![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Daar zit volgens mij het probleem. Stel je haalt morgen een tovenaar binnen die maakt dat je op één jaar tijd de rijkste man ter wereld wordt. Na nog eens een jaar bezit je gewoon heel de aarde. Straffer hij maakt dit mogelijk zonder dat je de hulp nodig hebt van ook maar één medewerker. In principe ben je op dat ogenblik zo machtig dat je bij wijze van spreken iedereen van honger kan laten omkomen en alle goederen van de aarde tot jou nemen. Natuurlijk is het zeer onwaarschijnlijk dat een dergelijk scenario ooit volledig de realiteit wordt. Het probleem is echter dat we wel degelijk in de richting van deze extreme situatie opschuiven. Men kan zich afvragen of men dit wenselijk is? Het enige wapen dat de gewone man heeft om zich hiertegen te verzetten is weerstand bieden aan de verleidingen van het systeem. Als we een parallel systeem creëren waarbij onderling handel gedreven wordt in basisgoederen, en we hebben de kracht om nee te zeggen tegen de verlokkingen van het kapitalistisch systeem. We laten met andere woorden de laatste nieuwe gsm’s , plasma tv’s , pc’s , mp3 spelers …. aan ons voorbijgaan. Dan zitten onze managers ineens wel met een probleem, moeten ze zelf gaan bedelen in de circuits waar de basisbehoeften gegenereerd worden, of ze moeten ineens in staat zijn om te leven op gsm’s. Alleen zit die gedragswijziging er voorlopig nog niet in, de mens is goed verslaafd en dat zie ik zo snel nog niet veranderen. Dus zal de kloof waarschijnlijk eerst nog wat moeten uitdiepen vooraleer men echt wakker schiet ![]() Laatst gewijzigd door satiper : 26 oktober 2006 om 16:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Er was ooit een tijd waarin de economie letterlijk op slavenarbeid gebaseerd was. Vanuit de toen bestaande norm zal het ook gek geweest zijn om dit gegeven in vraag te stellen. Het is pas als men de norm zelf in vraag durft te stellen dat men kan inzien dat iets verdient om behouden of verworpen te worden. Slaven hadden geen rechten, de eigenaar kon zelfs letterlijk beschikken over het lijf en het leven van de slaaf. Als we terug stilaan in die richting opschuiven, lijkt dit me sowieso een te bestrijden evolutie, ongeacht de uitleg die eraan gegeven wordt of wat het mechanisme erachter is. Als het systeem fout is, moet het systeem veranderen. Het heeft dan ook weinig belang welke uitleg je eraan geeft. Het lijkt me belangrijker de vraag te stellen of de evolutie goed of slecht is en hier dan een gepaste reactie op te geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kwa carrierepad willen ze me in 4 jaar klaarstomen voor een functie van projectleider, consultant, lijnmanager.....noemt maar op. En het ergste is, dat staat in mijn arbeidscontract. Kleine clausule erbij, als ik niet snel genoeg vorder, kunnen ze me buitensmijten. Een munt heeft 2 kanten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Velen van de "top" hebben daar zelf moeten geraken; ik weet dat u weigert dit te geloven maar ik WEET dat het zo is! Arbeiders kunnen aandeelhouders worden er zijn zelf systemen van loon voor werk waar de arbeider aandeelhouder kan worden door gepast te werken. Je moet ook wel realistisch blijven de werknemer heeft werk omdat de werkgever hem werk gaf (puur uit de definities) hoe komt het dat de werkgever hem werk kon geven? Hoe komt het dat hij nog geen werk had? Ik zal het cruw zeggen; de werknemer=de uitvoerende macht. Het keert altijd op hetzelfde neer; de "top-managers" hebben op hun schouders een gewicht hangen dat soms zelf kan aanzien worden als een zwaard van damocles wees realistisch en zie dat dat het geval niet is voor een werknemer! Die hoge lonen zijn een normaal gevolg van dit constante gewicht! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
