Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 september 2006, 10:20   #121
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw Bekijk bericht
Over belastingverlaging ben ik niet zeker : de staat, wil zij de kosten kunnen dragen, moet ook inkomsten hebben.

Belastingverlaging en fiscale cadeaus voor multinationals hebben niet geleid tot werkzekerheid, wel tot meer en meer ontslagen. Het antwoord is niet om hen nog meer cadeaus te geven, maar om de sociale zekerheid veilig te stellen door een taks op grote kapitalen.
Op die manier zou er geld gegenereerd kunnen worden in het voordeel van mensen die hun ontslag krijgen bij herstructureringen (zoals het wetsvoorstel Decroly bepaalde), maar zou er ook geld vrijgemaakt kunnen worden om fondsen te vullen in ons streven naar een onvoorwaardelijk basisinkomen.
Er zit zeker een trend in de pijp van een verruiming van de belastingen op financiële producten, oa die welke totnogtoe volledig buiten schot blijven.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2006, 11:16   #122
eno2
Banneling

Standaard

@Limburgse Leeuw:

http://www.neweconomics.org/gen/z_sys_publicationdetail.aspx?pid=219
Oud 13 september 2006, 09:40   #123
eno2
Banneling

Standaard

Armoededrempels, meneer? Maar dat bestaat niet...En dat moet ook niet bestaan. Dan hoeven we er niet over te struikelen.
Hetzelfde voor vermogenskadasters. Wie niet weet niet deert.
Straks zitten we anders met een ASW aan ons been. Een algemene sociale bijdrage op het kapitaal en op financiële producten! Terwijl de lonen daarvan ontlast worden. Stel je voor! Nu vraag ik je...
En vervolgens schaffen ze het bankgeheim af. Waar zitten we dan? Niet meer in het buitenland...
Oud 13 september 2006, 10:21   #124
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Armoededrempels, meneer? Maar dat bestaat niet...En dat moet ook niet bestaan. Dan hoeven we er niet over te struikelen.
Hetzelfde voor vermogenskadasters. Wie niet weet niet deert.
Straks zitten we anders met een ASW aan ons been. Een algemene sociale bijdrage op het kapitaal en op financiële producten! Terwijl de lonen daarvan ontlast worden. Stel je voor! Nu vraag ik je...
En vervolgens schaffen ze het bankgeheim af. Waar zitten we dan? Niet meer in het buitenland...
met belasten van financiële producten en kapitaal , belast je alleen de lagere middenklassen en hogere arbeidersklasse ... het echte kapitaal zit inmiddels op de Kaaimaneilanden ... zelfs offshore voor de Amerikanen ... enige belasting die je degelijk kan heffen en die de big spenders het meest treft is een belasting op alle soorten van uitgaven (btw)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2006, 11:08   #125
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
met belasten van financiële producten en kapitaal , belast je alleen de lagere middenklassen en hogere arbeidersklasse ... het echte kapitaal zit inmiddels op de Kaaimaneilanden ... zelfs offshore voor de Amerikanen ... enige belasting die je degelijk kan heffen en die de big spenders het meest treft is een belasting op alle soorten van uitgaven (btw)
Btw is een van de meest onrechtvaardige belastingen die de armen onevenredig veel harder treft dan de rijken, net zoals die verwerpelijke forfaitaire belastingen waar allerlei kliere-instanties ons verhoeds en onverhoeds mee bestoken en waar ook maar eens snel komaf mee moet gemaakt worden.

Ik liet me inspireren door de huidige campagne van het ABVV ten gunste van werklozen. Tenslotte betalen we ook lidgeld en het ABVV moet toch af en toe gezien worden als iets doende in het voordeel van hun leden.
Wie zou er ander iets doen, behalve de vakbonden?
De werklozen, die zie je nooit protesteren. Zoals in mijn vroegere werkkring de taxichauffeurs ook niet. Ik kom toevallig altijd in kringen terecht waar je verondersteld bent je stilletjes en zonder protest te laten afslachten...

Laatst gewijzigd door eno2 : 13 september 2006 om 11:09.
Oud 13 september 2006, 11:46   #126
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Er zijn zelfs topverkopers, die zich laten/lieten slachten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2006, 08:59   #127
eno2
Banneling

Standaard

Nu ben ik wel niet voor één muizengat te vangen, toegegeven..
Oud 18 september 2006, 09:59   #128
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Onder de armoededrempel leven

De laatste tijd heb ik mij een beetje buitensporig gedragen, in mijn consumptie-patroon.
Met mijn netto 1O Eurootjes per dag (na huur en energie), ben ik nu al een paar maand bezig beleg te eten op mijn boterhammen, na meer dan vijftien jaar volgens een recept van de grote Catalaanse schrijver Pla geroosterd brood bestreken met look te hebben verorberd. Dat kost mij elke dag 2,5 Euro extra.
Ook nam ik nu regelmatig druiven mee uit de Colruyt of Aldi. Ook dat is voor mij veel te luxueus. En zeker nu ik uitgedreven word naar een duurder appartement, zal ik die overdreven luxe terug moeten laten vallen...
Ik hoop dat het maar over een tijdelijke verslapping ging van mijn streng ende frugaal dieet onder de armoededrempel, veroorzaakt door de stress van de gedwongen verhuis...
Oud 22 september 2006, 13:54   #129
eno2
Banneling

Standaard

Leeflonen en pensioenen werden in 2004 in Raversijde met 4% verhoogd (gespreid over vier jaar).
Voor de werklozen: niets.

