![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Moet er een belasting op kapitaal komen? | |||
Ja, en wel zo snel mogelijk - België moet niet wachten |
![]() ![]() ![]() |
17 | 42,50% |
Ja, maar dat moet Europees gekaderd worden |
![]() ![]() ![]() |
10 | 25,00% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
13 | 32,50% |
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() weer terug naar het eiland. Het zou rechtvaardig zijn dat de ene die de helft van het eiland inpalmt daarvoor een periodieke schadevergoeding betaalt aan de andere negen en dit zolang hij het inpalmt. In dat geval pleegt hij geen diefstal. De schadevergoeding die de anderen dan krijgen is ook geen gift in dat geval maar gewoon een eerlijke compensatie. Indien de zoon van die ene nadien die schadevergoeding verder blijft betalen dan is er ook nog steeds geen sprake van onrechtvaardigheid.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kobaf, er zit een serieuze kronkel in je redenering.
Ten eerste, de meeste eilandgemeenschappen kennen geen privébezit. De Polynesiërs en de Cariben leefden in stammenverband, net zoals de indianen - daar hebben we het al eens over gehad. Waar privébezit werd ingevoerd op kleine schaal, had dat nefaste gevolgen - denk maar aan de inwoners van het Paaseiland. Maar: Wij leven niet op een eiland, en wij hebben ook geen primitieve levensvorm. Wij leven in hoogst gesofisticeerde maatschappijen, met hoge bevolkingsdichtheid, en sterk geëvolueerde denkpatronene. Wij komen in contact met de hele wereld - wij zijn de enige diersoort die overal kan leven en na zo goed overal voorkomt waar andere landdieren voorkomen. Daarom is er nood aan een vorm van organisatie. Primordiaal daarbij zijn begrippen als "eigendom". Dat is allemaal al beschreven door grote denkers - maar aangezien je liever hebt dat ik die dingen achterwege laat, zal ik daar niet dieper op in gaan -. Punt is: men kan niet uitgaan van het idee "grond is gelijk verdeeld onder de mensen". Dat is onmogelijk. Een seconde na die grondverdeling zit je met iemand die net volwassen is geworden - en wat dan? Twee seconden na die grondverdeling zijn er een aantal baby's geboren - en wat dan? Het is dus niet zo gemakkelijk: en daarom is het systeem van private eigendom het beste. Verder nog is eigendom een historisch perfect meetbaar fenomeen en aldus onbetwistbaar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() Ik zie ook wel het nut van een eigendomssysteem in maar daarom erken ik grondbezit (of uitgebreid, bezit van delen van het 'leefmilieu') nog niet. Dat spreekt elkaar niet tegen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
|
![]() Als je betaalt voor een gestolen voorwerp, blijft dat voorwerp nog steeds gestolen
![]() Het punt is dat die prijs niet aan de gemeenschap (bij uitbreiding de voltallige wereldbevolking) betaald wordt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 16:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Je punt gaat dan ook niet op omdat zoiets praktisch niet haalbaar is. Wat je nu betaald aan de gemeenschap voldoet zo dadelijk al niet meer wegens geboortes en sterftes... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 16:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Waarom denk je dat wij een draaischijf voor de illegale kunsthandel zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nonde, je wilt toch het beste voor je kind zeker? En als je een lap grond koopt, en daar zit een berg goud onder, dan is dat goud voor jou, en hoef je dat niet uit te delen aan de gemeenschap. Dat zou hetzelfde zijn alsof een lottowinnaar zijn prijs evenredig over alle lotjes zou moeten verdelen - dat is aldus absurd.
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() werden de twee miljard armen die er zijn daar dan voor betaald ?
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
|
![]() het goud dat in de grond zit heeft niemand gemaakt en mag dus in feite niet geclaimd en verkocht worden. Wat wel verkocht mag worden is de arbeid die nodig is om dat goud te delven en om het tot een gebruiksklaar product te maken. Exploitatierechten op zeldzame natuurlijke hulpbronnen zoals goud moeten bovendien aan een hogere prijs verhuurd worden door de gemeenschap.
allee volgens het georgisme toch he Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 16:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Problemen los je namelijk niet op door ze te verdoezelen. Elke maand een cheque in de bus van €500 lost de armoede niet op - ze legt alleen de drempel wat hoger. Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() ja dat wel maar voor het goud wordt nu niet aan de gemeenschap betaald.
kijk als jij hier in de buurt bij mij een boom omhakt om een kast van te maken dan is iedereen hier in de buurt die boom kwijt. Iedereen heeft er minder zuurstof door, minder natuur, minder vruchten die hij anders voor niks voortbrengt enz. het is dan ook niet meer dan normaal dat je aan iedereen het verlies van die boom compenseert. Als je dat hebt gedaan dan kan je nadien het product van je arbeid ( de kast ) bezitten en dus ook verkopen en dat aan de prijs die je ervoor krijgt.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 17:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Voor grondstoffen wordt betaald, en zwaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||
|
![]() Citaat:
en het ging hier over belasting op kapitaal he. Nu als het georgisme wereldwijd werd toegepast zou ook belasting op kapitaal totaal overbodig zijn. In een tussenfase naar het georgisme toe zal het helaas een tijdelijk noodzakelijk kwaad zijn. Vandaar dat ik ook ja stemde in deze peiling. Citaat:
![]() Als die vele miljoenen die de rijkeluiszoon erft hem geen kwaad doen wat gaan die 500 luttele eurootjes de arme dan kwaad doen ? Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 17:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() aan wie wordt ervoor betaald ? juist aan de bezitter (monopolisator ) van die grondstoffen. Niet aan de rechtmatige eigenaar = de gemeenschap.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 13 april 2006 om 17:18. |
|||
![]() |
![]() |