Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Bekijk resultaten enquête: Zijn VB-stemmers dommeriken?
Ja 26 37,68%
Neen 43 62,32%
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2006, 04:47   #121
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De groei van het VB is, zoals VHS bij het begin van zijn regeerperiode zo ongelooflijk scherp opmerkte, omgekeerd evenredig met de succesvolle uitvoering van de Burgermanifesten.
Deze kader ik in!

Hoeveel VLD-ers hebben niet afgehaakt omdat ze dachten dat Verhofstadt 'het' begrepen had maar zwaar bedrogen uitkwamen?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 05:06   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat de gehele partij uit dat soort lieden bestaat heb ik nergens gezegd, ik denk het zelfs niet. Maar het VB trekt ze wel aan. Wat ik me afvraag is waarom het VB daar geen duidelijk afstand van neemt. Meer niet.
Daar is wel al afstand van genomen. En neen, het is helemaal niet correct te stellen dat het Vlaams Belang dergelijk uitschot zou aantrekken. Wij zijn helemaal niet gediend met mensen die menen dat ze met nazi-symbolen op zwarte jekker moeten komen aanzetten. Wij trekken die mensen helemaal niet aan.

Wel kan je natuurlijk niet vermijden dat dergelijke mensen op het Vlaams Belang stemmen of dat ze vinden dat die partij nog "de beste is van de slechtste" (zoals ik eens een van die kaalgeschoren mannen heb horen verklaren). In een aantal gevallen misbruiken ze echter voor de buitenwereld onze partij om hun ideologie meer kracht bij te zetten. Dat is evenwel ons standpunt niet en bijgevolg heeft men er ook afstand van genomen. Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Antwerpen is dat zelfs heel uitdrukkelijk gebeurd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 06:22   #123
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er zijn alternatieven hee.
Blanco of ongeldig, LSP, BuB, NU,.................. om het even wat.
Dat lijken mij uitstekende keuzes te zijn voor VB bashers.
Oud 9 juli 2006, 06:38   #124
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Titel draad:

Citaat:
Vlaams Belang-stemmers zijn dommeriken
Vraag poll:

Citaat:
Zijn VB-stemmers dommeriken?
Post 4 geeft de vraagsteller al zelf antwoord:

Citaat:
Ik geloof, na alles wat we weten over extreem-rechts dat je ofwel dom moet zijn of totaal onwetend om ook maar te overwegen voor een fascistoïde partij als het VB te stemmen.
De eerste die schold was Reza in posting 48:

Citaat:
Er zijn 14 dommeriken in deze poll.
Restons Courtois volgt beleefd op post 51:

Citaat:
OK, ik denk erder dat je het met een ziekte vergelikjken kan...

De karakteristieke kenmerken van deze ziekte zijn nu eens belediginen en schelden...
La Chunga vormt het sluitsuk in post 64:

Citaat:
Ik ga mijn mening over VB-stemmers iet of wat bijsturen.
Eerder zij ik dat het angsthazen zijn die zich als verwaande en gefrustreerde kinderen gedragen.
Nu beantwoordt ik de vraag positief: JA, VB-STEMMERS ZIJN DOM!!!
Enkel nog wat scheldend geschreeuw hieronder en ze bevestigen...opnieuw!
Blijkbaar werd er verwacht dat de VB-stemmers zonder meer akkoord zouden gaan met hogergenoemd stelling. Dat gebeurde echter niet.

Dus...
nu allemaal even opzoeken wie de VB-ers waren die tot aan post 46 gescholden hadden en daarom verdienden om voor domme VB-ers uitgemaakt te worden...

Of was het al voldoende dat ze bovenstaande poll eerlijk invulden om met de titel van ziekelijke dommeriken vereerd te worden?

