![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Als Vlaanderen zich beroept op het zelfbeschikkingsrecht van de VN. Dan zal Vlaanderen ook moeten aanvaarden dat anderen(Brussel, Limburg, AntwerpenStad,...) dat kunnen doen. Hiermee heb ik niet gezegd dat dat noodzakelijkerswijs zal gebeuren, of dat dat een slechte zaak zou zijn. Ik ben geen nationalist van om het even welke strekking(Ned., Vl., Bel.,anders), Maar ik wil wel een geod bestuur(of dat da nu met een Nederlandse 3-kleur, Leeuwenvlag, of Belgische Tricolor aan het stadhuis is maakt mij geen zak uit).
![]() |
![]() |
#122 |
Schepen
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ach, voor Hans bestaat Vlaanderen ook maar alleen uit de provincies Oost-en West-Vlaanderen.
Om het met de woorden van Foreigner te zeggen: 'die ies niete goede sniek'. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er is vandaag geen Brussels natiegevoel. Eén van de redenen daarvoor is het feit dat Brussel niet in staat is een onafhankelijke sociaal-economische politiek te voeren (daarvoor zijn ze te verweven met Vlaanderen). Pas wanneer er sprake is van een Brusselse natie, kan men denken aan een Brusselse staat (niet elke natie wil onafhankelijk zijn, bv Friesland). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Parlementslid
|
![]() -Een natiegevoel is niet objectief meetbaar. Ik heb bv. geen enkel natiegevoel. Anderen hebben dat wel,al dan niet in grote mate, voor België, Nederland, Limburg, Vlaanderen, West-Vlaanderen, hun stad. Je kan daar wel proberen een globaal gemiddelde van te nemen voor gans de bevolking, maar 't zal in elk geval geen exacte wetenschap zijn.
-Als Vlaanderen morgen zijn onafhankelijkheid uitroept kan Brussel vasthouden aan zijn Belgisch/Francofoon natiegevoel en kiezen voor Wallonie/Frankrijk vanwege de cultuur/taal.
![]() |
#126 |
Vreemdeling
|
![]() Voor mij, de splitsing van het Brabant was een fout omdat veel mensen van waalse Brabant hebben de gevoel van brusselaar te zijn. En ook, vandaag, WB is de rijker provincie in Belgïe en brussel profiteerd niet van omdat de mensen die in Brussel werken leven niet in de zelf regio.
Er is een ongelofelijk verchil tussen de mensen van WB en VB. De eerste denken dat ze leven in de voorsteden van Brussel, de tweede zijn eerste vlaamingen. (ik hoop dat je begrijp wat ik schrijf ![]() Laatst gewijzigd door dedez : 2 mei 2006 om 21:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
België is 100 % vd Franstaligen in Wallonië en Brussel en ... 20 % vd Vlamingen. D�*t is België.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 3 mei 2006 om 07:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister-President
|
![]() Ja, en dat komt omdat zoveel Waals-Brabanders afgeweken Brusselaars zijn, of de afstammelingen van afgeweken Brusselaars. Maar ik denk toch dat je een beetje overdrijft. Je denkt misschien in de eerste plaats aan Waterloo, Rixensart of Braine-L'Alleud. Ik betwijfel echter of de inwoners van Nivelles of Jodoigne er ook zo over denken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Staatssecretaris
|
![]() Dat hoeft niet, als de tweetaligheid van Brussel zal geen permanent, maar een uitdovend karakter krijgt. Daar zou voor gezorgd kunnen worden door alle kinderen die voor het eerst naar school gaan onderwijs alleen in het Nederlands aan te bieden en door met alle nieuwkomers in de stad uitsluitend in het Nederlands te communiceren. Uiteraard moet de bestaande Franstalige bevolking niet getreiterd worden en hun leven moet niet onnodig moeilijk gemaakt worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Tweede alinea is niet volledig juist. Er zijn niet veel verschillen tussen Brabanders die Nederlands spreken en Brabanders die Frans spreken. Vlaams- en Waals-nationalisten zijn immers een kleine minderheid, zelfs in de faciliteitengemeenten. Uiteindelijk zijn er bijna geen verschillen en zeker niet wat gemiddeld inkomen betreft. Brabant is klaar om weer één te worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Minister
|
![]() Nog eventjes geduld tot oktober of tot 2007, als de bub de grootste doorbraak ter wereld in de politieke geschiedenis doet. Van 0,3 % naar 22,8 %
un saludo |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
(in Jodoigne ken ik niet veel mensen...) Ik wil ook zeggen dat als Brussel word een natie, mijn zus (die woon in Brussel), mijn vader (Vlaming die in Vilvoorde werkt), mijn moeder (die Frans is) en mij (geboren in ottignies, en altijd in Waver geleven) Wat een mooie familie, vier verschillende nationnaliteiten ! Dus soms denken aan mijn kleine familie aub ! ![]() Laatst gewijzigd door dedez : 3 mei 2006 om 16:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vreemd dan dat Picqué in een RTBF-reportage zelf verklaard - voor eigen publiek dus - dat Brussel onafhankelijkheid kan kiezen n�* België of samengaan met Vlaanderen, maar dat ze Wallonië niet kunnen dragen...
|
![]() |
![]() |