Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 april 2007, 10:05   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Alsof ik dit niet zou weten. Ik heb het al gezegd onderschat me niet over de taalgrens. Platdiets is een Vlaamsgezinde term maar anders zou de streek gaan naar Nazi-Duitsland onder Hitler (zie annexatie in WO2). Daar heb ik veel minder problemen dan dat de streek in Wallonië blijft want dan worden de dialecten beschermt. Ik weet dat Platdiets een Limburgs (Nederlandse taalgroep)-Ripuarisch (Hoogduitse taalgroep) is en dus een overgangsdialect net als het Waregems een overgang is van West-Vlaams naar het Oost-Vlaams
Menslief, wat een onzin allemaal. Vooreerst werden de Overmaase gemeenten onder nazi-Duitsland weldegelijk bij het Grootduitse Rijk gevoegd, net als de streek van Eupen en Sankt-Vith. Zelfs Beho, waar op dat moment bijna niemand meer Rijnlands sprak, werd erbij gevoegd.

"Plat" en "Platdiets" zijn gewoon zaken die graag door de mensen van R�*L in de mond worden genomen (dan vaak onder andere vormen als "Platt-Dütsch" bijvoorbeeld) om bij hoog en bij laag te bewijzen dat ze geen Nederlands spreken, maar "iets anders". Meestal zitten ze met zichzelf in de knoop, want tegelijkertijd beweren ze ook dat hun taal niets te maken heeft met de Nederlandse gemeenten... Voeren is dan een soort taaleiland waar men iets als "Platdiets" spreekt, een heel andere taal dan Nederlands of een van de Nederlandse dialecten.

In Wallonië worden de dialecten niet beschermd. Er bestaat wel een decreet van de Franse Gemeenschap, maar dat houdt niets concreets in. Er is niets voorzien om dat decreet om te zetten naar concrete daden. Of kunt u mij soms wel iets concreets voorleggen?

Ripuarisch is geen Hoogduits, maar wel Middelduits. Ripuarische taalkenmerken vindt men bij de oostelijke Maaslandse dialecten alsook, natuurlijk, in de Rijnlandse dialecten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:06   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Excuseer wie heeft er Bourgondische Nederlanden met de 14de eeuw in betrekking gebracht.
???

U begon eerst te stellen dat de verfransing in de Bourgondische tijd in de 17e eeuw gebeurd was...

Daarop stelde ik dat dit groteske onzin is, daar de laatste Bourgondische hertog in 1477 overleed.
Oud 10 april 2007, 10:07   #123
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat ik me afvraag is, moeten die ambulanciers geen "bewijs" hebben dat de vrouw weigerde mee te gaan? In de VSA moet men voor het kleinste dat men doet al een handtekening hebben, of zelfs videobeelden, want iedereen ruikt geld bij het minste dat fout gaat. Lijkt me sterk dat die ambulanciers dat hebben..
Belang van Limburg biedt meer informatie:
http://www.hbvl.be/Limburg/3790/arti...3-6CC929ED1DD2}
---
Burgemeester Huub Broers gaat een parlementaire vragen stellen na een voorval met ambulanciers van een ziekenwagen van de dienst 100 uit het Luikse Blegny. Die wilden op paasmaandag een gewonde vrouw uit het Nederlandse Oirsbeek niet overbrengen naar een Nederlandstalig ziekenhuis.

Het ongeval gebeurde rond 9.15 uur in de Boomstraat in ‘s Gravenvoeren. De vrouw viel over een oneffenheid op de stoep. De dienst 100 in Hasselt werd opgeroepen en stuurde de dichtsbijzijnde ziekenwagen met dienst - die uit het Waalse Blegny - ter plaatse.

De vrouw, die geen Frans sprak, had een arm gebroken en vroeg om overgebracht te worden naar een Nederlandstalig ziekenhuis, naar dat van Tongeren of Maastricht. Volgens de ambulanciers - één van beiden sprak volgens het politierapport voldoende Nederlands - kon het slachtoffer alleen naar de spoeddienst in Hermalle-sous- Argenteau overgebracht worden.