NIETS KWETST MEER DAN DE WAARHEID

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 juli 2006 om 06:42.
Oud 9 juli 2006, 07:32   #125
bob.
Provinciaal Statenlid

bob.'s schermafbeelding

Standaard

Ik stemde als Vb-kiezer natuurlijk.... ja, VB'ers zijn dom.
Waarom ?????
Omdat ik liever onderschat word dan overschat.
Dat zou pas een linkse kwaal zijn.

At your service

Laatst gewijzigd door bob. : 9 juli 2006 om 07:35.
bob. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 09:44   #126
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Silhoutte Bekijk bericht
Vlaams Belang-stemmers zijn dommeriken

Ik vraag me af hoeveel mensen dit denken. (en waarom?)
Het aantal VB-stemmers is te groot om er een veralgemening over te debiteren. Maak de intelligentie-grafiek van 1 miljoen mensen en je zal met zekerheid een Gauscurve bekomen, m.a.w. een doodnormale intellectsverdeling: een klein groepje randdebielen, een middenmoot normaal begaafden en heen klein segment beter bedeelden.

Iemands intellectuele capaciteiten beoordelen aan de hand van zijn stemkeuze is op zichzelf al geen bewijs van grote intelligentie. De mogelijke redenen en oorzaken van een bepaald stemgedrag zijn daarvoor immers te veelvuldig en te divers en hebben vaak niks met intelligentie te maken.

Er zijn om te beginnen binnen één partijprogramma al meerdere programmapunten: het ene getuigt van intelligentie een ander van dommigheid. Uit een stemkeuze kan je niet eenduidig afleiden voor welk politieke aandachtspunt precies iemand op een partij stemt.
Des te minder kan je dus intelligentie toeschrijven aan een stem wegens de reële 'koppelverkoop' van goede en minder goede programmapunten.

Ook kan een bepaald programmapunt, hoewel op het eerste gezicht verwerpelijk, voor sommigen opportuun lijken. Wie profiteert van een 'domme' of 'verwerpelijke' politieke actie, kan je allerminst een bepaalde vorm van intelligentie ontzeggen. Opportunisme kan je dus evenmin gelijkschakelen met intelligentie.
Een opportunist is dus ook al niet noodzakelijk een 'domme' stemmer.

Kan je b.v. iemand die ongeïnteresseerd is in politiek, automatisch ook een matige intelligentie toeschrijven? Te zot om los te lopen. Ik vermoed dat er heel veel gedesinteresseerde kiezers, die hier desondanks verplicht moeten opdraven, uit balsturigheid een lukrake, en dus ook mogelijks een VB-keuze maken.
Is desinteresse een bewijs van domheid? Niet noodzakelijk dus. Wie durft trouwens beweren dat het hele politieke bedrijf, van links tot rechts de grote intelligentsia concentreert?

Voorts bestaat er ook zoiets als 'tactisch' kiezen. In een louter representatief systeem als het onze, kies je niet enkel op basis van een programma, maar ook op basis van de verwachting of een bepaalde kandidaat het programma zal of kan uitvoeren. Vaak blijkt dat sommige verkozenen beloften niet inlossen, en zelfs een totaal andere koers varen dan aangekondigd. Dit kan aanleiding geven tot een stem op een oppositiepartij waarvan je het programma zelfs hoegenaamd niet in het hart draagt.
Dergelijke keuze is dus een reactie op voorafgaandelijk bedrog. Is dat noodzakelijkerwijze een teken van dommigheid? Integendeel zou ik zeggen: het is intelligent om je niet te laten ringeloren.

Het is nu wel voor iedereen duidelijk: stemgedrag kan je niet dwingend verbinden aan intelligentie. Er spelen teveel andere factoren een rol.

Een bewuste stemkeuze is in feite zelfs meer een morele dan een intellectuele keuze. Kiezen gebeurt immers op basis van je morele oordeel over een programma en over de kandidaten die beweren het programma te zullen uitvoeren.
Je kan daarom hoogstens stellen dat iemand die bewust voor een bepaald programma kiest, een (im)morele keuze maakt. Maar intelligentie kan je onmogelijk afleiden uit tactische, onbewuste, pragmatische of gedesinteresseerde stemmen. Om het even welke partij zo een stem uiteindelijk toevalt.