De laatste decennia is het aandeel van de werkloosheidsuitkeringen
tegenover het loon afgenomen van 44% naar 24%...

De uitkeringen moeten welvaartsvast gemaakt worden.
Oud 24 september 2006, 09:58   #130
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leeflonen en pensioenen werden in 2004 in Raversijde met 4% verhoogd (gespreid over vier jaar).
Voor de werklozen: niets.

De laatste decennia is het aandeel van de werkloosheidsuitkeringen
tegenover het loon afgenomen van 44% naar 24%...

De uitkeringen moeten welvaartsvast gemaakt worden.
Awel, moest je een job hebben dan zou je inkomen sowieso welvaartsvast zijn.

Ik zeg maar iets hé.
Oud 24 september 2006, 11:42   #131
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De laatste tijd heb ik mij een beetje buitensporig gedragen, in mijn consumptie-patroon.
Met mijn netto 1O Eurootjes per dag (na huur en energie), ben ik nu al een paar maand bezig beleg te eten op mijn boterhammen, na meer dan vijftien jaar volgens een recept van de grote Catalaanse schrijver Pla geroosterd brood bestreken met look te hebben verorberd. Dat kost mij elke dag 2,5 Euro extra.
Ook nam ik nu regelmatig druiven mee uit de Colruyt of Aldi. Ook dat is voor mij veel te luxueus. En zeker nu ik uitgedreven word naar een duurder appartement, zal ik die overdreven luxe terug moeten laten vallen...
Ik hoop dat het maar over een tijdelijke verslapping ging van mijn streng ende frugaal dieet onder de armoededrempel, veroorzaakt door de stress van de gedwongen verhuis...
Indien er een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan waarbij gemeenschapsdienstpresteerders recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), dan zou u de kans krijgen zichzelf te bevrijden uit de armoede, tenminste indien u bereid zou zijn een redelijke inspanning te leveren.

In het huidige systeem van passieve uitkeringen blijft u daarentegen ter plaatse trappelen zonder veel toekomstperspectieven.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2006, 10:17   #132
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Awel, moest je een job hebben dan zou je inkomen sowieso welvaartsvast zijn.

Ik zeg maar iets hé.
Natuurlijk zeg je maar iets.
Oud 25 september 2006, 10:18   #133
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Indien er een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem zou bestaan waarbij gemeenschapsdienstpresteerders recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst, en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), dan zou u de kans krijgen zichzelf te bevrijden uit de armoede, tenminste indien u bereid zou zijn een redelijke inspanning te leveren.

In het huidige systeem van passieve uitkeringen blijft u daarentegen ter plaatse trappelen zonder veel toekomstperspectieven.
Heb je geen kortere naampjes voor uitbuiting?
Oud 25 september 2006, 13:09   #134
Havana
Europees Commissaris

Havana's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

wellicht kan je inspirtatie vinden bij Ram Bahadur Bamjan om je financieel gerelateerd stress- en voedselprobleempje op te lossen.

good luck

Laatst gewijzigd door Havana : 25 september 2006 om 13:09.
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2006, 09:50   #135
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
wellicht kan je inspirtatie vinden bij Ram Bahadur Bamjan om je financieel gerelateerd stress- en voedselprobleempje op te lossen.

good luck
Van een echt financieel probleem is geen sprake gezien mijn ascetische levensstijl en al zeker niet van een voedselprobleem gezien mijn frugale dieet.

Mijn spirituele praktijk bevat geen zittende meditatie meer (alhoewel ik dat in mijn vormingsperiode gedurende een vijftal jaar gepratikeerd heb).
Oud 26 september 2006, 11:32   #136
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Wat zit je dan te zeiken over een te laag leefloon, eno?
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2006, 09:17   #137
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wat zit je dan te zeiken over een te laag leefloon, eno?
Zeiken is niet mijn specialiteit.
Nooit gehoord over empathie met mensen die het moeilijker hebben?
Nee, waarschijnlijk niet, nee.
Zorgen dat uitkeringstrekkers als volleerde asceten gaan leven, dat is meer jouw gebaande pad.

Maw de prostatische welvaartprostaat...

Laatst gewijzigd door eno2 : 27 september 2006 om 09:41.
Oud 16 oktober 2006, 09:37   #138
eno2
Banneling

Standaard Begroting met een klein overschot

De regering gaat iets doen aan de huisvesting van de allerarmsten, blijkt tijdens het opstellen van een begroting met een klein overschot (1 miljard).
Ik vind dat ze dat klein overschot aan de allerarmsten mogen besteden, maar dat zal wel een te cynisch verzoek zijn...
Oud 29 augustus 2009, 15:39   #139
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Citaat:
Onder de armoededrempel leven
4% van de loonttrekkenden
29%van de werklozen
18% van de gepensioneerden
24% van de niet -actieven (invaliden, leefloners)

Met een beetje goed management kan dat allemaal snel verholpen worden...
Helaas geven ze daar geen superbonussen voor...
Oud 29 augustus 2009, 15:41   #140
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

King :
men zou zich ongeveer een idee kunnen vormen (van de armoededrempel) indien men een bedrag neemt dat men per dag kan uitgeven (dus nadat alle vaste uitgaven eraf zijn )
id.

Neem nu mijn bedrag: tien euro per dag.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be