Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 juni 2006, 11:11   #121
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Even fout, ze werd ontslagen.
Ik ben blij dat u er ook de humor van inziet
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 11:12   #122
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Goed gezien!
De vraag is of je je recht verliest om een wet te kritikeren, wanneer je ze zelf 'gebruikt' om mee 'terug te slaan'
Puur formeel natuurlijk niet.Wanneer een wet bestaat kan men zich beroepen op die wet. En tegelijk kan men ook ijveren voor het veranderen van die wet. Juridisch is dat geen probleem.

Maar politiek is er wél een probleem. In het politiek debat verliest men vaste grond onder de voet, wanneer men een wet gaat bekampen die men zelf heeft gebruikt.

Daarnaast treedt ook een psychologisch mechanisme in werking. Wanneer men een daad stelt, gaat men achteraf de neiging vertonen om die daad te rationaliseren. Wanneer men zich beroept op een wet die men eigenlijk verwerpelijk acht, zal men achteraf geneigd zijn om die wet niet meer zo verwerpelijk te vinden.

Dit is een fundamenteel ideologisch conflict en het is hier een kwestie van politieke valstrikken te vermijden, en van denken in de diepte. Op termijn is consequent en contradictievrij denken van levensbelang.
Oud 4 juni 2006, 11:25   #123
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Van mij zouden werkgevers mensen niet mogen ontslaan omwille van politieke of religieuze overtuigingen of afkomst. Ik denk dat alle Vlaamse partijen het op dit punt met elkaar eens zijn. Ik ken alleen een partij die er een gigantisch probleem van maakt als een werkgever die systematisch mensen van allochtone origini weigert op de vingers wordt getikt. De vraag is dan ook. Mogen patroons ten allen tijden mensen aannemen of ontslaan wanneer ze willen, hoe ze willen, wie ze willen en waarom ze willen? Liberalen zullen zeggen ja. Sociaal-democraten zullen zeggen nee en blijkbaar zegt het Vlaams Belang, ja maar met uitzondering van VB symphatisanten. Misschien moet het VB een aparte clausule laten opnemen in het arbeidsrecht.
Voorlopig is dat dus "nee" en dan geldt dat voor iedereen.
Blijkbaar hebben de voorvechters van "nee" geen probleem om tegen hun eigen mening in te gaan als het in hun kraampje past.
Misschien moeten Sociaal-democraten een aparte clausule laten opnemen in het arbeidsrecht.
Het VB hoeft dat niet aangezien het arbeidsrecht het niet toelaat.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 11:35   #124
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Tja, we zijn met zijn allen tegen deze anti-racistische wettendiarrhee, maar als het resultaat ervan ons ergens goed uitkomt, zou het hypocriet zijn om er niet van te profiteren.
Afijn, ik heb deze stelling ergens horen verdedigen door nen hele slimme meneer, laat ons zeggen , "uit onverdachte bron".
Ge moogt het rechtaf zeggen, stab.
Ik kom er eerlijk voor uit dat ik af en toe een beetje machiavellistisch handel.
Dat lijkt me op korte en middellange termijn profijtiger dan steeds in de hoek te kruipen waar de slagen vallen.
If you cannot beat them, join them.
Heldendom en idealisme is niet aan mij besteed.
Oud 4 juni 2006, 11:54   #125
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ken een dozijn mensen die ontslagen zijn omwille van hun poltieke voorkeur. Kan het? Blijkbaar wel. Er worden wekelijks mensen ontslagen omwille van hun lidmaatschap van een vakbond. Kan het? Blijkbaar wel. Keur ik dit goed. Uiteraard niet. In de paar jaar dat ik dit forum bezoek is dit echter wel de allereerste keren dat mensen ter rechterzijde zich bekommeren om dit aspect van de arbeidswetgeving. Enfin, nooit te laat uiteraard.
Ik ken een dozijn mensen die ontslagen werden wegens hun werk niet doen, inderdaad geïnspireerd door een bepaalde strekking.
Oud 4 juni 2006, 12:02   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wanneer men echter over discriminatie begint te schreeuwen, en de staat ter hulp gaat roepen, dan zal op termijn het eindstation zijn dat iedereen een slaaf is geworden van de staat en van de politieke klasse die de staat in handen heeft.
Heel juist...
Als ik echter zie op welke manier père Belgique 'zijn' volk al sinds 1830 aan zich bindt, dan kan ik alleen maar besluiten dat dit ook zonder antidiscriminatiewet prima gelukt is.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 12:17   #127
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf Bekijk bericht
Echt?Ik heb mij laten vertellen dat als ge iemand weigert een job te geven OMDAT hij Neger, Arabier , Aziaat enz enz is, dat ge dan last krijgt met een vereniging , genaamd CGKR, en dat die u eveneens vervolgen als ge iemand verstoot omdat hij bvb.moslim, communist, of Olébi is?
Maar een VB-lid mag je buitenpieren zonder probleem?
Mogen bazen echt aannnemen of weigeren wie ze willen?Ik twijfel daar ten zeerste aan.Net als HUISbazen trouwens...
I R O N Y ...
Oud 4 juni 2006, 15:06   #128
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Zijn er nu die eisen dat alle VB'ers ontslagen moeten worden?
Maar er zijn er wel die dat nu weer niet erg vinden.
Oud 4 juni 2006, 15:08   #129
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben blij dat u er ook de humor van inziet
Jammer dat het het verschil niet inziet.
Oud 4 juni 2006, 15:23   #130
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Maar politiek is er wél een probleem. In het politiek debat verliest men vaste grond onder de voet, wanneer men een wet gaat bekampen die men zelf heeft gebruikt.
Het lijkt mij perfect mogelijk te ijveren voor het afschaffen van de maximum snelheid op autowegen en in afwachting aan te klagen dat de voorstanders van die maximum snelheid zich er zelf niet aan houden.
Oud 4 juni 2006, 16:18   #131
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Maar er zijn er wel die dat nu weer niet erg vinden.
Het kan mij geen fluit schelen aangezien ze er zelf voor gekozen heeft om bij het VB te gaan. Wie zich brandt moet op de blaren zitten, vooral als ze overal als token gaat opdraven.