“Deze mensen uit Oirsbeek hebben dit geweigerd en een document dat zij afstand deden van hulp ondertekend. De gewonde vrouw werd dan voor verzorging met privévervoer naar het ziekenhuis in Maastricht gebracht,” aldus de Voerense politie-inspecteur Luc Vaes. De spoeddienst moet volgens de wet slachtoffers van ongevallen overbrengen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, naar de ééntalig Franstalige spoeddienst van Hermalle-Oupeye dus.

“En dat is ongehoord,” vindt een ziedende burgemeester Broers. “Als ambulancier laat je toch geen gewonde aan de rand van de straat liggen. Dit was geen geval van hoogdringendheid en deze mensen hebben gevraagd om naar een ziekenhuis overgebracht te worden waar zij zich in hun taal kunnen uitdrukken. Het wordt dus hoog tijd dat de bevoegde overheid maatregelen gaat nemen.”
-----

Laatst gewijzigd door evilbu : 10 april 2007 om 10:15.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:07   #124
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Moeskroen was in de middeleeuwen reeds een Romaanstalige gemeente. Geef mij maar eens een tekstueel bewijs dat het anders was! Ik heb reeds uitgelegd waarom de etymologie van een plaatsnaam geen bewijs is voor de latere taaltoestand.
Dat is naast de kwestie want ik heb het over Steenput & Steenburg en niet Moeskroen (juist in dit geval).

Schalafie (Enscaffles) ook altijd Romaanstalig geweest?
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:12   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En vervolgens die documenten werden dikwijls in het Romaans opgesteld want Latijn was de taal van het moment en van de geestelijkheid die neerkeek op de Vlaamse volkstaal. (Germaanse Merovinger Clovis heeft zich laten dopen is het niet?) De geestelijkheid was de baas en niet een of ander volk. Waarom werden Vlaamse gemeenten als Gistel in de middeleeuwen als Ghistelles vermeld of moet Gistel ook naar Wallonië. Steden dat al in de Romeinse tijd bestonden behielden hun Latijnse naam. Zelfs in WO1 werden gemeenten met opzet in een Romaanse vorm geschreven door de Duitsers & de Britten => Gheluve i.p.v. Geluwe (deelgemeente van Wervik), Courtray i.p.v. Kortrijk
Vooreerst slaat u de bal al volledig mis. Ik stoel me niet op idiote claims om een bepaalde gemeente al dan niet bij Vlaanderen te laten horen. Ik haal dus niet een geschiedenisboek boven. Dat is immers onzin. Anders kunnen de Italianen evengoed onze gebieden opeisen, daar er op de vooravond van de Germaanse invallen hier ook nog Romeinstaligen woonden. Kortom, naar de geschiedenis verwijzen om huidige grenzen te treken getuigt van een totaal verkeerde instelling.

De Britten namen voor de spelling van de Vlaamse gemeenten bij bepaalde gewoon de toenmalige spelling over (ook voor vroegere zaken), bij andere dan weer de Franstalige variant. In hun geschiedenisboekjes hebben ze het bijvoorbeeld over "the Battle of Thielt". Is "Thielt" een Franstalige variant van het huidige "Tielt"? Neen, dat was de toenmalige spelling. Ook "Passchendaele" is bij de Britten genoemzaam bekend onder die spelling. Gewoon de toenmalige Nederlandse spelling.

Er werden in de middeleeuwen inderdaad flink wat documenten in het Latijn opgesteld (ik heb het over Latijn, niet over Romaans), maar tegelijkertijd zien we dat het aandeel van Dietstalige documenten steeds toeneemt.
Oud 10 april 2007, 10:13   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is naast de kwestie want ik heb het over Steenput & Steenburg en niet Moeskroen (juist in dit geval).

