![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zeg helemaal niet dat ik historicus ben. Ik ben onderwijzer en als dusdanig een goede en heel uitgebreide brok geschiedenis moeten studeren tijdens mijn opleiding.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() Dat is wel de vraag en het feit dat u er niet op wil antwoorden, bewijst dat men dat inderdaad niet kan ontkennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Indien uw redenering klopt dan is de Franse republiek door "continuïteit" uit het Franse koninkrijk gegroeid. Iedereen weet dat dit niet zo is. Net zo min is het huidige Rusland door "continuïteit" uit het oude Rusland gegroeid. De naam is wel hetzelfde en de nieuwe staat beslaat wel min of meer hetzelfde gebied, maar daar houdt de gelijkenis dan ook op. Van enige continuïteit is er geen sprake. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Staatsnationalitische visie op geschiedschrijving, nl. van het heden naar het verleden schrijven. Een dergelijke anachronische benaderingswijze wordt door geen enkele academicus ter zake nog gesteund.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Banneling
|
![]() Ach, maak dat de ganzen wijs, JVDB. Natuurlijk is er een zekere continuïteit tussen de gebieden die u opnoemt, ook al zit er een revolutie tussen. Revoluties veranderen over het algemeen maar zeer weinig zaken, want de mensen blijven dezelfde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hahaha! Dit gaat over staten. Volgens u is er dus een continuïteit tussen het tsaristische Rusland, de Sovjetunie en het huidige Rusland. Probeer dat maar eens wijs te maken aan de Russen! Veel geluk ermee!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Banneling
|
![]() Ik denk dat er geen enkele serieuze academicus is die durft te beweren dat staten geen voorgescheidenis hebben. Waarom schrijft men anders boeken over de geschiedenis van België die beginnen in de Romeinse tijd of in de Middeleeuwen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het volkslied van het huidige Rusland is zelfs nog dat van de Sovjet-Unie ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Beetje dom Hans, om Brabantse omwenteling en VNS te noemen daar die nu juist gericht waren op hereniging van de nederlanden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
|
![]() Omdat elke kip uit een ei komt. Maar België is geen kip maar een kippevleugel. Maar inderdaad, die komt oorspronkelijk ook uit een ei.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Minister
|
![]() Dat protestant maken was niets in vergelijking tot het katholiek maken van protestanten in de Spaanse Nederlanden.
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Het ging erom dat jij me een 'gesloten geest' aanwreef, wel, dat is iets dat ik graag van jou zou horen.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Banneling
|
![]() [quote=ossaert;1759324]1. Dat heb ik hier al verschillende keren gedaan. Als je had opgelet in de les, dan had je het geweten, zegt men dan tegen slechte leerlingen.
Doe het dan nog eens. Ik leef niet op dit forum en ik pretendeer zeker niet er alles van gelezen te hebben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat wordt ook niet beweerd en u gooit al dan niet doelbewust (of misschien wel louter uit onwetendheid) bepaalde zaken door elkaar: spreken over continuïteit is niet hetzelfde als het hebben over de voorgeschiedenis.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De instellingen zijn niet "wat" gewijzigd. De instellingen die de verschillende staten, vorstendommen... vormen en vormden zijn sterk verschillend. Zelfs volgens Pirenne, de grote staatsnationalistische geschiedschrijver die achter bijna elke gebeurtenis België probeert te zoeken, schreef overduidelijk dat er GEEN continuïteit is tussen de Oostenrijkse tijd en de daarop volgende Franse tijd. Hij spreekt zelfs over een ingrijpende nieuwe start. Schrijvend over de Franse indeling die later zal worden overgenomen door België, stelt Pirenne: Citaat:
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 juni 2006 om 17:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Is Belgie artificieel dan is het huidige Vlaanderen ook artificieel. Ieder staat op de aarde zelfs. Neen, Belgie is niet artificieel en Vlaanderen ook niet.
"So, excuse me Mr., but I'm a mister too. And you're givin' Mr. a bad name, Mr. like you. And, I'm taking the Mr. from out in front of your name, 'cause it's a Mr. like you that puts the rest of us to shame. It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame." Laatst gewijzigd door restons courtois : 15 juni 2006 om 18:02. |
|
![]() |
![]() |