Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Wat met het stakingsrecht?
Spontane stakingen moeten steeds kunnen ongeacht de gevolgen. 15 38,46%
Spontane stakingen mogen slechts uitzonderingen zijn. 9 23,08%
Mensen die getroffen worden door een spontane stakingen mogen een schadevergoeding eisen van de stakers. 11 28,21%
Stakingen dienen vooraf te worden aangekondigd. 12 30,77%
Ik weet het niet of ik denk er anders over. 2 5,13%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 april 2007, 13:50   #121
davidg
Schepen

davidg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
waarom?
heeft u niet graag wat meer vrije tijd?
Wat moet ik met meer vrije tijd als ik dan enkel tijd heb om mij zorgen te maken omtrent alles wat onbetaalbaar wordt, de jobs die naar lageloonlanden verdwijnen en misschien binnenkort ook wel mijn job, geen geld om leuke dingen te doen in die vrije tijd...

Neen, noem mij eerder realistisch:
32u per week * gemiddeld 45 weken = 1440u werken per jaar
een gemiddelde active loopbaan tegenwoordig van 32 jaar = 46080u gewerkt

we leven gemiddeld 78 jaar * 365 dagen * 24u = 683.280u

dus zouden maar 6,7% van ons leven moeten werken en al de rest van de tijd onderhouden moeten worden door hen die werken...

Een beetje een wanverhouding, als je het mij vraagt...

davidg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 13:51   #122
skaldis
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Maar dat is nu exact wat ik bedoel...

Hoe kun je verhinderen dat die jobs worden uitbesteed naar lageloonlanden en dergelijke?
Door te zorgen dat het ondernemersklimaat hier goed blijft.

Daarin is een zeer belangrijke taak voor de overheid weggelegd, maar ook voor de ondernemers én de "werkmensen" zelf...

Denk je dat het een ondernemer pleziert om moeten om te gaan met fabrieken waar de band zelfs stilligt als een gevangene ontsnapt?

Het economisch systeem is een macrosysteem. Diezelfde arbeider is blij dat hij tegenwoordig ook een plasma TV kan betalen, maar net daarom moet die zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden terwijl diezelfde arbeider uiteraard zoveel mogelijk wil verdienen...

Het is een teer evenwicht: iedereen wil gewoon altijd maar meer maar ergens meer betekent elders weer minder...

En ik heb het gevoel dat sommige werkenden dat wel eens lijken te vergeten...

En ja, gelukkig heb je dat in KMO's minder en daarom huiver ik bij de idee dat vakbonden zo perse voet aan grond in de KMO's willen krijgen terwijl de werknemers daar zelf GEEN vragende partij voor zijn.

Ik heb het niet alleen over het uitbesteden naar armere landen. Er wordt in eigen land uitbesteedt naar nieuwe bedrijfjes die onder andere paritaire comitees werken of kleiner zijn en waardoor dus arbeid gecreeerd wordt voor een aantal hoger geschoolden en dat door de lonen van de laag geschoolden naar beneden te halen. Daarna vinden ze niet genoeg hoog geschoolden en moeten we ze importeren uit het buitenland. Nog even en dan kan men misschien al de laaggeschoolden exporteren naar de lage loon landen.

Wat die plasma schermen betreft, men leest te veel bijlagen van kranten en kijkt teveel televisie. Waarom groeien de kringloopcentra zo. Omdat iedereen plasmaschermen heeft thuis ? Er is een pak meer verdoken armoede dan de meeste mensen voor mogelijk houden. Vooroordelen, gemeenplaatsen ed ja, dat zijn er veel. De arbeider die met een dikke mercedes de fabrieksparking komt opgereden ... De uitzonderingen worden als de regel gezien. En over schulden heeft men het niet.

Ik vind ook dat er geen ondernemingsraad met vakbondsafgevaardigden nodig is in een kmo maar wel een comiteetje voor de veiligheid. Uit cijfers blijkt duidelijk dat er in de kmo's meer arbeidsongevallen zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door http://www.pro-safe.be/p/17DCE3C8358F68B0C1256BE4003E14E3
75% van de ongevallen gebeuren in KMO’s. De verdeling is als volgt:

- bedrijven met 10 tot 49 personen: 27,4%;

- bedrijven met 1 tot 9 personen: 24,7%;

- bedrijven met 50 tot 249 personen: 22,5%.

Ook 75% van de dodelijke ongevallen gebeuren in deze bedrijven:

- bedrijven met 1 tot 9 werknemers: 33,1%;

- bedrijven met 10 tot 49 personen: 27,0%;

- bedrijven met 50 tot 249 personen: 15,4%.

Ik wil gerust deze cijfers zelf relativeren. In de bank en verzekeringssector, bij de administratie van de overheid, ... is het natuurlijk nog al moeilijk om een arbeidsongeval tegen te komen maar dat doet niets ter zake. We moeten al het nodige doen om de arbeidsongevallen te verminderen bij de kmo's. Goede bedrijfsleiders beseffen dat dat ook in hun voordeel is en dat de vakbond daar in kan helpen door haar kennis terzake.

Op uw blog lijkt u te verlangen naar lang vervlogen tijden, ik citeer "Vroeger, véél vroeger, kon een fabrieksbaas nog zeggen "bon, jullie willen niet werken? Goed, aan de poort staan genoeg werklozen die wel willen werken."
Dat hield het allemaal wat in evenwicht."
Blijkbaar hebben zowel de vakbond als de werknemers voordeel bij een werklozenreserve. Spijtig.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 13:56   #123
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door davidg Bekijk bericht
Wat moet ik met meer vrije tijd als ik dan enkel tijd heb om mij zorgen te maken omtrent alles wat onbetaalbaar wordt, de jobs die naar lageloonlanden verdwijnen en misschien binnenkort ook wel mijn job, geen geld om leuke dingen te doen in die vrije tijd...
sommige mensen vervelen zich steendood in hun vrije tijd.
die verlangen vrijdagavond al naar maandag.
ik denk dat die mensen niet zo gelukkig zijn.

