Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 april 2007, 16:48   #121
Big_Apple
Vreemdeling

Big_Apple's schermafbeelding

Standaard

Natiestaten zullen niet afgeschaft worden. Het lijkt mij waarschijnlijker dat op een dag de regeringsleiders om zich heen kijken en merken dat hun land een lege dop is geworden die alleen nog iets betekent op het vlak van tradities, gewoontes, cultuur en taal. Maar op politiek/economisch vlak helemaal niks meer.
Big_Apple is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 08:15   #122
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Big_Apple Bekijk bericht
Ik betwijfel dat ze daar in Antwerpen zitten op te wachten :s. Ik zou wel eens willen horen waaróm er een dergelijke hereniging zou moeten komen tussen Vlaanderen en Nederland. Wat zijn daar de voordelen van? Zouden we ons niet beter concentreren op wat er in deze tijd echt toe doet? Met name de EU? We worden allemaal regio's binnen de unie, afzonderlijke staten doen er steeds minder toe. De grenzen van die regio's vervagen, dus discussies over waar die grenzen zouden moeten liggen is niet meer dan wat romantisch en nostalgisch gefantaseer over vroegere tijden toen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden nog een geheel vormden. Dat die verenigde Nederlanden op zich ook een kunstmatige constructie waren en één van de gevolgen was van het congres van Wenen vergeet men dan maar voor het gemak. De VKN is ontstaan in een tijd toen nationalisme en het statensysteem steeds belangrijker werd. Idem voor België. Maar dit is echt niet meer van deze tijd. De beste indeling, is die waarin de Europese regelgeving het meest effectief kan geïmplementeerd worden. En op dit moment kan ik erin komen dat Vlaanderen op dat vlak beter geschikt is dan België. Maar zelfs een Vlaamse onafhankelijkheid is op termijn slechts een tussenstap naar het verenigd Europa.
Daarom hebben wij Nederlanders ook tegen de grondwet gestemd en dat
blijven we doen op deze manier.
Misschien een Verenigd Europa (op jouw manier) voor Latijnse landen ,onder leiding van Frankrijk en Italie
Dan kunnen wij een Noord- Europeese Con-Federatie beginnen.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 18:11   #123
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming
Op Zeeuws-Vlaanderen na is er alleen in Nederlands Limburg een sterke hang naar samengaan met de in 1839 verloren gegane wederhelft. Als het met geheel Vlaanderen niet gelukt te verenigen met Noord-Nederland, dan een eerste stap gezet: herenig Limburg!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
hear, hear

Oftewel: waar baseer je dit op?
Ik denk miss op gesprekken met Limburgers.
In elk geval staat in een brochure over Limburg het vlgd:
Willem 1 probeert met een sterk bewind de economie te verbeteren in de Nederlanden... enz.
Ook wil hij het Nederlands als officiële taal invoeren. Daar zijn veel Limburgers tegen want de gegoede burgerij spreekt frans.
En de katholieken zien het bestuur van een protestant niet zitten.Daar komt nog bij dat de Limburgers voor hun gevoel te weinig inspraak krijgen in wetgeving, benoemingen en bestuur. En de hoge belastingen. Geen wonder dat alle Limburgse gemeenten in 1830 voor aansluiting bij Belgie kiezen.
Na de beruchte 10dg veldtocht en de ontwikkelingen erna pakken ze slecht uit voor beide Limburgen die graag bij Belgie willen blijven. In 1839 wordt Limburg, na fel protest door de NL Limburgers, door de grote mogendheden gesplitst. Die waren tot een definitief besluit over die politieke splitsing onder Belgie. En dat probeerden ze uit alle macht te houden.

Dus ik denk miss dit gevoel al jaren is blijven hangen in NL- Limburg. Want ze voelen zich nog steeds achter gesteld bij die Hollanders.
Kijk naar naar de infrastructuur de A73... eindelijk na jaaaaaaaaren zeuren en zaaaaaaagen zijn ze ermee bezig. Alst goe is in begin 2008 open en hij sluit aan op de E25 naar Luik bij Echt.
Dus wat nu NL-Limburg is heeft nooit van Belgie afgescheiden gewild.
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 20:21   #124
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Geen gerommel aan de grenzen graag, zeker niet in de eerste decennia.
Het wantrouwens is al groot genoeg.
Welke grenzen? Die van 1830? Daar mag gerust aan gerommeld worden, hoe meer hoe liever...

Die rode lijn moet weg!
Oud 2 april 2007, 20:23   #125
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Welke grenzen? Die van 1830? Daar mag gerust aan gerommeld worden, hoe meer hoe liever...

Die rode lijn moet weg!
Kijk, wil jij iets bereiken of niet? Wil jij een Westgermanië oprichten dat in 2091 aan een bloedige burgeroorlog begint?
Het wantrouwen is te groot , de mensen in Nederland voeren niet massaal actie voor hun taalgenoten . Als Groot Nederland er komt, zal het niet zijn door het grote aantal vragende mensen, maar door het grote aantal onverschillige mensen dat er gelukkig niet veel last van had.
Oud 2 april 2007, 20:42   #126
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Als Groot Nederland er komt, zal het niet zijn door het grote aantal vragende mensen, maar door het grote aantal onverschillige mensen dat er gelukkig niet veel last van had.
Zoals bijna elke verandering van landgrenzen en staatstructuren, omdat het gewone (werk)volk eens opkeek en verder ploegde...
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 20:53   #127
Tantist

Standaard

Citaat:
Kijk, wil jij iets bereiken of niet? Wil jij een Westgermanië oprichten dat in 2091 aan een bloedige burgeroorlog begint?
Wat denk je zelf? Hmmm?

