![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Vreemdeling
|
![]() Natiestaten zullen niet afgeschaft worden. Het lijkt mij waarschijnlijker dat op een dag de regeringsleiders om zich heen kijken en merken dat hun land een lege dop is geworden die alleen nog iets betekent op het vlak van tradities, gewoontes, cultuur en taal. Maar op politiek/economisch vlak helemaal niks meer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
blijven we doen op deze manier. Misschien een Verenigd Europa (op jouw manier) voor Latijnse landen ,onder leiding van Frankrijk en Italie ![]() Dan kunnen wij een Noord- Europeese Con-Federatie beginnen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming ![]() Op Zeeuws-Vlaanderen na is er alleen in Nederlands Limburg een sterke hang naar samengaan met de in 1839 verloren gegane wederhelft. Als het met geheel Vlaanderen niet gelukt te verenigen met Noord-Nederland, dan een eerste stap gezet: herenig Limburg! Ik denk miss op gesprekken met Limburgers. In elk geval staat in een brochure over Limburg het vlgd: Willem 1 probeert met een sterk bewind de economie te verbeteren in de Nederlanden... enz. Ook wil hij het Nederlands als officiële taal invoeren. Daar zijn veel Limburgers tegen want de gegoede burgerij spreekt frans. En de katholieken zien het bestuur van een protestant niet zitten.Daar komt nog bij dat de Limburgers voor hun gevoel te weinig inspraak krijgen in wetgeving, benoemingen en bestuur. En de hoge belastingen. Geen wonder dat alle Limburgse gemeenten in 1830 voor aansluiting bij Belgie kiezen. Na de beruchte 10dg veldtocht en de ontwikkelingen erna pakken ze slecht uit voor beide Limburgen die graag bij Belgie willen blijven. In 1839 wordt Limburg, na fel protest door de NL Limburgers, door de grote mogendheden gesplitst. Die waren tot een definitief besluit over die politieke splitsing onder Belgie. En dat probeerden ze uit alle macht te houden. ![]() Kijk naar naar de infrastructuur de A73... eindelijk na jaaaaaaaaren zeuren en zaaaaaaagen zijn ze ermee bezig. Alst goe is in begin 2008 open en hij sluit aan op de E25 naar Luik bij Echt. Dus wat nu NL-Limburg is heeft nooit van Belgie afgescheiden gewild. |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Die rode lijn moet weg!
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Het wantrouwen is te groot , de mensen in Nederland voeren niet massaal actie voor hun taalgenoten . Als Groot Nederland er komt, zal het niet zijn door het grote aantal vragende mensen, maar door het grote aantal onverschillige mensen dat er gelukkig niet veel last van had.
![]() |
![]() |
#126 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Zoals bijna elke verandering van landgrenzen en staatstructuren, omdat het gewone (werk)volk eens opkeek en verder ploegde...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#128 |
|
![]() Exact...
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
Hoeveel Nederlanders ken jij eigenlijk persoonlijk die daar ook zo over denken en daar meer dan een keer per maand aan denken? ![]()
![]() |
![]() |
#130 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Limburgers voelen zich met elkaar verbonden, dat is waar. Maar ik ken geen nederlandse limburger die bij Belgie (of Vlaanderen) wil horen en ik ken er heel veel.
Dit ónafhankelijk Limburg' is voornamelijk een belgicistisch hersenspinsel om het vlaams-nationalisme te verdelen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het grote aantal discussies in de media daarover, de grote optochten aan de grensgemeenten en het goed scoren van de partijen die dat proclameren geven hen uiteraard gelijk. ![]()
![]() |
![]() |
#133 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Gouverneur
|
![]() In een Grootnederlandse confederatie hoeven de Limburgen niet te wachten op de andere landsdelen om verder te gaan met samenwerken dan die anderen. In een Groot-Nederland is België een onderwerp uit een duister verleden.
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als Limburgers dat redelijk besluiten, wat kan daar dan tegen aangevoerd worden?
![]() |
![]() |
#137 |
Gouverneur
|
![]() Niets. Integendeel: ze zullen een lichtend voorbeeld zijn.
![]() |
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Limburg heeft al een volkslied. Heeft Brabant ook een volkslied? Groot-Nederland zal toch moeten beginnen bij Groot-Limburg en Groot-Brabant. Toen Hertog Jan kwam varen.... |
|
![]() |
![]() |