![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
"Plat" en "Platdiets" zijn gewoon zaken die graag door de mensen van R�*L in de mond worden genomen (dan vaak onder andere vormen als "Platt-Dütsch" bijvoorbeeld) om bij hoog en bij laag te bewijzen dat ze geen Nederlands spreken, maar "iets anders". Meestal zitten ze met zichzelf in de knoop, want tegelijkertijd beweren ze ook dat hun taal niets te maken heeft met de Nederlandse gemeenten... Voeren is dan een soort taaleiland waar men iets als "Platdiets" spreekt, een heel andere taal dan Nederlands of een van de Nederlandse dialecten. In Wallonië worden de dialecten niet beschermd. Er bestaat wel een decreet van de Franse Gemeenschap, maar dat houdt niets concreets in. Er is niets voorzien om dat decreet om te zetten naar concrete daden. Of kunt u mij soms wel iets concreets voorleggen? Ripuarisch is geen Hoogduits, maar wel Middelduits. Ripuarische taalkenmerken vindt men bij de oostelijke Maaslandse dialecten alsook, natuurlijk, in de Rijnlandse dialecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U begon eerst te stellen dat de verfransing in de Bourgondische tijd in de 17e eeuw gebeurd was... Daarop stelde ik dat dit groteske onzin is, daar de laatste Bourgondische hertog in 1477 overleed. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
http://www.hbvl.be/Limburg/3790/arti...3-6CC929ED1DD2} --- Burgemeester Huub Broers gaat een parlementaire vragen stellen na een voorval met ambulanciers van een ziekenwagen van de dienst 100 uit het Luikse Blegny. Die wilden op paasmaandag een gewonde vrouw uit het Nederlandse Oirsbeek niet overbrengen naar een Nederlandstalig ziekenhuis. Het ongeval gebeurde rond 9.15 uur in de Boomstraat in ‘s Gravenvoeren. De vrouw viel over een oneffenheid op de stoep. De dienst 100 in Hasselt werd opgeroepen en stuurde de dichtsbijzijnde ziekenwagen met dienst - die uit het Waalse Blegny - ter plaatse. De vrouw, die geen Frans sprak, had een arm gebroken en vroeg om overgebracht te worden naar een Nederlandstalig ziekenhuis, naar dat van Tongeren of Maastricht. Volgens de ambulanciers - één van beiden sprak volgens het politierapport voldoende Nederlands - kon het slachtoffer alleen naar de spoeddienst in Hermalle-sous- Argenteau overgebracht worden. “Deze mensen uit Oirsbeek hebben dit geweigerd en een document dat zij afstand deden van hulp ondertekend. De gewonde vrouw werd dan voor verzorging met privévervoer naar het ziekenhuis in Maastricht gebracht,” aldus de Voerense politie-inspecteur Luc Vaes. De spoeddienst moet volgens de wet slachtoffers van ongevallen overbrengen naar het dichtstbijzijnde ziekenhuis, naar de ééntalig Franstalige spoeddienst van Hermalle-Oupeye dus. “En dat is ongehoord,” vindt een ziedende burgemeester Broers. “Als ambulancier laat je toch geen gewonde aan de rand van de straat liggen. Dit was geen geval van hoogdringendheid en deze mensen hebben gevraagd om naar een ziekenhuis overgebracht te worden waar zij zich in hun taal kunnen uitdrukken. Het wordt dus hoog tijd dat de bevoegde overheid maatregelen gaat nemen.” -----
![]() ![]() Laatst gewijzigd door evilbu : 10 april 2007 om 10:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Schalafie (Enscaffles) ook altijd Romaanstalig geweest? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Britten namen voor de spelling van de Vlaamse gemeenten bij bepaalde gewoon de toenmalige spelling over (ook voor vroegere zaken), bij andere dan weer de Franstalige variant. In hun geschiedenisboekjes hebben ze het bijvoorbeeld over "the Battle of Thielt". Is "Thielt" een Franstalige variant van het huidige "Tielt"? Neen, dat was de toenmalige spelling. Ook "Passchendaele" is bij de Britten genoemzaam bekend onder die spelling. Gewoon de toenmalige Nederlandse spelling. Er werden in de middeleeuwen inderdaad flink wat documenten in het Latijn opgesteld (ik heb het over Latijn, niet over Romaans), maar tegelijkertijd zien we dat het aandeel van Dietstalige documenten steeds toeneemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De discussie draait over Moeskroen en Waasten. Over al de rest van de door u erbij gesleurde zaken heb ik het nooit gehad.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
en wordt hier door een groep heel erg bevooroordeelden weer vanalles erbij gesleurd dat enkel één aspect van de problematiek volgt... niet wat de feitelijke zaak dient... wat zijn de feiten: een Hollandse mevrouw is aan het wandelen in Voeren... ze heeft een ongevalletje met breuk als gevolg... de 100 wordt verwittigd en de dichtsbije ambulantiedienst wordt door de centrale opgeroepen en die ligt in Visé... die mensen rukken uit en moeten de gewonde brengen naar de spoeddienst van een deelgemeente van Visé., die waaraan de ambulance verbonden is... dat wil die mevrouw niet (merk op dat een van de ambulanciers voldoende NL kende om met de mevrouw de bespreking te voeren en de décharge wegens onwil van vervoer naar de voorziene spoeddienst te doen tekenen), zij wil naar een NL-talig ziekenhuis wat haar recht is maar dan wel met de 105 gezien de minder dringendheid... al die dingen zouden moeten vermeld zijn in de berichtgeving... alle feiten en omstandigheden... nee... men beperkt zich tot het brengen van een deel van da waarheid en vooral ook conclusies... dat spelleke past wel in een soort berichtgeving van de media die gekleurde origine hebben... maar niet de objectiviteit... Voeren is Vlaams gebied, alzo gemaakt door koehandel jaren geleden... maar de mensen zijn voor heel veel voorzieningen op de omliggende Luikse instanties aangewezen, nu zoals het vroeger was... en voor die enclave alles voorzien zoals in het NL-talig gebied van België, zou geld kosten... en dat moet van ergens komen... dus als de nu heisa makenden bereid zijn te betalen dan kan in Voeren een ambulance gestationeerd worden die dan overbrengt naar de spoeddienst volgens aanhang van de hulpzoekende (ttz, 2 volwaardige diensten voor een 6000-tal inwoners...) trouwens, wat zou die mevrouw gedaan en of gezegd hebben als ze niet in Voeren, maar enkele tientallen kilometers verder Oost- of Zuidwaards aan het wandelen was... nu kan je zeggen dat ze wandelde in Vlaams gebied... ja dat is waar... maar een enclave is nu eenmaal afhankelijk van de omstandigheden... en als de Maastrichtse diensten willen tussenkomen... OK voor mij, maar dan moet dat mogelijk gemaakt worden door afspraken en regelingen qua kosten, etc... dan geen bezwaar, verre van.... maar maak er dan een objectieve analyse van... dat is de kwestie...
