![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie. |
Bekijk resultaten enquête: Zijn VB-stemmers dommeriken? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
26 | 37,68% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
43 | 62,32% |
Aantal stemmers: 69. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoeveel VLD-ers hebben niet afgehaakt omdat ze dachten dat Verhofstadt 'het' begrepen had maar zwaar bedrogen uitkwamen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wel kan je natuurlijk niet vermijden dat dergelijke mensen op het Vlaams Belang stemmen of dat ze vinden dat die partij nog "de beste is van de slechtste" (zoals ik eens een van die kaalgeschoren mannen heb horen verklaren). In een aantal gevallen misbruiken ze echter voor de buitenwereld onze partij om hun ideologie meer kracht bij te zetten. Dat is evenwel ons standpunt niet en bijgevolg heeft men er ook afstand van genomen. Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Antwerpen is dat zelfs heel uitdrukkelijk gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#124 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Titel draad:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Dus... nu allemaal even opzoeken wie de VB-ers waren die tot aan post 46 gescholden hadden en daarom verdienden om voor domme VB-ers uitgemaakt te worden... Of was het al voldoende dat ze bovenstaande poll eerlijk invulden om met de titel van ziekelijke dommeriken vereerd te worden? NIETS KWETST MEER DAN DE WAARHEID Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 juli 2006 om 06:42. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik stemde als Vb-kiezer natuurlijk.... ja, VB'ers zijn dom.
Waarom ????? Omdat ik liever onderschat word dan overschat. Dat zou pas een linkse kwaal zijn. At your service Laatst gewijzigd door bob. : 9 juli 2006 om 07:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iemands intellectuele capaciteiten beoordelen aan de hand van zijn stemkeuze is op zichzelf al geen bewijs van grote intelligentie. De mogelijke redenen en oorzaken van een bepaald stemgedrag zijn daarvoor immers te veelvuldig en te divers en hebben vaak niks met intelligentie te maken. Er zijn om te beginnen binnen één partijprogramma al meerdere programmapunten: het ene getuigt van intelligentie een ander van dommigheid. Uit een stemkeuze kan je niet eenduidig afleiden voor welk politieke aandachtspunt precies iemand op een partij stemt. Des te minder kan je dus intelligentie toeschrijven aan een stem wegens de reële 'koppelverkoop' van goede en minder goede programmapunten. Ook kan een bepaald programmapunt, hoewel op het eerste gezicht verwerpelijk, voor sommigen opportuun lijken. Wie profiteert van een 'domme' of 'verwerpelijke' politieke actie, kan je allerminst een bepaalde vorm van intelligentie ontzeggen. Opportunisme kan je dus evenmin gelijkschakelen met intelligentie. Een opportunist is dus ook al niet noodzakelijk een 'domme' stemmer. Kan je b.v. iemand die ongeïnteresseerd is in politiek, automatisch ook een matige intelligentie toeschrijven? Te zot om los te lopen. Ik vermoed dat er heel veel gedesinteresseerde kiezers, die hier desondanks verplicht moeten opdraven, uit balsturigheid een lukrake, en dus ook mogelijks een VB-keuze maken. Is desinteresse een bewijs van domheid? Niet noodzakelijk dus. Wie durft trouwens beweren dat het hele politieke bedrijf, van links tot rechts de grote intelligentsia concentreert? Voorts bestaat er ook zoiets als 'tactisch' kiezen. In een louter representatief systeem als het onze, kies je niet enkel op basis van een programma, maar ook op basis van de verwachting of een bepaalde kandidaat het programma zal of kan uitvoeren. Vaak blijkt dat sommige verkozenen beloften niet inlossen, en zelfs een totaal andere koers varen dan aangekondigd. Dit kan aanleiding geven tot een stem op een oppositiepartij waarvan je het programma zelfs hoegenaamd niet in het hart draagt. Dergelijke keuze is dus een reactie op voorafgaandelijk bedrog. Is dat noodzakelijkerwijze een teken van dommigheid? Integendeel zou ik zeggen: het is intelligent om je niet te laten ringeloren. Het is nu wel voor iedereen duidelijk: stemgedrag kan je niet dwingend verbinden aan intelligentie. Er spelen teveel andere factoren een rol. Een bewuste stemkeuze is in feite zelfs meer een morele dan een intellectuele keuze. Kiezen gebeurt immers op basis van je morele oordeel over een programma en over de kandidaten die beweren het programma te zullen uitvoeren. Je kan daarom hoogstens stellen dat iemand die bewust voor een bepaald programma kiest, een (im)morele keuze maakt. Maar intelligentie kan je onmogelijk afleiden uit tactische, onbewuste, pragmatische of gedesinteresseerde stemmen. Om het even welke partij zo een stem uiteindelijk toevalt. Gesnapt, dommerikken? ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk snapt iedereen het.