Citaat:

dus zouden maar 6,7% van ons leven moeten werken
fantastisch hé

Citaat:
en al de rest van de tijd onderhouden moeten worden door hen die werken...
hoezo?
gewoon het leven wat goedkoper maken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 14:00   #124
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door skaldis Bekijk bericht
Ik heb het niet alleen over het uitbesteden naar armere landen. Er wordt in eigen land uitbesteedt naar nieuwe bedrijfjes die onder andere paritaire comitees werken of kleiner zijn en waardoor dus arbeid gecreeerd wordt voor een aantal hoger geschoolden en dat door de lonen van de laag geschoolden naar beneden te halen. Daarna vinden ze niet genoeg hoog geschoolden en moeten we ze importeren uit het buitenland. Nog even en dan kan men misschien al de laaggeschoolden exporteren naar de lage loon landen.

Wat die plasma schermen betreft, men leest te veel bijlagen van kranten en kijkt teveel televisie. Waarom groeien de kringloopcentra zo. Omdat iedereen plasmaschermen heeft thuis ? Er is een pak meer verdoken armoede dan de meeste mensen voor mogelijk houden. Vooroordelen, gemeenplaatsen ed ja, dat zijn er veel. De arbeider die met een dikke mercedes de fabrieksparking komt opgereden ... De uitzonderingen worden als de regel gezien. En over schulden heeft men het niet.

Ik vind ook dat er geen ondernemingsraad met vakbondsafgevaardigden nodig is in een kmo maar wel een comiteetje voor de veiligheid. Uit cijfers blijkt duidelijk dat er in de kmo's meer arbeidsongevallen zijn.

Ik wil gerust deze cijfers zelf relativeren. In de bank en verzekeringssector, bij de administratie van de overheid, ... is het natuurlijk nog al moeilijk om een arbeidsongeval tegen te komen maar dat doet niets ter zake. We moeten al het nodige doen om de arbeidsongevallen te verminderen bij de kmo's. Goede bedrijfsleiders beseffen dat dat ook in hun voordeel is en dat de vakbond daar in kan helpen door haar kennis terzake.

Op uw blog lijkt u te verlangen naar lang vervlogen tijden, ik citeer "Vroeger, véél vroeger, kon een fabrieksbaas nog zeggen "bon, jullie willen niet werken? Goed, aan de poort staan genoeg werklozen die wel willen werken."
Dat hield het allemaal wat in evenwicht."
Blijkbaar hebben zowel de vakbond als de werknemers voordeel bij een werklozenreserve. Spijtig.
Meer veiligheid in de KMo's: zeker en vast hard nodig. Daar profiteert iedereen van...

En ik ben iemand die niet zegt "het was vroeger beter", zou nogal idioot klinken uit de mond van een dertigjarige.

Maar ik vind wel dat de vakbonden te veel macht hebben gekregen, macht die ze niet eens meer voor het juiste doel gebruiken.

En ik vind ook dat de mentaliteit verkeerd zit bij een bepaalde generatie. En naar mijn mening, niet de jongste generatie, maar wel die vlak boven mijn eigen leeftijdscategorie. Daar vond ik nogal makkelijk mensen in die tijdskrediet �* volonté, stakingen bij de vleet, arbeidsduurverkortingen, en noem maar op, allemaal nogal doodnormaal vinden.

Ik heb meer respect voor mensen die beseffen dat welvaart ook allemaal niet uit zichzelf komt, dat daar nog moet voor gewerkt worden.

En ja, de plasmaschermen zijn een boutade, maar het algemeen beeld klopt wel. We hebben nog nooit zoveel vrije tijd gehad als nu, maar ook nog nooit zo gestressed geleefd als nu; we hebben nog nooit zoveel geld gehad als nu om drie keer per jaar op vakantie te gaan, maar tegelijk zien we wel 10% van onze bevolking in armoede leven, ...

Een maatschappij is een spel van geven en nemen. Als het enkel nemen wordt, dan is het om zeep.

En dat is wat ik in deze ganse discussie wil onderstrepenen nog eens zal herhalen: een vakbond moet er zijn, men moet opkomen voor de rechten van hen die werken.

En lees nu nog eens die laatste worden "de rechten van hen die werken"...

Meer moet ik daar nu niet bij zeggen, neem ik aan?

Oud 29 april 2007, 14:02   #125
davidg
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
hoezo?
gewoon het leven wat goedkoper maken.
Hoe?

Door jobs uit te besteden aan lageloonlanden?

Of was dat niet een onderdeel van de discussie hier dat de gevoelloze klootzakken van bazen daar eens moesten mee stoppen?

U hebt gewoon bewezen wat ik al eerder beschreef in mijn boutade over de plasmaschermen en zo...

Oud 29 april 2007, 14:06   #126
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Nee, gewoon, als iedereen die kan, 6,7% van zijn leven werkt, kan waarschijnlijk alle rijkdom die er nu is wel geproduceerd blijven hoor. Er zijn toch vaak overschotten enzo, men verbrandt zelfs voedsel.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2007, 14:14   #127
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Nee, gewoon, als iedereen die kan, 6,7% van zijn leven werkt, kan waarschijnlijk alle rijkdom die er nu is wel geproduceerd blijven hoor. Er zijn toch vaak overschotten enzo, men verbrandt zelfs voedsel.
In de rode paradijzen zal men dat niet vinden...
In Noord-Korea vindt men zelfs praktisch geen voedsel (behalve uiteraard voor de communistische leiders)...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be