Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 mei 2006, 18:29   #121
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
...Ik heb nooit een Brussels natiegevoel ervaren. ...
En dat is nu de kern van de zaak. Jij hebt dat nooit ervaren. Maar de meerderheid van de Brussel kan daar een andere mening over hebben(een mening die bovendien kan veranderen met de tijd).
Als Vlaanderen zich beroept op het zelfbeschikkingsrecht van de VN. Dan zal Vlaanderen ook moeten aanvaarden dat anderen(Brussel, Limburg, AntwerpenStad,...) dat kunnen doen.
Hiermee heb ik niet gezegd dat dat noodzakelijkerswijs zal gebeuren, of dat dat een slechte zaak zou zijn. Ik ben geen nationalist van om het even welke strekking(Ned., Vl., Bel.,anders), Maar ik wil wel een geod bestuur(of dat da nu met een Nederlandse 3-kleur, Leeuwenvlag, of Belgische Tricolor aan het stadhuis is maakt mij geen zak uit).

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:30   #122
end
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Gent is mooi. Antwerpen is niet eens een Vlaamse stad, maar een Brabantse.
Als Antwerpen geen Vlaamse stad is dan is het al zeker geen Belgische.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:37   #123
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ach, voor Hans bestaat Vlaanderen ook maar alleen uit de provincies Oost-en West-Vlaanderen.
Om het met de woorden van Foreigner te zeggen: 'die ies niete goede sniek'.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:37   #124
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
En dat is nu de kern van de zaak. Jij hebt dat nooit ervaren. Maar de meerderheid van de Brussel kan daar een andere mening over hebben(een mening die bovendien kan veranderen met de tijd).
Uiteraard verandert dat met de tijd. 100 jaar geleden was er dan ook geen Vlaamse natie (wel al een Vlaams volk, maar nog geen natie).

Maar er is vandaag geen Brussels natiegevoel. Eén van de redenen daarvoor is het feit dat Brussel niet in staat is een onafhankelijke sociaal-economische politiek te voeren (daarvoor zijn ze te verweven met Vlaanderen). Pas wanneer er sprake is van een Brusselse natie, kan men denken aan een Brusselse staat (niet elke natie wil onafhankelijk zijn, bv Friesland).
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 18:45   #125
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar er is vandaag geen Brussels natiegevoel.
-Een natiegevoel is niet objectief meetbaar. Ik heb bv. geen enkel natiegevoel. Anderen hebben dat wel,al dan niet in grote mate, voor België, Nederland, Limburg, Vlaanderen, West-Vlaanderen, hun stad. Je kan daar wel proberen een globaal gemiddelde van te nemen voor gans de bevolking, maar 't zal in elk geval geen exacte wetenschap zijn.
-Als Vlaanderen morgen zijn onafhankelijkheid uitroept kan Brussel vasthouden aan zijn Belgisch/Francofoon natiegevoel en kiezen voor Wallonie/Frankrijk vanwege de cultuur/taal.

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2006, 21:45   #126
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Voor mij, de splitsing van het Brabant was een fout omdat veel mensen van waalse Brabant hebben de gevoel van brusselaar te zijn. En ook, vandaag, WB is de rijker provincie in Belgïe en brussel profiteerd niet van omdat de mensen die in Brussel werken leven niet in de zelf regio.

Er is een ongelofelijk verchil tussen de mensen van WB en VB. De eerste denken dat ze leven in de voorsteden van Brussel, de tweede zijn eerste vlaamingen.

(ik hoop dat je begrijp wat ik schrijf )

Laatst gewijzigd door dedez : 2 mei 2006 om 21:47.
dedez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 07:01   #127
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Brussel = Belgie
Brussel + Vlaanderen = Belgie + Vlaanderen
= Vlaanderen = Belgie
= geen verandering
Fout hoor ,
België is 100 % vd Franstaligen in Wallonië en Brussel en ... 20 % vd Vlamingen.
D�*t is België.

Laatst gewijzigd door stab : 3 mei 2006 om 07:01.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 07:20   #128
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dedez Bekijk bericht
Voor mij, de splitsing van het Brabant was een fout omdat veel mensen van waalse Brabant hebben de gevoel van brusselaar te zijn. En ook, vandaag, WB is de rijker provincie in Belgïe en brussel profiteerd niet van omdat de mensen die in Brussel werken leven niet in de zelf regio.