Schalafie (Enscaffles) ook altijd Romaanstalig geweest?
De discussie draait over Moeskroen en Waasten. Over al de rest van de door u erbij gesleurde zaken heb ik het nooit gehad.
Oud 10 april 2007, 10:14   #127
Steenbok66
Parlementsvoorzitter

Steenbok66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Onmiddelijk ontslag voor die ambulancier, een paar duizend euro schadevergoeding, en een verplichte taalcursus Nederlands voor die idiote ambulanciers. Alleen zo leren ze het.
en zo maken de media stemming... zonder enige schroom van objectiviteit...
en wordt hier door een groep heel erg bevooroordeelden weer vanalles erbij gesleurd dat enkel één aspect van de problematiek volgt...
niet wat de feitelijke zaak dient...

wat zijn de feiten: een Hollandse mevrouw is aan het wandelen in Voeren... ze heeft een ongevalletje met breuk als gevolg...
de 100 wordt verwittigd en de dichtsbije ambulantiedienst wordt door de centrale opgeroepen en die ligt in Visé... die mensen rukken uit en moeten de gewonde brengen naar de spoeddienst van een deelgemeente van Visé., die waaraan de ambulance verbonden is...
dat wil die mevrouw niet (merk op dat een van de ambulanciers voldoende NL kende om met de mevrouw de bespreking te voeren en de décharge wegens onwil van vervoer naar de voorziene spoeddienst te doen tekenen), zij wil naar een NL-talig ziekenhuis wat haar recht is maar dan wel met de 105 gezien de minder dringendheid...
al die dingen zouden moeten vermeld zijn in de berichtgeving... alle feiten en omstandigheden...
nee... men beperkt zich tot het brengen van een deel van da waarheid en vooral ook conclusies... dat spelleke past wel in een soort berichtgeving van de media die gekleurde origine hebben... maar niet de objectiviteit...

Voeren is Vlaams gebied, alzo gemaakt door koehandel jaren geleden... maar de mensen zijn voor heel veel voorzieningen op de omliggende Luikse instanties aangewezen, nu zoals het vroeger was... en voor die enclave alles voorzien zoals in het NL-talig gebied van België, zou geld kosten... en dat moet van ergens komen... dus als de nu heisa makenden bereid zijn te betalen dan kan in Voeren een ambulance gestationeerd worden die dan overbrengt naar de spoeddienst volgens aanhang van de hulpzoekende (ttz, 2 volwaardige diensten voor een 6000-tal inwoners...)

trouwens, wat zou die mevrouw gedaan en of gezegd hebben als ze niet in Voeren, maar enkele tientallen kilometers verder Oost- of Zuidwaards aan het wandelen was...
nu kan je zeggen dat ze wandelde in Vlaams gebied... ja dat is waar...
maar een enclave is nu eenmaal afhankelijk van de omstandigheden...
en als de Maastrichtse diensten willen tussenkomen... OK voor mij, maar dan moet dat mogelijk gemaakt worden door afspraken en regelingen qua kosten, etc...
dan geen bezwaar, verre van....
maar maak er dan een objectieve analyse van... dat is de kwestie...
Oud 10 april 2007, 10:16   #128
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Menslief, wat een onzin allemaal. Vooreerst werden de Overmaase gemeenten onder nazi-Duitsland weldegelijk bij het Grootduitse Rijk gevoegd, net als de streek van Eupen en Sankt-Vith. Zelfs Beho, waar op dat moment bijna niemand meer Rijnlands sprak, werd erbij gevoegd.

"Plat" en "Platdiets" zijn gewoon zaken die graag door de mensen van R�*L in de mond worden genomen (dan vaak onder andere vormen als "Platt-Dütsch" bijvoorbeeld) om bij hoog en bij laag te bewijzen dat ze geen Nederlands spreken, maar "iets anders". Meestal zitten ze met zichzelf in de knoop, want tegelijkertijd beweren ze ook dat hun taal niets te maken heeft met de Nederlandse gemeenten... Voeren is dan een soort taaleiland waar men iets als "Platdiets" spreekt, een heel andere taal dan Nederlands of een van de Nederlandse dialecten.

In Wallonië worden de dialecten niet beschermd. Er bestaat wel een decreet van de Franse Gemeenschap, maar dat houdt niets concreets in. Er is niets voorzien om dat decreet om te zetten naar concrete daden. Of kunt u mij soms wel iets concreets voorleggen?