Racisme kan mij wel schelen, aangezien mensen er zelf niet voor kiezen om Marokkaans of Turks te zijn...
Oud 4 juni 2006, 16:21   #132
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Wat ik eigenlijk mis om het verhaal te kaderen, is de wetenschap of deze dame vroeger al op één of andere VLD lijst gestaan heeft.
Sommige neringdoeners willen naar buiten toe politiek "neutraal" overkomen.
Ledenlijsten worden niet gepubliceerd. Als je op een lijst gaat staan weet iedereen je politieke voorkeur.
Mochten de werkgevers zelf publiek kleur bekennen, dan gaat deze redenering uiteraard niet op, en kan het net andersom gezien worden, dat werkgevers die wel militeren voor andere partijen, geen andersdenkenden als medewerker willen.
Persoonlijk ben ik van slager gewisseld, na shokkerende uitspraken van een winkeljuffrouw tegen andere klanten over allochtonen, zonder enige vorm van bewijsvoering, gewoon haatzaaierij. Ik heb dat de slager (die achteraan werkt) verteld, en ben pas teruggegaan toen de dame in kwestie er niet meer werkte.
Dus aan mijn eigen ken ik een ander. Ik kan de werkgevers begrijpen, die bezorgd zijn over hun klantenbestand.
Politieke overtuiging is een privé zaak (lidmaatschap), maar als je er openlijk voor uit komt, door je taalgebruik met de klanten (wat niet bewezen is maar een risico vormt), of door te kandideren, dan is het privé er toch wel van af.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 16:28   #133
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Het kan mij geen fluit schelen aangezien ze er zelf voor gekozen heeft om bij het VB te gaan. Wie zich brandt moet op de blaren zitten, vooral als ze overal als token gaat opdraven.

Racisme kan mij wel schelen, aangezien mensen er zelf niet voor kiezen om Marokkaans of Turks te zijn...
Voila zie. We zien nu links in al zijn democratische schoonheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 16:32   #134
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Ik vind da da meiske haar recht mag afdwingen hoor... ik gun VB'ers de basisrechten die ze zelf willen afnemen. Alleen is het zo heerlijk ironisch dat ze er nu zo'n spel over maken.

