![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister-President
|
![]() Zich voorstellen met enkel je achternaam en dan je familienaam vind ik ook wel gek. Ik doe het nooit zo. Ik zeg altijd eerst mijn achternaam, gevolgd door voornaam én achternaam, in combinatie met het overhandigen van mijn naamkaartje.
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In NL is dat bij de 'D' van 'Dijk'. Waarom ? Wat met een 'Piet Vandijk' ? Het Vlaamse systeem lijkt me veel handiger : je klasseert op het principe : de eerste letter van de achternaam. Makkelijk toch...
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Dezelfde Franstalige administratie heeft ook voor verminkingen gezorgd als Vandijk, Vande Lanotte, Van Dermeersch, Vandenbrande, Van Den Broeck, etc. waardoor je nooit weet hoe je een Vlaamse naam moet schrijven. In Nederland zijn tussenvoegsels altijd los van elkaar en worden ze altijd klein geschreven, tenzij de voornaam ontbreekt (dan de eerste met een hoofdletter). Dus: 'Piet van Dijk', maar 'meneer Van Dijk'. In registers komen de tussenvoegsels achter de voornaam of voorletters. Waar in Vlaanderen het halve dorp bij de V staat, staat het in Nederland dus allemaal verspreid: Ancona, Hedy d' Brande, Luc van den Broeck, Jan van den Dijk, Piet van Lanotte, Johan van de Meersch, Anke van der Vries, Klaas de Uiteraard worden Vlaamse namen in Nederland niet 'hersteld'. Vandijk blijft dus gewoon Vandijk onder de V. Laatst gewijzigd door Dimitri : 16 april 2006 om 16:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En, in Vlaanderen wordt de term 'achternaam' gewoonlijk niet gebruikt, wel de term 'familienaam'.
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Net omdat je niet altijd weet hoe een achternaam correct geschreven wordt... Is het Van Dijk, Vandyck, Van Dijck, etc... Dubbel opzoekwerk...
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 16 april 2006 om 18:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Minister-President
|
![]() In Vlaanderen worden voor de achternamen in het oud-NL geschreven. In NL de huidige spelling. Nochtans meen ik me te herinneren dat de verplichting van de registratie gebeurde onder Franse bezetting van de Nederlanden (agressor Napoleon). Als ik me goed herinner (zou het nog 's moeten nakijken...) waren de Zuidelijke Nederlanden tot aan de Waal bezet geannexeerd gebied, onder gezag van 'Parijs', en waren de Noord-NL (vanaf de Waal) een 'onafhankelijke' 'vazal'staat' van Frankrijk, bestuurd door Amsterdam of Den Haag. Nochtans kan/kon je duidelijk zien aan de achternaam dat de familie Vandenbroeck in Baarle Hertog woonde en de familie Van de Broek in Baarle Nassau, toch beiden ten zuiden van de Waal.
Of situeer ik de verplichting tot registratie in een verkeerd tijdperk ??
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het Nederlands doen we dat wel. En juist ons dialectgebruik is daar het mooiste voorbeeld van. In de volksmond hebben de mensen het niet over "De Smet", maar over "Smet" en "Smetje". Ze spreken over "Ovenberghe" en niet "Van Ovenberghe". Dit is nu eenmaal ons taalaanvoelen. Heel het probleem bestaat er ook in dat de schrijfwijze van onze familienamen "verkracht" is geworden door een ambtenarenapparaat dat geen Nederlands kende. In de Franse en later Belgische tijd waren de burgerlijke standen bediend door Fransen en Franstaligen die gewoon geen bleef wisten met de Vlaamse/Nederlandse familienamen. Vandaar krijgen we de meest rare vormen: "Vandenberghe", "Van den Berghe", "Van Den Berghe", "Van Denberghe", "Vanden Berghe", zelfs "Vanden berghe". Ongelooflijk welke mikmak ze er toen van gemaakt hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U vindt in België eveneens schrijfwijzen als "van den Broeck" of "van den Broek". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Minister-President
|
![]() De achternamen in NL zijn duidelijk geschreven in de huidige spelling.
Waarom gebeurde dit niet voor vele plaatsnamen in vooral Noord-Brabant en Limburg ? Goirle werd niet Goorle. Luyksgestel werd niet Luiksgestel, Chaam werd niet Kaam, etc... ..
![]() |
#133 |
Minister-President
|
![]() Hier (Kempen) minder hoor...
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat klopt niet. De huidige spelling dateert van 1954. Denkt u nu werkelijk dat men in Nederland in de jaren zestig alle familienamen heeft aangepast?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister-President
|
![]() Jan, vraagje voor je.
In West- en Oost-Vlaanderen werden vele plaatsnamen niet volledig vernederlandst ? Weet je waarom ? Bvb. Watou werd niet Watoe (of spreek je het toch uit als Watow ?) (Wat met 'Dranouter' ?) Maar vooral : Waarom Jabbeke ipv Jabbeek. Wachtebeke ipv Wachtebeek. Meulebeke ipv Molenbeek. Dat Brugge niet Brug werd kan ik nog begrijpen wegens haat internationale uitstraling. Maar Roesbrugge bleef ook Roesbrugge, Etc... Weet jij waarom ?
![]() |
#136 |
Minister-President
|
![]() Met huidige spelling bedoel ik eigenlijk de spelling zoals ze nu gebruikt wordt. Ik weet ook wel dat die schrijfwijzen voor de falmilienamen van ouder datul is. De vraag gaat eigenlijk vooral over 'waarom' ?
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 16 april 2006 om 19:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van den Broecke, Van Assche, Van Asch, Van Autgaerden, Van Agthoven, Roelstraete, enzovoort??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Minister-President
|
![]() Jan, je weet best wat ik bedoel. Ik doel erop dat de registratie in NL en VL anders gebeurde. Uiteraard zijn er nu 'Vlaamse' namen in NL en andersom, tengevolge van migratie.
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ghent werd Gent; Thield/Thielt werd Tielte, Ledeghem werd Ledegem, Brugghe werd Brugge, enzovoort. Waarom men "ou" in plaatsnamen als "Watou" en "Woumen" heeft behouden, weet ik niet onmiddellijk. |
|
![]() |
![]() |