Ripuarisch is geen Hoogduits, maar wel Middelduits. Ripuarische taalkenmerken vindt men bij de oostelijke Maaslandse dialecten alsook, natuurlijk, in de Rijnlandse dialecten.
TEN EERST EEN BEETJE RESPECT DAT U ME GISTEREN ME GELEERD HEBT!!

Ten tweede respect voor Germaanse toponymen Bocholz i.p.v. Beho of moeten we spreken van Comines-Warneton & Mouscron i.p.v. Komen-Waasten & Moeskroen

Ten derde de dielecten worden sinds 1992 erkend door de Waalse gemeenschap. Er worden cursussen georganisseerd over het dialect. Dit doet Waalse gemeenschap om de terroristen van R�*L te sussen

Ten vierde slechts een gedeelte van het Overmaas werd geanexeerd door Hitler. Bocholz was Germaanstalig of ook altijd Romaanstalig geweest,, let op zou ik zeggen

Ten vijfde inderdaad Middel-Duits maar ik bedoel de Duitse (onder de Nederlandse & Duitse standaardtaal )dialectenonder de Benrather-linie.
Oud 10 april 2007, 10:19   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bevolking was beschaamd om na de WO2 (anti-Germaanse steeming) te zeggen dat ze Vlaams spraken. Er heeste m.a.w. een pro-Belgische & Franstalige stemming want verworven rechten door de Vlamingen werden niet meer opgevolgd net als na WO1. Tijdens de vervalste talentelling komt men toch in Komen-Waasten tot een uitslag dat 49% van de bevolking het Nederlands dialect gebruikt en in Moeskroen 51 % hiermee moeten we wel rekening houden dat 10-12% niet eens gedurfd heeft om zich als Vlaams te verklaren. De overheveling naar Henegouwen gebeurde bovendien duidelijk tegen de wil van de plaatselijke bevolking en zelfs tegen de wil van het gemeentebestuur. De ingevoerde faciliteiten bleven grotendeels dode letter.
Pure verzinsels.

In het commissieverslag dat opgesteld werd op de vraag van de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken staat er niets te lezen over Komen, Waasten of Moeskroen. Het verslag gaat wel over andere gemeenten als bijvoorbeeld Marke en Edingen. Ook de taalevolutie in Voeren en bepaalde Brusselse gemeenten is onwaarschijnlijk, iets wat niet het geval is in het geval van Waasten of Moeskroen.

http://forum.politics.be/showpost.ph...67&postcount=9
Oud 10 april 2007, 10:20   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
TEN EERST EEN BEETJE RESPECT DAT U ME GISTEREN ME GELEERD HEBT!!
Vooreerst heeft u me geen lessen in beleefdheid te geven. Ik gedraag me steeds voornaam en gebruik, in tegenstelling tot u, geen scheldwoorden. Ook andere deelnemers aan dit forum hebben u trouwens daarop gewezen en zelfs u voor de voeten geworpen dat u niet allen onbeleefd maar tevens uzelf aan het belachelijk maken was.
Oud 10 april 2007, 10:21   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten tweede respect voor Germaanse toponymen Bocholz i.p.v. Beho of moeten we spreken van Comines-Warneton & Mouscron i.p.v. Komen-Waasten & Moeskroen.
Dit is toch echte onzin. We spreken toch ook over "Namen" of over "Bergen"... Tonen we dan geen respect? Welja, dat is nu echt spijkers op laag water zoeken.
Oud 10 april 2007, 10:23   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten derde de dielecten worden sinds 1992 erkend door de Waalse gemeenschap. Er worden cursussen georganisseerd over het dialect. Dit doet Waalse gemeenschap om de terroristen van R�*L te sussen.
Hahahaha! Geef me nu eens één plaats waar er op initiatief en met geldelijke steun van de Franse Gemeenschap (blijkbaar weet u niet dat de "Waalse Gemeenschap" gewoonweg niet bestaat...) dergelijke taalcursussen worden gegeven.

