![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom zijn ze al eens buiten gegooid, en zijn ze ook niet meer de "slagtroepen van de paus". U kunt misschien het beleid en de uitspraken tegenover jezuïeten van paus Johannes Paulus II en Benedictus XVI eens nakijken. De Telegraph van twee jaar geleden: Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Zelfs het geloof in een immanante God (dus een God die zich actief bezighoudt met zijn schepping), is perfect te combineren met wetenschappelijke theoriëen als de evolutieleer. Dergelijke theoriën zeggen immers niets over het al dan niet bestaan van God. Citaat:
Zoals ik al eerder zei is er geen enkel wetenschappelijk inzicht dat de leer van de katholieke kerk tegenspreekt. Dus is er voor katholieken geen conflict tussen geloof en wetenschap. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dus neen, zijn algemene stelling is lachwekkend. (zeker gegeven de context waaruit hij ze poneert) Citaat:
Ik kan voorts vaststellen dat je een zeer verkeerd beeld hebt over de Rooms Katholieke Kerk; deze is nl. doorheen z'n hele geschiedenis ontzettend gedecentraliseerd geweest, waarbij de nadruk steevast lag (en nog altijd ligt) in de parochiale werking. Slechts zeer uitzonderlijk laat het hiërarchische gezag zich gelden tot op het lokale niveau. D�*t is overigens ook de reden waarom de Kerk het al die tijd heeft overleefd. Het beeld als zou de Paus in Rome dicteren wat hier in Bommertjeskonten in de eucharistie wordt verkondigd, klopt geenszins. Net zomin als die zgn. "militaire leest" waarop de kerk zou geschraagd zijn. Historisch gezien heeft die leest nooit bestaan. Achter die 'onfeilbaarheidsregel' steekt ook weer een heel verhaal, dat véél nuchterder is dan het soort sacrale beeld dat je (en nogal wat mensen die niet vertrouwd zijn met de kerk) ervan ophangt. De reden is gewoon dat op bepaalde cruciale momenten, Rome in staat wil zijn om disputen definitief te beslechten. Het is meer een techniek, dan wel een geloofspunt. Citaat:
ps. zoals ik al eerder stelde, ben ik geen fanatiek gelovige; ben niet Bijbelvast en al helemaal niet regelmatig praktiserend... Maar ik draag onvermijdelijk (én bewust) de sporen van mijn opvoeding mee, net zoals iedereen... En daar kan ik je verzekeren dat ik voor mezelf een positieve balans opmaak van mijn achtergrond. Ik heb gepoogd om dit ook aan mijn kinderen door te geven, en dat zijn ondertussen heel nuchtere mensen geworden die met een open geest door de wereld stappen.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 7 januari 2007 om 22:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Blijkbaar heeft uw opvoeding u niet bijgebracht dat bescheidenheid meer opbrengt dan eigendunk.
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uw spontane aanvallen ad hominem getuigen alvast niet van veel integriteit. Peuter misschien eerst die balk eens uit uw eigen oog.
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Heeft iemand u ooit iets gevraagd? Wat poneren dat ge de beste zijt maar geen bak kritiek kunnen verdragen?
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Heel 'integer' van u.
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als die van u dat wél had bijgebracht, zou u dat niet geschreven hebben.
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Je hoeft niet bescheiden te zijn om een bescheiden mens te herkennen.
O dierbaar België, O heilig land der Vad'ren, Laatst gewijzigd door Bazilfunk : 8 januari 2007 om 00:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() In plaats van een simplistische A.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Lukt het niet om mij te suen? Moet je echt proberen openbare aanklager te spelen om mods mij toch het zwijgen te doen opleggen? Heel doorzichtig, ik heb u nogal eens betrapt op zo'n assisenmethodetje om de VB meute wat op te zwepen. Moest u nu een persoon zijn die niet denigrerend zou spreken over personen die niet uw levensvisie delen zou ik u overschot van gelijk geven. maar nu krijg je gewoon spek naar je bek
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
|
![]() Citaat:
ja die ouderwetse krel kent iedereen nog, ja en? Ik vind de simplistische A veel bescheidener dan die torentjes of waar wil je juist naartoe?
![]() |
![]() |
#135 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het bovenstaande gelezen, kan ik niet anders dan toegeven dat een bemiddelende pastoor hier nu wel op z'n plaats zou zijn.
![]() En nu terug on topic: the God delusion bestrijden door middel van een actief atheïsme. Laatst gewijzigd door C2C : 8 januari 2007 om 00:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Minister
|
![]() Mijn excuses voor het afdwalen. Ik ga er nog steeds vanuit dat je voor iedereens geloof moet openstaan ook voor mensen die niet geloven.
![]() |
#137 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Een bewuste eeuwigheid ofzo hiern�*, lijkt mij onwaarschijnlijk en hooguit aantrekkelijk als ik die kan vullen met iets nuttigs. Een hemel lijkt me al niet veel want dan kom ik er nog steeds al die autoritaire geloofs-opdringers tegen die daar nu al geboekt hebben.
![]() |
![]() |
#138 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
U koos voor het pad van de confrontatie, u koos de stijl... Wie ben ik om u niet op uw wenken te bedienen? Citaat:
Als ik de mods erbij wou halen, dan had ik dat toch allang gedaan? Lees uw eerdere repliekjes eens en stel dan samen met mij vast dat u de forumregeltjes al een hele tijd stevig met de voetjes aan het treden bent. 'Geen persoonlijke aanvallen' etc... En leg mij nogmaals eens uit wat u precies (exact deze keer) verstaat onder 'assisenmethodes'. Want u bent hier vooral loze frustraties aan het ventileren op een manier die bijna meelijwekkend is. Citaat:
U bent er alvast in geslaagd om u te zoveelste male hopeloos belachelijk te maken.
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 8 januari 2007 om 07:53. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
(Tja, zo kan ik het ook, is allesbehalve moeilijk...) Enige dagen geleden heb je in een andere topic evenwel moeten toegeven dat kinderen van religieuze ouders niet genieten van het recht op vrijheid van godsdienst. Bijgevolg is er sprake van dwang. Geestelijke dwang is geestelijke mishandeling. Ergo, religieuze kinder "opvoeding" is kindermishandeling.
Etiam si omnes, ego non. Laatst gewijzigd door Esperanza : 8 januari 2007 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zoiets mishandeling is, is nonsens.
![]() |