1]After edit by Meia noite on 06-06-2005 at 12:23
Reason:

Citaat:

De emotionele band met mijn eigen kinderen is niet dezelfde als de emotionele band met mijn landgenoten.

Een juiste vergelijking zou zijn: er verdrinken twee mensen die ik niet ken, één, buitenlander en één vlaming.[/size]

Citaat:

De emotionele band met mijn eigen kinderen is niet dezelfde als de emotionele band met mijn landgenoten.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Meia noite : 6 juni 2005 om 11:23.
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:27   #123
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door woffer
Gewoon walgelijk, afschuwelijk en degoutant dat ge zo kunt denken! Mensen die zo denken zouden ze al hun geld moeten afpakken en laten creperen in hun eigen stront, want ze zijn hun rijkdom en hun zorgeloos leventje onwaardig !

Je moet andere mensen hun mening leren respecteren.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:30   #124
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
Net zoals jij moet accepteren dat er mensen zijn die jou een egoïstische klootzak vinden die beter dood zou zijn.
Oud 6 juni 2005, 11:34   #125
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
1) ik versta nog steeds niet wat je bedoelt. Je sprak toch van eigen prioriteiten bij de organisaties he? niet over prioriteiten van politieke partijen? Geef eens een vb
3)wederom ben je onduidelijk. vergeet niet dat naastenliefde geen ontwikkelingshulp is
4)akkoord. hoewel ik geen problemen heb met mensen die hier willen blijven. Ik zou het wel jammer vinden mochten die mensen van hieruit aan ontwikkelingshulp willen doen.
1) Het is nochtans zeer eenvoudig. De regering beschikt over geld dat moet verdeeld worden. En na verdeling voor eigen projecten schiet er niet voldoende over om die 0.7% te bereiken
2) Ben je nu echt zo getraumatiseerd door 'Eigen Volk Eerst'? Ik zei dus als mijn eigen volk in bittere armoede leeft en mij nodig heeft, dat ik verkies om te gaan helpen, liever dan mijn geluk te zoeken elders. Dat laatste zou ik ervaren als schuldig verzuim.
Een mens is natuurlijk een mens. Ik heb een jaar lang voor mijn oude moeder gezorgd. Het was niet eenvoudig, ik zou het voor niemand anders kunnen opbrengen. Ik heb dat dus gedaan omdat het mijn moeder is. En die eenvoudige logika zou jij dus niet begrijpen, omdat een moeder een moeder is!? Wordt eens wakker.
Mag ik eraan toevoegen dat ik heel wat mensen help in landen waar de nood zeer hoog is. Ik heb een pleegdochter in Cambodja
3) Ontwikkelingshulp is voor mij meer dan een economische onderneming, met name menselijke betrokkenheid en dus naasteliefde. Of is dat in deze moderne tijden een beladen woord?
4) niet akkoord. Ik heb er duidelijk wèl een probleem mee de beste opgeleide krachten te onttrekken aan ontwikkelingslanden die, maar dat is bijzaak, dan ook nog hier moeilijk aan de bak komen.
Ik zoek vergeefs een rationeel argument om te zeggen: geen problemen met die braindrain. En dan nog uit landen in grote nood. De wereld op zijn kop.[edit]
[size=1]After edit by luc broes on 06-06-2005 at 12:36
Reason:

Citaat:
1) ik versta nog steeds niet wat je bedoelt. Je sprak toch van eigen prioriteiten bij de organisaties he? niet over prioriteiten van politieke partijen? Geef eens een vb
3)wederom ben je onduidelijk. vergeet niet dat naastenliefde geen ontwikkelingshulp is
4)akkoord. hoewel ik geen problemen heb met mensen die hier willen blijven. Ik zou het wel jammer vinden mochten die mensen van hieruit aan ontwikkelingshulp willen doen.
1) Het is nochtans zeer eenvoudig. De regering beschikt over geld dat moet verdeeld worden. En na verdeling voor eigen projecten schiet er niet voldoende over om die 0.7% te bereiken
2) Ben je nu echt zo getraumatiseerd door 'Eigen Volk Eerst'? Ik zei dus als mijn eigen volk in bittere armoede leeft en mij nodig heeft, dat ik verkies om te gaan helpen, liever dan mijn geluk te zoeken elders. Dat laatste zou ik ervaren als schuldig verzuim.
Een mens is natuurlijk een mens. Ik heb een jaar lang voor mijn oude moeder gezorgd. Het was niet eenvoudig, ik zou het voor niemand anders kunnen opbrengen. Ik heb dat dus gedaan omdat het mijn moeder is. En die eenvoudige logika zou jij dus niet begrijpen, omdat een moeder een moeder is!? Wordt eens wakker.
Mag ik eraan toevoegen dat ik heel wat mensen help in landen waar de nood zeer hoog is. Ik heb een pleegdochter in Cambodja
3) Ontwikkelingshulp is voor mij meer dan een economische onderneming, met name menselijke betrokkenheid en dus naasteliefde. Of is dat in deze moderne tijden een beladen woord?
4) niet akkoord. Ik heb er duidelijk wèl een probleem mee de beste opgeleide krachten te onttrekken aan ontwikkelingslanden die, maar dat is bijzaak, dan ook nog hier moeilijk aan de bak komen.
Ik zoek vergeefs een rationeel argument om te zeggen: geen problemen met die braindrain. En dan nog uit landen in grote nood. De wereld op zijn kop.[/size]