Deze poll is gewoon de zoveelste met slechts één doel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nog een kleine aanvulling:
Je stemkeuze kan ook het gevolg zijn van misleiding of valse beloften. We zijn in onze particratie afhankelijk van de mandatarissen. Wanneer deze kandidaat mandatarissen b.v. vooraf beloven om 'niet met partij x-y-z te zullen in zee gaan' of 'onverwijld een grondwetsartikel in de praktijk te zullen brengen vooraleer in een regering te stappen' en ze doen dit naderhand niet, dan kan je dit niet op rekening van de kiezer of zijn gebrek aan intelligentie schrijven. Om dergelijke keuzes recht te zetten, ontbreekt het ons aan direct-democratische middelen. Een stemkeuze omwille van misleiding, kan je dus ook al niet aan dommigheid wijten.
![]() |
![]() |
#129 |
Burger
|
![]() Ik ben niet geneigd om te zeggen dat mensen dom zijn, maar als je er de fora en gastenboeken eens op na leest ... wat voor opruiende taal VB'ers daar gebruiken! Je zou denken dat ze rascist nog als een compliment beschouwen ... Maar dan nog is het verkeerd om te zeggen dat VB'ers dom zijn, ze handelen enkel dom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik denk dat stemmen voor bub of blanco stemmen getuigt van zeer grote intelligentie, zenne.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 9 juli 2006 om 10:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik stem dus op geen enkele partij die ons referenda beloofde, maar die nooit haar belofte nakwam eens ze aan de macht was om ons die direct-democratische middelen te bezorgen. Noch stem ik voor de partijen die ze ons flagrant weigeren.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hou ook rekening met provocateurs en schizofrenen. Probeer ook te bevatten dat één maffe hersenkronkel, of één amorele opinie, nog geen bewijs is van een totaal gebrek aan intelligentie. We bevinden ons hier tenslotte enkel op politiek domein, en zoals gezegd heeft dat meer met moraal en emotie te maken dan met intellect en verstand. Je kan wél stellen dat op fora VB'ers totaal foute of domme of amorele opinies verkopen, maar om dit te extrapoleren naar alle VB-kiezers is op zijn beurt al even debiel.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Dat sluit echter nooit uit dat er BuB of blanco gestemd wordt uit:
Als we er trouwens omgekeerd van uitgaan dat stemmen op andere partijen zoals VLD, SP-a, CD&V getuigt van intelligentie, dan zouden we, gezien de verschuiving van sommige van die stemmen naar het VB, de absurde conclusie moeten trekken dat een heel pak mensen van vandaag op morgen in het stemhok een transformatie ondergingen van superieur intelligent wezen naar kwijlende randdebiel.
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Parlementslid
|
![]() Je zou het veel simpeler kunnen uitdrukken.
Als Vlaams Belangstemmer ben ik net slim genoeg om te weten dat ik dom ben. De vraag is dan of de gene zijde dat ook is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Minister-President
|
![]() De vraag is eigenlijk eenvoudig: echte dommeriken zouden geen partij kunnen uitbouwen tot een zoals het VB nu is.
Bruno Valkeniers mag dan al absoluut "verkeerd" zijn, dom is die zeker niet. Idem voor vele VB-kiezers. Neem nu de "overlopers": welke standpunten gaan die verdedigen in hun nieuwe "thuis"? Zijn het geen "infectie-pogingen"? De broer van Bruno Valkeniers zou bij de VLD van Schoten zitten, en, vreemd toch, tegenstander zijn van het CS. Het VB zendt zijn virussen uit? En ze worden nog met open armen ontvangen ook, om de lijsten vol te krijgen. Dom? Neen hoor, die kerels en madammen zijn alles behalve dom.
![]() |
#136 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dodelijke haat? Misschien... Op de eerste plaats spreekt er vooral het onvermogen uit om politiek te argumenteren en mensen te overtuigen.
Laatst gewijzigd door baarle : 9 juli 2006 om 10:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Omwille van quotes als hierboven blijft interesse voor het politieke leven in dit land toch nog altijd de moeite waard. Laatst gewijzigd door baarle : 9 juli 2006 om 10:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook uit 'onvermogen om mensen met politieke argumenten te overtuigen'?
![]() |
![]() |
#140 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Is zij permanent geband? En voor welke posting? |
|
![]() |
![]() |