Er is een ongelofelijk verchil tussen de mensen van WB en VB. De eerste denken dat ze leven in de voorsteden van Brussel, de tweede zijn eerste vlaamingen.

En laat dat nu net het probleem zijn van de franstaligen in de vlaamse rand. Die denken ook dat ze in een voorstad van brussel wonen, waar frans de voertaal maar moet zijn.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 08:10   #129
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Voor mij, de splitsing van het Brabant was een fout omdat veel mensen van waalse Brabant hebben de gevoel van brusselaar te zijn.
Ja, en dat komt omdat zoveel Waals-Brabanders afgeweken Brusselaars zijn, of de afstammelingen van afgeweken Brusselaars. Maar ik denk toch dat je een beetje overdrijft. Je denkt misschien in de eerste plaats aan Waterloo, Rixensart of Braine-L'Alleud. Ik betwijfel echter of de inwoners van Nivelles of Jodoigne er ook zo over denken.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 09:21   #130
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Je moet rekening houden met het risico dat Brussel dan voor het utopisch scenario van de stadstaat kiest. Ik denk dat je bij de Brusselaars meer kans maakt als je openlijk gaat voor het scenario VL+Brussel en de Brusselaars vraagt zich uit te spreken over een voorstel in die zin.
Natuurlijk moet je er rekening mee houden en de Brusselaars erover informeren wat de gevolgen van de ene of andere mofgelijke beslissing kunnen zijn. Maar het zou zonde zijn als de Brusselaars de indruk krijgen dat Vlaanderen zich aan de stad probeert op te dringen. En vrijlaten betekent elke keuze van de stad accepteren.

Citaat:
Als ex-Brusselaar en franstalige Vlaming ben ik daar niet zo zeker van. Het is mogelijk, maar het spreekt zeker niet vanzelf en je zult hard moeten werken om hen te overtuigen. Niet vergeten dat er hoogstwaarschijnlijk ook een anti-Vlaamse campagne zal gevoerd worden die de Brusselaars zou moeten overtuigen dat Vlaanderen *slecht* is voor Brussel.

Mensen maken niet altijd de meest logsiche keuze.
Mij lijkt deze ontwikkeling verre van "hoogstwaarschijnlijk". Alle Brusselse negativiteit t.o.v. Vlaanderen komt tenslotte door de Belgicistische en anti-Vlaamse propaganda waar allerlei Franstalige (dus ook Brusselse) politici de stad decennialang aan hebben blootgesteld. Zodra de Belgische context wegvalt, hebben de Brusselse politici geen baat meer bij dit soort propaganda. Gewone mensen maken dan misschien soms een onlogische keuze, maar politici die zich schuldig maken aan stemmenmakerij zijn over het algemeen uitgenast en uitgerekend zij zullen er juist voor gaan zorgen dat de Brusselaars bijdraaien.

Citaat:
Ik zie Wallonië en/of Brussel niet onmiddelijk aansluiten bij Frankrijk. Ik ga er wel vanuit dat Wallonië en Brussel na de splitsing van België snel zullen verloederen. Indien er op termijn geen kentering komt, dan zal voor de gemiddelde Waal/Brusselaar de Franse optie zeer snel aantrekkelijk worden. Uiteraard vervallen WL en Brussel dan tot een provinciaal statuut en wordt een Di Rupo gedegradeerd tot prefect van het departement Outre-Meuse of zo. Maar als de kassa leeg is ga je de lat ook lager leggen.