Citaat:
4) niet akkoord. Ik heb er duidelijk wèl een probleem mee als de beste opgeleide krachten onttrekken aan ontwikkelingslanden die, maar dat is bijzaak, dan ook nog hier moeilijk aan de bak komen.
Ik zoek vergeefs een rationeel argument om te zeggen: geen problemen met die braindrain. En dan nog uit landen in grote nood. De wereld op zijn kop.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door luc broes : 6 juni 2005 om 11:36.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:35   #126
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Net zoals jij moet accepteren dat er mensen zijn die jou een egoïstische klootzak vinden die beter dood zou zijn.
Je respecteert mijn mening duidelijk niet. Je wenst dat ik dood zou gaan, nogal grof :/

Ja ik ben egoistisch maar so what ? Ik ben ZO; ik ben ook een mens en heb eigen mening
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:38   #127
De Nachtuil
Gouverneur

De Nachtuil's schermafbeelding

Standaard

De ontwikkelingshulp moet niet afgeschaft of verhoogd worden(ik stem dus niet). Maar totaal anders aangepakt worden.
1)Geen voedseldumpings organiseren in Afrikaanse landen, maar de plaatselijke landbouwers helpen om zelf te produceren waardoor de plaatselijke economie op gang wordt getrokken.
2)Beter controle van het verbod op import van Diamant-Kobalt uit conflictgebieden.
3)Ontwikkelingshulp onafhankelijk maken van de lokale politici.
Oud 6 juni 2005, 11:40   #128
woffer
Lokaal Raadslid

woffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn idd meningen die ik niet volg en toch respecteer. Maar er zijn ook meningen die mijn respect niet verdienen. Had gij mss respect voor de mening van Hitler, Mao of consoorten ?

Citaat:
Je respecteert mijn mening duidelijk niet. Je wenst dat ik dood zou gaan, nogal grof :/
Gij wenst dat miljoenen afrikanen doodgaan, das nog groffer naar mijn mening....[edit]
[size=1]After edit by woffer on 06-06-2005 at 12:48
Reason:

Citaat:
Er zijn idd meningen die ik niet volg en toch respecteer. Maar er zijn ook meningen die mijn respect niet verdienen. Had gij mss respect voor de mening van Hitler, Mao of consoorten ?

Citaat:
Gij wenst dat miljoenen afrikanen doodgaan, das nog groffer naar mijn mening....[/size]

Citaat:
Er zijn idd meningen die ik niet volg en toch respecteer. Maar er zijn ook meningen die mijn respect niet verdienen. Had gij mss respect voor de mening van Hitler, Mao of consoorten ?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door woffer : 6 juni 2005 om 11:48.
woffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:44   #129
siggma
Banneling

siggma's schermafbeelding

Standaard

Tuurlijk moet dat afgeschaft worde!!

Ieder voor zich en God voor allen !!!
siggma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:48   #130
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Ik zoek vergeefs een rationeel argument om te zeggen: geen problemen met die braindrain. En dan nog uit landen in grote nood. De wereld op zijn kop.
1) Aha, ik dacht dat u het had over ontwikkelingsorganisaties. Nu, voor mijn part gaan de belastingen dan maar wat omhoog hoor als er echt geen geld kan voor vrijgemaakt worden.
2) Dat je je eigen moeder verzorgt kan ik zeker wel begrijpen. Ik zeg trouwens ook dat het eigen volk niet vergeten mag worden, maar ik snap niet waarom zij een voorkeur zouden moeten krijgen in de hulp. Bovendien mag je dit niet op het individuele niveau trekken, één mens kan idd maar een beprkt aantal mensen helpen (jij in casu je moeder), maar een overheid hoeft geen of-of keuze te maken.
3) Mja, met naastenliefde versta ik acties als geldinzamelingen in de kerken enzo. Met alle respect voor de goede bedoelingen daarvan, maar dat helpt de derde wereld geen stap vooruit op lange termijn
4)Ik vind die brain-drain persoonlijk ook heel jammer, maar als het de persoonlijke keuze is van die mens om hier te willen blijven heb ik daar niks tegen in te brengen vind ik. Persoonlijke vrijheid enzo..
Oud 6 juni 2005, 11:50   #131
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij moet men die ontwikkelingshulp geven aan het Vierde Wereld Syndicaat... Dan zijn we zeker dat het goed wordt besteed... Die hebben immers ervaringsdeskundigen...[edit]
[size=1]After edit by CHIPIE on 06-06-2005 at 12:51
Reason:

Volgens mij moet men die ontwikkelingshulp geven aan het Vierde Wereld Syndicaat... Dan zijn we zeker dat het goed wordt besteed... Die hebben immers ervaringsdeskundigen...[/size]

Volgens mij moet men die ontwikkelingshulp geven aan het Vierde Wereeld Syndicaat... Dan zijn we zeker dat het goed wordt besteed... Die hebben immers ervaringsdeskundigen...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Chipie : 6 juni 2005 om 11:51.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 11:55   #132
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:

Ja ik ben egoistisch maar so what ? Ik ben ZO; ik ben ook een mens en heb eigen mening
Ik wens dat niet, ik vind (uiting van mijn mening) dat.
Oud 6 juni 2005, 12:15   #133
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij helpen om locale economieen op te bouwen ? Zodat we meer concurrentie zouden hebben ? Zodat ze meer olie gaan verbruiken en de prijs daarvan nog hoger wordt ?

Imho is het voor ons interessanter als hun economie zwak blijft
Bovendien is dit economische klinklare prietpraat.

Als daar een sterke economie zou staan, wordt de hele wereld daar beter van. Vraag dat maar aan gelijk welke econoom.
Dat ze meer olie zouden gaan verbruiken is ook al dwaas. Net omdat de infrastructuur die er nu aanwezig is praktisch van nul moet opgebouwd worden, kan daar direct gestart worden (en daar zijn ze ook mee bezig�* met propere energie, milieuvriendelijk enzo. Duurzame ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking gaan hand in hand.

Zeg eens, heeft u eigenlijk ooit al iets gelezen op academisch niveau over ontwikkelingssamenwerking? Ik vermoed van niet.
Oud 6 juni 2005, 12:49   #134
Geertje

Geertje's schermafbeelding

Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Standaard

Citaat:
Bovendien is dit economische klinklare prietpraat.

Als daar een sterke economie zou staan, wordt de hele wereld daar beter van. Vraag dat maar aan gelijk welke econoom.
Dat ze meer olie zouden gaan verbruiken is ook al dwaas. Net omdat de infrastructuur die er nu aanwezig is praktisch van nul moet opgebouwd worden, kan daar direct gestart worden (en daar zijn ze ook mee bezig�* met propere energie, milieuvriendelijk enzo. Duurzame ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking gaan hand in hand.

Zeg eens, heeft u eigenlijk ooit al iets gelezen op academisch niveau over ontwikkelingssamenwerking? Ik vermoed van niet.
Ze zouden idd. het voordeel hebben om de nieuwe technologie vanaf nul te kunnen opbouwen. Ze kunnen alle ervaring aanwenden en alles waar het fout gelopen is in het westen (vooral met de keuze van de enerigebronnen en milieu) direct een voorsprong opbouwen.

Bij (ontwikkeling)hulp is spijtig genoeg teveel de reflex om dezelfde fouten daar opnieuw te begaan. Alhoewel de 'witte olifanten' toch al veel minder talrijk zijn dan in het verleden.
Geertje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 12:50   #135
luc broes

Standaard

Citaat:
2) Dat je je eigen moeder verzorgt kan ik zeker wel begrijpen. Ik zeg trouwens ook dat het eigen volk niet vergeten mag worden, maar ik snap niet waarom zij een voorkeur zouden moeten krijgen in de hulp. Bovendien mag je dit niet op het individuele niveau trekken, één mens kan idd maar een beprkt aantal mensen helpen (jij in casu je moeder), maar een overheid hoeft geen of-of keuze te maken.
3) Mja, met naastenliefde versta ik acties als geldinzamelingen in de kerken enzo. Met alle respect voor de goede bedoelingen daarvan, maar dat helpt de derde wereld geen stap vooruit op lange termijn
4)Ik vind die brain-drain persoonlijk ook heel jammer, maar als het de persoonlijke keuze is van die mens om hier te willen blijven heb ik daar niks tegen in te brengen vind ik. Persoonlijke vrijheid enzo..
2) Fantastisch dat je begrijpt dat ik mijn eigen moeder help. En ook fantastisch dat het eigen volk ook mag geholpen worden. Waarvoor mijn dank.
Ik weet niet hoe dat bij jou werkt, maar ik help meer met personen waarbij ik me meer betrokken voel. En met een samenleving zal dat ook wel zo zijn. We voelden ons allemaal erg verbonden met de Tsoenami-slachtoffers, en minder met sommige honderdduizende uitgehongerden in Afrika. De hulp was evenredig. Elk individu en ook de overheid maakt natuurlijk wèl een keuze.
Een omhaling om alle problemen op te lossen zal niet hetzelfde teweeg brengen als die omhaling voor de Tsunami.
3)Ja, dat klinkt heel modern en vooruitstrevend. Naastenliefde en Kerken, kan het achterlijker. Dat die Damiaan of hoe heet hij ook weer, ook maar iets zou verwezenlijkt hebben is reine zinsbegoocheling.
4) Er zijn meer Senegalese dokters in Parijs dan in Senegal, waar mensen creperen zonder hulp. En dat alles uit respect voor de persoonlijke vrijheid!Eigen Volk Eerst vinden sommigen onmenselijk. Maar Eigen Ik Eerst dat is heilig om wille van de persoonlijke vrijheid enzo . Daar heb ik zeer veel tegen in te brengen.
Oud 6 juni 2005, 13:00   #136
cashflow
Banneling