Gesnapt, dommerikken?
Oud 9 juli 2006, 09:52   #127
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Natuurlijk snapt iedereen het.
Deze poll is gewoon de zoveelste met slechts één doel.
Oud 9 juli 2006, 10:13   #128
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog een kleine aanvulling:

Je stemkeuze kan ook het gevolg zijn van misleiding of valse beloften. We zijn in onze particratie afhankelijk van de mandatarissen. Wanneer deze kandidaat mandatarissen b.v. vooraf beloven om 'niet met partij x-y-z te zullen in zee gaan' of 'onverwijld een grondwetsartikel in de praktijk te zullen brengen vooraleer in een regering te stappen' en ze doen dit naderhand niet, dan kan je dit niet op rekening van de kiezer of zijn gebrek aan intelligentie schrijven.
Om dergelijke keuzes recht te zetten, ontbreekt het ons aan direct-democratische middelen.
Een stemkeuze omwille van misleiding, kan je dus ook al niet aan dommigheid wijten.
Oud 9 juli 2006, 10:16   #129
zeef
Burger

Standaard

Ik ben niet geneigd om te zeggen dat mensen dom zijn, maar als je er de fora en gastenboeken eens op na leest ... wat voor opruiende taal VB'ers daar gebruiken! Je zou denken dat ze rascist nog als een compliment beschouwen ... Maar dan nog is het verkeerd om te zeggen dat VB'ers dom zijn, ze handelen enkel dom.
zeef is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 10:19   #130
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het aantal VB-stemmers is te groot om er een veralgemening over te debiteren. Maak de intelligentie-grafiek van 1 miljoen mensen en je zal met zekerheid een Gauscurve bekomen, m.a.w. een doodnormale intellectsverdeling: een klein groepje randdebielen, een middenmoot normaal begaafden en heen klein segment beter bedeelden.
(...)
Gesnapt, dommerikken?
Kwee zo ni.
Ik denk dat stemmen voor bub of blanco stemmen getuigt van zeer grote intelligentie, zenne.

Laatst gewijzigd door stab : 9 juli 2006 om 10:21.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 10:21   #131
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik stem dus op geen enkele partij die ons referenda beloofde, maar die nooit haar belofte nakwam eens ze aan de macht was om ons die direct-democratische middelen te bezorgen. Noch stem ik voor de partijen die ze ons flagrant weigeren.
Oud 9 juli 2006, 10:21   #132
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zeef Bekijk bericht
Ik ben niet geneigd om te zeggen dat mensen dom zijn, maar als je er de fora en gastenboeken eens op na leest ... wat voor opruiende taal VB'ers daar gebruiken! Je zou denken dat ze rascist nog als een compliment beschouwen ... Maar dan nog is het verkeerd om te zeggen dat VB'ers dom zijn, ze handelen enkel dom.
Op fora en gastenboeken kom je slechts enkelingen tegen, verlies dat nooit niet uit het oog.
Hou ook rekening met provocateurs en schizofrenen.

Probeer ook te bevatten dat één maffe hersenkronkel, of één amorele opinie, nog geen bewijs is van een totaal gebrek aan intelligentie. We bevinden ons hier tenslotte enkel op politiek domein, en zoals gezegd heeft dat meer met moraal en emotie te maken dan met intellect en verstand.