![]() |
![]() |
#128 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ten tweede respect voor Germaanse toponymen Bocholz i.p.v. Beho of moeten we spreken van Comines-Warneton & Mouscron i.p.v. Komen-Waasten & Moeskroen Ten derde de dielecten worden sinds 1992 erkend door de Waalse gemeenschap. Er worden cursussen georganisseerd over het dialect. Dit doet Waalse gemeenschap om de terroristen van R�*L te sussen Ten vierde slechts een gedeelte van het Overmaas werd geanexeerd door Hitler. Bocholz was Germaanstalig of ook altijd Romaanstalig geweest,, let op zou ik zeggen Ten vijfde inderdaad Middel-Duits maar ik bedoel de Duitse (onder de Nederlandse & Duitse standaardtaal )dialectenonder de Benrather-linie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In het commissieverslag dat opgesteld werd op de vraag van de toenmalige minister van Binnenlandse Zaken staat er niets te lezen over Komen, Waasten of Moeskroen. Het verslag gaat wel over andere gemeenten als bijvoorbeeld Marke en Edingen. Ook de taalevolutie in Voeren en bepaalde Brusselse gemeenten is onwaarschijnlijk, iets wat niet het geval is in het geval van Waasten of Moeskroen. http://forum.politics.be/showpost.ph...67&postcount=9 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooreerst heeft u me geen lessen in beleefdheid te geven. Ik gedraag me steeds voornaam en gebruik, in tegenstelling tot u, geen scheldwoorden. Ook andere deelnemers aan dit forum hebben u trouwens daarop gewezen en zelfs u voor de voeten geworpen dat u niet allen onbeleefd maar tevens uzelf aan het belachelijk maken was.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is toch echte onzin. We spreken toch ook over "Namen" of over "Bergen"... Tonen we dan geen respect? Welja, dat is nu echt spijkers op laag water zoeken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven zie ik niet in waarom u plotseling met R�*L op de proppen komt. Voeren ligt immers in... Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Minister-President
|
![]() Omdat deze gronden maar op korte afstand liggen van Komen-Waasten & Moeskroen en misschien in verband te kunnen gebracht worden met het Germaanse karakter van de streek. Let op van waar ik woon sta ik in 5 minuten in Komen-Waasten. Ik ga dikwijls na de streek en heb er familie wonen. Hieruit kan ik afleiden alwie die onder de mensen was in 1963 sprak Vlaams want nu zie je dat de oudere bevolking nog het dialect (bijna) perfect spreekt. De jeugd is eentalig Frans geworden maar kennen nog Vlaamse worden. De tweede leeftijd is ook eentallig Frans geworden maar sommigen beheersen ook het dialect en sommigen kunnen ook goed uit te voeten in het Nederlands. Hiermee wil ik aantonen dat het in de streek snel verandert van bijna volledig Vlaams naar Picardisch dat ze overgenomen hebben van Doornik. Mijn oom was in de tijd zeer boos dat Komen naar Henegouwen ging en wou geen Fran spreken zoals velen in het begin. Maar voor de vrouwen was het de nieuwe mode dus ze begonnen Frans te spreken. Hier heerst ook een groot Belgisch-gevoel waarom weet ik niet
Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Bocholz/Beho sprak aan de vooravond van WO II niemand meer Duits. De verfransing is al veel eerder gebeurd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Volgens Louis Ide: Citaat:
Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 10 april 2007 om 10:30. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Moeskroen was voor de vastlegging van de taalgrens al in absolute meerderheid Franstalig. Daar is geen enkele twijfel over. U moet mij nog altijd de eerste referentie geven waarin uw stelling wordt bevestigd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
http://home.scarlet.be/~tpm09245/terr/eumal/40.htm Ten tweede U heeft toe dat Bocholz verfranst is Ten derde Bleiberg of Bleyberg i.pv. Plombieres Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat lijkt me een goed en constructief idee! Waarom hebben ze dat eigenlijk nog niet gedaan?
Opgepast: under construction: mijn Belgisch-nationalistische website Laatst gewijzigd door amydal : 10 april 2007 om 10:31. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ten tweede de talentelling werd gehouden in een repressieperiode (Na WO2 => Anti-Germaans en dus anti-Nederlands) Ten derde men had schrik om hun werk in Moeskroen te verliezen want na oorlog is er meestal stadsvlucht (werkgelegenheid). Laatst gewijzigd door Essevee_VL : 10 april 2007 om 10:32. |
|
![]() |
![]() |