Standaard

Citaat:

Een juiste vergelijking zou zijn: er verdrinken twee mensen die ik niet ken, één, buitenlander en één vlaming.
dat is extremistisch denken, je kent enkel zwart of wit (bloedverwant of vreemdeling), geen grijswaarden
cashflow is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 13:15   #137
luc broes

Standaard

Citaat:
Deze studies zijn gebaseerd op wat deze financiële steun economisch heeft opgebracht. Wat men niet heeft onderzocht is wat er zou gebeuren moest deze financiële steun wegvallen. Volgens mij is het best mogelijk dat deze steun voor een zekere stabilisatie dient. Heeft iemand hier meer gegevens over ?
In hun studie zeggen de profs dat de levensstandaard in Wallonië 15 tot 20% zou dalen.De transfers dienen inderdaad om iets te stabiliseren: het gevoel dat permanente OCMW steuntrekkers ook kennen.[edit]
[size=1]After edit by luc broes on 06-06-2005 at 14:16
Reason:

Citaat:
Deze studies zijn gebaseerd op wat deze financiële steun economisch heeft opgebracht. Wat men niet heeft onderzocht is wat er zou gebeuren moest deze financiële steun wegvallen. Volgens mij is het best mogelijk dat deze steun voor een zekere stabilisatie dient. Heeft iemand hier meer gegevens over ?
In hun studie zeggen de profs dat de levensstandaard in Wallonië 15 tot 20% zou dalen.De transfers dienen inderdaad om iets te stabiliseren: het gevoel dat permanente OCMW steuntrekkers ook kennen.[/size]

Citaat:
In hun studie zeggen de peofs dat de levensstandaard in Wallonië 15 tot 20% zou dalen.De transfers dienen inderdaad om iets te stabiliseren: het gevoel dat permanente OCMW steuntrekkers ook kennen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door luc broes : 6 juni 2005 om 13:16.
Oud 6 juni 2005, 13:18   #138
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje
Er zijn een aantal gelukszoekers die er op zitten te wachten maar de meeste willen gewoon gerust gelaten worden en hebben totaal geen behoefte aan zogezegde westerse luxe.
Dit is onzin van de bovenste plank.
Je bent duidelijk nog nooit in Afrika geweest.
Oud 6 juni 2005, 13:19   #139
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had ooit hier een document gepost waaruit blijkt dat afrikanen nooit iets uitgevonden hebben. Zelfs geen geschrift en zo :/
Het Ge'ez is anders uitgevonden door Afrikanen. En dat is een geschrift...

http://www.ethiopianhistory.com/pre-aksum/geez.html[edit]
[size=1]After edit by boer_bavo on 06-06-2005 at 14:19
Reason:

Citaat:
Ik had ooit hier een document gepost waaruit blijkt dat afrikanen nooit iets uitgevonden hebben. Zelfs geen geschrift en zo :/
Het Ge'ez is anders uitgevonden door Afrikanen. En dat is een geschrift...

http://www.ethiopianhistory.com/pre-aksum/geez.html[/size]

Citaat:
Het Ge'ez is anders uitgevonden door Afrikanen. En dat is een geschrift...[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door boer_bavo : 6 juni 2005 om 13:19.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2005, 13:26   #140
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Alleen Afrika kan Afrika helpen. Gelijk welke westerse inmenging heeft een omgekeerd effect. 'k zeg niet dat het ons geweten niks zou aandoen, maar dat is wel de realiteit.
Dan zeg ik als bewijs nog liever ; een tafel is een hond want een hond heeft ook 4 poten .
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be