Je kan wél stellen dat op fora VB'ers totaal foute of domme of amorele opinies verkopen, maar om dit te extrapoleren naar alle VB-kiezers is op zijn beurt al even debiel.
Oud 9 juli 2006, 10:28   #133
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Kwee zo ni.
Ik denk dat stemmen voor bub of blanco stemmen getuigt van zeer grote intelligentie, zenne.
Best mogelijk. Bezie mij b.v.
Dat sluit echter nooit uit dat er BuB of blanco gestemd wordt uit:
  • onverschilligheid
  • gewoonte
  • balsturigheid
  • onwetendheid
  • misleiding
  • emotie
  • opportunisme
  • tactiek
Je zal mij nooit kunnen verleiden om oprecht een kenmerk aan iemand toe te kennen op basis van zijn stemgedrag.
Als we er trouwens omgekeerd van uitgaan dat stemmen op andere partijen zoals VLD, SP-a, CD&V getuigt van intelligentie, dan zouden we, gezien de verschuiving van sommige van die stemmen naar het VB, de absurde conclusie moeten trekken dat een heel pak mensen van vandaag op morgen in het stemhok een transformatie ondergingen van superieur intelligent wezen naar kwijlende randdebiel.
Oud 9 juli 2006, 10:29   #134
Riksken
Parlementslid

Riksken's schermafbeelding

Standaard

Je zou het veel simpeler kunnen uitdrukken.
Als Vlaams Belangstemmer ben ik net slim genoeg om te weten dat ik dom ben.
De vraag is dan of de gene zijde dat ook is.
Riksken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 10:31   #135
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

De vraag is eigenlijk eenvoudig: echte dommeriken zouden geen partij kunnen uitbouwen tot een zoals het VB nu is.

Bruno Valkeniers mag dan al absoluut "verkeerd" zijn, dom is die zeker niet.

Idem voor vele VB-kiezers.

Neem nu de "overlopers": welke standpunten gaan die verdedigen in hun nieuwe "thuis"? Zijn het geen "infectie-pogingen"?

De broer van Bruno Valkeniers zou bij de VLD van Schoten zitten, en, vreemd toch, tegenstander zijn van het CS.

Het VB zendt zijn virussen uit? En ze worden nog met open armen ontvangen ook, om de lijsten vol te krijgen.

Dom? Neen hoor, die kerels en madammen zijn alles behalve dom.
Oud 9 juli 2006, 10:39   #136
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat gedicht hoeft nergens aan gekoppeld te worden om de dodelijk haat eruit te filteren.
Dodelijke haat? Misschien... Op de eerste plaats spreekt er vooral het onvermogen uit om politiek te argumenteren en mensen te overtuigen.

Laatst gewijzigd door baarle : 9 juli 2006 om 10:54.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 10:50   #137
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Iemands intellectuele capaciteiten beoordelen aan de hand van zijn stemkeuze is op zichzelf al geen bewijs van grote intelligentie.
Superstaaf is weer op dreef...

Omwille van quotes als hierboven blijft interesse voor het politieke leven in dit land toch nog altijd de moeite waard.

Laatst gewijzigd door baarle : 9 juli 2006 om 10:50.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2006, 10:53   #138
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als we er trouwens omgekeerd van uitgaan dat stemmen op andere partijen zoals VLD, SP-a, CD&V getuigt van intelligentie, dan zouden we, gezien de verschuiving van sommige van die stemmen naar het VB, de absurde conclusie moeten trekken dat een heel pak mensen van vandaag op morgen in het stemhok een transformatie ondergingen van superieur intelligent wezen naar kwijlende randdebiel.
Ik weet het, het is absoluut verderfelijk voor je ego, maar deze quote moet ik toch nog even bewonderend in een kader zetten...
Oud 9 juli 2006, 10:59   #139
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Dodelijke haat? Misschien... Op de eerste plaats spreekt er vooral het onvermogen uit om politiek te argumenteren en mensen te overtuigen.
Ik zie dat de poster van hogergenoemd haatproza permanent geband is.
Ook uit 'onvermogen om mensen met politieke argumenten te overtuigen'?
Oud 9 juli 2006, 11:01   #140
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik zie dat de poster van hogergenoemd haatproza permanent geband is.
Ook uit 'onvermogen om mensen met politieke argumenten te overtuigen'?
kaatd is verdwenen uit de ledenlijst...

Is zij permanent geband? En voor welke posting?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be