![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#122 |
Banneling
|
![]() eigenlijk wel ja.Daarom een goede raad, gratis voor niets: als ge flink op de zwier wilt gaan, en drinken en slikken wat ge wilt, laat uw auto thuis.Daarna, is het te laat, en is de straf verdiend als ge de idioot uitgehangen hebt.Uit respekt voor de nabestaanden alleen al.Er word te weinig gedacht aan het verdriet van hen die nog leven, en een dode betreuren.
|
![]() |
![]() |
#123 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
dat lijkt me zoiets van constant door het rood rijden op risico dat ge gepakt wordt ( zware straf ) of op risico dat ge een ongeluk zou veroorzaken ( zéér zware straf ) daarvoor dient een straf niet ... een straf dient ergens om een bepaald gedrag uit de wereld te helpen... niet meer dan dat berokken je evenwel schade, omwille van het delict maar dat staat er even los van, komt dat er in ons rechtssysteem als burgelijke aansprakelijkheid bovenop Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 14 januari 2007 om 01:24. |
|||
![]() |
![]() |
#124 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
tenzij jij en ik daar wat anders onder bedoelen stom vraagje om wat te vissen : stel jij een peuter verantwoordelijk voor zijn daden ? verantwoordelijk dus in de zin dat die peuter volledig zal moeten opdraaien voor zijn daden Laatst gewijzigd door praha : 14 januari 2007 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, daar zijn de ouders verantwoordelijk. Niet ik. Of jij.
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist, maar ik heb omtrent die leeftijden mijn bedenkingen. Ik begrijp maar half waar je naartoe wil, maar naar jouw en mijn medeverantwoordelijkheid zal het hopelijk niet gaan.
![]() |
#129 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't gaat me even om het principe hier, niet over dat arbitraire karakter van die leeftijd bedenk trouwens dat het gerecht bij zulk een toestanden zich daar ook voldoende bedenkingen bij maakt Citaat:
![]() Citaat:
![]() ja en neen op zulke leeftijden kan je moeilijk de ouders integraal verantwoordelijk stellen daar zulke tieners grotendeels 'opgevoed' en 'gecontroleerd' worden door het schoolsysteem en de verdere maatschappelijke omgeving |
|||
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ik ben voor het privatiseren van het onderwijs. Nah. Hihi.
![]() |
![]() |
#131 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
niemand stelt je ook rechtstreeks verantwoordelijk... maar jij beziet dat zo omdat ge onrechtstreeks een fractie moet afdokken Citaat:
wat ik nu nog niet weet... wie is (niet) verantwoordelijk/medeverantwoordelijk ? en bekijk het aub wat ruimer dan 't geval Joe in Brussel Laatst gewijzigd door praha : 14 januari 2007 om 12:27. |
||
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je zegt toch ook niet dat een klas gebuist is als het gemiddelde boven de zeventig percent ligt? Misschien is er wel een leerling gebuist, maar niet de ganse klas. Misschien is die leerling gebuist omdat anderen hem de avond er voor in de kast hebben opgesloten en hij voor zijn examen niet kon leren. Maar in dat geval zijn die bepaalde leerlingen verantwoordelijk. De verantwoordelijkheid gaat dus uit van degene die agressie initiëert.
![]() |
![]() |
#133 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
de reden lijkt me daar duidelijk... waarom aanvaard je ( even zonder verdere bedenkingen te maken wie nu wel verantwoordelijk dient gesteld te worden ) dat dan niet in de verdere grijszone ? waar ik absoluut niet mee wil zeggen dat het geval Joe daarbij zou behoren Laatst gewijzigd door praha : 14 januari 2007 om 12:43. |
||
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het geval van een peuter is er dus a priori een verantwoordelijkheidsoverlevering geweest naar de ouders toe.
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Cubaanse die minnaar uit Lanklaar vermoordde, vrij onder voorwaarden
![]() De 20-jarige Cubaanse Dori H. D., die in oktober 2004 haar minnaar met messteken om het leven bracht in Lanklaar bij Dilsen-Stokkem, is vandaag/woensdag door de onderzoeksrechter van Tongeren onder voorwaarden op vrije voeten gesteld. Het slachtoffer was de 52-jarige Mathieu Bours, zaakvoerder van een klinkerbedrijf. De onderzoeksrechter legde de Cubaanse wel een aantal strikte voorwaarden op. Zo mag ze het Belgische grondgebied niet verlaten en blijft ze onder toezicht van de justitieassistent en de lokale politie. Voorts moet Dori H. D. zich in Zonhoven vestigen en werk zoeken. De feiten waarvoor de Cubaanse sinds eind december 2004 aangehouden was, speelden zich af op 26 oktober 2004 in Lanklaar. De vrouw verraste het slachtoffer toen die in zijn zetel in zijn appartement aan het slapen was, en diende hem elf messteken in de borststreek toe. De zaakvoerder overleefde de aanslag niet. Blijkbaar is het normaal in ons land dat je voor moord maar 2 jaar moet brommen. Das toch ook zat lang genoeg é. ![]()
![]() |
![]() |
#136 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Volgens mij ligt de verantwoordelijkheid van de samenleving erin dat mensen die een misstap begaan (misdrijf/misdaad) niet pastte in de samenleving en er ook niet in werd geïntegreerd. Mijn stelling sloeg in de eerste plaats op de delinquenten die hervallen. Daarin draagt de samenleving volgens mij een verantwoordelijkheid. Ik weet niet of ik goed overbreng wat ik denk, het gaat mij niet zo goed af dit onder woorden te brengen. Het is ook iets waar ik de laatste tijd meer en meer over nadenk, dus mijn mening vormt zich nog. (Een ongerept zieltje dat nog gewonnen kan worden ![]() Er is uiteraard geen individuele verantwoordelijkheid. Jij kan niet gestraft worden voor wat iemand anders deed. Er is echter wel een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid, al is het maar om die mensen weer te helpen om opnieuw in de samenleving te stappen en erin te functioneren. Citaat:
Laatst gewijzigd door Ozymandias : 17 januari 2007 om 17:08. |
||
![]() |
![]() |
#137 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() ik ben 5 jaar lang berstolen geweest van alles wat ik had ... mijn kinderen verkochten het huis waar ik vruchtgebruik op had ... en tot nog toe geen enkele politiedienst die ook maar heeft willen ingrijpen ...nu na vijf jaar eindelijk een doorverwijzing van de dader naar de correctionele rechtbank maar mijn geld zal ik wel nooit terugzien ....
het gerecht is inderdaad erg onrechtvaardig ...gelukkig ben ikzelf naar het buitenland getrokken en hier een nieuw leven begonnen ... had het gerecht me indertijd moeten helpen dan had dit niet nodig geweest |
![]() |
![]() |
#138 |
Staatssecretaris
|
![]() moord en verkrachting en nog een paar andere criminele daden zijn feiten waar bij een individu een ander individu zijn leven verwoest al dan niet met de dood tot gevolg.
Hoe kan het dat slachtoffers van deze daden moeten boeten met hun hele leven terwijl de daders na bijvoorbeeld 2 jaar vrijkomen?? Voor mij kan dit niet. moordenaars en verkrachters krijgen bij mij geen 2de kans, zo simpel is het maar let op! er zijn uitzonderingen waarbij een moord ongestraft mag en kan blijven. vb: een vrouw die een decennia door haar man word mishandeld en bij momenten verkracht en waar de vrouw na al die tijd in een vlaag van moed en woede haar echtgenoot om het leven brengt blijft voor mij 1 van die uitzonderingen waar de straf moet herbekeken worden van geval tot geval. en zonder de intentie te geven dat moord ongestraft kan blijven vind ik dat in uitzonderlijke gevallen een moordenaar ongestraft mag blijven of een minimale straf maar krijgt. maar buiten deze uitzondering blijf ik erbij dat moord en verkrachting op zijn minst met 25 jaar effectief moeten worden bestraft en indien mogelijk met de doodstraf. Het is de taak van de overheid en de samenleving om ervoor te zorgen dat deze daders geen mogelijkheid meer krijgen om te hervallen. Er mag rekening gehouden worden met bepaalde achtergrond factoren zoals opvoeding en dergelijke maar deze zullen de straf niet kunnen verminderen tenzij in uitzonderlijke gevallen waar moord meer rechtvaardigheid word. Ik geloof in een systeem van oog om oog tand om tand en wraak is een reactie van de mens ontworpen om petentiële daders af te schrikken. Geloof me dat als familie leden de vrije hand zouden krijgen op pedofielen nadat ze schuldig zijn bevonden van het verkrachten en vermoorden van hun kinderen dat de wraak die de familie zou nemen potentiële daders wel meer zal afschrikken dan nu het geval is waar een gevangenis een tijdelijk luxe hotel word en waar ze even kunnen schuilen totdat ze opnieuw worden vrijgelaten en als een barbaar opnieuw slachtoffertjes kan zoeken onder een nieuwe naam gegeven door onze overheid en die dusdanig medeplichtig word aan verkrachting en moord als deze pedofiel hervalt. ook een lijst met de adressen en namen en foto's van pedofielen zou een goede zaak zijn. ik vind dat het een recht is van de ouders om te weten of er een pedofiel in de buurt woont. |
![]() |
![]() |
#139 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je gaat er alweer vanuit, zoals wel vaker in deze draad, dat mensen de gevangenis invliegen om te lijden voor hun daden. Dat is niet zo, aangezien het niemand vooruit helpt. In Amerika (zoals reeds gezegd) is dit wel het geval, en kijk maar welke resultaten dat systeem voortbrengt. Citaat:
Citaat:
Dus volgens jou mag je iemand doden in een vlaag van woede, omdat die persoon je onrecht heeft aangedaan. Het wordt dan bijzonder moeilijk om een grens te trekken, aangezien de vrouw die haar man doodt in dit geval voor advocaat, rechter en beul speelt, en haar man de doodstraf toedient voor zijn misdaden op haar. Dat is erg gevaarlijk. Volgens jou mag iemand onder bepaalde omstandigheden de doodstraf uitspreken en uitvoeren ? Als het echter om zelfverdediging gaat, is er in ons huidige systeem al geen enkel 'probleem'. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Trouwens: Volgens jou is een schrikbewind de best mogelijke samenlevingsvorm ? [quote=slegie;2345476] [...] waar een gevangenis een tijdelijk luxe hotel word en waar ze even kunnen schuilen totdat ze opnieuw worden vrijgelaten en als een barbaar opnieuw slachtoffertjes kan zoeken onder een nieuwe naam gegeven door onze overheid en die dusdanig medeplichtig word aan verkrachting en moord als deze pedofiel hervalt.[...] Eens een dief, altijd een dief ? Mensen kunnen niet genezen ? Is elke straf dan automatisch levenslang ? Hierover is al een discussie gevoerd. Vind je ook dat iedereen het recht heeft om te weten of er een inbreker in de buurt woont ? Vind je dan ook dat een pedofiel die zich volledig heeft aangepast aan de maatschappij toch levenslang moet krijgen, gestigmatiseerd dient te worden ? |
||||||
![]() |
![]() |
#140 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga aan een vrouw vragen die een groepsverkrachting achter de rug heeft of ze nog ooit van sex heeft genoten. ![]() En slachtoffers van moord boeten ook niet meer heel hun leven nee ![]()
![]() |