50% is al te wijten aan marketing, publiciteit, ontwikkelling, transport, garantie etc: als een auto je 20.000€ kost bij je verdeler, kostte die wagen bij het verlaten van de band maar een 10.000€ in fabricatiekosten: hou errekening mee dat ontwikkelling, reclame, verdelersnet, stocks, bankkosten meer dan de heft van de betaalde prijs opslorpen... Ik spreek nu over autos, maar voor waspoeders is de prijsstructuur niet zo verschillend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek ![]() Kwa carrierepad willen ze me in 4 jaar klaarstomen voor een functie van projectleider, consultant, lijnmanager.....noemt maar op. En het ergste is, dat staat in mijn arbeidscontract. Kleine clausule erbij, als ik niet snel genoeg vorder, kunnen ze me buitensmijten. Een munt heeft 2 kanten. Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 22 februari 2007 om 17:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Enkele opmerkingen: * in welke mate is het relevant dat er bij bvb Electrabel grote winst werd geboekt om een hoge opslag te eisen als je daar zelf niet werkt? Ik zeg niet dat werknemers geen recht hebben op een hoge vergoeding als de zaken goed gaan, maar een hoge vergoeding omdat het bij een ander bedrijf goed gaat??? * Aansluitend daarbij: zegt u dan ook dat werknemers die bij een bedrijf werken dat een verlieslatend jaar heeft gaan inleveren? I.e. met die 2 punten kom je aan de punten waar de vakbonden compleet onredelijk zijn. I.e. - als je individuele bedrijfswinsten gaat aanhalen om algemene loonsverhogingen te eisen, dan maak je de bedrijven die het minder doen gewoon kapot. - je kan niet verwachten dat je je deel van de koek krijgt als het goed gaat, als je ook niet bereid bent om een stuk in te leveren als het slecht gaat. Laatst gewijzigd door Rr00ttt : 22 februari 2007 om 20:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Ik werk 40u per week, en meer doe ik niet. Of ze moeten me verlof in de plek geven. Centen daar gaat de fiscus weer aan prullen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#134 |
Parlementslid
|
![]() Tegenwoordig begint "werk" maar vanaf 45 uren in de week.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
2) Gij moogt graag kostenloos overuren draaien. Ik zie mijn pa dat doen. No way dat ik daarmee begin. Ik heb nog een leven buiten het werk.....nota bene: ik werk wel serieus hard door in die 40 uur. Er zitten hier veel mensen die het blijkbaar stoer vinden om zich scheef te werken...teveel naar de chinezen gezien ? Ge werkt om te leven, en niet omgekeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() 2 minuten om ze in te vullen, 10 minuten heen en terug naar de krantenwinkel, nog eens 1 minuutje om ze te valideren. 13 minuten werk. Laatst gewijzigd door Antoon : 23 februari 2007 om 00:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Staatssecretaris
|
![]() Hallo beste allemaal,
Ik ben nu halfweg deze meningswissel, en zit met een vraag. Als 80% van alle winsten gaan naar 20% van de bevolking, zijn er dan meer dan tien aandeelhouders voor 50% van de winst, of zijn er dat minder? Dank bij voorbaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb het enkel op de toon waarover je spreekt over je werk. Je lijkt me totaal niet enthousiast en enkel gebrand op je looncheque. Toen ik nog loontrekker was had ik je zeker geviseerd moest je bij ons werken ![]()
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
80 eenheden gaan naar 20 mensen. 20 eenheden gaan naar 80 mensen. We hebben het dus over die 80 eenheden voor de 20 rijkste mensen. 40 eenheden gemiddeld voor 10 mensen. 40% gaat dus gemiddeld naar 10% van de bevolking. MAAR : Opmerking 1 : 40% gemiddeld zou bijvoorbeeld kunnen betekenen 51% naar 10% van die rijke bevolking en nog eens 29% naar de tweede 10% van de rijkere bevolking. Opmerking 2 : Zijn die 10 mensen wel aandeelhouders? Heb ik jouw vraag beantwoord? ![]() Laatst gewijzigd door Antoon : 23 februari 2007 om 02:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |