Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 februari 2007, 19:31   #121
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
nog een geluk dat jij niet spuit, want volgens mij zijn die etterbuilen van je gevaarlijk. pas op, er zou dan wellicht iets van enige substantie uit u komen.
Als dat geen persoonlijke aanval is...

Een geluk dat ik geen echter etterbuil ben, zoals er hier minstens twee rondzwerven, of U had 4 strafpunten aan uw broek...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 februari 2007, 21:09   #122
Chipie
Banneling

Standaard

Een kennis van mij heeft deze namiddag een sollicitante gehad op een echte vacature...

Toen bleek dat ze in aanmerking zou kunnen komen voor de job, vertelde ze dat ze reeds een kindje had en er nog graag eentje zou 'krijgen'....

Is dat nu een valse vacature of een valse sollicitante?

En als hij die job niet geeft, kan hij dan last krijgen met het centrum voor gelijke kansen?

En neeeje, de openstaande betrekking is geen 'winkelfontein'...
Oud 14 februari 2007, 22:15   #123
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Een kennis van mij heeft deze namiddag een sollicitante gehad op een echte vacature...

Toen bleek dat ze in aanmerking zou kunnen komen voor de job, vertelde ze dat ze reeds een kindje had en er nog graag eentje zou 'krijgen'....

Is dat nu een valse vacature of een valse sollicitante?

En als hij die job niet geeft, kan hij dan last krijgen met het centrum voor gelijke kansen?

En neeeje, de openstaande betrekking is geen 'winkelfontein'...
En wat is er mis mee dat die dame nog een kindje wilt ? Ze is gewoon eerlijk...
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 07:57   #124
Don Quichote
Banneling

Standaard

Valse vacatures voor reclame doeleinden?

Stemmingmakerij van sollicitanten die geweigerd worden of te laat komen, denk ik.
Of solliciteren naar een functie waar ze helemaal de kwaliteiten niet voor hebben.
Of zich verschuilen achter een drogreden om hun gebrek aan interesse te verdoezelen.
Er zijn maar 50000 jobs vacant en er zijn 600000 werkzoekenden.
Nog zo een pracht van een drogreden.

We kennen dat hier.

Er zijn er die altijd kappen op overheid of werkgevers.
Of op Rva of Vdab..politie .. noem maar op.

Proberen een beeld te scheppen van het arme slachtoffertje dat uitgezogen wordt door de boze kapitalisten.

Dat horen we hier dagelijks.
Maar enig zelfkritiek?

Gelukkig zijn hier nog mensen die aan de andere kant gestaan hebben en er niet intrappen.
Don Quichote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 08:29   #125
gek genoeg
Vreemdeling

Standaard

valse vacatures bestaan niet.
een personeelsadvertentie kost evenveel als een gewone advertentie, en heeft minder bereik...
gek genoeg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 09:04   #126
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En een databank, waarin men op trefwoorden kan zoeken... ja dat is interessant..

Zo heeft een kennis van mij eens op dezelfde manier contact genomen met 71 of 72 kandidaten, die, volgens de gegevens op de site, onmiddellijk konden beginnen...

Hij contacteerde ze allemaal... En, inderdaad, iedereen had een uitvlucht om niet te moeten werken...

Is dat die zelfde kennis die er zelfs niet in slaagt bestaand personeel blijvend aan zich te binden?

Tja, dat zegt dan wel genoeg over de arbeidsvoorwaarden zeker?
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 februari 2007, 10:26   #127
Don Quichote
Banneling

Standaard

Laten we toch niet vergeten dat alle werkgevers wel redelijke voorwaarden hanteren.
Anders zouden ze snel in problemen komen of geen personeel meer hebben.

De bedrijfjes in de illegaliteit reken ik natuurlijk niet mee.

Wel zijn er doppers die toch in het zwart gaan werken bij die malafide bedrijven.
Zonder klagen, want dubbel loon op kosten van de maatschappij.

Regelrechte parasieten dus.

Dat is de waarheid.
Oud 15 februari 2007, 12:38   #128
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha Bekijk bericht
Is dat die zelfde kennis die er zelfs niet in slaagt bestaand personeel blijvend aan zich te binden?

Tja, dat zegt dan wel genoeg over de arbeidsvoorwaarden zeker?
Idd...

En wat de arbeidsvoorwaarden betreft:
  • hij betaalt, voor meestal absoluut laaggeschoold personeel, een pak meer dan hij wettelijk moet
  • het personeel werkt in ruimtes, voorzien van airco
  • telkens een personeelslid verjaart, ontvangt dat een speciale attentie (kaartje + een deftig bloemstuk)
  • ontvangt maaltijdcheques, cadeaucheques
  • met sinterklaas en pasen ontvangen ze prachtige attenties...
  • als ze een kindje krijgen, eveneens...
Hij heeft natuurlijk ook personeel in dienst dat daar al 15 jaar werkt...

Hij ontvangt ook van gewezen personeel, dat om de een of andere normale reden uit dienst is (pensioen, vertrek voor een andere job, die meer mogelijkheden bood of dichter bij huis, enz) speciale attenties...

Hij werd onlangs, toen hij gehospitaliseerd was, het bezoek van een vijftal oud-werknemers...

Maar ja, voor U is hij natuurlijk een uitbuiter, een onmens...
Oud 15 februari 2007, 12:44   #129
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
En wat is er mis mee dat die dame nog een kindje wilt ? Ze is gewoon eerlijk...
Mijn vraag is gewoon... 'Zoekt ze werk'?

Dat die dame nog een kindje wenst, is natuurlijk haar recht...

Ongeveer 2 maanden geleden, annuleerde ze een sollicitatiegesprek, omdat ze buikgriep had...

Een buikgriep van twee maanden, dacht mijn kennis... Maar neen, verleden week vroeg ze een nieuw gesprek... Ze had niet vroeger kunnen bellen, omdat ze ondertussen een kleine operatie had ondergaan...

En nu wenst ze zo vlug mogelijk nog een kindje...

U denkt daar het uwe van... Mijn kennis het zijne..; en mij kan het geen fluit schelen...
Oud 15 februari 2007, 16:38   #130
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er zou dan ook 1 databank moeten zijn waar al die jobs (échte jobs) in verzameld staan. Niet verspreid over 'honderden databanken'.
Je kunt jobs ook niet vergelijken met eten en kleren. In onze maatschappij moet je niet solliciteren voor eten en kleren. Je kiest die gewoon in de winkel en die zijn van u na betaling. Een job 'kies' je niet, het is de sollicitant die gekozen wordt. Tenzij jij iemand bent die aan de kleren en de voedingswaren in de winkel vraagt of ze aub door u willen gedragen en opgegeten worden.
Een vacature vinden is ook niet zo moeilijk. Een job vinden al heel wat moeilijker. "Ruime keus tussen de vele aanbiedingen", laat me niet lachen. Dat geldt voor sommige sectoren, niet voor alle.

En een koffie noem ik niet gratis als ik er geld moet tegenaan gooien om op die jobbeurs te geraken. Ook vallen die jobbeurzen nogal eens in de week, en kun je dus soms niet aanwezig zijn (omdat je bijv. een sollicitatiegesprek hebt).
Wat is er nu in godsnaam tegen om de vdab-databank deftig te laten functioneren? Daarnaast kunnen er zoveel jobbeurzen zijn als men maar wil, maar waarom zouden al die vacatures ook niet in een goedfunctionerende databank kunnen verschijnen?

Ik ben trouwens al eens naar zo'n jobbeurs geweest: geen enkele vacature te zien voor mensen met mijn opleiding en werkervaring. De jobbeurzen zijn namelijk overbevolkt door de meer technische vacatures, of de laag- en middengeschoolde functies. Ik vind dat puur tijdverlies voor mezelf. In de tijd dat ik daar rondloop, kan ik nuttiger dingen doen om mezelf aan een job te helpen.

En kom niet af dat ik gerust kan solliciteren voor iets "onder mijn niveau". Ik heb dat al meer dan genoeg gedaan, en het antwoord was telkens dat ik "niet aan het profiel voldeed".
Ik begrijp u niet zo goed.
Geld tegen een sollicitatie gooien wil u niet, maar wel geld gooien aan telefoon, brief en desgewenst eens ter plaatse gaan dan weer wel.
Maar als er nu eens een hal is ingericht met 500 aanbieders dan weer niet?

Nochtans het is veel goedkoper, sneller en veel drempelverlagender voor de meesten.

Dat u daar niks vind van uw gading wil niet zeggen dat anderen niks gaan vinden van hun gading.
Er bestaat meer dan enkel wat u aan het zoeken bent.

ps telefacs gezien?
Truckchauffeur die niet kan schrijven zoekt administratief werk en vind geen?
ISS die 1000 mensen zoekt en met een bus het land afdweilt vind 0 personen. (en als er al eens 1 kwam mocht hij niet beginnen vanwege zijn ...klein strafbladje )

Tja op die manier gaan we nog lang dweilen met de kraan open.
Oud 15 februari 2007, 16:43   #131
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien zou het dan een goed idee zijn om op zo'n beurs niet alle vacatures per regio te presenteren, maar meer sectorspecifiek beurzen te organiseren.
Want zien mensen die niet met de pc kunnen werken het zitten om bijna 30.000 bordjes af te lezen?

Je kunt natuurlijk ook gewoon een boek in de werkwinkel leggen waar alle 80000 vacatures van de vdab website in afgedrukt staan. Ze hebben hun boek maar iedere dag aan te passen. Zo moeten mensen ook niet op de computer kijken, ze moeten gewoon dat boek met al die vacatures raadplegen. En dan kunnen ze tenminste iedere dag gaan kijken, en lopen ze niet het risico dat de vacature waarvoor ze in aanmerking komen al ingenomen is op de volgende jobbeurs waar die duizenden bordjes hangen.

Het zou trouwens net interessant zijn om hooggeschoolde jobs enkel via de vdab-databank aan te bieden. Wie ze niet kan vinden, is immers zo al incompetent voor de job in kwestie.
Niemand zal 80'000 advertentie beginnen lezen net zoals niemand een telefoonboek begint te lezen.
En als u eerlijk bent zal u moeten toegeven dat je werk een beetje wil zien en graag met iemand spreekt ter inleiding daarvan.
Zomaar ieder bedrijf binnenstappen die je voorbij komt durven niet zoveel mensen! Trouwens niemand doet dat, behalve een vertegenwoordiger.
Oud 16 februari 2007, 11:38   #132
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Don Quichote Bekijk bericht
Valse vacatures voor reclame doeleinden?

Stemmingmakerij van sollicitanten die geweigerd worden of te laat komen, denk ik.
Of solliciteren naar een functie waar ze helemaal de kwaliteiten niet voor hebben.
Of zich verschuilen achter een drogreden om hun gebrek aan interesse te verdoezelen.
Er zijn maar 50000 jobs vacant en er zijn 600000 werkzoekenden.
Nog zo een pracht van een drogreden.

We kennen dat hier.

Er zijn er die altijd kappen op overheid of werkgevers.
Of op Rva of Vdab..politie .. noem maar op.

Proberen een beeld te scheppen van het arme slachtoffertje dat uitgezogen wordt door de boze kapitalisten.

Dat horen we hier dagelijks.
Maar enig zelfkritiek?

Gelukkig zijn hier nog mensen die aan de andere kant gestaan hebben en er niet intrappen.
Ik ben nog nooit te laat gekomen op een sollicitatiegesprek. Ik heb wel al dikwijls opgemerkt dat advertenties van bepaalde bedrijven regelmatig terugkomen. Een uitgebreide informatie over het bedrijf en zijn prestaties en dan volgen de vacatures die ze in te vullen hebben, het gebeurt meer dan eens dat ik op een vacature antwoord, geen of een negatieve respons krijgen en later diezelfde betrekking weer aangeboden zie, soms in een wat verschillende omschrijving maar toch ...
In één geval heb ik twee keer gesolliciteerd naar de aangeboden betrekking, eerst hadden ze gezegd dat ik niet in aanmerking kwam (mijn profiel, weet u wel), de tweede keer hebben ze gewoon niet geantwoord. Ik had toen aangeboden het werk op tijdelijke basis te doen om hen voorlopig uit de nood te helpen daar ze heel dringend iemand nodig hadden en het toch grotendeels om louter administratie ging. Maar nee, geen antwoord.
Iemand merkt hier op dat ISS heel veel mensen zoekt op het ogenblik dus ben ik eens op hun website gaan kijken. Voor mij staat er één geschikte job bij, die is in Destelbergen, sinds ik al enige malen in Brussel ben gaan solliciteren (waarbij ik ook goed op tijd was hoor !) en telkens met een kluitje in het riet gestuurd werd, solliciteer ik niet meer naar betrekkingen op een zekere afstand van mijn woonplaats, daar ik met mijn dopgeld de treinkosten niet meer aankan. Ik heb dan ook eens bij de arbeiders gezien: ISS vraagt inderdaad schoonmakers in Vlaanderen, om dit aanbod op internet te vinden, moet je wel wat vertrouwd zijn met internet want je moet een sollicitatieformulier downloaden. Ik ken persoonlijk wel enkele schoonmaaksters, ik heb er nog geen ontmoet die formulieren kan downloaden ... Waarmee ik niet wil zeggen dat die er, vooral bij de jongere generatie, niet zijn. Maar toch vind ik het veel gevraagd.
Er zijn inderdaad veel meer werklozen dan aangeboden jobs. Dat is geen illusie of drogreden maar een droeve waarheid.
En ja, na zo'n anderhalf jaar werkloosheid begin ik mij een slachtoffer van die kapitalisten te voelen ...
A propos, voor u mij een luie werkloze noemt : ik doe vrijwilligerswerk en een PWA-job (dit laatste slechts 2 uren per week).

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 16 februari 2007 om 11:40.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2007, 11:57   #133
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik ben nog nooit te laat gekomen op een sollicitatiegesprek. Ik heb wel al dikwijls opgemerkt dat advertenties van bepaalde bedrijven regelmatig terugkomen. Een uitgebreide informatie over het bedrijf en zijn prestaties en dan volgen de vacatures die ze in te vullen hebben, het gebeurt meer dan eens dat ik op een vacature antwoord, geen of een negatieve respons krijgen en later diezelfde betrekking weer aangeboden zie, soms in een wat verschillende omschrijving maar toch ...
In één geval heb ik twee keer gesolliciteerd naar de aangeboden betrekking, eerst hadden ze gezegd dat ik niet in aanmerking kwam (mijn profiel, weet u wel), de tweede keer hebben ze gewoon niet geantwoord. Ik had toen aangeboden het werk op tijdelijke basis te doen om hen voorlopig uit de nood te helpen daar ze heel dringend iemand nodig hadden en het toch grotendeels om louter administratie ging. Maar nee, geen antwoord.
Iemand merkt hier op dat ISS heel veel mensen zoekt op het ogenblik dus ben ik eens op hun website gaan kijken. Voor mij staat er één geschikte job bij, die is in Destelbergen, sinds ik al enige malen in Brussel ben gaan solliciteren (waarbij ik ook goed op tijd was hoor !) en telkens met een kluitje in het riet gestuurd werd, solliciteer ik niet meer naar betrekkingen op een zekere afstand van mijn woonplaats, daar ik met mijn dopgeld de treinkosten niet meer aankan. Ik heb dan ook eens bij de arbeiders gezien: ISS vraagt inderdaad schoonmakers in Vlaanderen, om dit aanbod op internet te vinden, moet je wel wat vertrouwd zijn met internet want je moet een sollicitatieformulier downloaden. Ik ken persoonlijk wel enkele schoonmaaksters, ik heb er nog geen ontmoet die formulieren kan downloaden ... Waarmee ik niet wil zeggen dat die er, vooral bij de jongere generatie, niet zijn. Maar toch vind ik het veel gevraagd.
Er zijn inderdaad veel meer werklozen dan aangeboden jobs. Dat is geen illusie of drogreden maar een droeve waarheid.
En ja, na zo'n anderhalf jaar werkloosheid begin ik mij een slachtoffer van die kapitalisten te voelen ...
A propos, voor u mij een luie werkloze noemt : ik doe vrijwilligerswerk en een PWA-job (dit laatste slechts 2 uren per week).
Wie heeft dat al gedaan?
Oud 17 februari 2007, 02:18   #134
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wie heeft dat al gedaan?
Gij al skateboardend en nen voze valse nick gebruikend al zeker niet, ik hoop dat je wat meer kunt dan onnozele kritiek geven, want dat zou slecht staan op uw cv'ke he chipke..
Oud 17 februari 2007, 08:36   #135
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Gij al skateboardend en nen voze valse nick gebruikend al zeker niet, ik hoop dat je wat meer kunt dan onnozele kritiek geven, want dat zou slecht staan op uw cv'ke he chipke..
Gaat U weer beginnen met niets dan stalken?

IK zou deze 'persoonlijke aanval', zoals een bekend iemand van U onlangs gedaan heeft met een opmerking van mij die veel meer ontopic was, kunnen melden, zodat U minstens 4 strafpunten in uw koekendoos krijgt...

Gelukkig voor U ben ik niet zo assertief en onnozel...
Mss kunnen we 'het' op K&K 'uitvechten'?

Laatst gewijzigd door Chipie : 17 februari 2007 om 08:38.
Oud 17 februari 2007, 09:39   #136
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wie heeft dat al gedaan?
Ik antwoordde op een posting van Don Quichote waarin een erg negatief beeld van de werklozen werd opgehangen. "Luie werkloze" staat er niet letterlijk in maar op den duur krijgt men op dit (en andere fora) toch echt wel het gevoel dat het gewoon de schuld van de werkzoekende is dat hij niet aan de slag geraakt.
Het is niet mooi van mij maar soms wens ik dat die hautaine mensen met een goede baan van vandaag op morgen hun job verliezen en ook eens een jaartje moeten gaan zoeken en allerlei toestanden beleven om terug werk te vinden.
Wie serieus zoekt naar werk en steeds weer nul op het request krijgt, heeft het niet gemakkelijk, er wordt heel wat geestelijke veerkracht vereist om al die negatieve antwoorden en gewoon geen antwoorden te blijven incasseren. Op den duur voel je je depressief en wordt het erg hard om te blijven volhouden. Dat is het ogenblik waarop vele mensen denken : nu is het genoeg geweest, ze willen me toch niet. En dan word je in de ogen van de anderen een werkloze die te lui is om te zoeken of iets nuttigs te doen in de maatschappij.

Laatst gewijzigd door Marie van de koster : 17 februari 2007 om 09:44.
Marie van de koster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2007, 10:50   #137
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Ik antwoordde op een posting van Don Quichote waarin een erg negatief beeld van de werklozen werd opgehangen. "Luie werkloze" staat er niet letterlijk in maar op den duur krijgt men op dit (en andere fora) toch echt wel het gevoel dat het gewoon de schuld van de werkzoekende is dat hij niet aan de slag geraakt.
Het is niet mooi van mij maar soms wens ik dat die hautaine mensen met een goede baan van vandaag op morgen hun job verliezen en ook eens een jaartje moeten gaan zoeken en allerlei toestanden beleven om terug werk te vinden.
Wie serieus zoekt naar werk en steeds weer nul op het request krijgt, heeft het niet gemakkelijk, er wordt heel wat geestelijke veerkracht vereist om al die negatieve antwoorden en gewoon geen antwoorden te blijven incasseren. Op den duur voel je je depressief en wordt het erg hard om te blijven volhouden. Dat is het ogenblik waarop vele mensen denken : nu is het genoeg geweest, ze willen me toch niet. En dan word je in de ogen van de anderen een werkloze die te lui is om te zoeken of iets nuttigs te doen in de maatschappij.
Ik begrijp U zeker en vast...

Maar dat er vele vrijwillige werklozen zijn, dat klopt ook als een bus (en dat weet ik permanent zeker).

In welke streek woont U?
Oud 17 februari 2007, 11:17   #138
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vandaag in de krant, in steden waar ze de jongeren achter hun vodden zitten om te gaan werken is het gedaald met meer dan 50%...de werkzoekenden.
Blijkbaar vinden ze dus toch werk als ze hun uitkering verliezen?
Oud 18 februari 2007, 14:37   #139
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

@ Chipie
Antwerpen
Oud 18 februari 2007, 14:53   #140
Don Quichote
Banneling

Standaard

Marieke schreef :
---------------
Van die hautaine mensen zijn er massa's die zich enorm ingespannen hebben om een job te hebben... er de nodige bekwaamheden voor verworven hebben.

Velen onder hen hebben ook deksels op hun neus gekregen en stank voor dank gekregen.
Werkloos gevallen en ander werk moeten zoeken.

Bovendien...

Werk hebben vergt een constante inspanning om het te behouden.
Die mensen kunnen niet tot 11 uur in hun bed blijven liggen , als het hun uitkomt.

Welke oen gelooft die verhalen van werkenden die de godganse dag zitten koffie te drinken en te slapen?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be