Het is enkel in die optiek dat ik een Franse expansie tot aan de taalgrens mogelijk acht. Het zal hoe dan ook niet gebeuren vlak na de splitsing, maar een aantal jaren later. En als het tandem WL+Brussel het goed doet na de splitsing gebeurt die expansie mogelijk niet.
Mijn ingeving is dat Wallonie juist gauw aansluiting zal gaan zoeken bij Frankrijk. Veel keus hebben ze immers niet. Wallonie is klein en economisch zwak. Frankrijk zal ze moeilijk kunnen weigeren - noblesse oblige. Verder denk ik dat Brussel Wallonie snel zal laten vallen omdat Brussel wel een keus heeft. Zoals boven gezegd, zullen de Franstalige Brusselse poilitici er zelf voor proberen te zorgen dat de stad de juiste keuze maakt. Jij zult ze ook ineens regelmatig Nederlands horen spreken.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 09:43   #131
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Indien Brussel bij een Vlaamse staat wordt gevoegd zal Vlaanderen, net zoals Belgie, een tweetalig land worden.
Dat hoeft niet, als de tweetaligheid van Brussel zal geen permanent, maar een uitdovend karakter krijgt. Daar zou voor gezorgd kunnen worden door alle kinderen die voor het eerst naar school gaan onderwijs alleen in het Nederlands aan te bieden en door met alle nieuwkomers in de stad uitsluitend in het Nederlands te communiceren. Uiteraard moet de bestaande Franstalige bevolking niet getreiterd worden en hun leven moet niet onnodig moeilijk gemaakt worden.
Oud 3 mei 2006, 09:47   #132
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Even een reality-check: Vlaanderen heeft vandaag al geen controle meer over Brussel en het is -in feite- al een volledig Franstalige stad.
Dus uw punt...?
Komt dat niet omdat en zolang Belgie bestaat?
Oud 3 mei 2006, 09:59   #133
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en dat komt omdat zoveel Waals-Brabanders afgeweken Brusselaars zijn, of de afstammelingen van afgeweken Brusselaars. Maar ik denk toch dat je een beetje overdrijft. Je denkt misschien in de eerste plaats aan Waterloo, Rixensart of Braine-L'Alleud. Ik betwijfel echter of de inwoners van Nivelles of Jodoigne er ook zo over denken.
Uitgeweken of afgeweken?
Oud 3 mei 2006, 10:04   #134
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Eerste alinea is juist. Brabant moet weer één provincie worden.

Tweede alinea is niet volledig juist. Er zijn niet veel verschillen tussen Brabanders die Nederlands spreken en Brabanders die Frans spreken. Vlaams- en Waals-nationalisten zijn immers een kleine minderheid, zelfs in de faciliteitengemeenten. Uiteindelijk zijn er bijna geen verschillen en zeker niet wat gemiddeld inkomen betreft.

Brabant is klaar om weer één te worden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 11:01   #135
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Uitgeweken of afgeweken?
Oeps
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 14:50   #136
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Nog eventjes geduld tot oktober of tot 2007, als de bub de grootste doorbraak ter wereld in de politieke geschiedenis doet. Van 0,3 % naar 22,8 %
un saludo
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 15:40   #137
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Brabant moet weer één provincie worden.
Moeten staat op stal.

Citaat:
Ik ben ook klaargekomen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 15:57   #138
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Citaat:
Brabant moet weer één provincie worden
Moeten staat op stal.

Citaat:
Ik ben ook klaargekomen.
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 16:40   #139
dedez
Vreemdeling

dedez's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je denkt misschien in de eerste plaats aan Waterloo, Rixensart of Braine-L'Alleud. Ik betwijfel echter of de inwoners van Nivelles of Jodoigne er ook zo over denken.
Ik ken veel mensen die in Nijvel leven en die zeggen dat ze brusselaars zijn en hier in Waver ook. Louvain-la-Neuve is in Frankrijk voorsteld als een universiteit van de voosteden van Brussel. En meer en meer, mensen die werken in Brussel gaan in het zuid van WB leven, als in Villers-la-Ville.
(in Jodoigne ken ik niet veel mensen...)

Ik wil ook zeggen dat als Brussel word een natie, mijn zus (die woon in Brussel), mijn vader (Vlaming die in Vilvoorde werkt), mijn moeder (die Frans is) en mij (geboren in ottignies, en altijd in Waver geleven)

Wat een mooie familie, vier verschillende nationnaliteiten !

Dus soms denken aan mijn kleine familie aub !

Laatst gewijzigd door dedez : 3 mei 2006 om 16:41.
dedez is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2006, 17:06   #140
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
En als er geen referendum komt, dan blijft Brussel waar het is terechtgekomen: bij Wallonië.
Vreemd dan dat Picqué in een RTBF-reportage zelf verklaard - voor eigen publiek dus - dat Brussel onafhankelijkheid kan kiezen n�* België of samengaan met Vlaanderen, maar dat ze Wallonië niet kunnen dragen...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be