Daarenboven zie ik niet in waarom u plotseling met R�*L op de proppen komt. Voeren ligt immers in... Vlaanderen.
Oud 10 april 2007, 10:24   #133
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
De discussie draait over Moeskroen en Waasten. Over al de rest van de door u erbij gesleurde zaken heb ik het nooit gehad.
Omdat deze gronden maar op korte afstand liggen van Komen-Waasten & Moeskroen en misschien in verband te kunnen gebracht worden met het Germaanse karakter van de streek. Let op van waar ik woon sta ik in 5 minuten in Komen-Waasten. Ik ga dikwijls na de streek en heb er familie wonen. Hieruit kan ik afleiden alwie die onder de mensen was in 1963 sprak Vlaams want nu zie je dat de oudere bevolking nog het dialect (bijna) perfect spreekt. De jeugd is eentalig Frans geworden maar kennen nog Vlaamse worden. De tweede leeftijd is ook eentallig Frans geworden maar sommigen beheersen ook het dialect en sommigen kunnen ook goed uit te voeten in het Nederlands. Hiermee wil ik aantonen dat het in de streek snel verandert van bijna volledig Vlaams naar Picardisch dat ze overgenomen hebben van Doornik. Mijn oom was in de tijd zeer boos dat Komen naar Henegouwen ging en wou geen Fran spreken zoals velen in het begin. Maar voor de vrouwen was het de nieuwe mode dus ze begonnen Frans te spreken. Hier heerst ook een groot Belgisch-gevoel waarom weet ik niet

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:35.
Oud 10 april 2007, 10:24   #134
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is toch echte onzin. We spreken toch ook over "Namen" of over "Bergen"... Tonen we dan geen respect? Welja, dat is nu echt spijkers op laag water zoeken.
Bocholz i.p.v. Beho
Oud 10 april 2007, 10:25   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten vierde slechts een gedeelte van het Overmaas werd geanexeerd door Hitler. Bocholz was Germaanstalig of ook altijd Romaanstalig geweest,, let op zou ik zeggen.
U braakt onzin uit. Heel de Overmaas tot Plombières werd onder het gezag van het Duitse Rijk gesteld.

In Bocholz/Beho sprak aan de vooravond van WO II niemand meer Duits. De verfransing is al veel eerder gebeurd.
Oud 10 april 2007, 10:27   #136
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Belang van Limburg biedt meer informatie:
“En dat is ongehoord,” vindt een ziedende burgemeester Broers. “Als ambulancier laat je toch geen gewonde aan de rand van de straat liggen. Dit was geen geval van hoogdringendheid en deze mensen hebben gevraagd om naar een ziekenhuis overgebracht te worden waar zij zich in hun taal kunnen uitdrukken. Het wordt dus hoog tijd dat de bevoegde overheid maatregelen gaat nemen.”
-----
Ten eerste voor wat betreft je vraag die hier inmiddels weer is verdwenen: Volgens de vlaamse medici in de forumsessies (dus als ik lieg, lieg ik in commissie) is het is Nederland onder controle, doet in Vlaanderen zich het probleem in mindere mate wel voor maar wordt er hard aan gewerkt om het op te lossen, is het erger in Brussel en het ergst in Wallonië. Heeft alles te maken met ''cliëntelisme''.

Volgens Louis Ide:
Citaat:
Inderdaad als gemiddeld gesproken er een MRSA probleem is van 30% in de Belgische ziekenhuizen, dan is dat < 2% in de Nederlandse ziekenhuizen. Maar er is mer er is een duidelijke noord-zuid gradiënt in Europa: hoe noordelijker hoe minder er een MRSA probleem is (en hoe minder het antibiotica verbruik) hoe zuidelijker hoe groter het probleem. Raar maar waar ook de MRSA bacterie denkt "communautair". In Brussel is het probleem het grootst, op de voet gevolgd door Wallonië en het minst in Vlaanderen. Let wel, Vlaanderen moet niet hoera roepen, want we doen het nog altijd slechter dan Nederland. Je leest er alles over in mijn boek "Lof der gezondheid". Dia 31 en 32 van de (wat verouderde, maar nog steeds actuele ppt die ik maakte verduidlijkt dat).

noordzuid.pdf
Voor wat betreft die gewonde vrouw: Hoe je het ook wendt of keert, het ziet er heel erg uit als pesterij van de kant van de ambulanciers.

Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 10 april 2007 om 10:30.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:27   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Omdat deze gronden maar op koret afstand liggen van Komen-Waasten & Moeskroen en misschien in verband te kunnen gebracht worden met het Germaanse karakter van de streek. Let op van waar ik woon sta ik in 5 minuten in Komen-Waasten. Ik ga dikwijls na de streek en heb er familie wonen. Hieruit kan ik afleiden alwie die onder de mensen was in 1963 sprak Vlaams want nu zie je dat de oudere bevolking nog het dialect (bijna) perfect spreekt. De jeugd is eentalig Frans geworden maar kennen nog Vlaamse worden. De tweede leeftijd is ook eentallig Frans geworden maar sommigen beheersen ook het dialect en sommigen kunnen ook goed uit te voeten in het Nederlands. Hiermee wil ik aantonen dat het in de streek snel verandert van bijna volledig Vlaams naar Picardisch dat ze overgenomen hebben van Doornik. Mijn oom was in de tijd zeer boos dat Komen naar Henegouwen ging en wou geen Fran spreken zoals velen in het begin. Maar voor de vrouwen was het de nieuwe mode dus ze begonnen Frans te spreken. Hier heerst ook een groot Belgisch-gevoel waarom weet ik niet
Ik woon in Waregem en weet bijgevolg heel goed wat de taalsituatie is in Moeskroen, en die is niet wat u beschrijft.

Moeskroen was voor de vastlegging van de taalgrens al in absolute meerderheid Franstalig. Daar is geen enkele twijfel over. U moet mij nog altijd de eerste referentie geven waarin uw stelling wordt bevestigd.
Oud 10 april 2007, 10:28   #138
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
U braakt onzin uit. Heel de Overmaas tot Plombières werd onder het gezag van het Duitse Rijk gesteld.

In Bocholz sprak aan de vooravond van WO II niemand meer Duits. De verfransing is al veel eerder gebeurd.
Ten eerste raadpleeg deze verwijzing (kijk naar de cijfers!):

http://home.scarlet.be/~tpm09245/terr/eumal/40.htm

Ten tweede U heeft toe dat Bocholz verfranst is

Ten derde Bleiberg of Bleyberg i.pv. Plombieres

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:34.
Oud 10 april 2007, 10:30   #139
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
en met welk recht weigeren ze dan die vrouw te vervoeren?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ge zijt er vet mee, als ze de mensen gewoon laten liggen op straat!
JA, ik spreek het niet goed hé. Ik versta het eigenlijk niet, die ambulance heeft moeten uitrijden en zou betaald zijn geworden als ze die madam mee hadden gedaan. Maar dus blijkbaar liever niet betaald dan naar een Nederlandstalige kliniek te rijden???

Citaat:
Evengoed kan er een samenwerkingsakkoord komen met de ambulancediensten uit de naburige Nederlandse gemeenten. Bij mijn weten heeft de huidige Vlaamse meerderheid een dergelijk bijkomend akkoord gesloten voor de brandweer.
Dat lijkt me een goed en constructief idee! Waarom hebben ze dat eigenlijk nog niet gedaan?

Laatst gewijzigd door amydal : 10 april 2007 om 10:31.
amydal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 10:31   #140
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik woon in Waregem en weet bijgevolg heel goed wat de taalsituatie is in Moeskroen, en die is niet wat u beschrijft.

Moeskroen was voor de vastlegging van de taalgrens al in absolute meerderheid Franstalig. Daar is geen enkele twijfel over. U moet mij nog altijd de eerste referentie geven waarin uw stelling wordt bevestigd.
Talentellingen konden vervalst worden want de mensen werden bedreigt door politie om zich niet als Vlaams te laten meetellen. Want men wou het Romaans karakter die aan Moeskroen werd opgedrongen behouden.

Ten tweede de talentelling werd gehouden in een repressieperiode (Na WO2 => Anti-Germaans en dus anti-Nederlands)

Ten derde men had schrik om hun werk in Moeskroen te verliezen want na oorlog is er meestal stadsvlucht (werkgelegenheid).

Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:32.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be