Citaat:
Het wantrouwen is te groot , de mensen in Nederland voeren niet massaal actie voor hun taalgenoten . Als Groot Nederland er komt, zal het niet zijn door het grote aantal vragende mensen, maar door het grote aantal onverschillige mensen dat er gelukkig niet veel last van had.
Groot-Nederland gebaseerd op Belgische onderbaksels is een recept voor rommel... Dat mag zo zijn in initiële fase, maar uiteindelijk moet elk symptoom van de Belgische ziekte uitgezweet worden. België is een ziekte waar alle Nederlanders, ook de Vlamingen, niet immuun voor zijn.
Oud 2 april 2007, 20:56   #128
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burry Bekijk bericht
Zoals bijna elke verandering van landgrenzen en staatstructuren, omdat het gewone (werk)volk eens opkeek en verder ploegde...
Exact...
Oud 2 april 2007, 21:36   #129
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Wat denk je zelf? Hmmm?

Groot-Nederland gebaseerd op Belgische onderbaksels is een recept voor rommel... Dat mag zo zijn in initiële fase, maar uiteindelijk moet elk symptoom van de Belgische ziekte uitgezweet worden. België is een ziekte waar alle Nederlanders, ook de Vlamingen, niet immuun voor zijn.
Ja dat kan best zijn, maar we zijn nu toch al vierhonderd jaar bijna gescheiden( op kleine pauze na). In Nederland en in Vlaanderen denkt men daar anders over.
Hoeveel Nederlanders ken jij eigenlijk persoonlijk die daar ook zo over denken en daar meer dan een keer per maand aan denken?
Oud 2 april 2007, 22:00   #130
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ja dat kan best zijn, maar we zijn nu toch al vierhonderd jaar bijna gescheiden( op kleine pauze na). In Nederland en in Vlaanderen denkt men daar anders over.
Hoeveel Nederlanders ken jij eigenlijk persoonlijk die daar ook zo over denken en daar meer dan een keer per maand aan denken?
Ik ken veel Nederlandse Limburgers, van over heel in N-Limburg, en ik moet zeggen dat de hereniging met de Vlaamse Limburgers daar echt wel leeft. Ook in Vlaams Limburg is dat zo, maar dan enkel in het maasland en een stuk van Haspengouw (nl. Riemst, Tongeren, Bilzen,...) Eens Sint-Truiden of Hasselt neemt die interesse wel voor een groot stuk af moet ik eerlijk bekennen, de taal zal er mss voor iets tussen zitten?
Oud 2 april 2007, 23:01   #131
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Limburgers voelen zich met elkaar verbonden, dat is waar. Maar ik ken geen nederlandse limburger die bij Belgie (of Vlaanderen) wil horen en ik ken er heel veel.

Dit ónafhankelijk Limburg' is voornamelijk een belgicistisch hersenspinsel om het vlaams-nationalisme te verdelen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2007, 23:13   #132
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Limburgers voelen zich met elkaar verbonden, dat is waar. Maar ik ken geen nederlandse limburger die bij Belgie (of Vlaanderen) wil horen en ik ken er heel veel.
Maar zouden ze bij Nederland+Vlaanderen weer een provincie willen vormen?

Citaat:
Dit ónafhankelijk Limburg' is voornamelijk een belgicistisch hersenspinsel om het vlaams-nationalisme te verdelen.
Heel juist hertog, met nog het kleine pikant detail dat ze dan wel meestal bedoelen : de onafhankelijk van Vlaanderen/Brabant van Limburg.
Het grote aantal discussies in de media daarover, de grote optochten aan de grensgemeenten en het goed scoren van de partijen die dat proclameren geven hen uiteraard gelijk.
Oud 2 april 2007, 23:16   #133
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar zouden ze bij Nederland+Vlaanderen weer een provincie willen vormen?
Dat weet ik niet. Misschien. De onderlinge verbondenheid is wel groot.

Citaat:
Heel juist hertog, met nog het kleine pikant detail dat ze dan wel meestal bedoelen : de onafhankelijk van Vlaanderen/Brabant van Limburg.
Het grote aantal discussies in de media daarover, de grote optochten aan de grensgemeenten en het goed scoren van de partijen die dat proclameren geven hen uiteraard gelijk.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2007, 11:45   #134
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat weet ik niet. Misschien. De onderlinge verbondenheid is wel groot.

Als Groot Nederland er komt dan is 6 provincies meer dan genoeg.
3 in het Noorden en 3 in het Zuiden.

"De Republiek van de zes provincies" Nederland in 2015.
Oud 4 april 2007, 01:07   #135
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

In een Grootnederlandse confederatie hoeven de Limburgen niet te wachten op de andere landsdelen om verder te gaan met samenwerken dan die anderen. In een Groot-Nederland is België een onderwerp uit een duister verleden.
Oud 4 april 2007, 01:35   #136
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Als Limburgers dat redelijk besluiten, wat kan daar dan tegen aangevoerd worden?
Oud 4 april 2007, 01:38   #137
Supervlaming
Gouverneur

Supervlaming's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als Limburgers dat redelijk besluiten, wat kan daar dan tegen aangevoerd worden?
Niets. Integendeel: ze zullen een lichtend voorbeeld zijn.
Oud 5 april 2007, 09:03   #138
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supervlaming Bekijk bericht
Niets. Integendeel: ze zullen een lichtend voorbeeld zijn.
Een voordeel hebben ze.
Limburg heeft al een volkslied.
Heeft Brabant ook een volkslied?

Groot-Nederland zal toch moeten beginnen bij Groot-Limburg en Groot-Brabant.
Toen Hertog Jan kwam varen....
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be