Voila de inconsequentie van rechts!

Laatst gewijzigd door Casca : 4 juni 2006 om 16:34.
Oud 4 juni 2006, 16:37   #135
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Daar heeft u een punt.
Maar ik neem aan dat het u ook geen fluit zou kunnen schelen als de rollen moesten omgedraait zijn.
Oud 4 juni 2006, 16:38   #136
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Vreemd dat dit citaat nog niet op de website van het VB staat en er in iedere brievenbus van het land nog geen brief is toegekomen om dit gigantisch maatschappelijk probleem aan te kaarten. Over berufsverbot gesproken. Het enige dat ik ken is in Duitsland na de 2de wereldoorlog ingesteld tegen...communisten en voor de 2de wereldoorlog tegen joden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 17:14   #137
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd dat dit citaat nog niet op de website van het VB staat en er in iedere brievenbus van het land nog geen brief is toegekomen om dit gigantisch maatschappelijk probleem aan te kaarten. Over berufsverbot gesproken. Het enige dat ik ken is in Duitsland na de 2de wereldoorlog ingesteld tegen...communisten en voor de 2de wereldoorlog tegen joden.
Aangezien uw kameraden dit in het verleden hebben meegemaakt zou je denken, dat wanneer dit fenomeen opnieuw de kop op steekt, u er tegen zou zijn. Maar blijkbaar stoort u het u in dit geval niet omdat het niet UW politieke overtuiging is die benadeeld wordt.
Ofwel ben je tegen discriminatie obv politieke overtuiging, ofwel ben je ervoor. Een tussenin in deze is wel degelijk inconsequentie.
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 17:14   #138
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Blijkbaar gelooft u dus dat het communistisch systeem kon blijven werken. Het is ineengestort, wat het beste bewijs is van het onwerkbare. Er was immers enorm veel verdoken werkloosheid. Ik herinner me trouwens mijn reis naar Polen nog toen het nog communistisch was. Daarbij gingen we op een bepaald naar een bakkerij. We gingen toen onmiddellijk naar de toonbank, maar we werden kordaat teken gedaan dat we dit niet mochten. Toen bleek dat we eerst een papiertje hoorden te halen aan een soort loketje aan de zijkant van de bakkerij. Op dat papiertje stonden de verschillende broodsoorten en gebak die men er verkocht. Vervolgens moesten we hierop de gevraagde soort aanduiden, bij iemand anders laten afstempelen, vervolgens naar de toonbank gaan en erna bij nog iemand anders afrekenen. In totaal werkten er daar dus vijf mensen: eentje om de papiertjes af te geven, een om die af te stempelen, een om af te rekenen en twee aan de toonbank. De reinste verdoken werkloosheid.
euh... ik denk dat kameraad Solidarnosc de situatie ion Vlaanderen schetstee, en niet in Polen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 17:21   #139
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U discrimineert op gedachtengoed, u zou zich waarschijnlijk beter thuis voelen in een dictatuur dan.

Wat betreft Aisha, waar werktte ze? Da'k weet waar 'k niet meer moet gaan in Lokeren.

Wat ge ook verkeerd doet, is aanwerven vergelijken met ontslaan. Beide zaken zijn namelijk nogal verschillend.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2006, 17:21   #140
zorlac
Parlementsvoorzitter

zorlac's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind da da meiske haar recht mag afdwingen hoor... ik gun VB'ers de basisrechten die ze zelf willen afnemen. Alleen is het zo heerlijk ironisch dat ze er nu zo'n spel over maken.

Voila de inconsequentie van rechts!
U bedoelt links denk ik.

Een bijkomend bewijs hiervan is, is dat links pas na een klacht ook politieke discriminatie aan de anti-discriminatiewet heeft toegevoegd. Men was dus van plan dit te tolereren. Nu zal trouwens blijken of deze wet op dit punt ook id praktijk werkt....Ik ben benieuwd .
zorlac is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be